Det luktar illa i min hamster bur!

Danecool4

Trådstartare
I Min roboroviski dvärghamsterhanes bur har det börjat lukta illa och blivit typ brunt på vissa ställen! Hjälp! Han är ungefär 2 år
 
När fick han rent sist? Kisset färgar spånet brunt.
Du kan göra rent ev missfärgningar i buren med ättika tex. Skölj rent ordentligt innan du har i spån igen bara.
 
I Min roboroviski dvärghamsterhanes bur har det börjat lukta illa och blivit typ brunt på vissa ställen! Hjälp! Han är ungefär 2 år


Hur ofta städar du? Jag har en Duna Fun Large (XL tror jag) och den är ju STOR! Behöver inte städa på en månad om jag inte vill pga att hon har toalett där hon kissar men städar oavsett en gång i veckan och allt är torrt och fint! Då har jag närmre 30l spån där i dessutom! :)
 
Ha tillräckligt med strö och gör rent kissplatsen/kissplatserna varannan dag (om han alltid kissar på samma plats) så luktar det inte. Byt aldrig allt strö på en gång. Det stressar och är han så gammal behöver han ingen extra stress. Många dvärghamstrar kissar med förtjusning i sitt hjul. För det mesta är hamstrar bra på att själva röra runt i spånet så att det inte luktar. Förresten är du ju osäker på att om det är en hane eller hona har jag för mig. Honor kan få livmodersinflammation. Luktar apa. Det är en dödlig sjukdom som måste behandlas.
 
Alltså jag märker ju begreppet mycket är relativt. Med mycket menar jag så mycket att man aldrig behöver byta allt. Hamstrar ser taskigt. De orienterar sig genom lukter. När du byter ut allt spån förstör du alla orienteringspunkter för hamstern. Jag byter bara allt spån när en hamster dör eller vid smittsamma sjukdomar.

Men jag har mycket spån och de som kissar under ytan är duktiga på att själva "röra" om spånet eller skyffla det fuktiga uppåt så det torkar. I mina mindre burar har jag ca 400 liter och i dom stora 600 liter. Det luktar aldrig illa.
 
Alltså jag märker ju begreppet mycket är relativt. Med mycket menar jag så mycket att man aldrig behöver byta allt. Hamstrar ser taskigt. De orienterar sig genom lukter. När du byter ut allt spån förstör du alla orienteringspunkter för hamstern. Jag byter bara allt spån när en hamster dör eller vid smittsamma sjukdomar.

Men jag har mycket spån och de som kissar under ytan är duktiga på att själva "röra" om spånet eller skyffla det fuktiga uppåt så det torkar. I mina mindre burar har jag ca 400 liter och i dom stora 600 liter. Det luktar aldrig illa.


Ja fast det är ju horribelt stora burar, måste ju ta upp ett rum eller mer? Det tillhör ju inte vanligheterna om man inte är en fanatiker eller uppfödare, min hamster är inne på sitt 3:e och går mot sitt 4:e år, frisk och pigg trots endast 30l spån och trots att jag slänger ut allt minst varje vecka! ;) (Luktar heller ingenting)
 
Ja fast det är ju horribelt stora burar, måste ju ta upp ett rum eller mer? Det tillhör ju inte vanligheterna om man inte är en fanatiker eller uppfödare, min hamster är inne på sitt 3:e och går mot sitt 4:e år, frisk och pigg trots endast 30l spån och trots att jag slänger ut allt minst varje vecka! ;) (Luktar heller ingenting)

De mindre är 150x60 cm och de större 200x60 cm alla med 30 cm strödjup. Eftersom jag har nio burar tar de ju upp ett helt rum. Men inte om jag hade haft 1-2 stycken. Minimimåttet här är 100x50 cm.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: BornAgain
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp