Dialektalt uttryck?

Aldrig haft någon som helst anledning att benämna den där snöklumpen... Så i min värld heter det snöklump.

Jag tror du är norrifrån, vilket jag baserar på att 1) du har behov av att benämna snöklumpar och 2) du säger "vartifrån" och inte "varifrån" :D
Yes box!

Jag trodde du var från Gävle men det kan du inte vara då, för snökluva har jag aldrig hört. Du är säkert från Sandviken som någon skrev. Det försiggår så mycket märkligt där :p
Haha - helt korrekt. Sandviken är väl som Hofors, fast med Sandvik istället för Ovako och Bruuuukä' istället för Barkhyttan? :D



Min sambo (från Gävle) har inte heller hört det. Han sa snöklump. Jag skulle nog säga snöko(c)ka (är från Stockholm).

Jag har levt hela mitt liv ett fåtal mil från Sandviken, och har aldrig hört det ordet förr. Säger (och hör) snöklump, möjligt att mamma eller någon annan i typ hennes ålder sagt snökoka (?) nån enstaka gång, det känns lite lite bekant.
Jag menar ju det!
Nära skjuter ingen hare - en måste tydligen vara INNE I själva Sandviken för att ha snökluvor. Men där har ALLA sånna, från Stensätra, Vallhov, Norrsätra och Björksätra bort till Östanbyn och Årsunda.
Så det så. ;)
 
Kopierar från min guldgruva SAOB:
1) (numera bl. i bygdemålsfärgat fackspr.) stycke av ngt som har kluvits; särsk.: stycke av kluvet virke.
Lär vara av samma ursprung men i detta fall kanske mer: bit som brutits loss, avskiljts, klyvts ut.

@Murphy Talar du om andra sorters kluvor också, eller är det bara just dessa av snö?
Kuriöst! Denna etymologi tog jag med mig till jobbet - såklart är snart hela klinikavdelningen involverad i detta - och redogjorde för. Kalvande isberg n such.

När jag på förekommen anledning tänker efter, så är det nog fan bara snö som kluvas på Sandviksmål... Värt att meditera över.
 
Som det börjat krypa fram i tråden är jag född och uppvuxen i Sandviken, i det inre av Gästrikland. Bor idag i Gävle efter ett antal år i Stockholm.
Stolt över mitt bonniga byamål idag. :love:

sandviken-stadskarta-poster.jpg
 
Kuriöst! Denna etymologi tog jag med mig till jobbet - såklart är snart hela klinikavdelningen involverad i detta - och redogjorde för. Kalvande isberg n such.

När jag på förekommen anledning tänker efter, så är det nog fan bara snö som kluvas på Sandviksmål... Värt att meditera över.
Kalva! Det finns banne mig inget annat än glaciärisar som kan kalva (eller ja kossor då:idea:).
Undrar om det ändå inte finns en och annan dräktig plogvall därute i smyg?
Det är så klart en snökalv på bilden. :D
 
Vi hade ett bråk för några år sedan om sagda ord. Jag (Örebro) säger klump och sambon (Sandviken) säger kluva. Som tur var överlevde vårt förhållande bråket och jag har nu motvilligt funnit frid i frågan. Däremot hans påhitt att säga ”hitta på” istället för ”hitta” med meningen ”att hitta någonting man tappat bort”... :arghh: det kommer jag aldrig acceptera. Och detta med ”tröck” istället för ”tryckte”. :crazy:
 
Jag växte upp i Ångermanland men flyttade tidigt. Ett av de få dialektord som jag fortfarande använde då jag var som 29-åring blev ihop med min exman var he = lägga, slänga, ställa... används precis som engeskans put. Väldigt enkelt och praktiskt! Men han tyckte det var fult, varför fattar jag inte, och morrade åt mig om jag sa he. Och än fast jag inte ville sluta säga he så märkte jag att jag hade slutat efter ett tag. För övrigt mest förkortningar av vanliga ord i den dialekten och bara ett och annat dialektord som lever vidare. "Dä vörte snövär och plogbilen kom itte så je ble rakt ståendes... Be mig om översättning om du inte fattade ändå :D
 
Senast ändrad:
Snökockel (som någon beskrev; o som i ost). Från Värmland.

Och så blir jag nyfiken, ni som skriver ”snökoka” säger ni det med långt o också (som i att koka något på spisen) eller är stavningen för att tydliggöra att ni inte uttalar o som å?
Jag säger koka som på spisen. Är från norr om Stockholm ursprungligen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp