Det perfekta valpköpet och vägen dit

Jag köpte valp via buke ;)
Hade hängt här i några år och sett att det fanns en uppfödare som föder upp dvärgschnauzer peppar/salt som brukade skriva. Blev kär i tiken hon tog från en annan uppfödare redan som valp och följde henne här och på hemsidan. Hade surfat runt en del på olika kennlar men fastnade inte riktigt förutom nu. Hade såklart kommenterat inlägg om henne här på buke så uppfödaren visste att jag var intresserad men vi hade aldrig träffats IRL. När tiken sedan skulle ha sin första kull blev jag inbjuden att titta på valparna. Jag skulle dock inte ha valp då, utan hade siktat in mig på året efter och tikens andra kull.
Så åkte jag ändå och tittade på valparna och träffade uppfödaren. Vi klickade direkt och jag fick veta att hon sökte fodervärd till en av tikarna och hon frågade om jag inte skulle bli det.
Jag hade redan ganska långt innan bestämt att jag gärna vill bli fodervärd då jag ville lära mig mer om rasen, pälsvård och utställning samt var intresserad av hela avelsbiten. Men det var ju helt fel tid, min första hund var fortfarande i livet, jag hade inte pluggat klart (pluggade utomlands) och hade inte alls planerat för valp.
Men uppfödaren hade lösningar på allt och helst plötsligt hade jag tackat ja till att bli fodervärd till den mest underbara hund jag någonsin haft och kommer att ha! :heart
Det blev en perfect match och jag är så glad över att jag tackade ja. Fodervärdsskapet har fungerat jättebra, nu är hon min egen men jag har leasat ut henne för en sista kull som ska födas i april :love:
 
Även jag har köpt valp lite via buke ;)
Gammelhunden (som tyvärr fick somna in 13 februari i år :cry::heart) köptes för det var den enda kullen av rasen som föddes i Sverige/Norge/Tyskland (det var superproblem med tikar som dog och en hane som visade sig vara steril....) den våren och vi behövde få hem valpen när sommarlovet började, så det blev som det blev... En hund med riktigt dålig mentalitet och en massa sjukdomar, men åh så älskar han var från första sekunden :love:

När jag sen 8 år senare köpte hus på landet kände jag (och sambon) att det var läge för en hund till men vi ville inte ha samma ras som gammelhunden var. Efter en massa googlande och besök på hundutställningar bestämde vi oss för schnauzern. Jag skrev då i schnauzer-gruppen här på buke och fick tips om en uppfödare av rasen som förr var aktiv på forumet. Så i mitt första mail till henne skrev jag att jag fick tips om henne på buke :D Vi klickade direkt, har väldigt lika tankar om hundar/djur och åtta månader senare (juni -15) hämtade vi hem världens bästa Tage och i augusti förra året hämtade vi hem Elton av samma uppfödare :up::love: Har väldigt bra kontakt med uppfödaren, kan fråga henne om allt och jag får alltid jättebra tips och råd från henne - guld värt alltså!
 
Den hund jag har nu, min första dvärgschnauzer är köpt utan att kollat någonting. Hade tagit bort hunden jag hade, och sagt att nu blir det ingen mer. Men sen satt jag och pratade i telefonen med en ds-uppfödare där jag klippt min sista riesen (haft riesen över 30 år). Hon hade några ds-valpar på 5v..jag och sambon åkte dit och fikade och skulle skulle ju bara titta på små söta valpar och det slutade med en valp. 5 år senare, så är det fortfarande mitt bästa hundköp. Vi är upflyttade till elitlydnad och lägre språr, pefekt stallhund och den ultimata familjehunden, älskar mitt barnbarn och hänger med på vandringsturer. Så mitt spontanköp är nog det bästa, alla mina hundar har varit bra, men denna är något speciellt.
 
@machafuko helt OT utifrån din tråd, men blir så nyfiken på ditt tollarval osv :) Är ju inte en så stor ras i förhållande Vad har du för någon och stam/kennel osv?
Tollarvärlden i Sverige är ju ändå rätt tight/liten förhållandevis och det är alltid roligt att stöta på andra som har rasen .

Vi har tollare i familjen och vår tidigare är stamfar till väldigt många . Vår nuvarande har precis börjat vara verksam i avel .
Skicka gärna pm om du inte vill skriva här :)
 
@machafuko helt OT utifrån din tråd, men blir så nyfiken på ditt tollarval osv :) Är ju inte en så stor ras i förhållande Vad har du för någon och stam/kennel osv?
Tollarvärlden i Sverige är ju ändå rätt tight/liten förhållandevis och det är alltid roligt att stöta på andra som har rasen .

Vi har tollare i familjen och vår tidigare är stamfar till väldigt många . Vår nuvarande har precis börjat vara verksam i avel .
Skicka gärna pm om du inte vill skriva här :)

Jag har ju ingen just nu, utan väntar på att få hem en. Men jag har väldigt bra koll så jag borde känna igen dina. Skickar pm ;)
 

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 286
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp