Dethär med veka kotor

Nalasmatte

Trådstartare
Hittat endel trådar om veka kotor, men jag hittar inte riktigt svar på mina frågor.

Nr 1: när ska man ta kontakt med veterinären? Har läst att om det inte är bättre efter 14 dagar ska man kontakta veterinären/hovis.

2: vad menas med bättre, helt bra eller bättre?

3: om det inte är bra efter 14 dagar, behövs det alltid korrigeras då?

Det är bakben jag undrar över :)
 
När beror på hur mycket fölet trampar igenom. Går den riktigt på kotorna så den får sår kan den behöva hjälp av veterinär ganska omgående. Även hovslagare och beslag kan behövas för att hjälpa fölet att stärka upp sig.
Med att bli bättre och bra är när man tydligt ser att fölet blir starkare och starkare. Är det så att fölet kommer att bli bra av sig själv ser man en klar förbättring varje gång den varit ute och rört sig.
När fölet är så gammalt som 14 dagar och det är friskt och får vara ute och röra sig bör det vara i det närmaste bra och gå på hela hoven som en vanlig häst. Gör den inte det är dags att se över om den behöver korrigeras. Beroende på kompetensen hos den veterinär och hovslagare man har tillgång till väljer man den som är bäst lämpad för att titta på fölet.
Är fölet riktigt nere på kotorna fortfarande i den ålder och inte har rättat sig alls ska man nog överväga att ta den till klinik med bra veterinärer och hovslagare.
 
Tack så jätte mycket för så bra svar!
Mitt föl är 13 dagar idag och har veka kotor. Det blev förbättring första dagarna när han fick gå ut i hagen, men han är inte bra och jag tycker att han är ostabil liksom. Han är inte så vek att kotan går i marken, men när han ställer sig så står han liksom bak på hoven så ballarna nästan går i marken.
Jag ska ringa kliniken på måndag, har nära dit och det finns hovslagare där :)
 
Nu har vi varit på kliniken. Det behövdes ingen plast, han verkades i tån och ska vara inne på box. Ut några gånger om dagen i ca 20min, sen verkas / ses över igen om en vecka
 
Går det att få en bild din unge

Javisst här kommer några :)

_20170515_205804_zps3871zvjr.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0148_zpsbbitydvq.jpg
[/URL][/IMG]
 
Jag är verkligen inte veterinär, men har rätt stor erfarenhet. En sån där blir bra genom att vara ute mycket. På hårdare underlag, typ bete, inte paddock/ridbana.
Jag skulle inte tveka att låta den vara ute mycket, typ dygnet runt, bara jag vet att den kan lägga sig när den vill, och inte har en morsa som springer runt.
Men jag förstår att du hellre följer klinikens råd.
 
Jag är verkligen inte veterinär, men har rätt stor erfarenhet. En sån där blir bra genom att vara ute mycket. På hårdare underlag, typ bete, inte paddock/ridbana.
Jag skulle inte tveka att låta den vara ute mycket, typ dygnet runt, bara jag vet att den kan lägga sig när den vill, och inte har en morsa som springer runt.
Men jag förstår att du hellre följer klinikens råd.

Det var precis detta jag har fått höra innan, så från andra dagen har han varit ute men enligt både veterinären och hovslagaren på kliniken blir det inte bra. Dom förklarade att om han springer för mycket och blir trött så blir det motsatt effekt då han blir trött i benen och inte orkar räta dom liksom.
(han är ett riktigt vilddjur dessutom och springer som en idiot)

Jag sa till dom att jag trodde det var lugnt att han var ute sålänge underlag och väder är bra, och att han vilar ofta. Men nej det spelade ingen roll..
 
Fölet lär bli bra ändå på sikt, oberoende på vilket upplägg du kör. Jag är dock övertygad om att fördelarna av att var ute uppväger nackdelarna (både för sto och föl) med att vara inne.
På bilderna ser det även ut som han hänger lite i framknäna?
 
På bilderna ser det även ut som han hänger lite i framknäna?

Ja dom sa att han var lite upprätad fram, men så pass lite att inget behövde göras. Dom kände igenom honom och han var inte spänd eller överansträngd

Usch jag tycker inte alls om att stänga in dom på detta viset.. Det positiva är väl att stoet finner sig i det och verkar inte alls bry sig om att vara inne.
Idag skiner solen och det är +21 grader :(
 
Precis. Och risken finns för kolik vid massa stillastående. Hade det varit mitt föl hade jag haft de ute, och ställt in ett par timmar mitt på dagen, och på natten.
Jag tror att fölet står på sina hovar om en vecka. :-)
 
Jag har erfarenhet av begränsad rörlighet och måste säga att det gett bäst resultat. Föl som inte vilar ordentligt tröttar ut sig, hänger fram och blir vek bak. Lycka till!
 
Jag har erfarenhet av begränsad rörlighet och måste säga att det gett bäst resultat. Föl som inte vilar ordentligt tröttar ut sig, hänger fram och blir vek bak. Lycka till!

Hur mycket begränsad? Boxvila eller ute lite?

Hovslagaren har varit här nu.
Fölis är lite bättre, dock så har han börjat vrida höger bak. Hovis tyckte inte att fölis behöver vara inne så mycket nu. Tyckte att dom kan vara ute på fm och inne mitt på dagen, sedan ute på ef och sen in över natten. Så jag tänker låta dom vara ute lite mer nu. Alla andra hästar har gått ut på bete nu så det är bara mitt sto kvar inne om nätterna och det bryr hon sig inte om alls, vilken stjärna hon är alltså :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Luff
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp