Bukefalos 28 år!

Det verkar ha gått troll i det stora ridhuset

Att ridhuset blev en så stor politisk fråga byggde på goda ambitioner. I grunden fanns en relevant diskussion om idrottsutbudet för unga tjejer jämfört med unga killar. Där ridsport och hästar framstod som ett så pass stort intresseområde att kommunen inte kunde bortse från det. I varje fall inte om man lade på ett socialt filter.
 
Mycket är det som är underligt med det ridhuset/stallet. Dels så var det ingen förening som fick lämna synpunkter hur bygget skulle utformas, därvid så är många saker byggda på ett sätt som ingen vill ha (om jag har förstått saken rätt).
Dels så skulle det finnas goda lokaltrafikskommunikationer till barnen. I dagsläget går det en buss i närheten en gång i timmen, ojämna tider.
Sen vill man ha en hyra för lokalerna i liknande storleksordning som man tar hyra för andra sporter, men andra sporter kan hyra per brukad timma, till skillnad av ridskola som måste hyra 24/7, en hyrespeng som inte är helt obetydlig.

Föreningen som tidigare gick i konkurs vid Bullersta, betalade ingen hyra för sin anläggning då de fick den till skänkes av kommunen för länge sen. Likväl så fick man inte det hela att gå runt, av anledningar jag inte är bekant med.

Att starta en ny ridskola innebär en rejäl investering på materialsidan, denna byggnad kräver också att det är en ridskola med lösdrift, en ridskoleverksamhet utan facit där man får prova sig fram vad som fungerar. Lägg på en rejäl hyra och då finns det inga spekulanter kvar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp