Det här med semester..

TheRedLightning

Trådstartare
Då var det dags igen.. ångest inför semestern. Längtar inte, det jag längtar till är första arbetsdagen efter semestern. Ser inte fram emot att va hemma fyra veckor, har inte råd att åka någonstans och att hitta på något att göra hemma funkar bara tills det inte finns något mer att fylla ut tiden med, det kommer inte räcka att fylla ut 4 veckor.
Motivationen är inte så hög just nu och jag känner mig som den som går mot strömmen, när jag hör kollegor och vänner prata om att det ska bli så skönt m.m. med semester... varför känns det inte så för mig?
Jag kommer klättra på väggarna efter ett par dagar, gjorde det förra året när jag hade min första riktiga semester och förutsättningarna var densamma som i år.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, minns somrarna när jag växte upp, de var roliga och sommarlovet var det bästa på hela året. Nu känns det som om sommaren kan kvitta, varför har det blivit så?

Kanske hänger det ihop med alla inköp som måste göras, alla måsten, allt ansvar osv och jag kan inte riktigt slappna av förrän dom är gjorda och veta att alla pengar jag får över efter det kan jag göra vad jag vill med, nästan i alla fall? Undra om det är så enkelt eller ifall jag lurar mig själv att tänka så - att när jag gjort alla nödvändiga inköp så försvinner problemen? :crazy:
 
Då var det dags igen.. ångest inför semestern. Längtar inte, det jag längtar till är första arbetsdagen efter semestern. Ser inte fram emot att va hemma fyra veckor, har inte råd att åka någonstans och att hitta på något att göra hemma funkar bara tills det inte finns något mer att fylla ut tiden med, det kommer inte räcka att fylla ut 4 veckor.
Motivationen är inte så hög just nu och jag känner mig som den som går mot strömmen, när jag hör kollegor och vänner prata om att det ska bli så skönt m.m. med semester... varför känns det inte så för mig?
Jag kommer klättra på väggarna efter ett par dagar, gjorde det förra året när jag hade min första riktiga semester och förutsättningarna var densamma som i år.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, minns somrarna när jag växte upp, de var roliga och sommarlovet var det bästa på hela året. Nu känns det som om sommaren kan kvitta, varför har det blivit så?

Kanske hänger det ihop med alla inköp som måste göras, alla måsten, allt ansvar osv och jag kan inte riktigt slappna av förrän dom är gjorda och veta att alla pengar jag får över efter det kan jag göra vad jag vill med, nästan i alla fall? Undra om det är så enkelt eller ifall jag lurar mig själv att tänka så - att när jag gjort alla nödvändiga inköp så försvinner problemen? :crazy:
Vad är det för måsten och inköp du behöver göra?
 
Undrar också varför du tar 4 veckors semester? Min sambo är också rastlös av sig och där hjälper inga pengar i världen. Han behöver stimulans och det görs bäst via jobbet. Han tar ledigt någon vecka när vi ska göra nåt och lite dagar om det varit tungt på jobbet av någon anledning t.ex.
 
Då var det dags igen.. ångest inför semestern. Längtar inte, det jag längtar till är första arbetsdagen efter semestern. Ser inte fram emot att va hemma fyra veckor, har inte råd att åka någonstans och att hitta på något att göra hemma funkar bara tills det inte finns något mer att fylla ut tiden med, det kommer inte räcka att fylla ut 4 veckor.
Motivationen är inte så hög just nu och jag känner mig som den som går mot strömmen, när jag hör kollegor och vänner prata om att det ska bli så skönt m.m. med semester... varför känns det inte så för mig?
Jag kommer klättra på väggarna efter ett par dagar, gjorde det förra året när jag hade min första riktiga semester och förutsättningarna var densamma som i år.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, minns somrarna när jag växte upp, de var roliga och sommarlovet var det bästa på hela året. Nu känns det som om sommaren kan kvitta, varför har det blivit så?

Kanske hänger det ihop med alla inköp som måste göras, alla måsten, allt ansvar osv och jag kan inte riktigt slappna av förrän dom är gjorda och veta att alla pengar jag får över efter det kan jag göra vad jag vill med, nästan i alla fall? Undra om det är så enkelt eller ifall jag lurar mig själv att tänka så - att när jag gjort alla nödvändiga inköp så försvinner problemen? :crazy:

Vad är skillnaden på sommaren när du var barn och nu? Förutom ansvar och inköp.
 
Då var det dags igen.. ångest inför semestern. Längtar inte, det jag längtar till är första arbetsdagen efter semestern. Ser inte fram emot att va hemma fyra veckor, har inte råd att åka någonstans och att hitta på något att göra hemma funkar bara tills det inte finns något mer att fylla ut tiden med, det kommer inte räcka att fylla ut 4 veckor.
Motivationen är inte så hög just nu och jag känner mig som den som går mot strömmen, när jag hör kollegor och vänner prata om att det ska bli så skönt m.m. med semester... varför känns det inte så för mig?
Jag kommer klättra på väggarna efter ett par dagar, gjorde det förra året när jag hade min första riktiga semester och förutsättningarna var densamma som i år.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, minns somrarna när jag växte upp, de var roliga och sommarlovet var det bästa på hela året. Nu känns det som om sommaren kan kvitta, varför har det blivit så?

Kanske hänger det ihop med alla inköp som måste göras, alla måsten, allt ansvar osv och jag kan inte riktigt slappna av förrän dom är gjorda och veta att alla pengar jag får över efter det kan jag göra vad jag vill med, nästan i alla fall? Undra om det är så enkelt eller ifall jag lurar mig själv att tänka så - att när jag gjort alla nödvändiga inköp så försvinner problemen? :crazy:

Jag tar aldrig 4 veckors sammanhängande. Att sprida semestern över året är min melodi. En vecka i taget, högst. Annars bara förlängda weekends. Jag tycker att jag får ut mycket mer av min ledighet på det sättet. Och mer gjort på arbetet.

Alla är inte lika. Och man kan välja.
 
Känner du inte behovet av återhämtning som en långledighet kan ge hade jag definitivt rekommenderar att istället ta ut strödagar! Så himla skönt att veta att man har dagar kvar om man blir sugen på att göra något speciellt eller bara vill ha en riktig sovmorgon och lalla omkring hela dagen! Jag har turen att ha 7 veckors semester så jag gör bådadera ;)
 
Vad är det för måsten och inköp du behöver göra?
Lång historia kort, separerade med mitt x för över 1 år sedab, kämpat med ekonomin för att komma på fötter, behöver köpa möbler till mitt boende så det känns som ett hem och inte är så tomt, sen ska bilen servas, hästtransporten lagas och diverse andra nödvändiga utgifter. Tar förvisso en månad i taget och planerar långsiktigt när det gäller prioriteringar och inköp.
 
Fast är det inte någon lag att man ska ha sammanhängade semester eller har jag missat något? Jag är ganska ny på det här med semester och inte så insatt, mer än att jag är uppväxt med att mamma och pappa hade semester på sommaren, sammanhängande. Så har inte tänkt på att man kanske får sprida ut den..

Jag jobbar redan nu hela Juli under den "vanliga" semestern och det är uppskattat att ordinarie chaufförer jobbar under semestertider, då sommarvikarier ofta inte är lika effektiva och kanske inte hittar m.m. Det är andra året jag provar att ha semester, för att jobba Juli är som att ha semester, det är lite att göra men man jobbar ändå.
Tänkte jag testar ett år till att ta sen semester, fördelen med sen är att jag hinner ta med min egen häst till ridskoleridningen (vilket jag inte hinner om jag jobbar) då terminen börjar i Augusti.

Förra året sket sig vädret, det blev pissväder i Augusti, men i år i och med att sommaren varit så trög så kanske det blir okej väder även i Augusti?
 
Är inte helt säker på min sak, men det är väl så att du har rätt att kräva 4 veckors sammanhängande semester Inte att du måste ta ut den 4 veckor på raken men om du vill så måste arbetsgivaren fixa det. Försök att dela upp semestern, och försök att släppa alla krav. För mig är semester = vakna, pilla mig i naveln, se vad det är för väder och därefter bestämma vad jag vill göra.
/B
 
Fast är det inte någon lag att man ska ha sammanhängade semester eller har jag missat något? Jag är ganska ny på det här med semester och inte så insatt, mer än att jag är uppväxt med att mamma och pappa hade semester på sommaren, sammanhängande. Så har inte tänkt på att man kanske får sprida ut den..

Jag jobbar redan nu hela Juli under den "vanliga" semestern och det är uppskattat att ordinarie chaufförer jobbar under semestertider, då sommarvikarier ofta inte är lika effektiva och kanske inte hittar m.m. Det är andra året jag provar att ha semester, för att jobba Juli är som att ha semester, det är lite att göra men man jobbar ändå.
Tänkte jag testar ett år till att ta sen semester, fördelen med sen är att jag hinner ta med min egen häst till ridskoleridningen (vilket jag inte hinner om jag jobbar) då terminen börjar i Augusti.

Förra året sket sig vädret, det blev pissväder i Augusti, men i år i och med att sommaren varit så trög så kanske det blir okej väder även i Augusti?
Jag tror det är så att man har rätt till fyra veckor sommarsemester, men om man inte vill så behöver man inte ta ut sommarsemester. Men stänger tex jobbet helt under sommaren kan du bli tvingad till semester.
 
Jag tar aldrig 4 veckors sammanhängande. Att sprida semestern över året är min melodi. En vecka i taget, högst. Annars bara förlängda weekends. Jag tycker att jag får ut mycket mer av min ledighet på det sättet. Och mer gjort på arbetet.

Alla är inte lika. Och man kan välja.

Det är en sanning med modifikation att man kan välja, alla arbetsgivare accepterar inte att man tar semester på andra tider på året och och arbetsgivaren kan kräva att man tar 4 veckor på sommaren.

Man kan byta jobb förvisso, men ibland blir det till att byta yrke också om man ska få lägga semestern som man vill.
 
Då var det dags igen.. ångest inför semestern. Längtar inte, det jag längtar till är första arbetsdagen efter semestern. Ser inte fram emot att va hemma fyra veckor, har inte råd att åka någonstans och att hitta på något att göra hemma funkar bara tills det inte finns något mer att fylla ut tiden med, det kommer inte räcka att fylla ut 4 veckor.
Motivationen är inte så hög just nu och jag känner mig som den som går mot strömmen, när jag hör kollegor och vänner prata om att det ska bli så skönt m.m. med semester... varför känns det inte så för mig?
Jag kommer klättra på väggarna efter ett par dagar, gjorde det förra året när jag hade min första riktiga semester och förutsättningarna var densamma som i år.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, minns somrarna när jag växte upp, de var roliga och sommarlovet var det bästa på hela året. Nu känns det som om sommaren kan kvitta, varför har det blivit så?

Kanske hänger det ihop med alla inköp som måste göras, alla måsten, allt ansvar osv och jag kan inte riktigt slappna av förrän dom är gjorda och veta att alla pengar jag får över efter det kan jag göra vad jag vill med, nästan i alla fall? Undra om det är så enkelt eller ifall jag lurar mig själv att tänka så - att när jag gjort alla nödvändiga inköp så försvinner problemen? :crazy:


Kan du inte sommarjobba på annat jobb istället? Så slipper du gå hemma och fundera och samtidigt testa på något nytt. Nu kanske det är försent, men nästa år?
 
Kan du inte sommarjobba på annat jobb istället? Så slipper du gå hemma och fundera och samtidigt testa på något nytt. Nu kanske det är försent, men nästa år?
Vet en kollega som gjorde det förra året, blir ju fina pengar, men jag tycker det känns lite som om att man är oärlig mot företaget man jobbar för och har semester ifrån.
 
Är inte helt säker på min sak, men det är väl så att du har rätt att kräva 4 veckors sammanhängande semester Inte att du måste ta ut den 4 veckor på raken men om du vill så måste arbetsgivaren fixa det. Försök att dela upp semestern, och försök att släppa alla krav. För mig är semester = vakna, pilla mig i naveln, se vad det är för väder och därefter bestämma vad jag vill göra.
/B
Jaha, då har jag nog missuppfattar då, har inte tänkt så mycker på det utan mest gått i mina föräldras fotspår hur dom gjorde utan att tänka på att man kan göra annorlunda.

Grejen är att semestern kommer bli som en enda lång helg. Sovmorgon, går å lägger sig sent, hushållssysslor, rider hästen och sen sitter bänkad framför datorn resten av tiden...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 642
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 308
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp