Diesel eller bensin?

Ja, det är nog skapligt regionalt. I min landsända finns knappt gas att få tag på alls.

Tyckte mig också notera det! Jag la inte så mycket jobb på att söka aktivt efter gasmackar i Värmland - Dalarnaregionen, men här söderöver brukar man med någorlunda jämna mellanrum kunna ramla över en CNG-skylt utan att leta eller köra långa omvägar.

På de vägar jag körde kring Värmland - Dalarna var jag glad att hitta en vanlig bensinmack med de intervaller som jag behövde. :D Bensintanken är ju också mindre än en konventionell bil pga bifuel-driften (ca 30 mil körning på bensin och 30 mil gas vid full tank), så för långkörare som tankar ofta och saknar naturlig tillgång till gasmack kan alternativet nog kännas joxigt.
 
Jag tycker att det finns två huvuddelar i frågan. Dels den traditionella med ekonomin, den biten är ganska lätt att räkna på. Oftast är det årlig körsträcka som styr, och brytpunkten där diesel blir billigare brukar ofta ligga i spannet 1500-2000 mil/år med variationer kring individuella omständigheter och bilmodeller. Dels frågan om dieselbilars framtid i större tätorter. Den biten är svårare att spekulera kring, det blir mest gissningar.

Jag tror att man behöver gå från att se ett bilköp som en "tills vidare" investering till något som avser en definierad period. En planerad avskrivning/omsättning på några år, kanske som längst 5 år, därefter får man göra en ny värdering av vad som är känt . Världen är föränderlig, och blir mer föränderlig efter hand.

Sen är det väl så att många som bor stadsnära, och därför skulle begränsas märkbart av ett dieselbilsförbud i stadskärnor, kör relativt få mil och därför inte attraheras lika mycket av diesel. De som bor på landsbygden kör ofta mer per år och bilekonomin påverkas mer av drivmedlet, samtidigt som det kanske inte innebär en lika stor begränsning att eventuellt inte kunna köra med den bilen i mitten av större städer. Tror jag.
 
Tyckte mig också notera det! Jag la inte så mycket jobb på att söka aktivt efter gasmackar i Värmland - Dalarnaregionen, men här söderöver brukar man med någorlunda jämna mellanrum kunna ramla över en CNG-skylt utan att leta eller köra långa omvägar.

På de vägar jag körde kring Värmland - Dalarna var jag glad att hitta en vanlig bensinmack med de intervaller som jag behövde. :D Bensintanken är ju också mindre än en konventionell bil pga bifuel-driften (ca 30 mil körning på bensin och 30 mil gas vid full tank), så för långkörare som tankar ofta och saknar naturlig tillgång till gasmack kan alternativet nog kännas joxigt.

Då rörde du ju dig ändå i relativt välbefolkade områden. Tänk då Norrland... Jag har stenkoll på alla mackar som finns längs vägarna jag åker där, ibland kan det vara så illa att någon är avstängd (har hänt mig).
 
Fossila bränslen är sådana som framställs från kol, olja och naturgas och ger upphov till massor av koldioxid vid förbränning. Etanol framställs från biomassa och är inte ett fossilt bränsle. Däremot säljs det utblandat med bensin vilket såklart är negativt, och framställningen av etanol bidrar ibland indirekt till växthuseffekten då skog och regnskog kan skövlas för att odla energiskog.

Därför är el (där elen kommer från förnybara källor) och biogas bäst :)
Observera att det inte är så enkelt...
Det finns förnyelsebara alternativ till fossildiesel, som dessutom kan framställas helt och hållet i Sverige om vi vill det. Vi skulle kunna vara självförsörjande.

RME (från raps) och HVO (diverse restprodukter som innehåller fetter från djurriket), samt diesel av restprodukter från från skogsbruket (Tallolja).
Alltså biobränslen som ersätter diesel, och som i princip de flesta av dagens Dieselfordon kan köras med.
Läs lättläst här om dessa bränslen:

https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Preem har redan idag en rejäl inblandning av "tallolja" i sin diesel, nämligen 50%, och kommer att öka denna.
https://preem.se/evolution

Det största hindret idag för att utveckla biodrivmedel är faktiskt EU!
http://www.atl.nu/skog/vill-oka-grodbaserade-drivmedel/ (det finns massor skrivet om detta, och gäller skogsråvara såväl som odlad råvara)

Nu har jag inget specifikt emot eldrivna fordon som sådana, men jag har en gnagande misstanke om att precis som när det gäller oljebolagen, och fossildrivna fordon, så finns det starka lobbyister, som representerar de företag som satsat på batteridrivna fordon, som försöker styra "oss" mot enfald ("bara eldrivet"), istället för mångfald ("eldrivet samt biodrivet") för att snabbt göra vinst efter sitt utvecklingsarbete av batteridrift.
Vi måste komma ihåg, att gruvdriften för råmaterial för batteritillverkning, samt batteritillverkningen i sig kan bli en nytt stort miljöproblem om det inte sköts rätt, och att smutsig el till bilarna inte är bättre än att använda fossil bensin/diesel.

Dessutom är det så, att många stora städer, både i Europa och runt om i världen, har enorma problem med "direktutsläppen" och trafikinfarkter från de fossildrivna bilarna.
Att snabbt gå över till utsläppsfria bilar, oavsett om elen är fossilfri eller ej (bilar drivna med smutsig el, man flyttar bara på utsläppen), i dessa städer, ger omedelbara politiska poäng för de lokala politikerna, och massor med klirr i kassan för bilföretagen som får sälja nya bilar.
För stadsmiljö, är det hur som helst kanske det bästa att snabbast möjligt se till att en majoritet av fordonen (bilar såväl som transportfordon) blir eldrivna, men det behöver inte betyda att alla fordon måste vara eldrivna, utan en betydande andel skulle kunna vara drivna av förnyelsebara drivmedel.

Men att att lösa kombinationen dålig kollektivtrafik, dålig stadsplanering, och för många bilar i städerna, och därför hämma utvecklingen av alternativa, förnybara bränslen, som EU gör just nu, är enfaldigt och korkat.
 
Om man funderar på elbil så bör man ju också räkna in att det inte är särskilt miljövänligt att tillverka batteriet till dom.
Fast sammantaget blir ändå elbilen miljövänligare än en bensinbil om man slår ihop såväl tillverkningsprocess som miljöpåverkan under hela bilens livslängd. Bara för att det är mijöovänligt att tillverka batterierna betyder ju inte att en bensinbil är bättre.

KL

Är inte diesel helt otroligt miljöovänligt och hälsofarligt?
 
Observera att det inte är så enkelt...
Det finns förnyelsebara alternativ till fossildiesel, som dessutom kan framställas helt och hållet i Sverige om vi vill det. Vi skulle kunna vara självförsörjande.

RME (från raps) och HVO (diverse restprodukter som innehåller fetter från djurriket), samt diesel av restprodukter från från skogsbruket (Tallolja).
Alltså biobränslen som ersätter diesel, och som i princip de flesta av dagens Dieselfordon kan köras med.
Läs lättläst här om dessa bränslen:

https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Preem har redan idag en rejäl inblandning av "tallolja" i sin diesel, nämligen 50%, och kommer att öka denna.
https://preem.se/evolution

Det största hindret idag för att utveckla biodrivmedel är faktiskt EU!
http://www.atl.nu/skog/vill-oka-grodbaserade-drivmedel/ (det finns massor skrivet om detta, och gäller skogsråvara såväl som odlad råvara)

Nu har jag inget specifikt emot eldrivna fordon som sådana, men jag har en gnagande misstanke om att precis som när det gäller oljebolagen, och fossildrivna fordon, så finns det starka lobbyister, som representerar de företag som satsat på batteridrivna fordon, som försöker styra "oss" mot enfald ("bara eldrivet"), istället för mångfald ("eldrivet samt biodrivet") för att snabbt göra vinst efter sitt utvecklingsarbete av batteridrift.
Vi måste komma ihåg, att gruvdriften för råmaterial för batteritillverkning, samt batteritillverkningen i sig kan bli en nytt stort miljöproblem om det inte sköts rätt, och att smutsig el till bilarna inte är bättre än att använda fossil bensin/diesel.

Dessutom är det så, att många stora städer, både i Europa och runt om i världen, har enorma problem med "direktutsläppen" och trafikinfarkter från de fossildrivna bilarna.
Att snabbt gå över till utsläppsfria bilar, oavsett om elen är fossilfri eller ej (bilar drivna med smutsig el, man flyttar bara på utsläppen), i dessa städer, ger omedelbara politiska poäng för de lokala politikerna, och massor med klirr i kassan för bilföretagen som får sälja nya bilar.
För stadsmiljö, är det hur som helst kanske det bästa att snabbast möjligt se till att en majoritet av fordonen (bilar såväl som transportfordon) blir eldrivna, men det behöver inte betyda att alla fordon måste vara eldrivna, utan en betydande andel skulle kunna vara drivna av förnyelsebara drivmedel.

Men att att lösa kombinationen dålig kollektivtrafik, dålig stadsplanering, och för många bilar i städerna, och därför hämma utvecklingen av alternativa, förnybara bränslen, som EU gör just nu, är enfaldigt och korkat.
Jag har inte skrivit att alla bilar ska vara eldrivna :) En kombination av el och biogas är det bästa i mina ögon, där bilar i stadsmiljö med fördel körs på el medan biogas passar bättre till långdistanskörningar.

HVO 100 är toppen, men inte om det tillverkas av palmolja.

Det krävs inte så många solceller på taket för att producera årsförukningen av elen till sin bil.
 
Fast sammantaget blir ändå elbilen miljövänligare än en bensinbil om man slår ihop såväl tillverkningsprocess som miljöpåverkan under hela bilens livslängd. Bara för att det är mijöovänligt att tillverka batterierna betyder ju inte att en bensinbil är bättre.

KL

Är inte diesel helt otroligt miljöovänligt och hälsofarligt?
Jag har inte heller sagt att en bensinbil är bättre. Men man ska inte köpa en elbil och tro att det är helt miljövänligt heller.
Antagligen behöver man också byta batteri i dom ibland också.
 
Jag har inte heller sagt att en bensinbil är bättre. Men man ska inte köpa en elbil och tro att det är helt miljövänligt heller.
Antagligen behöver man också byta batteri i dom ibland också.
De LCA:er som gjorts av IVL baseras på relativt gamla batterier. Teknikutvecklingen för elbilsbatterier har gått enormt fort och blir ständigt bättre.

Självklart finns det inget 100%-igt alternativ, men som det ser ut idag är ohållbart och man måste börja i någon ände.
 
Jag har inte skrivit att alla bilar ska vara eldrivna :) En kombination av el och biogas är det bästa i mina ögon, där bilar i stadsmiljö med fördel körs på el medan biogas passar bättre till långdistanskörningar.

HVO 100 är toppen, men inte om det tillverkas av palmolja.

Det krävs inte så många solceller på taket för att producera årsförukningen av elen till sin bil.
Varför tänker du enbart på biogas och inte de andra alternativen? Biodieseln kräver oftast noll modifieringar av den befintliga motorn.

Hur många solceller som behövs för att skapa årsförbrukningen av el till sin bil beror huvudsakligen av två faktorer:
Dels hur långt man kör per år. De som bor i stadsmiljö kör ofta inte särskilt många mil per år, medan vi som bor på ren landsbygd av nödtvång kör betydligt längre. Jag ska strax åka till sjukgymnasten på vårdcentralen för rehabilitering. Det är tre mil enkel resa...Det är minilängd på resan när vi ska handla/besöka läkare och annan service också, och de som bor norröver, har ofta betydligt längre resor än vad vi har.

Den andra viktiga faktorn är hur länge det finns tillräckligt solljus under året för att solcellerna ska producera maximalt. Snötäckta solceller producerar inte alls, och vid mulet väder reduceras produktionen kraftigt. Så på vintern i norra sverige är det svårt att alls producera solel till bilen.

Att importera råvara för att producera biobränslen borde vara otillåtet, liksom att importera sopor för att producera el...
Vi skulle kunna bli självförsörjande via RME, HVO, biogas och tallolja utan import. Det finns gott om jordbruksmark där det går att odla som idag ligger som träda p.g.a. av bristande lönsamhet. Lönsamheten kan ökas om vi odlar (givetvis miljövänlig odling, inga neonikotinoider till rapsen tack!) för att producera biodrivmedel, ger jobb både i odlingsledet, vid framställning och vid distribution.
 
Fast sammantaget blir ändå elbilen miljövänligare än en bensinbil om man slår ihop såväl tillverkningsprocess som miljöpåverkan under hela bilens livslängd. Bara för att det är mijöovänligt att tillverka batterierna betyder ju inte att en bensinbil är bättre.

KL

Är inte diesel helt otroligt miljöovänligt och hälsofarligt?
Det står inte mellan fossildiesel driven bil och elbil, annat än hos lobbyorganisationerna som vill sälja nytillverkade elbilar snabbt som attan.
Tänk själv, man investerar multum under flera års tid i utveckling av elbilar, får investerare att satsa på aktierna, dessa investerare vill ha vinst snabbast möjligt, och vill absolut inte att aktien ska förlora i värde.

Observera återigen: vi skulle kunna bli självförsörjande på biodrivmedel om vi ville...

För miljön handlar det långsiktigt om att ha en blandning av biodrivmedel och eldrift.

Där naturligtvis biodrivmedlen är resultat av miljövänlig odling eller användning av restprodukter som annars inte fått en "bra" användning, och eldriften kommer via batterier där råmaterialet hämtats på miljövänligt sätt (återvinning av gamla batterier samt miljösäker gruvdrift), och att all el som går åt till tillverkning och drift av alla fordon oavsett driftsform är miljömässigt OK.

Palmoljeplantager är lika illa som fossilolja, gigantiska dagbrott utan miljötänk för att få råvara till batterier är lika illa som fossilolja...
 
För miljön handlar det långsiktigt om att ha en blandning av biodrivmedel och eldrift.
Hybrid känns som ett väldigt lockande alternativ som nästa bil.

Spontant känns det mesta just nu lite ovisst. Det svänger snabbt. För inte så många år sedan var etanol den stora messias och mackarna tvingades investera i anläggningar. Numera är etanol skapligt daterat som fenomen. Gasen har också kommit och gått. Få privatbilar går på gas.

Hur ser det ut om fem år?
 
Jag har inte heller sagt att en bensinbil är bättre. Men man ska inte köpa en elbil och tro att det är helt miljövänligt heller.
Jag har aldrig förstått den här argumentationen. Om nu elbil är bäst (just nu) miljömässigt, vad vill du få fram när du påpekar att den inte är 100% perfekt? Det blir lite som när köttätare påpekar att soja inte är jättebra heller, fastän hela jorden skulle känna på att fler åt vegetariskt eller veganskt.

Jag tror inte nån köper en bil av någon sort och tror att den är 100% miljövänlig så det känns som en så jädra märklig sak att påpeka. Särskilt som bensinbilar är så otroligt mycket värre.
 
Jag har aldrig förstått den här argumentationen. Om nu elbil är bäst (just nu) miljömässigt, vad vill du få fram när du påpekar att den inte är 100% perfekt? Det blir lite som när köttätare påpekar att soja inte är jättebra heller, fastän hela jorden skulle känna på att fler åt vegetariskt eller veganskt.

Jag tror inte nån köper en bil av någon sort och tror att den är 100% miljövänlig så det känns som en så jädra märklig sak att påpeka. Särskilt som bensinbilar är så otroligt mycket värre.
Du behöver inte förstå heller om du inte vill.
Jag bara påpekade att elbilar är inte så jäkla miljövänliga som många vill ge sken av.
Du kan ju även läsa dom andra inlägg om problemen med elbilar.
 
Jag bara påpekade att elbilar är inte så jäkla miljövänliga som många vill ge sken av.
Okej. Kör på du, om det känns viktigt. Jag kan ju tycka att det blir missvisande när man skriver som du gör men det är ju upp till dig.

Och du, du behöver inte säga till mig vad jag ska läsa. Jag klarar att sköta mitt bukefalossurfande själv faktiskt.
 
Okej. Kör på du, om det känns viktigt. Jag kan ju tycka att det blir missvisande när man skriver som du gör men det är ju upp till dig.

Och du, du behöver inte säga till mig vad jag ska läsa. Jag klarar att sköta mitt bukefalossurfande själv faktiskt.
Tagga ner.
Vi behöver inte påhopp i den här tråden också.
 
Det finns en lösning på problemet. Förbjud Diesel personbilar i alla städer med mer än 30 000 invånare,, dvs skapa en zon där de helt enkelt inte får framföras.
Då väljer naturligtvis de som bor där (och som lider av kväveoxid emissionerna) andra motorer.
Så kan vi på landsbygden fortsätta använda våra tillförlitliga dieselbilar. ;)
 
Hybrid känns som ett väldigt lockande alternativ som nästa bil.

Spontant känns det mesta just nu lite ovisst. Det svänger snabbt. För inte så många år sedan var etanol den stora messias och mackarna tvingades investera i anläggningar. Numera är etanol skapligt daterat som fenomen. Gasen har också kommit och gått. Få privatbilar går på gas.

Hur ser det ut om fem år?

Jag hittade siffror på att de spår 25% elbilar och resten med biodrivmedel i framtiden.

Antingen hörde jag det på en föreläsning med LST eller så har jag läst det på Power circles hemsida.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 534
Senast: mars
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
885
Senast: escodobe
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp