Dina favoritraser och snälla dito?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nu är jag ute på väldigt okänt vatten känner jag... :p

I alla fall.
Jag satt och spånade på vilken hundras jag skulle ha, om jag skaffar mig någon som vuxen.
Är inte hunderfaren sedan tidigare. Gått ut med någon grannes hund som liten + att släktingar har en...*vet inte vad de heter* (liten, ganska långhårig, brun-vit hund med långa, vågiga öron och ögon som står ut 5 m från huvudet). Är dessutom smått rädd för stora hundar då jag blivit attackerad allt för många gånger.

Är utseendemässigt svag för alla "plattnosade" små hundar :love: Mopsar, bostonterrier och franska bulldogar är ju bara :love: :heart Sen finns det någon här på Buke som har två jättesöta hundar, en brun, lite "smalare" mops (?) och en lite hårigare, beige liten. De raserna (vad-det-nu-är) tycker jag också är :love:

Min drömhund är som följande:
- Platt tryne haha...
- Mankhöjd (säger man så?) på max ca. 40 cm.
- Munnen inte går i ett, non-stop.
- Snäll
- Kräva "lagom" mycket aktivitet, absolut att den behöver både psykisk och fysisk stimulans, men liksom inte många timmar varje dag.

Kort och gott; en mindre, inte så skällig hund som inte slänger sig på en, hugger sig fast i kläderna, river än på benen etc. Utan liten och trevlig, med inte allt för stort motionsbehov.

För det första, stämmer någon/några av de raserna jag nämner ovan in på de kraven? Och annars, vad finns det för raser som kan stämma in på nyss nämnda? :)

Och annars, vad är dina personliga favoritraser? :)
 
Min personliga favoritras är dvärgpinscher. Jag har haft 3 st tidigare och har 3 st just nu (far, son och sonens lille halvbror). Jag tycker att denna rasen blir vad man gör den till om man är noga att välja en uppfödare som har bra mentalitet på sina hundar.

Kan det vara grifon du menar?

Många mopsar har andningsproblem, bostonterrier har rätt mycket energi, fransk bulldog är det en del sjukdomar på efter vad jag har hört.

Cavalier king Charles eller King Charles kan väl passa rätt bra in på din beskrivning av vad du vill ha. Noga med mentaliteten ska man vara i alla raser. Åka runt till ett par/tre hundutställningar för att kolla in de raser man är intresserad av är aldrig fel. Åka hem till uppfödare när de INTE har valpar är också bra. Läsa på om rasen kan man göra på respektive rasklubbs website och då är det viktigt att man även läser på om rastypiska sjukdomar och vilka tester seriösa uppfödare ska göra på sina avelshundar.
 
Det med att skälla/hoppa/bita i kläder osv har ju mer med uppfostran och lydnad att göra än hundras. Alla hundar kan bli hoppiga, liksom alla hundar kan lära sig att inte hoppa.

De som passar ditt aktiveringsbehov är väl främst hundar inom sällskapshundskategorin. De ser du här: http://www.skk.se/hundraser/?group=9


Amerikansk cockerspaniel är fantastiska hundar. De kräver en del pälsvård dock. Vi har haft flera i familjen och alla har varit sällskapshundar. Riktiga soffpotatisar när vi inte gjort nåt, men redo för äventyr och hängt med pappa i skogen. En vänlig och glad hund.
 
@Dressyrtjejen_97 jat tänker att du menar @Bison ? Det är ingen mops, ifall det var henne du tänkte på.

Annars tänker jag att du ska läsa tråden om oseriös avel, speciellt eftersom du tycker om trubbnosiga hundar. Hundar är inga handväskor!

Mitt hjärta kommer alltid klappa för Boxer, trots den oseriösa aveln. Men nu efter att jag skaffat Whippet så är det den rasen som är nummer ett, och så kommer det nog att förbli! Helt otroliga hundar! Uppfödaren hade sju vuxna hundar hemma, men man märkte inte ens att de var så många. De låg under filtar, under dynor, ovanpå varandra... Helt obrydda i att det kom främmande människor. De är verkligen antingen noll eller hundra. De springer och är busiga, eller så slår de på off-knappen :D Luktar inte, fäller inte (märkbart), älskar att gosa under täcket, gillar aktiviteter, är friska, hållbara och smarta.
 
Hur kan man motstå detta?
f77bee6240bade974cd65072f5274b8d.jpg


Kort och gott; en mindre, inte så skällig hund som inte slänger sig på en, hugger sig fast i kläderna, river än på benen etc. Utan liten och trevlig, med inte allt för stort motionsbehov.
Alltså de flesta valpar gör så, och valptiden kan vara jävligt jobbig. Det tar ett tag innan de är vuxna. Precis då de kommit ur valpåldern och börjat fungera, så går de in i slyngelåldern och glömmer allt de nånsin lärt sig... :D
 
Den sötaste rasen jag vet är - en kortklippt - shih tzu. Det låter som om det skulle kunna vara en ras som passar? Den har lite trubbnos men inte ohälsosamt mycket, tror jag.
Vet att det finns någon här som har sådana, men minns inte namnet.

Lånad bild från google:
SAM_4896-186x280.jpg
 
Vill du verkligen ha en hund som hela sitt liv måste leva med att kippa efter andan?

Ja de är söta enligt många (jag tycker de ser ut som monster dock) men det är inte kul när de konstant rosslar och låter för att det för dom är som stt andas genom ett sugrör typ.
Boston är lika illa som fralla och mops - plus att alla 3 raser dras med andra sjukdomar utöver andningen. Väldigt vanligt med allergier och ögonproblem till exempel.

Ska du ha plattare nos rekommenderar jag i sådana fall en av griffonerna som jag tror du syftar på när du pratar om en på buke. Närmare bestämt @Laa.
Titta även på Affenpinschern som även den har plattare nos men sällan problem med andningen. Käcka små hundar!
 
Jag gissar att "lite hårigare beige" är Eijdih och Alva :) De är Griffon Bruxellois. @Bison har en korthårig griffon, Petit Brabancon. Den tredje griffon-rasen är Griffon Belge, de är strävhåriga och svarta eller black and tan.
Griffonerna stämmer in på dina önskemål, gillar aktiviteter, men är nöjda bara de får vara med. Mår dock inte bra av att lämnas ensamma (annat hundsällskap räcker). Men, de vill vara med sin ägare/hundvakt/dagis större delen av dagarna.
Skäller för att larma, men är hyfsat lätta att få tysta om man tränar. Jag har inte tränat det på mina, så de är skällapor :)
 
Vill du verkligen ha en hund som hela sitt liv måste leva med att kippa efter andan?

Ja de är söta enligt många (jag tycker de ser ut som monster dock) men det är inte kul när de konstant rosslar och låter för att det för dom är som stt andas genom ett sugrör typ.
Boston är lika illa som fralla och mops - plus att alla 3 raser dras med andra sjukdomar utöver andningen. Väldigt vanligt med allergier och ögonproblem till exempel.

Ska du ha plattare nos rekommenderar jag i sådana fall en av griffonerna som jag tror du syftar på när du pratar om en på buke. Närmare bestämt @Laa.
Titta även på Affenpinschern som även den har plattare nos men sällan problem med andningen. Käcka små hundar!
AMEN! :bow::bow:
 
Kort och gott; en mindre, inte så skällig hund som inte slänger sig på en, hugger sig fast i kläderna, river än på benen etc. Utan liten och trevlig, med inte allt för stort motionsbehov.

Hett tips: leta efter en vuxen omplacering! Det finns mängder av underbara, jättesnälla och trevliga vuxna hundar som behöver nya hem av olika anledningar. Tex är det inte allt för ovanligt att uppfödare omplacerar avelstikar när de haft sina valpkullar. Sådana kan vara helt fantastiska. När du köper en vuxen hund kan du dessutom ha den på prov ett litet tag (om säljaren är seriös) och se så att allt fungerar och att hunden verkligen passar dig.

Alla hundar kan bli sådana som slänger sig på en, biter i kläder, skäller osv. Att valpar gör det får du räkna med. Sedan om den fortsätter i vuxen ålder eller inte beror på hur den uppfostras och aktiveras.

Sedan, tänk om när det gäller plattnosarna. Det finns så mycket att oroa sig för och fundera kring när det gäller hundägandet. Äter hunden mat som den mår riktigt bra av? Har den haft det kul idag? Ska vi gå vanliga skogsrundan eller testa en ny? Hur ska vi få ordning på inkallningen? Sådana problem är betydligt trevligare att ha än "kan jag gå ut idag när det är soligt och fint eller blir det för jobbigt för min hund att andas då?" Eller "kommer min hund klara att få veterinärvård eller kommer den dö under sövningen för att den inte får luft?". Att köpa sig mer problem än nödvändigt låter otroligt dumt. Att stödja oseriös avel på osunda hundar är ännu mer dumt. Kort sagt: köp en hund med längre nosparti, för hundens och kommande hundars skull (köper du en plattnos visar du ju att intresset finns för dem och vips går det utmärkt att föda upp ännu fler osunda hundar)
 
Jag har många favoritraser:) har dock bara ägt pudlar och blandraser. Är intresserad av att ha papillon ,welsh springer Spaniel, amerikansk cockerspaniel , dalmatin och Bearded collie. Är även sugen på när jag blir gammal prova på yorkie eller något liknande litet tufft. Jag skulle rekommendera dig en frisk cavalier tex. Eller någon av alla små sällskaps raser som finns egentligen. Hoppas i mitt hjärta att folk slutar köpa frallor och liknande . Även om de är friska för att vara av en sån ras. Hur roligt är det att vara fast i en så onaturlig kropp. Nej fy . Personligen ser jag ingenting charmigt med en hund som grymtar och fiser konstant, tycker det är tillräckligt att behöva känna lukten av mina hundar när de fiser några gånger om året, hur luktar det egentligen hos folk med frallor? Dessutom ska en hund kunna följa med på en rask promenad året om. Det tycker jag är grundkrav för att få kallas hund ....
 
Jag håller med @Red_Chili, kika runt efter vuxna omplaceringar! Förutom avelstikar som gjort sitt i aveln så finns det ganska många uppfödare som omplacerar hundar som de sparat för att avla på men som inte riktigt håller måttet.
Det kan vara något som inte spelar någon som helst roll för en sällskapshund, till exempel bettfel eller fel teckning.
Väljer du en omplacering så kan du dessutom vara mer öppen för olika raser och mer gå på individen.
Mitt hjärta klappar onekligen för spetsar i allmänhet och isländska fårhundar i synnerhet, trots det har jag ingen nu.
Jag har cairnterrier och just hon är snäll och godmodig men de kan ha en del krut i sig - det är ju en terrier...
Jag har också två jaktlabbar och labrador är väl sinnebilden för en snäll hund, de kan dock vara ganska vilda och brötiga, i synnerhet som valpar och unghundar.
 
Flera har skrivit amerikansk cockerspaniel och jag kan bara hålla med. Det är nog de snällaste, vänligaste hundar man kan hitta (om man nu ska generalisera en ras). Vår är glad, pigg och framåt när det är något på gång men älskar att softa i soffan och bara slappa en hel dag när man är krasslig.
Hjärta av guld, gillar människor, hundar, smådjur. Allt. Det finns inte ett uns av elakhet eller ilska i den hunden. Ändå är han en stark flockledare här.

Men visst det är ju pälsvärd men har man en amris med riktigt bra päls (tack och lov har jag det) så är det inte så farligt som man tror. Vår är med i stallet, i skogen, springer på fälten i leran varje dag osv.

"Min" ras är egentligen dsg, men vår amris är mkt speciell och det kommer nog alltid att finnas en amris i mitt hus. Bara för deras temprament.

Och som extra bonus: När jag är lite låg och lägger mig och min amris kryper upp i sängen och helst ska ligga bredvid mig på kudden så man kan luta huvudet mot honom, då är han det bästa som finns i hela världen. Att luta kinden mot pälsen är värt varje sekund av borstning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 577
Senast: Tonto
·
B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 874
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 229
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp