Observera att det inte är så enkelt...
Det finns förnyelsebara alternativ till fossildiesel, som dessutom kan framställas helt och hållet i Sverige om vi vill det. Vi skulle kunna vara självförsörjande.
RME (från raps) och HVO (diverse restprodukter som innehåller fetter från djurriket), samt diesel av restprodukter från från skogsbruket (Tallolja).
Alltså biobränslen som ersätter diesel, och som i princip de flesta av dagens Dieselfordon kan köras med.
Läs lättläst här om dessa bränslen:
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
Preem har redan idag en rejäl inblandning av "tallolja" i sin diesel, nämligen 50%, och kommer att öka denna.
https://preem.se/evolution
Det största hindret idag för att utveckla biodrivmedel är faktiskt EU!
http://www.atl.nu/skog/vill-oka-grodbaserade-drivmedel/ (det finns massor skrivet om detta, och gäller skogsråvara såväl som odlad råvara)
Nu har jag inget specifikt emot eldrivna fordon som sådana, men jag har en gnagande misstanke om att precis som när det gäller oljebolagen, och fossildrivna fordon, så finns det starka lobbyister, som representerar de företag som satsat på batteridrivna fordon, som försöker styra "oss" mot enfald ("bara eldrivet"), istället för mångfald ("eldrivet samt biodrivet") för att snabbt göra vinst efter sitt utvecklingsarbete av batteridrift.
Vi måste komma ihåg, att gruvdriften för råmaterial för batteritillverkning, samt batteritillverkningen i sig kan bli en nytt stort miljöproblem om det inte sköts rätt, och att smutsig el till bilarna inte är bättre än att använda fossil bensin/diesel.
Dessutom är det så, att många stora städer, både i Europa och runt om i världen, har enorma problem med "direktutsläppen" och trafikinfarkter från de fossildrivna bilarna.
Att snabbt gå över till utsläppsfria bilar, oavsett om elen är fossilfri eller ej (bilar drivna med smutsig el, man flyttar bara på utsläppen), i dessa städer, ger omedelbara politiska poäng för de lokala politikerna, och massor med klirr i kassan för bilföretagen som får sälja nya bilar.
För stadsmiljö, är det hur som helst kanske det bästa att snabbast möjligt se till att en majoritet av fordonen (bilar såväl som transportfordon) blir eldrivna, men det behöver inte betyda att alla fordon måste vara eldrivna, utan en betydande andel skulle kunna vara drivna av förnyelsebara drivmedel.
Men att att lösa kombinationen dålig kollektivtrafik, dålig stadsplanering, och för många bilar i städerna, och därför hämma utvecklingen av alternativa, förnybara bränslen, som EU gör just nu, är enfaldigt och korkat.