Dethär med ranghög och ranglåg...

finapina

Trådstartare
som det ofta står i annonser. Vad är att föredra? Jag förstår ju att 2 ranghöga i samma grupp kan bli "too much" men 2 ranglåga ihop då? Negativt / positivt med ranglåga/ höga individer? Problem i hantering osv? Ni alla med häst!
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Det bästa är väl en mix i hagen. Mitt ranglåga sto går i flock med lite blandat. Bossen i den hagen är en alldeles utmärkt ledare. Hård men vänlig. Jag har aldrig sett henne göra något mot någon annan häst, hon behöver bara glida förbi så vet dom andra var skåpet ska stå. Innan hade jag henne i flock med ett förvisso bra ledarsto, men uppkomlingarna var inga vänliga själar. iMin mes var skadad i över ett år pga diverse övergrepp i hagen. Helt hårlös på baken också av arga hästtänder.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag måste säga att jag uppskattar att hästen jag hyr är ranghög (ledarsto) - För det innebär att jag kan gå rakt igenom flocken om jag vill när jag ska hämta henne i hagen och alla andra hästarna flyttar sig snällt och är aldrig ivägen :D
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag har en som varit ranghög. Men nu som 30-åring hamnat på botten. :p

Han har aldrig blivit skadad av sitt haglivmed andra hästar, hög som låg.
Man kunde släppa honom med de där bråkstakarna som aldrig lärt sig uppföra sig och han tog ner dem fort, utan skador.
Idag undviker han att ha åsikt iom att han är gammal. Nu gör han som de andra vill.
Det är lite dumt om man nu bara vill kunna släpa ihop med andra hästar som man inte kan reglera foderstat på direkt och de är hungriga och han då släpper sin mat när de hetsat i sig sin och vill ha hans. Han äter rätt sakta och är inte så fixerad vid mat. Men han bör ju äta.
Nu måste jag då välja hagkompisar som får lagom med grovfoder och låter min äta.

Min andra är en sån där låtsasboss. Han är alldeles för ung och okunnig för att vara en god ledare. Däremot har han lite hybris och kan absolut försöka ta sig till toppen i nya konstellationer.
Nu går han i en storflock. Men det är med polohästar. Och de är så himla milda att han får rätt hög rang. Det är ett annat, äldre halvblod som är mer lämpad som ledare och är över min. Men resten backar och låter honom hållas.
Han är väldigt så att han tycker att han ska vakta mig och min gammelhäst.
Han får dock inte hålla på så då jag är i hagen. Jag vill inte att han startar en kedjereaktion genom att hota en häst som far iväg och slutligen skuttar någon annan på en människa. Nej!
Att han skyddar sin gamle "bror" så helhjärtat känns dubbelt.
Jag är ju givetvis försiktig med en 30-årig häst. Men jag vill ju inte att min andra ska åka på skador för det. Dock är han hiskeligt snabb och rörlig och har hittills klarat sig.

Personligen är jag förtjust i de där genuint ranghöga hästarna. Inte de där småbossarna som försöker..
De som bara glider in och alla andra vet, trots att de aldrig träffats, de är balla!
De brukar vara intelligenta och bra på att läsa kroppsspråk.
Sen är de inte alltid lättast att ha att göra med. Men jag gillar dem på ngt vis iaf.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

En mix där alla finner sina "platser" utan tjafs är väl det ultimata, men det är nog sällan det är alltför problematiskt, hästarna brukar liksom VILJA ha lugn och ro och rättar sig ändå.

Har erfarenhet av att ha två mycket ranglåga ston ihop, och det var desto mer problematiskt. Ingen av dem var liksom lycklig, de gick bara om varandra och var osäkra.

När jag flyttade min häst fick hon gå med ett väldigt starkt lite äldre sto, då kunde hon slappna av igen.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Vi har haft två (väldigt) ranglåga ihop och det ja, alltså, en blir ju alltid boss. Men eftersom den aldrig varit det tidigare(alltid alltid varit ranglåg) så märker man att han inte riktigt har det DÄR för den uppgiften, men sköter den efter bästa förmåga liksom. Däremot blev det mycket oroligt i flocken när en tredje kom med och hästen skulle ta sej an uppgiften att fortsätta bossa. Trots att den nya var av ranghög karaktär och förut haft såna uppgifter i sina flockar..

Det går bra men det tog tid innan alla visste vart de hade varandra och det blev lugn och ro. Idag funkar flocken dock mycket bra.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Bara för att det står si eller så i annonsen så behöver det inte stämma IRL.
Det handlar mer om hagstorlek och om hästen fungerar bra med andra hästar. Inte helt ovanligt att en sk "ragnhög häst " inte fungerar i flock dvs inte kan hantera situationen och bara ställer till problem. Det är mer vanligt med stökiga hästar än en verkligt bra ledarhäst.
En stökig häst som slåss på ett ställe kan byta stall och bli lugn utan någon som helst vilja att hävda sig eller tvärtom.
Nu har jag en kaxig rackare men någon ledarhästämne är han inte.
Respekt för ledaren och bossar över de andra 3.
Ranghög svårt att säga då jag bara sett honom med dessa 4 hästar.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Inte helt ovanligt att en sk "ranghög häst " inte fungerar i flock dvs inte kan hantera situationen och bara ställer till problem.

Jag håller verkligen med dig. En som är ranghög på riktigt behöver inte tjata eller vara tydlig. De andra hästarna vet ändå.

Några jag känner köpte nyligen häst, ett ledarsto enligt dem. Enligt mig en väldigt osäker individ som kör med anfall är bästa försvar och helt utan förmåga att läsa andra hästar. En sån häst vill jag aldrig nånsin ha ihop med mina. De kan ställa till riktiga skador.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Håller med.

Egentligen säger inte mig det något alls i en annons eftersom att en häst kan ha helt olika roll beroende i vilken flock den går i.

I en flock kan den bli ledare-ranghög, i nästa är den ranglåg/neutral eller hackkyckling..
Dessutom tycks hästar kunna skifta roller och uppgifter inom flocken hela tiden så att de har en bestämd roll från dag ett är omöjligt.

Tycker inte riktigt att det är realistiskt att tro att hästar intar samma slags roll livet ut..Antingen som vi, anpassar de sig/tar sig till en roll eller så får de en tilldelad beroende på övriga individer och behov för flockens överlevnad (en instinkt som är djupt rotad).
Vissa har en större drift att försöka anta ledarroll medans andra "bara är".

Däremot finns det hästar som funkar bra i flock eller inte alls och ifall den inte funkar i flock är det som borde betonas tycker jag, för i regel klarar alla hästar att gå i flock och hitta sin roll i den flocken utan problem.

Den bästa ledarhästen syns knappt men kan styra hela flocken genom små små signaler men de tycks vara sällsynta utan där håller jag också med, oftast är det individer som är för oerfarna som försöker inta den rollen och så blir det stökigt i stället.

En lugn flock är en flock där alla individer hittar sin uppgift ganska snart. Värre blir det om någon individ vill sortera om ständigt, då håller det sällan.
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag skulle vilja säga att det beror på vilken flock hästen hamnar i. När jag skaffade min C-ponny hade hon rykte om sig att vara en riktig bitch (hon är en riktig bitch också, en sån där som får ha röd rosett i svansen på tävling och helst vill vara ensam, det är inte lätt att försöka fjäska och bli kompis med henne...), men när hon kom som 15-åring släpptes hon ihop med de två andra ponnyerna i stallet. Den ena var min egen elvaåriga B-ponny, sen var det stallägarnas nästan 30 år gamla russ. Hon var alltså mitt emellan i ålder, och betydligt större än de andra två, men hon är vit och det var en last för henne. J*vlar vad stryk hon fick, hon fick knappt röra maten, B-ponnyn var hemsk. Riktigt, riktigt hemsk. Vi fick låta henne gå i egen hage vid sidan om sen.

När russet sen dog (av ålder) blev de där två själva, det var bara stora halvblodsunghästar i stallet utöver dem, som krävde betydligt mer foder, och då blev de som ler och långhalm. Helt oskiljaktiga. Sen han dog har hon gått med andra hästar också, och har återigen blivit ranghög.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Kl
Mycket kloka ord i tråden men jag skulle vilja lägga till några saker .
Rang nivå är faktiskt dokumenterat till viss del nedärvningspräglat i det att föl till mkt ranghöga ston lär sig av mamma den sociala ställningen av "ranghög" och via det dokumenterat ofta själva blir höga i rang genom livet .

Jag har haft många hästar genom åren men senaste 10 åren har jag en valack som är det ngn skriver om i tråden "självklart ranghög" . Haft honom med mååånga olika individer i olika flock konstellationer genom åren , inklusive både med bara en annan , 6 andra valacker , och även själv .

Han är likadan i alla lägen . Aldrig ngt minsta pip när han träder in vid hopsläpp . Han går vänligt fram och hälsar och säger " hej vem är du , trevligt att träffas, jag gillar dig men jag bestämmer " . Därefter är allt lugnt . Har släppt med 6 andra samtidigt en gång och samma där - alla köpte det direkt , minuter senare stod alla flockade omkring och ville gärna bli nominerade som hans best man . Han hade öht inte vikt ett öra bakåt en enda sekund . Han håller aldrig på och härjar och jagar runt hästar eller gör utfall . Han älskar sällskap och busar gärna med sina kompisar . Men runt mat i hagen osv så knallar han bara fram till den hög han vill ha och de andra byter hög, alternativt låter han ngn favvo kompis äta ur samma , men flyttar på den med ett öra om han ändrar sig .

Ett par gånger på 10 år har han släppts med andra ranghöga . Då har han klippt till rejält . Men det är som sagt ett par gånger av alla mååånga gånger . Jag undviker sen dess att släppa honom med ranghög annan valack för han är så självklart hög i rang att om den andra skulle vara på samma nivå tror jag det skulle bli slagsmål faktiskt och det tycker jag att jag har konkreta belägg för att ha sett med dessa enda två andra .( en fick vi sära dom rätt direkt då storslagsmål utbröt ) .

Tillochmed när han gått själv är han högst . Hagarna löper längsmed varandra och han kan gå i en hage längst ut på kanten , 8 andra hästar fördelade i flera hagar bortåt på rad .om ngt händer utanför hagen som när en älg kommer springande , samlar han ihop alla åtta direkt på en signal . Det är väldigt fascinerande att se .
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag föredrar en häst som är ranghög, av praktiska skäl. Visst om man enbart har egna hästar kan man ju uppfostra dem att bete sig som folk vid grinden, men står man ihop med andra måste man tampas med andra ouppfostrade hästar som tränger vid grinden, försöker hoppa på ens häst när man ska hämta i hagen osv. I de lägena är det så mycket enklare med en häst som med en blick kan få de andra att flytta sig eller som kan visa undersidan av bakhoven om läget kräver. Något jag hatar är att hämta en häst i en hage där man ska hantera grindarna, hästen, plus att man ska hinna komma ut innan de andra hästarna hoppar på ens egen så man nästan blir nedtrampad.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Fast för mig är sånt en uppfostringsfråga inte rang . Inte konstigare än att hästar inte får tjafsa sinsemellan om
Man rider i bredd , än att när folk kommer i hagen är det game off ! Faktiskt sällan varit med om hästar som inte respekterar det om folk markerar och säger ifrån ?

Kl
För att hålla mig till ämnet så tycker jag rangen i en annons är lite malplacerad . Vet inte vad syftet är att man skriver det i en annons alls och slösar rader på . Ibland tror jag ranghög förväxlas med hanterings problem dvs säljaren skriver ranghög när de vill markera att hästen har åsikter vid hantering ?
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag håller verkligen med dig. En som är ranghög på riktigt behöver inte tjata eller vara tydlig. De andra hästarna vet ändå.

Några jag känner köpte nyligen häst, ett ledarsto enligt dem. Enligt mig en väldigt osäker individ som kör med anfall är bästa försvar och helt utan förmåga att läsa andra hästar. En sån häst vill jag aldrig nånsin ha ihop med mina. De kan ställa till riktiga skador.

En sån häst finns i min hästs hage just nu. En riktig kärring enligt mig. Skulle hämta honom för första gången idag (släpptes ihop igår pga hageändringar) för att ta in honom och får henne efter oss och hon började sparka mot oss och jag fick höja rösten rejält och vifta bort henne så gott det gick.
Det var likadant när han skulle ut igen.
Så hädanefter så kommer jag ha långpisk med när jag hämtar honom, tyvärr.

Han gör inget mot dom andra utan sköter sig själv och håller sig en bit ifrån dom andra.
Nu verkade dom andra i hagen tycka han var okej i alla fall.

Hon är precis som du skriver och allra helst hade jag inte velat ha henne i min hage men vad gör man när inga andra funkar. Vill inte att han måste gå själv.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Hej!

Efter att ha testat båda är jag böjd att hålla med.

Förra pållan räddade matte undan kor, otäcka hästar mm mm.

Nuvarande hästan måste jag alltid skydda mot de andra hästarna (inte alltid så himla lätt). Dessutom måste jag alltid berätta för alla att fröken är världens snällaste häst, men kommer de andra hästarna flyr hon för sitt liv- blint, även över folk (ja, det har hänt ett par gånger). Hon har blivit hackad på av så många hästar att jag nu tröttnat på ständiga skador, så hon får gå själv eller med likaledes mobbad shetlandsköttbulle.

Så lagom rang är nog bäst.

/Lavinia
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Fast "lagom rang " vad är det ?

Oftast är det just de i mellanleden som är problemet . Den som är högst och den som är lägst har inga anledningar att bråka . Skiktet däremellan när nyanser och tvivel finns , är de som har driven motivation att klättra högre och som samtidigt egentligen är rätt osäkra i sin roll .
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Håller med!

Tillägg till ditt inlägg:

Hästar ska veta att inte försöka styra upp när en människa är i hagen/man leder/rider bredvid etc.
Det går att lära hästarna att människan skyddar dem. Så de kan slappna av och lita på att man sköter den biten.

Lär man sig bara att som människa ha ett tydligt kroppspråk och röra sig med en självklarhet bland hästarna är det sällan man behöver korrigera hästar och flytta dem fysiskt. Är man snabb och gör det kvickt, konsekvent och är dynamisk i det så behöver man sällan upprepa särskilt mycket.

Det kan bli riktigt farligt då hästar tar på sig den rollen och flyttar varann då människor är i hagen! De flyttar en häst, som flyttar en annan som blint flyr - över en människa..
Som människa kan man tänka steget längre. "Vad händer/blir det för kedjereaktion om jag flyttar den här hästen?". Plus att de som har respekt för en människa inte brakar över dem lika lätt då de är rädda heller. De springer sällan in i häst som har högre rang. De behöver alltså inte springa in i oss.
Vi är för klent byggda för att klara sånt.

Ang annonser håller jag också med. Jag litar fö sällan på någon annans ord om hur ranglåg/hög en häst är. Folk läser sånt så illa.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

kl

Jag passar på att fråga.
Jag skrev i mitt inlägg ovan att en av hästarna anföll min häst igår när jag hämtade honom i hagen och likadant när dom släpptes ihop så det var ingen tillfällighet. Dom i stallet har sagt att hon är en sur kärring.

Hur ska jag hantera detta?
Min tanke var att ta med en pisk ut och vifta med när hon kommer. Hon brydde sig inte det minsta om mig utan kickade mot oss båda.
Helst hade jag inte velat ha min häst i den hagen men har inget val om han inte ska behöva gå själv och en 2-åring tycker jag ska fostras av dom andra i flocken så han lär sig samspelet mellan sig och dom andra.

Hur tänker ni?
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

När jag släppte ihop mitt ranglåga sto med boxgrannens lika ranglåga valack blevo det pannkaka. Mitt sto är uppvuxen i en flock med fölston, har aldrig bestämt en dag i sitt liv och trivs mkt bra med det.
När hon helt plötsligt hamnade i en situation där hon förväntades att bestämma, så syntes det lång väg hur rädd och stressad hon blev.
Så fort jag släppte henne med ett gäng sto (några riktiga surmärrar) och hon blev omkring jagad lite, så blev hon mkt lugnare och mer tillfreds.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag tänker att du måste göra klart för hästen långt tidigare att den ö.h.t inte ska närma sig din och tjafsa. Gör du det så blir det aldrig en situation där din häst blir attackerad när du redan hämtat den och är påväg genom hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 986
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp