"Det ständigt dåliga samvetet".

Jag tycker att vi verkar prata om två olika saker här.

Den ena är att inte hinna allt man vill. Tex hålla tre hästar i kondition plus gå på teater varje vecka. Osv.

Den andra är att inte hinna/förmå/vara allt man känner att man borde.

Den första får man ju lösa genom prioriteringar. Och i grunden är det ju BRA att det finns så mycket som är roligt.

Den andra är mer problematisk. Och det är den andra jag tänker mig att frågeställningen handlar om.

Jag tycker nog att de är tätt kopplade. Det man sorterar bort är det minst viktiga och då blir man trygg i fråga 2 , att man faktiskt hinner det man tycker är allra viktigast och kan vara nöjd i det. Är man inte tydlig mot sig själv då lämnar det kanske en oro hos vissa att man faktiskt missar något egentligen väldigt viktigt.

Att man borde hinna nåt man bestämt är lågt prioriterat borde inte generera samma problem som om det är mer oklart hur prioriterar det man inte orkar är.

Jag tänker också att det finns ett samband med hur mottaglig man är för tryck utifrån om vad man borde hinna. Krav och måsten som inte bottnar i den egna personen, blir mer diffusa på nåt sätt.

Fast vi funkar säkert alla olika.

Världen snurrade friskt vidare när jag låg immobiliserad på sjukhus förrförra sommaren i veckor. Insikten om ens egna begränsningar och ansvar är en intressant fråga. Vad är ett måste egentligen? De är oerhört få. Till och med när man har barn är de oerhört få, om än något fler.
 
Jag tycker nog att de är tätt kopplade. Det man sorterar bort är det minst viktiga och då blir man trygg i fråga 2 , att man faktiskt hinner det man tycker är allra viktigast och kan vara nöjd i det. Är man inte tydlig mot sig själv då lämnar det kanske en oro hos vissa att man faktiskt missar något egentligen väldigt viktigt.

Att man borde hinna nåt man bestämt är lågt prioriterat borde inte generera samma problem som om det är mer oklart hur prioriterar det man inte orkar är.

Jag tänker också att det finns ett samband med hur mottaglig man är för tryck utifrån om vad man borde hinna. Krav och måsten som inte bottnar i den egna personen, blir mer diffusa på nåt sätt.

Fast vi funkar säkert alla olika.

Världen snurrade friskt vidare när jag låg immobiliserad på sjukhus förrförra sommaren i veckor. Insikten om ens egna begränsningar och ansvar är en intressant fråga. Vad är ett måste egentligen? De är oerhört få. Till och med när man har barn är de oerhört få, om än något fler.
För mig är det inte så mycket andras förväntningar om vad jag borde hinna. Visst finns de och de krockar ofta med min prioritering...
Tycker dock som @Petruska att det handlar mer om vilken person man vill vara snarare än exakt vad man hinner. Tror det är jobbigare ju mer perfektionist man är.
Nu är jag väldigt lite perfektionist och det är därför jag blir förvånad att så många klarar av nåt som jag tydligen har lite problem med. Kanske är jag mer perfektionist än jag själv är medveten om...
 
För mig är det inte så mycket andras förväntningar om vad jag borde hinna. Visst finns de och de krockar ofta med min prioritering...
Tycker dock som @Petruska att det handlar mer om vilken person man vill vara snarare än exakt vad man hinner. Tror det är jobbigare ju mer perfektionist man är.
Nu är jag väldigt lite perfektionist och det är därför jag blir förvånad att så många klarar av nåt som jag tydligen har lite problem med. Kanske är jag mer perfektionist än jag själv är medveten om...

Jag är perfektionist, kan inte göra något lite halvdant. Ordning och reda in i minsta detalj, ändå känner jag mig inte stressad eller otillräcklig.

Min bil är något jag prioriterat bort, den får vara ett rullande kaos. Det är inte värt tiden och energin som går åt att hålla den fin.
Nu har jag dock lärt känna en kille genom jobbet som tidigare jobbat med rekond så han ska fixa till den :D
 
Jag är perfektionist, kan inte göra något lite halvdant. Ordning och reda in i minsta detalj, ändå känner jag mig inte stressad eller otillräcklig.

Min bil är något jag prioriterat bort, den får vara ett rullande kaos. Det är inte värt tiden och energin som går åt att hålla den fin.
Nu har jag dock lärt känna en kille genom jobbet som tidigare jobbat med rekond så han ska fixa till den :D[/QUOTE
Du är säkert bra på att planera och strukturera och sen bor du själv vilket gör att du inte behöver kompromissa så mycket med dina planer tänker jag?
Ju fler man är desto mer kompromisser blir det ju.
 
@Ray jag har varit sambo några gånger, även bott i hus.
Känner inte att det var någon skillnad med samvete och känsla av att inte räcka till då heller.
Men absolut så är här jag lätt att planera och strukturera upp mitt liv.
Just nu ligger jag i sängen och tänkte sova en timme eller två :D
Bästa planen på länge :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 932
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp