Dethär med ranghög och ranglåg...

Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Om du och din häst blir "anfallen" när du hämtar honom är det en ganska farlig situation. Framför allt måste du markera för stoet att du är högre i rang och när du kommer ska hon flytta på sig. Det är ofta lättare att göra innan du fångar din häst. Om du inte kan det och det inte finns en alternativ grind så skulle jag nog akta mig för att hamna i den situationen.

Ett alternativ är om du kan ta in de ranghöga först. Håller man deras naturliga rangordning vid intag blir det minst stökigt och man slipper ta konflikt.

När jag har köpt häst har inte ranghög/ranglåg varit något jag tänkt på, för mig är det viktigaste att hästen är van vid att gå i flock och är bra på att samspela med andra hästar. Vet hästar som inte varit det och därför råkat illa ut när de släpts i flock. Men ranglåga och ranghöga häst är annorlunda att hantera.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Min nordsvenska valack på 14 år är något extremt ranglåg, han är i princip kuvad när det gäller andra hästar, det på grund av att han tidigare gått med vuxen hingst som helt enkelt jagat skiten ur honom. De gick ihop lite för länge kan man säga (inte hos mig, får jag väl påpeka då).

Nu går han sedan några år ihop med en väldigt ranghög ardennervalack, som dock samtidigt som han är ranghög bland andra hästar är en väldigt rättvis och tydlig ledare som inte "jagar" om han inte absolut måste, och det går alldeles utmärkt, har gjort redan från start. De två är bästa vänner.

Hade honom med ett ranghögt sto i höstas, det gick också okej då hon lät honom vara i fred. Han höll sig dock på sin kant och blev lite utanför "flocken".
I vinter hade vi också en period ett sto på 9 månader, i början försökte min häst halvhjärtat fösa bort henne och det fungerade bra men gav sedan upp och blev hysteriskt rädd för henne i stället. Han försökte inte ens utan tog till flykten direkt om han kunde.

Han är ungefär lika dan med det mesta, har ALDRIG sett honom ens vinkla örat mot någon oavsett ras, kön eller art. Mot människor är han supermjuk och 110% vänlig, givet att man måste vara konsekvent som med alla hästar men blir man lite för hård och får bråttom blir han superstressad.

Släpper honom inte gärna med nya hästar alls så länge jag inte måste. I så fall blir det med snälla hästar, och inte fler gånger med ungisar eller hästar som är för "på".
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag tog med en långpisk ut i hagen idag. Saken är ju den att min kille går och möter mig vid ingången och då följer resten med. Skulle dom skita i att jag hämtar honom ute i hagen och skött sitt så hade det ju varit lugnt.
Idag stod han längst fram med resten bakom sig och så fort jag gick in i hagen så kom kärringen fram då min häst flyttade på sig mot mig och hon la öronen bakåt och högg i luften och försökte skrämma honom, vilket hon lyckades med då han snabbt ville gå undan. Jag fick gå emellan med pisken och visa henne att hon skulle försvinna. Röt till och visade henne tydligt att hon inte var önskvärd där.
En av hästarna är snäll mot honom, en anfaller och en hackar lite på honom. Så han går lite för sig själv och så har det varit i alla fyra hagar han fått flytta runt i den senaste månaden. Ingen gillar honom..

Det var samma när han skulle in i hagen igen. Alla stod och trängdes vid ingången och skulle på och knuffa runt på honom utom den som är snäll vid honom och han vill helst inte gå in till dom.
Han får vara i samma hage som dom så länge han inte närmar sig dom.

Kanske sänder han ut dåliga vibbar?
Han gör ju inget mot dom.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Du kan läsa svaret jag skrev till mackan :)

Att markera innan jag hämtar honom går inte då han möter mig vid ingången. Och ärligt talat så är det nog säkrare för min del just i denna grupp att han kommer fram och möter mig än att jag går ut till honom för dom andra blir så närgångna. En anfaller och en biten honom på rumpan och jag vill inte hamna emellan. Den som biter honom i rumpan reagerade inte alls på pisken idag. Han bara tittade på mig.


Hästarna kommer inte in eftersom dom går på bete så det är inget alternativ annars hade det varit den bästa lösningen att bara ta in den sura först.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Bra att du korrigerade hästarna . Jag tycker det låter som om övrigt folk som hanterar dom också skulle behöva ta tag i sig själva och uppfostra hästarna . De ska acceptera att en människa hämtar hästar utan att komma upp och 1) trängas och 2) Ffa inte bråka med hästen som hämtas . De ska inte ens bråka med varandra öht vid dessa tillfällen med folk i hagen .

Jag tycker byte av hage fyra ggr på en månad är mkt olyckligt . Dels hinner de aldrig ordna rangen i hagen och dels så blir den låga individen otroligt mkt mer osäker och otrygg ....
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Piskan kommer få hänga med i fortsättningen. Litar inte alls på surkärringen. Hon verkar vara så med allt och alla för hon kom in och skoddes när jag var i stallet och fick stå med brems hela tiden..

Håller med i allt det du säger. Hästarna ska sköta sig när en människa är i närheten. Har aldrig varit med om en så här påflugen flock och då har jag hållit på med hästar i många år. Dom går inte ens undan om jag viftar eltråden mot dom. Så det är inte lätt att ta sig in heller för den delen.

Jag tycker också det är trist att han fått byta hage så många ggr :(
I första hagen blev han jagad, i andra var han okej om han höll sig för sig själv men så började han gilla stoet i hagen lite för mycket så han fick byta och gå med en av valackerna från samma hage men han var också elak mot honom tidvis, bet honom mestadels och jagade någon gång men det hade funkat och så nu denna flocken då efter att valacken han gick med behövde flytta till en bantahage och min unghäst ska gå på bete, så det föll på det tyvärr.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Kanske sänder han ut dåliga vibbar?
Han gör ju inget mot dom.
Stackarn, antagligen är han för snäll/osäker eller vad man ska kalla det. Vissa hästar blir väldigt utsatta när dom är för låga. Han hade behövt gå med en häst där han kan få trygghet och få upp självförtroendet litegrann.

Dom hästarna som haft svårast att komma in i våran flock här är faktiskt dom som är för låga/snälla/osäkra. Dom söker inte kontakten själva och flyttar sig såfort någon tittar på dom och på det sättet så kommer dom ju heller aldrig in i flocken eftersom dom aldrig riktigt vågar sig fram och hälsa på dom som är högre i rang även om dom är vänligt inställda.
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Det är just det att han är väldigt ranglåg och säkert för snäll också, han försöker försvara sig nån gång men springer mest undan och undviker problem. Han har föltuggat mot dom så dom vet ju att han är underlägsen och ändå hackas han på. Och ja, han är ju för sig själv men hänger med om flocken flyttar på sig i hagen i bakgrunden.
Nu finns det tyvärr ingen annan hage han kan gå i om han inte ska gå själv. Det finns inga fler hästar som kan gå på det kraftiga betet. Alla andra är för lättfödda för det.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Det är inte så att han kan klara sig på ett mindre kraftigt bete då som en kanske tillfällig lösning? Risken är ju att han blir rädd för andra hästar om han hela tiden blir bortjagad och hackad på.

Tycker alltid det är så synd om hästar som inte vågar riktigt och som är för snälla. Unghästar behöver en trygg flock med hästar som låter dom växa i självförtroende och leka och ha sig. Men det är ju lättare sagt än gjort att hitta den perfekta flocken som passar ens häst. Det har ju inte gått så lång tid så det ger sig säkert efter ett tag men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

KL
Jag har ett "intressant" fall. Min häst, 3 år, är tuff i hagen. Jag skulle inte säga att hon är ranghög utan osäker och vill vara hög i rang :D

Och det är lite konstigt. Hon växte upp med andra hästar i samma ålder och äldre. När hon var 8 månader vandes hon av från mamman då hon enligt uppgift börjat "köra med mamman". Mamman var tuff.

Min släpptes då ut i en hage med äldre ston samt lekkamrater som var lika gamla som henne samt yngre. De äldre höll henne hårt men hon "satte" sig över de som var lika gamla och yngre. Hon kunde däremot acceptera de yngre bättre än jämnåriga (hon lekte väldigt mycket med de yngre, framförallt om de var hingstar).
Jag var väldigt noga med att de inte skulle tjafsa när jag var i närheten och började också lära henne att jag tar bort hästarna runt henne om det behövs.

Det gick bra det första året. Hon flyttades senare till ny hage (nytt stall) med två andra hästar, båda äldre. Hon försökte där ta över men de berättade ganska snabbt att det gick inte för sig. Inga problem.

Nutid: Hon går i en hage med äldre och yngre och en jämnårig. Hon är stentuff i hagen och tyvärr har de äldre "vikt" ner sig. Hon fick någon sorts stressreaktion i vintras och började valla en häst. Jag vet inte om stressen kom av sig att det var för många hästar i hagen som hon ville ha koll på eller om det var magontet som gjorde att hon började valla (hon blev dålig i magen samtidigt och hästen var en nykomling som inte är van vid att gå i hage). Jag satte henne i en annan hage med en kompis och det gick bättre.

Hon går gärna med alla och betar. De kan klia varandra, sova tillsammans osv. Men så ibland ska hon hoppa på de. Hon hoppar på de som blir rädda, blir de inte rädda (finns iaf två i hagen nu som inte blir det, de är äldre) så skiter hon i det och det känns som hon tycker det är skönt att de inte blir rädda.

Hon vill gärna gå först (har hon alltid velat), händer det något vill hon gärna gå mot det läskiga först (såg det även igår). Vi har också tappat lite med det där att inte tjafsa när folk är i hagen. Jag säger till henne när jag är där och hon börjar, ofta slutar hon då men inte alltid.

Många säger att hon är så tuff, jag tror hon är både tuff och osäker. Men samtidigt är det konstigt, för hon har ju alltid gått i flock och det har fungerat om det kommit någon och satt henne på plats. Och det gör det inte riktigt nu.
Hon är inte så tuff att hantera annars, hon visar gärna hur hon vill ha det men jag har aldrig upplevt henne som "dum", hon har aldrig hotat med att sparka eller bita någon människa, någongång.

Det bästa alternativet känns ibland som att köpa in minst en häst till och ha de i en egen hage, jag måste bara prata med markägaren om det, för att slippa höra från andra hela tiden som måste påpeka hur dum hon är mot andra hästar.
Att gå i en liten hage blir värre ur hanteringssynpunkt då hon blir överladdad.

Det blir dock bättre när hon motioneras, då försvinner lite av det beteendet i hagen. Det är värst när hon vilar och när det är snö, då de inte kan småbeta och det blir lite trångt vid maten. Att lägga ut extra högar hö på vintern hjälper inte då hon måste "patrullera" mellan högarna.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Inte jag heller :p

Kanske mer jag som behövde skriva av mig ;) Men också om detta är "normalt", hur ni skulle klassa beteendet och jag tycker också det är konstigt att hon gör så då hon är fostrad i grupp från dag 1 i hennes liv, av starka individer. Men hon tar tillfället i akt direkt om de inte säger till henne.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

jag har min häst med en självklart ranghög häst som inte gått ihop med andra på ett par år pga vallning och slagsmål men funkar bra med min som går undan. Jag hade problem första gången jag skulle ta in min med att hon attackerade men jag visade rätt tydligt att det inte var okej, så efter det har det funkat jättebra.

Kommer jag vid intag och den andra hästen står och hoppar vid grinden tar jag in henne först ändå för att minimera skaderisk på min egen och på henne och mig själv)

Annars är det en bra ranghög häst som bits mer än hon sparkas ;).
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Det är möjligt eller som du säger att han är för snäll. Tycker han borde komma bort från "syrkärringen" helt. Bra att du visade att det inte är ok. Men tycker synd om hästar som frekvent blir mobbade. Så ska det inte behöva vara.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Hon skulle behöva ha en sjust högrangad häst som kommer och visar när hon börjar bossa att det inte är ok. Inte konstigt att hon är osäker. Bara tre år. Mackans häst lät som en sådan häst. Alltså en naturlig ledare och en sådan är guld värd så hon inte behöver ta hela ansvaret för flocken. Har en sådan i min flock. Sådanna växer inte på träd.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Fast hon är För mig en rätt vanlig " Mellanhäst" . De är ofta ivriga , unga och mellan status och då härjar de ;) Om flock konstellation är optimal med såna individer märks inte detta särskilt . I andra konstellationer kommer de att uttryckas mkt tydligare .
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Idag var det inte surkärringen som var på vid hämtningen utan den som biter honom i rumpan.
Tror tanten fattade vad jag menade igår efter våran lilla diskussion.
När jag skulle släppa ut honom igen fick han rumpbitaren efter sig och gjorde ett försök till försvar innan han sprang undan.
Jag tycker så synd om honom och tanken på att han ska byta flock till vintern igen är inte rolig :(
Han ska gå i lösdrift då och det är ju bara att hoppas på att dom gillar honom, annars måste jag ha honom installad och det vill jag inte och det kan även medföra ett stallbyte för det är ju inte säkert att det finns en ledig box i stallet då.
Tycker så synd om honom, bli behandlad så när han är så snäll själv.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Idag när jag kom till stallet så hade den snälla "adopterat" min häst :)
Dom gick i 2 grupper. Min med den snälla och rumpabitaren samt surkärringen i den andra.
Den snälla stod sen och väntade vid grinden och gnäggade när vi kom tillbaka igen. Så nu verkar det som att han fått en kompis, så himla skönt!
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Så underbart, hoppas det håller i sig, vissa hästar behöver en beskyddare.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Ja och som sagt går det att få mer optimalt sen att det är svårt är ju en annan sak. Man köper ju inte enbart en häst på dess rang och sen om de skulle vara just en perfekt ledare i en hage säger inget om hur det blir i nästa men troligtvis likvärdigt men man kan aldrig veta helt säkert.

Matmissbrukaren! Vad roligt att han får med frid nu och en kompis dessutom. Verkligen kul att läsa :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 062
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 010
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp