Din första häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ens första häst är väl alltid lite speciell, och en bästa vän man har mycket minnen med. Men vem var just din första häst?
Jag som TS får väl äran att börja.
Nu kan jag börja med att säga att jag inte äger min första häst, men får ha honom som min helt egna.

Namn på den? Är inte bekväm med att nämna hans namn på internet pga. långt och unikt. "Herr Häst".
Ålder på den när du fick den? Han var då 13 år.
Ålder på dig när du fick den? Det var på våren det året jag skulle fylla 18 år...Så 17.
Hur länge hade du den? Vi är inne på våran 13e månad hittills.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Okänd in absurdum på pappret, men troligen SWB (hannoveranare - xx). Möjlig stam är Goldlöwe - xx.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Absolut främst har vi bara roligt, men annars tränar vi dressyr. Inte debuterat lokalt än, men ridit LC:2 på som mest 62,5% på P&R.
Någon speciell egenhet hos denna? Han är i största allmänhet som en jättelik ponny. Ser ut som en ponny, beter sig som en trotsig liten Welsh Mountain emellanåt också ;) :grin: Lyckas ofta charma sin omgivning (inkl. Dressyrdomare!) med sitt utseende. Några särskilda (mer specificerade) egenheter är att han brukar vilja klia huvudet mot mig så jag nästan ramlar baklänges, samt lägga sitt huvud på mitt huvud och dregla ner hela mitt hår, alt. frusta mig i ansiktet :d :banghead:

13082527_854007118055955_7999329853392491722_n.jpg
 
Namn på den? Skogssköna Hugo
Ålder på den när du fick den? Han fyllde precis 4 år, helt ny på allt eftersom han inte ens lämnat stallplan tidigare i livet ännu mindre inriden eller jobbad. :p
Ålder på dig när du fick den? 16
Hur länge hade du den? Jag har ägt honom i 1,5 år nu och han kommer stanna länge.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Okänd, korsning mellan fjording/knabstrupper och varmblod.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi lär oss tillsammans! Allt ska vara roligt såklart, men först behövde vi förbereda oss inför inridning, sen reds han in och nu utbildas han med fokus på att kunna hitta formen. Tränar mycket svängar och fokus på avslappning, börjat peta på skänkelvikningar. Men mest ligger fokuset på formen, han har precis börjat förstå det där med att aktivera bakbenen och hålla en längre form.
Sen går vi promenader och leker en del, men allt har en mening i utbildningen. :) (jag är väldigt intresserad av dressyr och just utbildningsdelen, så vi får se vart vi hamnar. Tävling? nja)
Någon speciell egenhet hos denna? Hela hästen är speciell :D Från färgen till charmen. Han är en otroligt rolig häst som är jätteduktig på att visa vad han tycker om saker och ting. Precis som andra unghästar är han väldigt känslig på gott och ont, men mest är det bara roligt. Vi köpte häst för att ha som en "kompis-häst", och nog har han blivit min bästa vän. :love:
12963824_10205741582282026_1213064175954782726_n.jpg
 
Namn på den? Buck :)
Ålder på den när du fick den? 18 år, typ.. ingen visste riktigt..
Ålder på dig när du fick den? Var 9-10 år då vi fick honom på sommarbete med en shettis som vi också köpte till hösten (den på bilden <- ;))
Hur länge hade du den? han gick bort 30 år gammal så typ 12 år hade jag honom.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? ingen aning, liten b ponny på gränsen till a. Var enligt ryktet ridskole häst i Danmark i sin ungdom.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? bara flängridning :p ingen träning öht utan bara fläng på grusvägen och i hagen :). Då jag växte ur honom så tränade vi agilliti och han fick vara lekfarbror till småbarn :p. Körde in honom och tolkade efter honom varje vinter vilket han älskade. Fick på promenad red honom lös efter rmig osv ^_^.
Någon speciell egenhet hos denna? Gudasnäll! I alla fall efter ngt år :p, då jag fick honom så kunde jag inte ens leda honom till hagen utan att ligga som ett sträck i leran :rofl: än mindre rida ut själv då han var livrädd för skuggan från telestolparna :D, var också omöjlig att fånga i hagen. Men med tiden så blev han så snäll så, kom då man kallade, red honom barbacka utan ngt och bara åkte med, hopade man av i farten så stannade han direkt (vilket var irriterande då jag ville träna gymkana :p)
Han åt kraftfoder lös i stallgången för att shettisen som han delade box med inte skulle ta det, och då så stod hunden bredvid och slickade upp allt gott han tappade :love:

Saknar fortfarande honom och önskar fortfarande att han var 20 år yngre och en halvmeter högre i manken
 
Namn på den? Frasse
Ålder på den när du fick den? Minns inte, har för mig han var 18.
Ålder på dig när du fick den? 11 eller 12. Fast jag vet inte om jag någonsin ägde honom rent officiellt, vi började som fodervärdar och helt plötsligt var hästarna våra.
Hur länge hade du den? Tre år, sen fick han spatt och avlivades.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Mycket okänd. Flugskimmel, 145 cm är allt jag vet.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi lullade runt i skogen här hemma. Var på någon clear round men han var så tjurig att lasta att vi oftast stannade hemma.
Någon speciell egenhet hos denna? Tjurig, fruktansvärt lat! Och väldigt klurig, han kunde knyta upp grimskaft och öppna dörrar.

Har nog ingen bild på honom i datorn tyvärr..
 
Namn på den? Englyst Elisha
Ålder på den när du fick den? 8 år
Ålder på dig när du fick den? 13 år
Hur länge hade du den? 1 år
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? welsh cob, bra stam men minns inte nu
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Både och
Någon speciell egenhet hos denna? Sjukt egensinnig, alldeles för svår för mig
 
När jag växte upp fick jag och lillebrorsan en underbar shettis tillsammans som var perfekt för oss barn och hon var högt älskad :heart och är såklart saknad än efter att hon somnade in för 14 år sedan :heart. Men hon var inte min egen, den som var min första alldeles egna häst var min fjordfarbror som lämnade oss nu den 1e maj :cry::love:

Namn på den? Quintus men kallades Nicke (ofta även Nicke boy med mera, kärt barn har många namn)
Ålder på den när du fick den? Han var 21 år när vi köpte honom och när han 2,5 år senare blev min egen på min 15 årsdag var han alltså 23 år
Ålder på dig när du fick den? Jag var 12,5 när vi köpte honom, som sagt blev han min när jag fyllde 15:love:
Hur länge hade du den? Vi fick nästan 16 år tillsammans (han köptes 29e juli 2000)
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Fjordhäst med hingstarna e. Frejman 71 och ue.Valder 25, fina gamla hingstar :)
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi hade mest kul! Han älskade att hoppa, vi red varje vinter under några år på en närliggande julmarknad :love:, fick agera supersnäll ponnyridninghäst ett par gånger, ett par gånger var vi iväg på clear roundhoppning; första gången var han tokvild och låg på som ett lokmotiv runt i ridhuset men fint gick det och när vi gick i mål slog han bakut som "det där klarade vi matte" :D, den andra gången tog vi med oss två rosetter hem; av 3 starter blev alla lyckade :) Blev inte fler gånger då en envis hovböld satte stopp för hoppningen vid 24 års ålder.
Någon speciell egenhet hos denna? Han var en väldigt speciell häst med ett varmt hjärta :love: Dock har jag tappat räkningen för hur många gånger han kastade av mig; inte av elakhet utan bara totalt överpigg när vi köpte honom som uttråkad och slö ridlägerhäst och han var i toppkondition och tyckte väl livet lekte när han kom till mig, alltid varit känd som bockarkung och slog mååånga gånger bakut, tack vare honom jag lärt mig att hantera sådant :D Envis som fjordíngar kan vara, charmade så gott som alla som fanns i hans omgivning, han var en sådan underbar häst helt enkelt :love: Jag är så lycklig mitt i sorgen att han nästan (född i juli) fick bli sina 37 år, och vara ovanligt fräsch och pigg :love:
 
Namn på den? Lois
Ålder på den när du fick den? 21
Ålder på dig när du fick den? 10
Hur länge hade du den? Två år, sedan blev den halt och togs bort.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? New Forest. Stam: http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=74245
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Röjde runt i skogen. Och var på ridläger på sommaren :)
Någon speciell egenhet hos denna? Nej, den var en utmärkt förstaponny. Snäll och lite lat :)
 
Namn på den? Urban Scott
Ålder på den när du fick den? 8 år
Ålder på dig när du fick den? 15 år
Hur länge hade du den? 8 år fick vi tillsammans
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Varmblidstravare
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi hade definitivt bara roligt. Tränade inget med flit, utan det blev blandad ridning i skog och mark.
Någon speciell egenhet hos denna? Urban var verkligen en gudasnäll häst och trots sin ras en perfekt förstahäst. Han älskade när man blåste honom på mulen - om man stod rakt framför honom och tog hans haka i händerna, lyfte upp huvudet och blåste försiktigt i näsborren så lade han hela huvudets vikt i ens händer och kunde stå och somna i den positionen. :heart Han hade också en väldigt förkärlek för bananer, men tyvärr tyckte han inte att de smakade lika gott som de luktade och grimaserade illa när han väl fick smaka. :p
 
Namn på den? Brian the chance
Ålder på den när du fick den? 14 år
Ålder på dig när du fick den? 13 år
Hur länge hade du den? Jag har honom fortfarande, 10 år senare :) På foder dom första sju åren, sen tog jag studenten och hade inte råd att betala för häst själv så han fick lånas ut till ny fodervärd. När dom hade växt ur/var klara med honom så kom han tillbaka till mig igen men då skrev vi över honom helt på mig.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? New Forest. E: Zansibar U: Take a chance ue: Hiawatha.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi var ankare i jag vet inte hur många div.3 lag, vi var alltid nolla. Däremot när vi tävlade individuellt så var jag alltid övertygad om att det var något fel på honom, så då red jag inte lika bra och resultaten blev därefter :angel:. Han var inte så rolig på tävling, hemma låg vi och tränade LA banor med bra sug och högt över. På tävling la han i handbromsen och kunde stanna ut sig i en LD :cool:. Vi tävlade inte så mycket egentligen, tränade mest och flängde i skogen med våra ponnykompisar.
Någon speciell egenhet hos denna? Det envisaste som vandrat på denna jord. Odräglig och ouppfostrad:angel:. Älskar att slickas.
2006:
P9020012.JPG

Lika fräsch och fin i kroppen tio år senare. Pensionerad dock. Går bara nån tur i skogen ibland, paddocken tycker han är aptråkig. Han håller sig välmusklad genom att bossa i hagen.
IMG_20150819_212743.jpg
 
Namn på den? Cinderella,
kallades Cilla
Ålder på den när du fick den? 5 år.

Ålder på dig när du fick den? 17år

Hur länge hade du den? 15 år och 8 månader.

Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Svensk ridponny e prince river xx ue flight RNF-S

Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Tävlade hoppning, lång turer vi var stammisar på mcdriven under 2 somrar för att köpa glass och morot, med på gymnasiet dom fösta åren innan skada satte stopp och hon fick leva vidare som hag och promenad häst.

Någon speciell egenhet hos denna?
Skulle kunna skriva en hel bok om henne, hon uppfostrade både hästar och folk om dom inte kunde bete sig men en ängels försiktighet med barn, hon hade noll tolerans om bråk eller gruff runt maten eller hästar som hoppade kråka från dike till dike eller annat som hon tyckte inte var ok då blev hon vansinnig så ryttare med skvättiga hästar älskade att rida ut med mig för deras hästar vågade inte hoppa runt när hon var med.
Hon skulle mer eller mindre döda nya hästar som kom in i hennes hage så det var ett pussel att lösa.
Hon hade toaletter i hagen och gud nådde den som vågade lyfta på svansen någon annan stans.
Hon drack vatten ur kranen eller pet flaska ibland.
Hon älskade tistlar och hallon.
Japp jag kan hålla på ett bra tag till:D
 
Namn på den? Daikas Soraya

Ålder på den när du fick den? 6år

Ålder på dig när du fick den?
14år

Hur länge hade du den? hon finns fortfarande hos mej, i sommar har vi härjat ihop i 18år. hoppas på några år till då hon fortfarande är oförskämt pigg och glad och fräsh

Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? halvblod. Lane Court xx - Marino

Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? vi har tävlat och tränat hoppning. åkt iväg och ridit långritter. ridit framme i byn och härjat i skog och mark så klart. haft kul ihop helt enkelt. och så har hon gett mej en otroligt fin avkomma. önskar jag hade haft råd med en till sån. m

Någon speciell egenhet hos denna? Allt ska gå i 180 knyck eller fortare. dåligt med broms. hon har två växlar, fort och fortare. klarar inte av att gå förbi hagar där djuren rör sig fortare än skritt. det blir rodeo och fullt ös. älskar att hoppa. älskar havre och marabou mjölkchoklad.
 
Hade ju en del hästar på heltid under längre perioder innan jag själv köpte min första häst. Men det är ju också hon som får räknas :love:

Namn på den?
Caga aka Åsnan
Ålder på den när du fick den? 10
Ålder på dig när du fick den? 18
Hur länge hade du den? 6 år, hon står kvar i stallet så jag har henne fortfarande i min närhet även om jag inte längre är ägare! :love:
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Vilken stam? SWB, e. Acacio ue. Cordon Bleu
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? En bästa kompis, gjorde allt och lite till. Vi både rejsade i skogen, var på kurs och tävlade i dressyr/hoppning/fälttävlan
Någon speciell egenhet hos denna? En mycket egen liten dam med massor av fantastisk personlighet. Tog ett tag att komma henne nära men en sååå trevlig häst. Perfekt första häst för mig.
 
Namn på den? Claudia.
Ålder på den när du fick den? 10år.
Ålder på dig när du fick den? 13, fyllde 14 några månader senare
Hur länge hade du den? Lite drygt 2 år och 2 månader. Fick tas bort hösten 2008 pga spatt :cry::cry:
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Tysk ridponny, e. Vita Nova´s Hanassie och sedan welshponnyer på mammans sida.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi tävlade främst hoppning men busade även runt i skogen.
Någon speciell egenhet hos denna? Otroligt hinderklok, perfekt för mig som tycker det blir lite läskigt ibland att hoppa. Tyckte inte om att smutsa ner sig i hagen. Världens snällaste i alla lägen :love::heart

944813_10202594459604946_501605276_n_56d4987cddf2b3067dfcd90f.jpg

1231456_10202594459164935_1715829669_n_56d49f169606ee48223bca26.jpg

1534308_10202594459204936_498041998_n_56d49f1c9606ee7b0d92d7ad.jpg
 
Namn på den? Lapens Ask "Lajen"
Ålder på den när du fick den? 11år
Ålder på dig när du fick den? 14år
Hur länge hade du den? 8år, vi fick några bonusår tack vare en finsk veterinär som hittade rätt behandling för Lajens andningsproblematik. Sen skadade han sig i hagen och då var det dags att få slippa :cry::heart
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? varmblodig travhäst. E: Bonson (FR), UE: Ego Hanover (US)
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Främst hade kul. Världens bästa förstahäst. Ställde jag inga krav så var han som ett lamm, ställde jag krav så ställde han motkrav.
Men vi tävlade lite hoppning också, med bra resultat. Klubbtävlingar och lokala tävlingar. Gick för det mesta bra, snabba var vi :D
Han hoppade allt utom en blå mur som han stannade 30meter före eller hoppade rakt igenom :nailbiting:
Han var supersnäll mot småbarn, jag hade med honom på knattelektionerna på ridskolan jag jobbade på ett tag. Det var Lajen 155cm i mankhöjd och små b-ponnyer. Barnen nådde inte nedanför sadeln så när Lajen inte förstod kom han till mig eller ställde upp på medellinjen. :love:
Någon speciell egenhet hos denna?
Gick inte att skritta på korta tyglar hemåt på uteritterna, då hoppade han på bakbenen, eller backade ner i första bästa dike. Skritta på långa tyglar, trava och galoppera hemåt gick hur bra som helst.
Gick jättesmidigt att lasta på hemmaplan, men när vi skulle hem från tävlingar ville han icke lastas :crazy: Vi fick alltid vänta till sist och backa transporten mot stalldörren. Jättekul när vi tävlade låga klasser och inte kunde åka hem förrän tävlingarna var slut :banghead:
 
Namn på den? Mazurka
Ålder på den när du fick den? 2 år
Ålder på dig när du fick den? 5 år
Hur länge hade du den? 11 år
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Shetlandsponny. Minns inte stammen utantill.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Jag lärde mig rida genom att rida in henne när jag var 6 år. Vi gjorde mest bus ihop :angel: Uteritter, galna galopper, hoppa, köra mm. Massa picknickar och fika hos grannen :D (mina föräldrar måste ha vart livrädda! Vette fasen om jag kommer låta mina barn göra det jag fick haha)
Någon speciell egenhet hos denna? Ja alltså hon var ju en Shettis :p Envis som en åsna, gillade mest när jag red andra slängde hon av. När vi var ute på långtur vägrade hon vända om vi inte hade gått prick en halvtimme bortåt så det totalt blev 1 timmes tur. Massa andra egenheter :love:

Har tyvärr ingen digital bild tillgänglig just nu.
 
Namn på den? Svarten
Ålder på den när du fick den? 16 år om jag minns rätt
Ålder på dig när du fick den? 6 år
Hur länge hade du den? 6 år har jag för mig
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? shetlandsponny
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Busade, flängred, körde rockard, hoppade (ej tävling), mysiga uteritter och försök att bli bra ryttare (=ramla av 100 ggr :D) genom att rida barbacka på gräsmattan sätta ponnyn i trav och låta honom tvärnita för att dra ner huvudet och äta gräs = lagom flygtur :idea: Orkade dock bara med 50 planerade avramlingar på två dagar sen fick jag lite ont i nacken och gav upp.
Någon speciell egenhet hos denna? Matvrak! Måste även citera en konversation när Svarten knatade ut ur stallet för att jag inte vågade stänga boxdörren:

Lakritsnapp 6 år: Men MAMMA vi blir ju av med 4000 KRONOR!
Mamma: Jag tror nog att 4000 kronor kommer hem och vill ha mat!

Jag tänkte på ekonomin iaf :laugh:
 
Ålder på den när du fick den? 9 år
Ålder på dig när du fick den? 18 år
Hur länge hade du den? Har kvar honom än. 14 år senare.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Okänd, men u. Janna Allen-Allen Hanover(Varmblodstravare) , pappa troligen new forest och kan heta Bruno.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Allt!
Främst dressyr, hoppade mycket, startfälttävlan, rejsar(snabb som blixten), skogsrider, stigfinnare, vägvisare för orutinerade hästar, har massa roligt!

Avslutade karriären med 62,5% i msvb4:heart
Placeringar till msvc2
Vinster till la4
Många starter och några placeringar till 1m hoppning.
Någon speciell egenhet hos denna?
Klok som en bok.
Smart som tusan, har dessutom många rävar bakom öronen.
Tar hand om de rädda och de små men är krävande för de som kan och tar över för den som tror att den kan.
Går inte att köra, tolka eller annat då han blev skrämd vid inkörning.
 
Namn på den? Desert Springtime
Ålder på den när du fick den? Hm, 6 tror jag?
Ålder på dig när du fick den? 15 år
Hur länge hade du den? ca 8 månader
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Engelskt fullblod, u: La Libre, e kommer jag inte ihåg, en guldfur hingst iaf :p
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi hann ju inte med så mycket, iom att vi var tvungna att avliva henne på hösten. Men vi tränade mycket miljöträning, markträning i största allmänhet, var ute och gick mycket i trafiken och sadeltränade.
Någon speciell egenhet hos denna? Hon var otroligt snäll, och tillitsfull. Vi har ingen aning om vad hon hade varit med om innan(omhändertagen), men hon litade på oss till fullo. Främst mig, om man får vara lite sån:o. Vi kom varandra så otroligt nära på den korta tiden och det är så jäkla synd att hon togs ifrån oss alldeles för tidigt, jag hade sådana planer för oss :(. Men ja, att hon var en av de snällaste hästar jag träffat.

53246_1320256078.jpg

(Detta var min första egna som vi ägde, nedan kommer min första egna hyrhäst:) )

Namn på den? Furzey Lodge Queen
Ålder på den när du fick den? 11 år
Ålder på dig när du fick den? 14 år
Hur länge hade du den? ca 4 år
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Korsning New Forest/Engelskt fullblod. Haft haft stammen på henne men kommer inte för mitt liv ihåg..
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi tränade både dressyr och hoppning, tävlade lite dressyr. Var med i vinnande laget i dressyrallsvenskan div 3 i länet :D Sen myste vi på i skogen supermycket, hon är den enda häst jag litat på fullt ut när vi varit ute i skogen.
Någon speciell egenhet hos denna? Hon är den stoigaste häst jag träffat. Väldigt egensinnig, och ville hon inte något så kunde man lika gärna ge upp. De första två åren tyckte jag inte alls om henne, men delade med syrran och hon ville ju ha kvar na. Men sedan kom vi varandra lite närmre, och sedan fick vi också till det. Vågade på slutet hoppa en p&j på 80 cm(är lite hopprädd). Saknar lillfisan något otroligt, två år sedan hon åkte härifrån :(.

10257250_800070950005431_6805855894720659729_o.jpg
 

Namn på den?
Holly Pooh
Ålder på den när du fick den? 20 år
Ålder på dig när du fick den? 14 år
Hur länge hade du den? Ägde henne i 7 år, men hade skött och ridit henne på ridskolan i flera år innan dess. Jag köpte henne när hon skulle pensioneras. Jag fick ta bort henne för 4 år sedan pga en hovbensfraktur som inte ville läka.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Varmblodstravare, e.Speedy Fly u.Moni ue. Aladdin Hanover (jag skulle nog fortfarande kunna rabbla nästan hela stamtavlan utantill).
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi bara hade kul. Vi red väl lite dressyr och gymnastikhoppning till husbehov och till och med några clear rounder, men mest red vi ut.
Någon speciell egenhet hos denna?
Den snällaste häst som gått i två par järnskor, jag kunde ha henne lös på stallgången och rida ut och galoppera barbacka i full fart. Jag tyckte ju att jag var tidernas största hästexpert, sådär som man ofta gör när man är 14 år och precis köpt sin älsklingshäst. Ibland blev det ju alldeles tokigt, men hon var så snäll och klok och tog hand om mig. Hon avskydde regn och vattenpölar, när det regnade gick hon med huvudet på sned och öronen rätt ut och såg lidande ut. Men älskade snö, ju mer desto bättre, fick hon galoppera på ett snötäckt fält kunde hon till och med klämma i med en bockserie. Hon ville gärna bli kliad i öronen och njöt av att pysslas om, jag kunde rykta henne i timmar. Hon var en riktig dröm, perfekt första häst, och jag saknar henne jättemycket.
 
Namn på den? Hemligt! (Skulle vara alldeles för lätt att förstå vem jag är om jag skrev hans namn.)
Ålder på den när du fick den? 3 år
Ålder på dig när du fick den? 22 år
Hur länge hade du den? Jag har honom fortfarande, vi firar snart 13 år tillsammans. Hoppas på många år till :love:
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Korsning med okänd härstamning.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Allt möjligt. I perioder har det varit mest promenadridning, en hel del uteritter men de senaste åren har vi tränat och tävlat framför allt dressyr, men även hoppning.
Någon speciell egenhet hos denna? Massor! I vissa avseenden är han som en förvuxen shetlandsponny, lika envis och hungrig (och lurvig). Gillar inte vatten och verkar t ex aldrig riktigt vänja sig vid att bli spolad trots att vi gör det varje dag under sommarhalvåret. Tyvärr är han väldigt svår att lasta, ett problem som vi aldrig riktigt tagit tag i och som gör det svårt för oss att åka iväg och träna och tävla. Tur att det finns lite hemmatävlingar och att vi har en jättebra tränare som kommer ut till oss. Han har tidigare också varit väldigt spruträdd och haft lättare sadeltvång, men båda dessa saker har vi kommit tillrätta med :) Han är väldigt godhjärtad och bussig, både mina barn och min (icke ridkunniga) man kan rida honom :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 800
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 018
Gnägg Hittade lite bilder hemma hos mina föräldrar, bland annat den som jag använder som profilbild. Den förställer mig som fem-sexåring med...
Svar
19
· Visningar
3 229
Senast: Jannice
·
F
Hästmänniskan Rubriken var svårvald, men jag undrar om fler än jag har drömt om, eller känt av närvaron av en häst ni stått nära, och som gått bort? I...
2
Svar
25
· Visningar
3 830
Senast: Studsbollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp