Men frågan är hur du TS känner även om han inte åker iväg på turnén? Dvs det låter som han ändå vill spendera mer tid för intressen än vad du tycker. Kan ni läsa det eller kommer det vara ett problem?
Det låter för mig som ni vill leva rätt olika? Kan ni acceptera att den andra vill ha det annorlunda eller hur löser man det?
 
Jag tycker egentligen inte att hans göromål är det viktiga. Det viktiga är hur du vill leva. Du är huvudpersonen i ditt liv. Kan du inte tänka dig att leva med någon som lägger en stor del av sin fritid på något annat än familjeliv så är det ju så. Då får du leta efter någon som har samma tanke som du. Man kan inte ändra på andra och man ska inte ens försöka. Visst påverkar man varandra i ett förhållande men det du ser är vad du får. Du får helt enkelt bestämma dig utifrån de fakta du har. Han vill något som du inte känner dig okej med alls och då måste ju du göra det som känns rätt för dig.
 
Det låter som att ni vill leva olika sorters liv. På det du skriver här om vad han säger att han vill undrar jag om han klarar av att vara helt ärlig mot dig eller om han säger det han tror att du vill höra?

Jag har också bott ihop med en musiker, han hade spelat i ett större band som lagt av och spelade då och fram till sin död i ett mindre band. Det var rep och spelningar och inspelningar. Jag tyckte att det var ett trevligt liv och uppskattade att ha en partner med ett eget liv. Jag har aldrig velat bli siames med en partner så för mig var inte poppandet ett hot, det gav mig frihet.
 
Behöver lite relationsråd av er..

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år . Min sambo har ett musikintresse som han haft sedan långt innan vi träffades. Han spelade då ett ett litet okänt band som innebar någon träff då och då med rep och någon liten spelning då och då. Jag var glad att han hade ett intresse som han brann för, och det är såklart viktigt med egentid.
Efter 3 år in i förhållandet lämnade han det lilla bandet p.g.a olika anledningar och fick erbjudande om att få testa att vara med i ett annat band. Han tackade ja till detta och var väldigt exalterad över detta, och jag var glad över att han verkade lycklig. Jag insåg nog aldrig vad detta skulle innebär för oss två. Jag visste väl någonstans att detta bandet var mer seriöst, då dom började repa 3 ggr i veckan ca 4 timmar per gång. Jag tyckte att 3 dagar i veckan var max vad man borde spendera på ett intresse då han jobbar heltid och jobbar sent 2 dagar i veckan, och dom dagar han slutade tidigare gick åt till rep. Efter ett år i bandet kommer han hem och är sjukt glad och säger att bandet har blivit signat av ett stort skivbolag, jag blir väl lite ställd och vet inte om jag skall skratta eller gråta, jag blir ju oerhört glad för hans skull. hans dröm liksom. jag blir också totalt livrädd för att ta upp mina farhågor kring detta då jag ju älskar honom och inte ville riskera vårat förhållande. Tiden rullade på och jag tror vi båda två blundande lite för detta, han märkte att jag var ganska kort i tonen och tyst när bandet kom på tal.
Igår tog han upp att han mår väldigt dåligt över hela grejen med bandet och vi har gråtit och pratat ut. han tror att bandet kan bli stort och att det kommer innebära att han måste använda våra semesterveckor till spelningar osv. men att det här känns som once in a lifetime chans.

Han är 34 år gammal och jag är 30. jag vill ha familj, och han säger att han också vill det, men jag börjar tvivla på det. Det hade varit så stor skillnad om detta hade hänt i 20 års åldern då man är mer fri, säger han.

hur ska vi tackla det här problemet, jag vill ju självklart att han ska hålla på med sitt intresse men jag tycker det går över till något annat när han måste ta sina semesterveckor till att ha spelningar och vara ute och resa medan jag sitter hemma?
Han säger nu att han älskar ju mig och är 110% säker på att han inte kan leva utan mig och tänker därför hoppa av bandet.
jag känner mig som svarta fåret här nu och jag vill inte vara den som hindrar honom från största drömmen, det kommer aldrig sluta bra.
men han säger att han hela tiden haft en dålig magkänsla kring att bandet blev signat, då han ju jobbar heltid och egentligen mår dåligt över en osäker tillvaro där han kanske måste säga upp sig/ta tjänstledigt för att kunna ha spelningar osv. men jag vet inte om han säger detta till mig nu bara för att han vet att jag inte skulle må bra av hela situationen..
:( Lite input? förlåt för långt inlägg
Bra att du tar upp detta problem med andra tycker jag!
Detta med att han inte kan leva utan dig reagerar jag kanske mest på. Vad har du då för val?! (ursäkta retorisk frågestil, du har val men det är grymt tufft att ta) Att han säger så är alltså inte gulligt, romantiskt eller något åt det hållet att alls. Det är egoistiskt och eventuellt även manipulativt.
Låt dig inte förvirras av ytligheterna och prat i detta, lita på din inre "magkänsla". (alltid då lätt att säga:crazy:)
Försök skapa avstånd till honom på ett vis som han känner är på hans villkor. Du behöver avståndet för att kunna veta vad du känner och kunna tänka klart.
Och jätteviktigt. Fortsätt för komunikation angående detta med andra än honom, även om vissa svar säkert kan låta som tagna från hans skalle som kommer det ju fram annat också :)
Stå på dig och lycka till!
 
TS: Jag tror det är väldigt svårt att begränsa någon, oavsett hur en gör det. Skulle du verkligen kunna leva med att han gör den här satsningen eller skulle det alltid finnas en suck när när han ska iväg på turné?

Att lyckas som musiker är verkligen inte lätt, det är trots allt inte ett yrke som alla andra. Personligen hade jag haft svårt att släppa chansen om jag fick den om jag vore musiker.

Det är lite klyschigt men ni behöver verkligen prata med varandra, helt ärligt och inte skuldbeläggande. Klarar ni inte det själva ta gärna hjälp av någon.

Jag är särbo och vi är ifrån varandra pga våra respektive jobb också. Vi gjorde upp från dag ett att inget gnöl om den andra får jobb och måste åka iväg flera månader utomlands. Det har vi faktiskt hållit också och vi har varit ihop i lite över sju år. Det är jäkligt tufft ibland men eftersom vi har en väl fungerande kommunikation går det bra.

Jag tror tyvärr att jag skulle må lite dåligt när han skall iväg, hur jag kommer tackla det vet jag inte nu.
Att det är svårt att lyckas det vet nog vi alla, att man inte kan släppa chansen om det är en stor dröm kan jag förstå, problemet i detta fallet är att jag faktiskt inte vet hur pass mycket han vill detta. Om drömmen mer ligger i att kunna spela på en lägre nivå och få hålla på med musiken eller om drömmen är att stå på en stor scen inför publikhav. Jag får inget riktigt bra svar av honom.
kul att det har fungerat för er att vara iväg flera månader om så skulle behövas.
 
@tornblomma Absolut tror jag att man som barn inte behöver lida av att ha en musiker till far, det kan nog vara kul på många sätt. Det är nog mer "jag" som skulle ta "skada" av den här situationen inte ett eventuellt barn.
 
Jag tycker att du ska fundera på vad du inte kan kompromissa om. Sedan kolla om det kommer att fungera i erat förhållande.

Jag menar inte att man inte ska kompromissa i ett förhållande eller att han inte ska följa sin dröm. Men du ska heller inte hålla tillbaka dina drömmar och bli olycklig pga. att du står tillbaka för honom. Känns det helt fel hur mycket ni än pratar och även om ni testar ett tag så kanske det är fel för dig. Du verkar sedan tidigare vara besvärad av tiden det tar, även du ska må bra!
tack! Absolut måste man kunna kompromissa och jag skall verkligen fundera över hur pass mycket jag kan kompromissa utan att själv må dåligt.
 
Bra att du tar upp detta problem med andra tycker jag!
Detta med att han inte kan leva utan dig reagerar jag kanske mest på. Vad har du då för val?! (ursäkta retorisk frågestil, du har val men det är grymt tufft att ta) Att han säger så är alltså inte gulligt, romantiskt eller något åt det hållet att alls. Det är egoistiskt och eventuellt även manipulativt.
Låt dig inte förvirras av ytligheterna och prat i detta, lita på din inre "magkänsla". (alltid då lätt att säga:crazy:)
Försök skapa avstånd till honom på ett vis som han känner är på hans villkor. Du behöver avståndet för att kunna veta vad du känner och kunna tänka klart.
Och jätteviktigt. Fortsätt för komunikation angående detta med andra än honom, även om vissa svar säkert kan låta som tagna från hans skalle som kommer det ju fram annat också :)
Stå på dig och lycka till!
Det var nog inte riktigt så han menade, att han inte ger mig något val. Utan det var väl mer ett konstaterande bara att han älskar mig och att valet är enkelt då han skulle välja mig i första hand. men jag vill ju heller inte bli anledningen till en bitterhet resten av hans liv. det här beslutet är ändå något han måste fatta själv. Jag tror du är inne på rätt spår när du säger att jag skall skapa ett avstånd till honom så vi kan få tänka ifred. Men hur gör jag detta, vi bor i hop i en inte allt för stor lägenhet. magkänslan vet jag inte om jag litar på då jag konstant är en orolig människa som lätt målar upp senarior i onödan tyvärr !
 
Det låter som att ni vill leva olika sorters liv. På det du skriver här om vad han säger att han vill undrar jag om han klarar av att vara helt ärlig mot dig eller om han säger det han tror att du vill höra?

Jag har också bott ihop med en musiker, han hade spelat i ett större band som lagt av och spelade då och fram till sin död i ett mindre band. Det var rep och spelningar och inspelningar. Jag tyckte att det var ett trevligt liv och uppskattade att ha en partner med ett eget liv. Jag har aldrig velat bli siames med en partner så för mig var inte poppandet ett hot, det gav mig frihet.
Alltså... olika liv vet jag inte. jag blir inte klok på det här. det är som att han har två personligheter ibland. Den här drömmen om att slå igenom med musik men jag ser ju även den andra sidan där han är en ganska tillbakadragen man som föredrar myspys och ensamhet. jag vet ju heller inte vad han är ärlig med och inte
 
Tror att folk kan vara lite rädda att inte ha något att göra själva. Dvs partnern åker och har kul och den andr sitter hemma ensam och väntar på att hen ska komma hem.
jag är inte rädd för att vara hemma ensam och inte ha något att göra, men det är helt enkelt inte min bild av ett lyckligt förhållande. men jag inser ju så klart att alla inte tycker som jag.
 
Eftersom barn ändå inte är planerat inom 1-2 år enligt dig så varför kan din sambo inte få följa sin dröm tills dess? Jag tror personligen att om han ger upp sin dröm för er nu, något som han uppenbarligen älskar, så kommer det att bli något som gnager, inte nu men längre fram.

Varför inte komma överens om just 1-2 år där han helhjärtat satsar på sin dröm och sedan när ni är redo för familjebildning så utvärderar ni och känner ni/du om det inte kommer att fungera tar ni tillsammans beslutet om att hans satsning/barn inte fungerar eller kommer att fungera.
Hade jag vetat att det var 1-2 år och sedan att vi satsar på familjelivet så hade det varit en sak, men det vet jag ju inte nu. Det känns inte bra i magen att vänta 2 år och sedan inser han att han inte alls vill det jag vill. Då står jag där singel, uppgiven 32-33 år gammal och skall ut i dejtingvärlden igen? Som kvinna har man ju tyvärr tiden emot sig.
 
Det låter för mig som om du målar fan på väggen?
Han har precis blivit signerad, det kanske faller platt om ett år och så fortsätter han spela i något garage några timmar i veckan i fortsättningen?
Eller så går det bra för honom, men visar sig att han visst har tid över för dig och familjen?
Eller så går det bra men han blir borta konstant och har inte tid för varken dig eller en familj?

Oavsett, är det inte värt att bara ta ett djupt andetag och ge det tex ett år och se vad som händer?
Jag är en person med mycket att göra, jämt. Men det har egentligen inte varit ett stort problem att kunna hitta tid till ett förhållande, problemet har varit att dejter/partners ser framför sig att jag aaaaldrig kommer vara hemma/tillgänglig när de hör vad jag får gjort/vill få gjort på en vecka och så faller det. Det är som att de blir stressade av tanken att jag kan vara upptagen (trots att de inte verkar svartsjuka eller kontrollerande), och det låter lite som dig just nu?
det är mycket möjigt att jag målar fan på väggen,det brukar vara min melodi :D. P.g.a min ålder är jag stressad över familjegrejen. Hade det här varit tidigare i vårat liv hade jag nog varit mer öppen för att faktiskt avvakta ett år och se hur detta utvecklar sig.
 
Ok - så det kokar ner till missunsamhet. Att du inte får vara med om olika roliga saker som han?

Såhär i början av tråden tycker jag det mest låter som om du vill att han ska sitta hemma med dig. Inte leva ett liv han drömt om.

Kanske kolliderar era drömmar så hårt att det är bäst att ge upp förhållandet?
Du vill att han ska vara hemma. Han vill satsa på sitt band. Hur kul är det för honom att skippa den där karriären för att du ska få rå om honom på heltid?
Och hur kul är det för dig att leva med någon bitter som längtar till musikerlivet men offrat det för att du vill ha ett hemmaliv?

missunsammhet har du helt missuppfattat, det handlar mer om att det är inte den bilden jag har av ett lyckligt förhållande, jag vill uppleva det mesta MED honom inte på varsitt håll.
 
Min spontana tanke är att det känns som TS utgår från att det hen vill uppnå är standard, och att utifrån det antagandet är det bara partnern som ska göra uppoffringar (för att uppnå standard).

Varför är det inte lika aktuellt att TS gör uppoffringar och följer med på semesterturnén, för att få relationen att funka? Inte hänga med bandet 24/7, men vara samma ställe så det går att göra något tillsammans när lucka finns.
 
Varför är det inte lika aktuellt att TS gör uppoffringar och följer med på semesterturnén, för att få relationen att funka? Inte hänga med bandet 24/7, men vara samma ställe så det går att göra något tillsammans när lucka finns.
Det är en trevlig tanke, men i praktiken kan det vara en utmaning att få det att funka både socialt och jobbmässigt i ett band om en medlem har med sig familj/partner och andra inte. Det behöver vara rätt tydligt band-konsensus kring ett sådant upplägg.

När man pratar om standard... och normalitet... så tror jag att man dels behöver titta på hur saker oftast ser ut, och dels inse att alla inte behöver ha det så. Jag tror att majoriteten av alla par tillbringar huvuddelen av semestrar och helger tillsammans, vilket väl i någon mån skulle göra det till normalläge/standard. Och jag förstår absolut TS önskan att i första hand uppleva saker tillsammans, det kan jag identifiera mig med trots att jag själv under flera decennier valt att låta jobbtid inskränka tillsammanstid. En ljudtekniker har ju ofta en minst lika oregelbunden och kringflackande tillvaro som en musiker har...
Att ha en liten andel tillsammanstid och en stor andel egentid behöver inte vara sämre för ett förhållande än motsatsen är. Men en förutsättning är ju att båda parter ser ganska likadant på saken.
 
Du ser det som ett val mellan dig och musiken, jag tror att det är en tankemässig återvändsgränd. De flesta här skulle nog resa ragg om en kille sa Du får välja mellan mig och hästen.
men om jag försöker vända på det; jag höll på med hästeriet väldigt mycket i början av vårat förhållande och hade funderingar på att verkligen satsa då det var en dröm att få bli stor inom den gren jag höll på med. Men jag kommer ihåg att jag ändå resonerade så att jag ju vill leva med min sambo och om han inte var okej med att intresset skulle ta upp ganska mycket tid så skulle jag dra ner det på en nivå som var okej för oss båda. Nu blev det inget med ridningen av andra anledningar så det blev aldrig aktuellt.
 
men om jag försöker vända på det; jag höll på med hästeriet väldigt mycket i början av vårat förhållande och hade funderingar på att verkligen satsa då det var en dröm att få bli stor inom den gren jag höll på med. Men jag kommer ihåg att jag ändå resonerade så att jag ju vill leva med min sambo och om han inte var okej med att intresset skulle ta upp ganska mycket tid så skulle jag dra ner det på en nivå som var okej för oss båda. Nu blev det inget med ridningen av andra anledningar så det blev aldrig aktuellt.
Jag förstår. Men det låter fortfarande som att du skapar en svårlöst situation när du liksom gör ett motsatsförhållande mellan ett intresse och ert förhållande.

Och jag reagerar lite på att du säger att du skulle minska på hästeriet om partnern tyckte att det tog för mycket tid, istället för att säga att om du själv tyckte att det tog för mycket tid. Lever man ihop vill man ju förhoppningsvis träffas också, båda parter borde vara angelägna om att skapa tid för att umgås.
 
Jag förstår. Men det låter fortfarande som att du skapar en svårlöst situation när du liksom gör ett motsatsförhållande mellan ett intresse och ert förhållande.

Och jag reagerar lite på att du säger att du skulle minska på hästeriet om partnern tyckte att det tog för mycket tid, istället för att säga att om du själv tyckte att det tog för mycket tid. Lever man ihop vill man ju förhoppningsvis träffas också, båda parter borde vara angelägna om att skapa tid för att umgås.
Jojo absolut om jag själva hade tyckt det tog för mycket tid så hade det ju varit lika där att jag dragit ner på det.
Jo det är klart..jag antar ju att han VILL träffas så mycket det går och skapar tid för det, men vad man vill och vad som är möjligt i praktiken om man har spelningar och reser ofta är ju två olika saker.
Du har nog rätt i att jag gör ett motsattförhållande.. vet inte varför jag tänker som jag gör.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 910
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 502
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp