Dialektalt uttryck?

Snökockel (som någon beskrev; o som i ost). Från Värmland.

Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?
 
Då har du säkert träffat min kusin!

?
Det finns väl nåt tusental människor med adress Sorsele. Alla dem hinner man inte träffa?

Inte uteslutet :p :D

@tanten: Stället är rätt litet... :D På affären presenterade en kollega mig för en äldre man som jobbat i Dalarna som yngre. Det visade sig att han kört taxi åt det lilla bolaget i min by! :rofl: Han visste vem pappa var :laugh:
 
Snökockel (som någon beskrev; o som i ost). Från Värmland.

Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?
Jag (som bara sett jordkokor) gör det. Långt O
 
Vad kallar ni den inringade snön som ligger intill plogvallen?

Visa bifogad fil 11705

Självklart är det en snökluva som ligger där. Jag trodde från tills nu att det var ett nationellt etablerat uttryck. Men tydligen existerar det bara på mitt lokala tungomål*..? :confused:


* vartifrån kommer jag? :cautious:;)
De där snöklumparna vid vallen :D
(Som i -Sluta hoppa på den där snöklumpen och kom nu! Vi har jättebråttom. )
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp