Det perfekta valpköpet och vägen dit

machafuko

Trådstartare
Har fått frågan av klubbtidningens redaktör att skriva en artikel under rubriken "Vägen till det perfekta tollarköpet". Har lite olika idéer hur jag ska skriva, men när jag satt och skrev fick jag en idé om en bukefalos-tråd.

Såå, helt enkelt. Har ni någonsin gjort ett "perfekt" valpköp och hur gick detta till i sådant fall?
Var det ett hastigt köp utan endaste baktanke, eller något ni gick och planerade väldigt länge?

Delge er gärna av era solskenshistorier kring de perfekta köpet. Ni får även delge hur ni tror/tycker att det perfekta valpköpet skulle gå till. Bring it :D
 
Jag hänger verkligen inte med i svängarna på Buke längre (eller någonstans alls :arghh:), men har du köpt en valp någon gång? Eller är jag helt vilse?

(Inser att det kan se lite barskt ut, men lyckas inte omformulera det så det blir begripligt.)
 
Jag hänger verkligen inte med i svängarna på Buke längre (eller någonstans alls :arghh:), men har du köpt en valp någon gång? Eller är jag helt vilse?

(Inser att det kan se lite barskt ut, men lyckas inte omformulera det så det blir begripligt.)

Haha en bra fråga, jag har köpt valp till ungefär alla förutom mig själv. Kan man väl säga ;)

Jag har faktiskt lite svårt att veta varför jag ska skriva den här texten, men det var flera uppfödare som hade tipsat redaktören och de ville bestämt att jag skulle skriva något så jag håller på att koka ihop det nu. Vi får dock se om det blir av eller inte, nu när jag grejat med den här texten ett tag inser jag hur svårt det är att få ihop något klokt till en tidning där alla redan har tollare. Jag tror deras tanke med att jag skulle skriva den var att jag har varit lite överallt i 3 kvartals tid nu. Träffat otroligt många uppfödare, hanhundsägare etc etc. Har ju åkt över 300 mil totalt för att hitta min typ av tollare, eftersom rasen är så pass spridd. Det var väl liten den resan de menade att jag skulle skriva om. Inte specifikt att ha köpt en perfekt valp.

Tråden var mer tänkt som en liksom solskenshistorie-tråd där folk berättar om sina erfarenheter. Inte direkt kopplat till mitt skrivande alls :D
 
Tog kontakt med Tinjas uppfödare tio dagar innan kullen föddes för jag hade blivit helt kär i hennes pappa (tycker fortfarande han är typ den snyggaste aussien någonsin) och allt jag kunde läsa mig till om hans släkt :D Och så blev det en liten aussievalp till mig! :love:
tumblr_no74hyU0yd1uvsq3wo2_1280.png
 
Jag började jobba på en gård ganska snart efter mitt första valpköp, och de fick en kull i samma veva. Efter att ha sett den kullen växa upp var det inga frågetecken nästa gång tiken parades- jag jobbade på gården när de föddes, skötte om dem en hel del och köpte så klart en valp. Min Fridolf :love:

Enda gången jag köpt valp via annons/från främmande så blev det rätt illa, trots att jag gjorde "allt rätt". Efter det gör jag hundaffärer med folk jag känner alternativt linjer jag har -stenkoll- på.
 
Tog kontakt med Tinjas uppfödare tio dagar innan kullen föddes för jag hade blivit helt kär i hennes pappa (tycker fortfarande han är typ den snyggaste aussien någonsin) och allt jag kunde läsa mig till om hans släkt :D Och så blev det en liten aussievalp till mig! :love:
tumblr_no74hyU0yd1uvsq3wo2_1280.png

Alltså SÅ söt :love:

Se, ibland går det snabbt i svängarna. Jag hoppas det går väl för dig även med kommande valp. Fast du kanske hade letat aussie ett bra tag innan? ;)
 
Jag började jobba på en gård ganska snart efter mitt första valpköp, och de fick en kull i samma veva. Efter att ha sett den kullen växa upp var det inga frågetecken nästa gång tiken parades- jag jobbade på gården när de föddes, skötte om dem en hel del och köpte så klart en valp. Min Fridolf :love:

Enda gången jag köpt valp via annons/från främmande så blev det rätt illa, trots att jag gjorde "allt rätt". Efter det gör jag hundaffärer med folk jag känner alternativt linjer jag har -stenkoll- på.

Intressang att höra! Jag inser vad lite jag faktiskt egentligen vet av bukefalisternas hundköp. Tänker liksom att Fridolf kanske bara kom till dig i ett knyte, mitt från igenstans. Men detta makes more sense så att säga. :o:D

Får man fråga vad det var för hund som du köpte från annons?
 
Alltså SÅ söt :love:

Se, ibland går det snabbt i svängarna. Jag hoppas det går väl för dig även med kommande valp. Fast du kanske hade letat aussie ett bra tag innan? ;)
Hon var bra liten och söt :love:

Jag hade letat, absolut. Hade kontakt med några kennlar där det inte blev tillräckligt med tikar för folk hade många på kö.. Men inget emot nu. Jag har aktivt letat efter en till aussie sedan 2016, för jag visste att jag skulle vilja ha en till. Förhoppningen var en till 2017, nu är förhoppningen till 2018.. Men i den här takten lär jag inte få tag i någon till aussie alls :nailbiting:
 
Intressang att höra! Jag inser vad lite jag faktiskt egentligen vet av bukefalisternas hundköp. Tänker liksom att Fridolf kanske bara kom till dig i ett knyte, mitt från igenstans. Men detta makes more sense så att säga. :o:D

Får man fråga vad det var för hund som du köpte från annons?
Boss.
 
Intressang att höra! Jag inser vad lite jag faktiskt egentligen vet av bukefalisternas hundköp. Tänker liksom att Fridolf kanske bara kom till dig i ett knyte, mitt från igenstans. Men detta makes more sense så att säga. :o:D

Får man fråga vad det var för hund som du köpte från annons?
Det finns en anledning till att jag skämtsamt säger att jag "köpt tillbaka" Frodo och Karla - de var "mina" bebisar hela kullen :love: Det är också skälet till att jag var beredd att lägga så mycket pengar på Karla - jag vet precis vad det är för något i dem.
 
Köpte valp från den första uppfödaren jag kontaktade, har aldrig ångrat det. Sen blev det ju tre till från samma uppfödare.
Tog kontakt under hösten och i april föddes en liten kille till oss. Hälsade på när de var 6 veckor, hade aldrig träffat varken ras eller uppfödare innan. Blev fast direkt vi träffade de vuxna. :)
 
Hörde av mig till Ammos uppfödare så fort jag såg att parningen var gjord. Hade träffat och sett hans pappa på tävling innan, och så hade jag träffat hans morfar en gång. Ammos pappa är nog en av de mest meriterade hanarna i Sverige, skithäftig att kolla på och väldigt trevlig att ha o göra med. Hade då pratat lite med uppfödaren med när vi sågs. Sen satt jag och hoppades ända tills jag såg att det var hanar födda, var garanterad en valp så. Träffade inte tiken förrens jag hämtade Ammo vid 8 veckor, men hade läst på ordentligt om linjerna. (Fick även träffa Ammos farmor, så fick en suverän bild av familjen. Har även sett hans farfar på tävling och träffat hans faster).
Har aldrig ångrat mig :love:
11054843_10152779969361707_6102862704411409445_o.jpg
 
Ladda blev en hoppsan-valp. Jag hade tingat efter andra linjer (faktiskt efter kullsystern till hanen som ska para henne :D), men vi var nummer två på tiklistan och det blev bara en tik i den kullen - alltså ingen till oss. Då ringde vi uppfödaren till mina föräldrars hane för att höra om han visste några andra bra kullar på gång, och så blev det att vi köpte en valp till av honom. Vi hade sådan tur att han bestämt sig för att importera en valp och spara en ur kullen som precis fötts, i stället för att spara två från den kullen. Så då blev det en över till oss :D Ladda är tredje hunden vi har från den kenneln och har samma moder som mina föräldrars hane, så även om det blev spontant så kändes det ändå väldigt bra och liksom hemtamt.

Otis är ju en parningsvalp efter mina föräldrars hane, så inte heller det var något klassiskt valpköp..

Floyd är ju också ett spontanköp, även om jag kände till uppfödaren och linjerna väl innan :D hade inte tänkt att köpa en labbe så tidigt eftersom Ladda och Otis bara var 3 resp 1,5 år gamla då, men så hade vi lite kontakt när valparna föddes och så fick hon ett återbud på en hane och ptja, då kunde jag inte låta bli :p
 
Här varierar det.
En uppfödare är vi jättenöjd med.
En skulle vi aldrig köpa av igen.
En är varken bu eller bä.

Alla har varit noga planerade och utvalda.
 
Den första biten i det perfekta köpet är att försöka hitta den ras som faktiskt passar dig. I min ovanliga ras får man var beredd att vänta, och jag var ute ett år i förväg. Var där på besök flera gånger. Blev inbjuden att vara med på en kennelträff tom och fick träffa släktingar till min hund i olika åldrar och deras ägare. Helst ska man ju trivas med varandra så det känns kul att hålla kontakten i en liten ras.

Jag följde processen med spänning från parning till förlossning och väntade nervöst på hur många hanar det skulle bli - skulle jag få någon? Och sen räknade jag ju dagarna, besökte kullen ett flertal gånger fram till den lyckliga dag då jag fick hämta hem min prins.

Ja, det var det valpköpet, varken den första valpen eller sista för min del, men kanske den gång jag gjort allt lite mer seriöst.
 
För att ett köp av saluki ska kunna bli "perfekt" så gäller det att vara ute i god tid. När jag menar god tid så snackar jag inte om någon månad hit eller dit, ofta får man vara beredd på att det tar 1-2 år innan den perfekta valpen dyker upp (undantag finns såklart). Det finns väldigt stora variationer inom rasen, både mentalt och exteriört och oavsett vad man vill ha sin saluki till så är det bra att lära sig så mycket som möjligt om rasen först, försöka träffa hundar från olika uppfödare vid olika tillfällen osv.

Är man däremot en riktigt passande köpare så brukar det inte vara så svårt att faktiskt få köpa en valp, men fler än en gång har "nyblivna" salukiägare kommit till mig och sagt att om de innan köpet visste hur stor variation det fanns inom rasen, då hade de köpt från helt andra uppfödare än de nu gjort. För att bli en bra salukiägare bör man även bry sig om rasens historia och inte vara speciellt intresserad av utställning...

För egen del handlade det hela mest om tur. Jag letade aldrig ras utan hamnade av en slump på en stor kennel via bekantingar redan när jag var liten, och där blev jag kvar. När jag hade möjlighet att ha en egen saluki fick jag ta hem min favorit därifrån, mot att hon fick en valpkull till hos dem. Hon parades sedan med min favorithane på kenneln och vips hade jag två hundar :angel:

Aysu kom sedan och hon är (som många här vet) en omplacering. Men, där var jag verkligen glad åt att vara insatt i rasen sedan tidigare, för så som hon beskrevs av förra ägaren... Jag hade aldrig tagit i en sådan hund med tång ens om jag inte förstått att det hela mest troligt handlade om en bra hund i helt fel hem.

Sist in här var Ebrah och hon är den första jag tagit enbart pga stamtavlan. När hon föddes var det 11 år sedan jag var på "min" kennel första gången och tja, jag hade hunnit få bra koll på hundar hit och dit, träffat måååånga släktingar osv :p

Ebrahs mormor är min första tik, Ebrahs mor är en syster till min andra. Ebrahs far är halvbror till Aysu. Hela Ebrahs stamtavla är fullproppad av fantastiska salukis med fantastiska syskon. Det är hundar som allihop är orädda, glada, intelligenta, rastypiska mentalt, bra och funktionell kroppsbyggnad, sunda på alla sätt och vis... Vid köpet fanns det visserligen en och annan hund i stamtavlan som jag inte var överförtjust i, men det var "ingenting" jämfört med allt jag gillade. De hundarna har jag sedan träffat och de var klart bättre än väntat, mycket bättre än hur de framställs på internet.

Så ja, Ebrah känns i alla fall för mig som en väldigt "perfekt" hund. Det lilla som skulle kunna förbättras är verkligen smådetaljer som inte nämnvärt påverkar helheten. Och trots att jag hade skyhöga förväntningar på kullen så har hon visat sig bli ännu bättre än jag kunnat föreställa mig. Jag är extremt glad åt att få ha en hund som henne i mitt liv.

Här var Ebrah en riktigt liten plutt :D Titta så liten i jämförelse med klöverblommorna:
25660041_181369672607261_495238895723863360_n.jpg


Något större här :D
17757332_820215141460201_7017186036075562617_n.jpg
 
Vår första hund var verkligen en hoppsanvalp :rofl: vi hade visserligen planerat för valp, kikat på wachtel lite men det var år 2000 och de flesta uppfödarna fanns långt ner i landet och vi tvekade lite. Sen skulle svägerskan titta på valp hos en bekant, Engelsk springer spaniel, de hade två valpar över och vi skulle bara följa med och kika. :angel: Vi förälskade oss handlöst i hanvalpen och tingade den omgående. Svägerskan med familj ville ha tiken så det var rätt smidigt, några veckor senare hämtade vi hem dem och det var verkligen en lyckträff. :love: Det enda stora problemet vi hade var att han inte kunde vara själv, men vi vet varför det blev så och vi får skylla oss själva. Han saknas oss enormt! :love:

Huliganen var vi mer pålästa på, inte tillräckligt dock :meh:, egentligen så hade vi fått nej, det var andra före oss på listan och vi ställde in oss på att börja leta igen, men så blev det en valp över och vi tog den. Så här i efterhand så borde vi kanske ha backat, han är ett måndagsexemplar utan dess like, men lika älskad för det. :love: Men vi fastnade för rasen och nästa valp har jag tjatat om att jag vill ha i ett antal år. :angel:
 
För att ett köp av saluki ska kunna bli "perfekt" så gäller det att vara ute i god tid. När jag menar god tid så snackar jag inte om någon månad hit eller dit, ofta får man vara beredd på att det tar 1-2 år innan den perfekta valpen dyker upp (undantag finns såklart). Det finns väldigt stora variationer inom rasen, både mentalt och exteriört och oavsett vad man vill ha sin saluki till så är det bra att lära sig så mycket som möjligt om rasen först, försöka träffa hundar från olika uppfödare vid olika tillfällen osv.

Är man däremot en riktigt passande köpare så brukar det inte vara så svårt att faktiskt få köpa en valp, men fler än en gång har "nyblivna" salukiägare kommit till mig och sagt att om de innan köpet visste hur stor variation det fanns inom rasen, då hade de köpt från helt andra uppfödare än de nu gjort. För att bli en bra salukiägare bör man även bry sig om rasens historia och inte vara speciellt intresserad av utställning...

För egen del handlade det hela mest om tur. Jag letade aldrig ras utan hamnade av en slump på en stor kennel via bekantingar redan när jag var liten, och där blev jag kvar. När jag hade möjlighet att ha en egen saluki fick jag ta hem min favorit därifrån, mot att hon fick en valpkull till hos dem. Hon parades sedan med min favorithane på kenneln och vips hade jag två hundar :angel:

Aysu kom sedan och hon är (som många här vet) en omplacering. Men, där var jag verkligen glad åt att vara insatt i rasen sedan tidigare, för så som hon beskrevs av förra ägaren... Jag hade aldrig tagit i en sådan hund med tång ens om jag inte förstått att det hela mest troligt handlade om en bra hund i helt fel hem.

Sist in här var Ebrah och hon är den första jag tagit enbart pga stamtavlan. När hon föddes var det 11 år sedan jag var på "min" kennel första gången och tja, jag hade hunnit få bra koll på hundar hit och dit, träffat måååånga släktingar osv :p

Ebrahs mormor är min första tik, Ebrahs mor är en syster till min andra. Ebrahs far är halvbror till Aysu. Hela Ebrahs stamtavla är fullproppad av fantastiska salukis med fantastiska syskon. Det är hundar som allihop är orädda, glada, intelligenta, rastypiska mentalt, bra och funktionell kroppsbyggnad, sunda på alla sätt och vis... Vid köpet fanns det visserligen en och annan hund i stamtavlan som jag inte var överförtjust i, men det var "ingenting" jämfört med allt jag gillade. De hundarna har jag sedan träffat och de var klart bättre än väntat, mycket bättre än hur de framställs på internet.

Så ja, Ebrah känns i alla fall för mig som en väldigt "perfekt" hund. Det lilla som skulle kunna förbättras är verkligen smådetaljer som inte nämnvärt påverkar helheten. Och trots att jag hade skyhöga förväntningar på kullen så har hon visat sig bli ännu bättre än jag kunnat föreställa mig. Jag är extremt glad åt att få ha en hund som henne i mitt liv.

Här var Ebrah en riktigt liten plutt :D Titta så liten i jämförelse med klöverblommorna:
25660041_181369672607261_495238895723863360_n.jpg


Något större här :D
17757332_820215141460201_7017186036075562617_n.jpg

Jag kan på något märkligt sätt verkligen relatera till din text. Underbart att hitta så rätt som med Ebrah. :love:
 
Jag hade tråkigt på jobbet och satt och googlade runt på mina favoritkennlar. Fick ett infall och lämnade en intresseanmälan hos en uppfödare jag haft koll på länge, i syfte att etablera kontakt för att ”någon gång i framtiden” kanske köpa en valp därifrån. Fick svar direkt att ”vi har fått ett återbud på en femveckorstik, kan ni komma ikväll?”. Jag skrev till min sambo att han måste hyra en bil för att vi ska iväg och titta på en valp ikväll, och hans reaktion var typ ”:confused: ok”. Så hyrde vi en bil, träffade uppfödaren och valpen och dagen efter lämnade vi besked att vi ville ha henne. Fyra år senare och hon är den mest fantastiska hund jag någonsin haft, min själsfrände. :love: Uppfödaren visade sig också vara en fullträff och förra året skaffade vi en till från samma ställe.

Kanske inte enligt skolboken, men resultatet blev det bästa möjliga.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp