Detta med stängsling till hästar....

Bokkenokke

Trådstartare
Nu kommer jag med mina dumma frågor igen ;) :p Nu ska det stängslas då.... Har införskaffat mig 2mm järntråd för första gången i mitt liv och tänkte stängsla hagen med detta. Men, vad är det jag nu ska tänka på med järntråden? Har inte stängslat med det tidigare någon gång. Jag har spännare och skarvhylsor och tänkte kapa av tråden här och där och skarva med dem för att få ställen där det går av OM hästarna brakar rätt igenom... peppar peppar.... har hänt 1 gång på 5 år och då var det bara en häst som for igenom, den andra lämnade i hagen och bara tittade. Hade då elband och dessa gick INTE av utan hästen fastnade och "hoppade" sig igenom banden. Hemska syn! :nailbiting: Hjärtat stannade och jag var helt säker på att han var sönderskuren överallt! Han fick dock inga skador som tur var!
Så, ni som har järntråd i hagen, vad ska jag tänka på? Hur ska jag gå tillväga för att få det ordentligt fixat och säkert för hästarna? Stolparna är uppe redan, och nedkörda ca 80cm i marken med 5 meters mellanrum, räcker det för järntråd? Hur ska jag göra i hörnen? Något att tänka extra på där? Något speciellt att tänka på med isolatorerna? Några speciella som man ska använda eller går det bara med "helt vanliga"? Med hur många meters mellanrum ska jag lägga skarvar och sådant? Jaaa, frågorna är många :p Berätta hur ni har gjort er hage.
 
Du behöver inte ta av tråden för att den ska "gå av " om hästarna går igenom! Spänn bara hårt med spännarna så kommer garanterat tråden att gå av om de går igenom (såvida du inte köpt wire)

Har själv järntråd och tycker det är super! Leder ström bra och går lätt av om det behövs. Se bara över tråden då och då, och spänn om det skulle behövas. Ju spändare, desto bättre!

Går bra med vanliga isolatorer, skarvarna lägger du bara när tråden tar slut. Låt tråden löpa fritt i isolatorerna.
 
Hörnen måste vara superstabila eftersom järntråden ska spännas riktigt ordentligt (det är då den går av som den ska enl föregående svar - du skarvar bara när tråden är slut).

Det är anledningen till varför vi inte har järntråd, lera.... Hade behövt gräva ur och fixa vartenda hörn och när vi stängslade hade vi inga planer på att bli så jättelångvariga så det kändes lönt.
 
Först skaffa kraftiga bra handskar då ståltråd är hårt att arbeta med.

Spänn tråden hårt så går den hyfsat lätt av.

På stolpar som blir mycket belastade av tråden har vi två sne stöttor som bakas ner i ena ändan och borras fast i andra.

Nu har du ju redan slagit ner stolparna men ett tips till andra som läser är att först slå ner dom stolparna där tråden kommer ha annan vinkel än 180 grader, dra sedan en tråd mellan dessa två stolpar och slå sedan ner stolparna som ska vara mellan dessa två resultatet blir förutom rakt och snyggt även minimal belastning på dom flesta stolpar.
 
Först skaffa kraftiga bra handskar då ståltråd är hårt att arbeta med.

Spänn tråden hårt så går den hyfsat lätt av.

På stolpar som blir mycket belastade av tråden har vi två sne stöttor som bakas ner i ena ändan och borras fast i andra.

Nu har du ju redan slagit ner stolparna men ett tips till andra som läser är att först slå ner dom stolparna där tråden kommer ha annan vinkel än 180 grader, dra sedan en tråd mellan dessa två stolpar och slå sedan ner stolparna som ska vara mellan dessa två resultatet blir förutom rakt och snyggt även minimal belastning på dom flesta stolpar.
Smart tips!
Jag har också lermark, hörnstöttor är lösningen för att det ska hålla. Sen får man hålla koll och slå ner extra emellanåt, samt spänna efter tråden, men det fungerar bra!
 
Kom även på att jag sätter isolatorerna på utsidan av stolpen på hörn stolparna för att minska belastningen på isolatorerna men tänk på att man måste ha 2 eller fler isolatorer så inte tråden kommer mot stolpen.
 
Har tråden fast på varje stolpe, då brister den mellan de två stolparna = inget löst att fastna i.
 
Dock svårare att kolla/spänna. Det innebär att man regelbundet måste gå igenom alla stolpar... Tar enorm tid med stora hagar.

Värt det när man har även andra djur som går igenom tråden ibland.

Men det börjar inte hänga bara sådär, tråden är ju försträckt. Mitt ser likadant ut nu som förra våren när det sattes upp.
 
Är det en stor hage?
Om inte-varför sätta upp ett bondstaket med dålig synbarhet för häst, vilt o även för oss? Om hästen slår med ett framben eller rullar vid staketet har man nog inte lika stor tur som med banden.
Man kan sätta 20 mm band o med en lägre hållfasthet.
Mina med grönt band ser jag på långt håll om de är hela o har knappt behövt underhåll på 15 år.
Det är ju uppförandet som kräver arbete o gör man det då noga så håller det i åratal.
 
Är det en stor hage?
Om inte-varför sätta upp ett bondstaket med dålig synbarhet för häst, vilt o även för oss? Om hästen slår med ett framben eller rullar vid staketet har man nog inte lika stor tur som med banden.
Man kan sätta 20 mm band o med en lägre hållfasthet.
Mina med grönt band ser jag på långt håll om de är hela o har knappt behövt underhåll på 15 år.
Det är ju uppförandet som kräver arbete o gör man det då noga så håller det i åratal.
Jag skulle aldrig sätta upp tunn o därmed vass ståltråd.
Det förutsätter oxå att det Alltid är bra kräm i tråden.
 
Hade aldrig satt upp hage med ståltråd. En av mina gamla hästar rymde från sin beteshage och sprang igenom hrannens hage med ståltråd. Hon skar upp frambenen så illa att hon gick avlivas på plats. Har aldrig hört talas om liknande skada med annan tråd där man dessutom kan ha tråddelare här och var för säkerheten.
 
Hade aldrig satt upp hage med ståltråd. En av mina gamla hästar rymde från sin beteshage och sprang igenom hrannens hage med ståltråd. Hon skar upp frambenen så illa att hon gick avlivas på plats. Har aldrig hört talas om liknande skada med annan tråd där man dessutom kan ha tråddelare här och var för säkerheten.
Riktigt spänd järntråd åsamkar INTE skador!
Har däremot sämre erfarenhet av elband, som inte gick av när fölet fastnade, tog tre år innan vi kunde lyfta bakbenen. Den tråd jag har (HÅRT spänd) går lätt av, om någon går igenom/fastnar.
Tråden bör dock vara maximalt spänd!
Absolut bäst är aluminiumtråd, går lätt av, enkel att skarva samt leder ström extremt bra!
 
Jag föredrar ståltråd . Rätt uppsatt är det ett mycket bra alternativ.
Att det skulle ha större skaderisk än andra alternativ är inte sant.
 
När jag satte nytt staket valde jag mellan ståltråd och aluminiumtråd blev aluminium.
Har haft band innan och nej aldrig mer snön lägger sig på och töjer banden så även vinden och har aldrig kommit upp i kräm på elen ens i närheten av aluminium tråden tycker även det är svårt att märka när trådarna som leder strömmen börjar ge upp (2 av hästarna upptäcker det tidigare), inte ens när märren drog genom taggtråden fick hon så hemska skador som den som drog genom el band på ett jobb.

Fast helt klart önskar jag mej ett trä staket men drömmar vidare tills jag vinner på lotto.
 
Har valt att stängsla med ståltråd men jag har valt att placera ut ett stort antal specialfjädrar (googla LG-fjädern). Fjädrarna sitter i princip på varje långsida och är typ 50cm långa ihopkrullade, man spänner ut dom lite så håller dom tråden sträckt. I händelse av utbrytningsförsök så kan fjädern sträckas ut till 2,5m(o är då förbrukad, kan ej dras ihop igen).

Jag har sett "first hand" en unghäst som blev trängd o valde staketet före den unghästätande shettisen... Unghästen kom ca 1,5-2m utanför staketraden o studsade sedan tillbaka, hade inte en skråma på kroppen!

Olyckor och skador kan uppstå med all form av staketering men jag känner mig nöjd med mitt val. Med tanke på att flera fjädrar är kopplade på samma tråd (de löper, jag fäster enbart tråden i grindarna) så kan tråden fjädra ut rejält om en häst försöker springa ner tråden eller fastnar när den slår med frambenen, så "glider den av" benet.

Hoppas dock slippa olyckor eftersom ståltråd leder ström så bra så hästarna har bra respekt för staketet!
 
I hörnen bör det vara något grovarbeta stolp då de får mest tryck. För att få så lite tryck på övriga stolpar som möjligt sätter jag alltid hörnstolp, en tråd & sen resten av stolparna, då blir det alltid raka linjer och inget tryck på stolparna = hållbarare och snyggare staket.
Isolatorerna ska sitta på samma höjd även där för minsta tryck.
Skarva behöver du inte göra, spänn tråden ordentligt istället.
Vi har järntråd och ca 90hästar på gården, händer att tråden går av då och då trots bra ström men aldrig haft någon häst med skada pga staketet.
 
Vi har haft ståltråd under många år utan någon skada trots många utbrytningar. En enkel tråd som lindas fast vid varje stolpe tycker jag är bäst, fastlindningen blir en brottanvisning och tråden går lättare av men framförallt blir det bara några meter med lös tråd liggande på marken och risken för att hästarna skall trassla in sig är liten med en styv järntråd. Att inte linda runt varje isolator ger fördelen att det blir lättare att spänna eltråden men också att det blir en lång lös trådhärva som hästarna kan fastna i. En rak järntråd har minimal skaderisk även när den ligger på marken utan det är när det blir öglor det är farligt. Min erfarenhet är också att svårigheten att se tråden inte alltid är en nackdel om hästarna känner sin hage, de är extra försiktiga när de kommer nära gränsen för att de vet att tråden finns men ser den inte förrän de kommer riktigt nära och vågar heller inte försöka hoppa över.

Trästaket har vi haft flera skador med, nästan hur högt man höjer är det alltid någon unghäst som chansar på att de kan hoppa över bara det utanför lockar tillräckligt mycket och det är inte alltid de lyckats helt utan kraschat.

Men det finns så många faktorer att man säkert inte kan ge något universalråd, de flesta alternativ har sina nackdelar och fördelar som får vägas mot varann.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp