Dialektalt uttryck?

Vad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?

Visa bifogad fil 11705

Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..? :confused:


* vartifrån kommer jag? :cautious:;)
Jag trodde du var från Gävle men det kan du inte vara då, för snökluva har jag aldrig hört. Du är säkert från Sandviken som någon skrev. Det försiggår så mycket märkligt där :p
 
Jag trodde du var från Gävle men det kan du inte vara då, för snökluva har jag aldrig hört. Du är säkert från Sandviken som någon skrev. Det försiggår så mycket märkligt där :p
Min sambo (från Gävle) har inte heller hört det. Han sa snöklump. Jag skulle nog säga snöko(c)ka (är från Stockholm).
 
Vad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?

Visa bifogad fil 11705

Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..? :confused:


* vartifrån kommer jag? :cautious:;)

Eeeh ingenting skulle jag säga har aldrig hört någon benämna det överhuvudtaget med ett eget uttryck eller ens någonsin känt behov av att prata om det. Men får väl hålla med flera andra i tråden om jag skulle benämna det med något så är det snöklump. Men kan överhuvudtaget inte se vilket sammanhang jag skulle diskutera det i förutom här då.
 
Jag har levt hela mitt liv ett fåtal mil från Sandviken, och har aldrig hört det ordet förr. Säger (och hör) snöklump, möjligt att mamma eller någon annan i typ hennes ålder sagt snökoka (?) nån enstaka gång, det känns lite lite bekant.
 
Kopierar från min guldgruva SAOB:
1) (numera bl. i bygdemålsfärgat fackspr.) stycke av ngt som har kluvits; särsk.: stycke av kluvet virke.
Lär vara av samma ursprung men i detta fall kanske mer: bit som brutits loss, avskiljts, klyvts ut.

@Murphy Talar du om andra sorters kluvor också, eller är det bara just dessa av snö?
 
Västerbotten: Snöklump. utan tvekan! Har nog inte hört något annat från nordliga eller inlandssläktingar heller.
Men naturligtvis måste den ha en benämning! Det här med "om jag nu måste kalla den något..." förstår jag mig inte på! :eek::confused:

:D
 
Vad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?

Visa bifogad fil 11705

Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..? :confused:


* vartifrån kommer jag? :cautious:;)

Alltså jag skulle kalla det för snökockel (vet inte ens hur jag ska stava det??) med ett tjockt ”L”. Alternativt enbart en knôckel... eh, värmlänning här:D
Snökluva har jag aldrig hört, och ärligt talat insåg jag nu att jag inte hade en aning om vad det skulle heta på ”riktig” svenska!
 
Snökocka.
vad behöver man ordet till? Ex.vis när det håller på att falla en från ett tak, eller någon tar en hel sån och kastar på en :yuck: eller när det sitter en sån frusen mellan framdäck och hjulhus.
När de av större modell har trillat ut på vägen så man måste väja. När plogvallarna innehåller klumpar som inte kan skyfflas eller slungas, utan måste kastas/lyftas/puttas bort separat för att de är stora/tunga/hårda.

Har bara hört om jordkokor förut, men det är ju begripligt vad som menas om man börjar prata om snö också.
Själv hör jag till snöklumpsgänget. Om det är slask som frusit blir det en isklump.
Finns det iskokor också?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 990
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp