Det här med val av uppfödare *spånar lite*

Mirre

Trådstartare
Drömmer om en schäfer någon gång i framtiden, men vill ha en så rak så möjligt.
Har tittat runt lite på olika uppfödare men tycker bara jag hittar dessa giraffryggar överallt.
Är jag helt ute cyklar som vill undvika det? Utställning är jag totalt ointresserad av, jag vill ha en hund och träna och ev tävla bruks och lydnad med.

Det är väl uppfödare som avlar på brukslinjer och inte så mycket för utställning jag får kolla efter då förmodar jag, vad ska man tänka på då? Man vill ju veta att det är seriösa uppfödare som avlar på friska hundar.
Referenser såklart, att hundarna HD röntgas och att det inte avlas på dåliga höfter. (räknas B höfter som bra eller dåligt? A är väl optimalt? D inte alls bra )
Ögonlyser man schäfer? Hur är det med allergier?
 
Ja, bruksschäfrar är betydligt rakare. Vad rasen ska testas för är dels hd, mer hittar du på hemsidan i RAS (dokument med avelsstrategier). A och B räknas som fria höfter. De ska även vara mh-beskrivna. Kolla efter skottfasta hundar som avreagerar snabbt. Allergier är rätt vanligt men registreras tyvärr ingenstans så där får man gå efter uppfödarens ord och vad man själv (eller andra kunniga bukefalister kanske? ;)) har lyckats kartlägga. Även ryggproblem är rätt vanligt men vet inte hur det ser ut med ärftlighet där.

Skapa dig en så bra bild du kan över vad du vill ha för hund. Vad ska ni träna? Finns tiden för en såpass krävande hund? Hur ska den vara i mentaliteten? Orädd osv i all ära men mer specifikt. Lekintresse? Skärpa? Osv. Vad vill du ha ut av uppfödaren, välj sådana med seriöst tänk osv.
 
Vid val av uppfödare har jag gått efter (förutom att avelsdjuren ska vara bra) träningsintresse hos uppfödaren (då kan jag få hjälp och kan veta att vi strävar efter ungefär samma mål. Dessutom tycker jag känns lite konstigt att föda upp brukshundar utan intresse att använda och utvärdera de ordentligt), utförlig beskrivning av tanken bakom aveln (gärna på hemsidan då det är vad som ger första intrycket. Klart att inte dålig hemsida innebär oseriös uppfödare eller tvärtom men det är lättare för mig att göra en första sortering och jag vet att de har tänkt efter ordentligt). Ser jag individer jag gillar kollar jag alltid upp uppfödare och linjer.
Samt öppenhet när det gäller sjukdomar och övriga nackdelar. Ett av de mer seriösa intryck jag fått av en uppfödare var ett väldigt utförligt svar på första kontakt som bland annat innehöll beskrivning av alla nackdelar med linjen och individerna, både stress och hälsa, samt hur hon resonerade där.
 
Vilket bra och utförligt svar du skrev :) Mycket bra och tänka på där
MH beskrivning hade inte jag en tanke på, bra att du skrev det.
Hur är det med hårlag, är långhåriga godkända eller inte?
 
Det finns uppfödare av bruksschäfrar som uttryckligen skriver att de jobbar för raka ryggar i sin avel. :)

Sen kan det vara bra att ha i minnet att det finns bruks och så finns det bruks. Vår hund är tex blandras (12% labrador resten bruksschäfer, tysk pappa) och folk som är väldigt insatta i det här med schäfrar och bruksgrenar påpekar att det måste vara en sjujäkla bruksstam hon är efter. Egentligen hade hon behövt träna (spår, sök, skydd, lydnad mm alltså inte promenader och liknande) måånga timmar varje dag vilket inte är praktiskt möjligt. Nästa gång blir det en renrasig bruksschäfer som har ett aktiveringsbehov som inte innebär ett heltidsjobb.
 
Drömmer om en schäfer någon gång i framtiden, men vill ha en så rak så möjligt.
Har tittat runt lite på olika uppfödare men tycker bara jag hittar dessa giraffryggar överallt.
Är jag helt ute cyklar som vill undvika det? Utställning är jag totalt ointresserad av, jag vill ha en hund och träna och ev tävla bruks och lydnad med.

Det är väl uppfödare som avlar på brukslinjer och inte så mycket för utställning jag får kolla efter då förmodar jag, vad ska man tänka på då? Man vill ju veta att det är seriösa uppfödare som avlar på friska hundar.
Referenser såklart, att hundarna HD röntgas och att det inte avlas på dåliga höfter. (räknas B höfter som bra eller dåligt? A är väl optimalt? D inte alls bra )
Ögonlyser man schäfer? Hur är det med allergier?

var har du tittat då?

Det finns nämligen massor av uppfödare av bruksavlade schäfrar.
Det finns en sida som kallas svensk bruksschäfer.
Kolla där och undvik svenska schäferhundsklubben!

Det viktiga är faktiskt inte hur rak ryggen är utan mentaliteten och hälsan hos föräldrarna och ev tidigare kullar.De flesta har öppet register på tidiga kullar tex uppe på hemsidorna (de som har hemsida)
I schäferrasen finns allergier,höft-armbågs- och ryggfel och det har inte med hur rak ryggen är.
Dessa problem är lika vanliga hos "rakryggade" som de rödsvarta i utställningsringen.

Men tänk också på vad du vill göra med din hund.
Bruksschäferuppfödare avlar hårt på att bevara rasen som brukhund och tjänstehund. Och de är noga med var sina valpar hamnar.
En bruksschäfer är en hund som behöver arbete.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 136
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 929
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp