Din ekonomi som pensionär

Lejonelle

Trådstartare
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.
Jag har kollat och utan att göra speciellt mycket kommer jag att ha det väldigt bra om prognosen stämmer, hur det sen blir återstår ju att se. Men som sagt, enligt minpension.se som jag var inne första gången på förra året så finner jag ingen som helst anledning till oro utan kan lugnt luta mig tillbaka om jag fortsätter som nu.

Jag har kommit så långt iaf att en kompis ska få kolla på det, han har haft en värdestegring på 24 procentenheter bara i år enbart genom att själv förvalta sina pensionspott istället för att låta någon hungrig mäklare göra det, hur det än är så tjänar mäklarna alltid pengar även när det går utför med din egen ekonomi.
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.
Jag tänker ofta på min pension faktiskt. Men jag tror ändå att det kommer att ordna sig så jag är inte direkt oroad över det, men fullt medveten om att jag borde göra mer än vad jag gör.

Jag har ett privat pensionssparkonto som jag har lite pengar på. Men jag borde satsa på att spara ännu mer än vad jag gör och dessutom investera betydligt mer än vad jag gör.

Livet har varit så konstigt det senaste två åren bara så det har liksom inte blivit av att jag sparat en massa. Det har hänt en massa dumma grejer där pengar gått åt utan att jag kan kontrollera det. Känns som att jag står på ruta ett i min ekonomi, även om det egentligen inte är så farligt.
 
Jag planerar att vara ekonomiskt oberoende till pensionen och att min "officiella" pension får bli mer en krydda. :)

Hur går det till att bli så ekonomiskt oberoende att man inte behöver sin officiella pension att leva på? För de flesta är det ju en period av 20 år eller mer som man i så fall ska leva på sparpengar eller avkastning på kapital efter att man slutat jobba.
 
Har en del koll.
Jag tycker man blir påmind om det lite då och då eftersom jag ibland träffar på mestadels kvinnor som blir chockade över hur lite de får.
Så jag är medveten om att de val jag gör idag kommer påverka hur kag har det om 25 år.
 
Jag har kollat och utan att göra speciellt mycket kommer jag att ha det väldigt bra om prognosen stämmer, hur det sen blir återstår ju att se. Men som sagt, enligt minpension.se som jag var inne första gången på förra året så finner jag ingen som helst anledning till oro utan kan lugnt luta mig tillbaka om jag fortsätter som nu.

Jo, det ser skapligt ut för mig också, sämre för min man, speciellt om vi vill sluta jobba tidigt. De första fem åren går väl an men sen sjunker det rejält. Och om man slutar jobba vid typ 62, 63 är man ju fortfarande förhoppningsvis pigg och aktiv vid 67, 68 och vill kunna resa och göra roliga saker.
 
Jag har ett privat pensionssparkonto som jag har lite pengar på. Men jag borde satsa på att spara ännu mer än vad jag gör och dessutom investera betydligt mer än vad jag gör.

Har funderat en del på det. Att spara kontra investera kontra amortera lån. Vad som är bäst. Hur tänker du?
 
Har ingen aning om hur det står till men vet utan att kika efter att det inte ligger bra till. Har inte haft någon inkomst på 8 år och har fortfarande inte, så det lär nog visa sig senare.
Men det får jag ta då.
 
Har gjort mitt bästa att placera mina sparpengar utom räckhåll för staten. Bra beslut med tanke på vad Persson gjorde med pensionsfonderna.
Amorterat av på fastighetslån Köpt en och annan guldpeng genom åren.. ;)
 
Är 25 och pensionssparar inte, men har väl ägnat det någon tanke emellanåt.
Jag lever dock i tron om att det kommer ordna sig med tiden och när familjesituationen förändras.
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.

Med tanke på Göran Perssons och COs fadäs med de 260 pensionsmiljarderna som försnillades runt år 2000 och det enorma antal människor i Sverige som behöver försörjas trots att de aldrig tjänat en krona så är jag:
Väldigt bekymrad. Att min pensionsprognos ser bra ut idag ger jag inte en krona för, det kommer se ut på helt annat sätt när det är dags för min generation att gå i pension.

Jag är tacksam för att jag började arbeta som 13-åring, knappt varit arbetslös och började pensionsspara som 25-åring.

Dock, går förslaget igenom att pensionerna i framtiden solidariskt skall utbetalas lika, oavsett hur din inkomst sett ut - ja då är man ju totalrökt.
Jag sparar några tusen varje månad, olåst, och min ambition är att fortsätta så länge jag har arbete.

Utöver detta ska jag avsluta det avdragsgilla pensionssparandet vid nyår då det blir allt annat än förmånligt med nya räntereglerna.
 
Har ingen aning om hur det står till men vet utan att kika efter att det inte ligger bra till. Har inte haft någon inkomst på 8 år och har fortfarande inte, så det lär nog visa sig senare.
Men det får jag ta då.

Eller ja, jag har ju en inkomst så att säga. Vårdbidrag för sonen som är pensionsgrundande, och numera aktivitetsersättning från FK med. Det räknas ju det med. Å barnbidraget kommer in till mig med, och jag tror det är pensionsgrundande med.
 
[QUOTE="Matmissbrukaren, post: 16528596, member: 94901" Å barnbidraget kommer in till mig med, och jag tror det är pensionsgrundande med.[/QUOTE]

Nej. Inte det vanliga barnbidraget.
 
Jag tänker på det ganska mycket, framförallt tänker jag att jag vill vara så garderad att jag klarar mig själv oavsett hur det ser ut med relation och familj. Jag kommer t.ex. inte arbeta deltid om vi inte tillsammans kompenserar för förlorad pension genom någon form av sparande eller försäkring, och detsamma gäller om sambon jobbar deltid.

Jag funderar också en hel del på hur jag ska förvalta arvet från mina föräldrar för att även där hjälpa till när det är dags för pension, men där är bollen inte riktigt i rullning än eftersom vi först ska göra klart allt med nya bostadsrätten. Sedan får jag se hur resten ska förvaltas.
 
Har funderat en del på det. Att spara kontra investera kontra amortera lån. Vad som är bäst. Hur tänker du?
För mig utesluter inte det ena det andra, jag gör både ock. Men visst hade jag kunnat amortera mera och fått en lite billigare boendekostnad till slut, vilket hade gjort att jag kunde pensionsspara mer. De där två tar ju dock ut varandra så det spelar ju ingen större roll hur man har upplägget.

Däremot är det bra att vara skuldfri så man slipper räntan och har fastigheten som sin pensionsförsäkring att om ingenting annat kunna sälja och leva på pengarna. Men för mig där jag har 30 år kvar att jobba, om pensionssystemet ens består då, så ser jag inte hur det skulle gynna mig att vara skuldfri tidigare än den dagen jag går i pension.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 769
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 758
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Magnum
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 573
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp