Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Lovisaleonora

Trådstartare
Jag går hårt fram idag och vågar mig på att starta en fortsättningstråd på renoveringstråden. Den börjar bli lång och ohanterbar, få verkar orka läsa gamla tips ändå.

Så, mycket nöje!

Lovis
moderator
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Passa på att slänga in en fråga om var man kan hitta nya fönster till ett Brenderup -88. Alltså bara själva plastytterhöljet.
De som sitter på denna:
transport2.jpg


Tyvärr är de gamla och de har väldigt lätt för att spricka p.g.a. det och nu när jag använder den allt mer så börjar det bli ohållbart.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Kollat med Thule, det är ju de som har fd. Brenderup nu. Mitt släp från Thule har Brenderup som föregångare och fönsterna verkar se exakt likadana ut.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tack för det svaret! Kollade lite snabbt på deras hemsida och ja fönstren se likadana ut tycker jag.
Får kontakta dom och se vad de säger.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag skall sälja mitt 91a tranesläp och tänkte försöka hinna måla om det först(vitt). Vad rekomenderar man att använda för färg, utvändigt nu alltså? Nån sorts färg som man kan hitta 'vart som helst i landet' vore ju bra ;)

Ni som byt kulhandskar? Vart har ni köpt era? Biltema eller Jula tex, är det nåt som är värt att köpa från? Det ska ju vara ordentligt och bra liksom..
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl

jag har ett Thulesläp, modell Trane av årsmodell 2004, som jag skulle vilja ha hel bakbom till. Köpa ny kostar nästan 2,000:-, så funderingarna går till att ev tillverka en egen.
Någon som gjort det?
Hur gör man en egen bakbom som ska vara lätt att öppna bakåt om det skulle uppstå en situation där man behöver göra det?
Jag funderade på ett rör med schakel (stavas?) och karbinhake av större modell som man knäpper fast i fästena på väggen. Men det kan vara svårt att få upp en karbinhake om hästen står mot bakbomen. Finns det något annat man kan använda för att fästa bakbomen i fästena på väggen?
Fästena är en platta på väggen med tre stycken rektanglar som man knäpper fast bommarna med Thules easylock-system.

Tips/förslag någon?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL

Jag vill ha tips om vart man kan köpa dörrhållare till skötardörren, så att den står öppen när man står i uppförsbacke eller om det blåser!

Sedan om ni har någon bra idé var/hur man kan montera en löstagbar krubba för vatten, utan allt för stora ingrepp i transporten. Transportkrubban går inte att hänga på frambommen då det blir alldeles för mycket lutning på den.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

lady_vip - ja, jag hann se :)



Min transport har inget dörrhandtag på det sättet, det är platt och infällt i dörren så det går inte att fästa något däri tyvärr. Det lossnar bara.
Klurar vidare på det där med vattenho..
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl

Skall måla om mitt BOJ bravo släp och behöver råd om färgval. Har börjat med en av dörrarna, och metalldelarna är då målade med silverfärgat hammarlack. Tyckte färgen var svår att måla med men det får gå ändå.

Hade dock köpt in även hammarlack för att måla på träet med då jag läste i den gamla tråden att någon annan gjort det med bra resultat. Jag har en vit transport och valde då således vit hammarlack. Problemet är bara att den inte är vit, utan snarare grå/vit/blå.
Finns det inget riktigt kritvitt hammarlack?

Skulle i så fall vilja ha tips på en alternativ; riktigt vit färg som skulle ge ett snyggt resultat, från er som själv målat om er transport utvändigt i vit färg.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har även en annan fråga, thule skulle ju ta över försäljningen av boj reservdelar/tillbehör. Någon som vet hur det blivit med det? Från 10 april står det på Bojs hemsida, men mycket mer information finns inte på varken boj eller thules hemsidor.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl,

jag vill sätta in ett fönster i min kylingekärra! funderar om det är billigast/ enklast att köpa en genomskinlig övre front ut lastnings lucka eller ett vanligt fönster att sätta på andra sidan?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag är också inne på fönsterfunderingar :)

Mitt behov är dock inte i främsta fall att kunna öppna det (är ljusinsläppet jag vill åt),så jag har helt enkelt köpt gummilist hos bilglasmästeriet och har beställt en plexiskiva från glasmästeriet som jag är granne med. Sen är det bara att såga och montera tänkte jag.

Listen kostade 100kr/m, jag köpte två meter för att vara på den säkra sidan och plexiskivan gick på en hundring, så i teorin borde jag komma undan med ett billigt färdigresultat...återstår om det stämmer i praktiken också :p
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

det verkar ju bra, om det fungerar dvs :p, luft behöver jag inte mer av, vill inte ha sido fönster öppna när jag kör och när släpet står still så är det ju bara att öppna frontutlastningen ^_^.

gummi list har jag nog hemma (åtminstone sån till bilar), plexiglas måste jag köpa i alla fall för att reparera 2 stallfönster som söta hästen sparkat ut XD.
dock så tror jag att jag vill ha mörkt fönster, så hästen inte riskerar att få solen i ögonen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

jo visst det har jag också, men var hittar man sortimentet? Finns ju varken på Boj eller Thules hemsidor. (ja jag vet, jag kan ju ringa och fråga, men hör här ändå)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

jo visst det har jag också, men var hittar man sortimentet? Finns ju varken på Boj eller Thules hemsidor. (ja jag vet, jag kan ju ringa och fråga, men hör här ändå)


kl

passar på att fråga igen ang färgval till vit boj bravo. finns ej hammarlack i riktigt vitt? någon som målat sin transport vit, vad har ni använt för färg, och ser gärna bilder.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp