Diskmaskinen tvättar inte rent

Unafraid

Trådstartare
Har en ny, men begagnad diskmaskin. Upplever att den inte sköljer helt rent. Typ att det är kvar lite diskmedelsrester.

Har kört rengöring med ättika och bikarbonat och den har blivit bättre. Tips?
 
Jag gjorde rent maskinen invändigt och har även minskat mängden tvättmedel (vi har om det är mjukt vatten) och häller det direkt på locket istället för I luckan där det är tänkt.

Köpte ett tag ett märke som skulle rengöra hela maskinen, det funkade ett tag, men så började även det strula med massa disk som fick diskas för hand pga intorkat diskmedel. Tillslut fattade jag att putsa listen längst ner på luckan (kanten som liksom är inne i maskin när luckan är öppen, inget man ser och definitivt inget jag hade en tanke på att det kunde påverka:confused: men ÖRK vad äckel där var). Nu har vi köpt billigaste pulvervarianten på Coop och inte en enda gång har det varit diskmedel kvar:confused::):bump:
 
Har en ny, men begagnad diskmaskin. Upplever att den inte sköljer helt rent. Typ att det är kvar lite diskmedelsrester.

Har kört rengöring med ättika och bikarbonat och den har blivit bättre. Tips?
Har du rengjort alla filter (brukar finnas två stycken, ett grövre och ett finare)? Spolarmen kan också behöva rengöras. Kolla så att det inte sitter t.ex. tomatkärnor eller liknande och blockerar hålen. Det räcker med att ett par hål är tilltäppta för att den inte ska spola rent som den ska.
 
Jag gjorde rent maskinen invändigt och har även minskat mängden tvättmedel (vi har om det är mjukt vatten) och häller det direkt på locket istället för I luckan där det är tänkt.

Köpte ett tag ett märke som skulle rengöra hela maskinen, det funkade ett tag, men så började även det strula med massa disk som fick diskas för hand pga intorkat diskmedel. Tillslut fattade jag att putsa listen längst ner på luckan (kanten som liksom är inne i maskin när luckan är öppen, inget man ser och definitivt inget jag hade en tanke på att det kunde påverka:confused: men ÖRK vad äckel där var). Nu har vi köpt billigaste pulvervarianten på Coop och inte en enda gång har det varit diskmedel kvar:confused::):bump:
Ska titta! Jag använder färdiga tabletter, är pulver bättre?
 
Har du rengjort alla filter (brukar finnas två stycken, ett grövre och ett finare)? Spolarmen kan också behöva rengöras. Kolla så att det inte sitter t.ex. tomatkärnor eller liknande och blockerar hålen. Det räcker med att ett par hål är tilltäppta för att den inte ska spola rent som den ska.
Om filtren sitter typ längst ner på samma ställe så har jag gjort det! Ska ta och försöka med armen en gång till , tack! :)
 
Om filtren sitter typ längst ner på samma ställe så har jag gjort det! Ska ta och försöka med armen en gång till , tack! :)
Om du har gjort rent bottenfiltret nyligen kan det vara så enkelt att du har satt tilbaka det en smula fel.
Då känns disken lite "sandig".
På min maskin, vrider jag då handtaget 90 grader eller något, så blir det perfekt resultat igen.
Har alltså hänt mig för ofta, blir lika bekymrad varje gång. :o
Kan vara samma, enkla miss på er.
 
Om du har gjort rent bottenfiltret nyligen kan det vara så enkelt att du har satt tilbaka det en smula fel.
Då känns disken lite "sandig".
På min maskin, vrider jag då handtaget 90 grader eller något, så blir det perfekt resultat igen.
Har alltså hänt mig för ofta, blir lika bekymrad varje gång. :o
Kan vara samma, enkla miss på er.
Det hade vi faktiskt gjort, men fick dit det rätt sen. Det blev helt klart bättre, men inte riktigt bra. :):p
 
Salt behöver du fylla på om ni har hårt vatten. Annars blir disken inte ren.
Okej, jag vet faktiskt inte vilken typ av vatten vi har.. upplever att disken blir ren, men inte riktigt sköljd.
Förra diskmaskinen vi hade diskade rent men den var så bedrövligt ful att jag bytte ut den, haha. Alltså brun Kant, hundra år gammal... :p
 
Jag har egen brunn och diskmaskinen diskar dåligt med jämna mellanrum. Jag har köpt en sorts tabletter på samma ställe som jag köpte maskinen. När det behövs kör jag en sådan tablett på varmaste programmet och så är det bra igen. Enligt affären och enligt förpackningen bör man köra en tablett en gång i månaden.

Min maskin behöver också både spolglans och salt för att funka optimalt.
 
Får man äggskal i spolarmen så blir det inte rent. Efter att ha jobbat på vandrarhem är jag supernoga med att ta bort äggskal från disk INNAN det ställs i diskmaskinen.
Berättade detta för en bekant som hade problem med sin nya maskin.
Hon log och tog ut en reparatör. Han gjorde rent spolarmen från äggskal...
 
Okej, jag vet faktiskt inte vilken typ av vatten vi har.. upplever att disken blir ren, men inte riktigt sköljd.
Förra diskmaskinen vi hade diskade rent men den var så bedrövligt ful att jag bytte ut den, haha. Alltså brun Kant, hundra år gammal... :p
Hur blir det i badrummet? Blir det mycket kalkavlagringar? I så fall har ni troligtvis hårt vatten. Och då behövs salt i diskmaskinen.
 
Jag bor i ett område med hårt vatten, finns det inte saltbehållare måste man ha citronsyra i varje disk. Vår maskin har inte saltbehållare, så det blir syra.
 
Okej, jag vet faktiskt inte vilken typ av vatten vi har.. upplever att disken blir ren, men inte riktigt sköljd.
Förra diskmaskinen vi hade diskade rent men den var så bedrövligt ful att jag bytte ut den, haha. Alltså brun Kant, hundra år gammal... :p
Man kan kolla var man bor och om det är hårt eller mjukt vatten på kommunen. Typ ortnamn hårt vatten el dyl gissar jag. Gotland och Uppland har hårt, tror jag, grejen är den att tex Uppsala har lagt mjukgörare i vattnet (tyvärr det var godare innan :) ) men jag har fortfarande salt i maskinen.

En röd lampa brukar lysa om det inte är salt i, men om maskinen är inställd på mjukt vatten därifrån den kom kanske det inte händer? Jag är novis. Men i botten på maskinen, inuti, brukar det finnas en stor skruvkork, den ska skruvas av och och salt i massor hällas i. Köpt i affären bland diskmedlen. :)

Hur vet jag detta? Första gången jag fick diskmaskin för fem år sedan, så stod jag i kassan till Coop och sa, titta här, jag har blivit med diskmaskin och har köpt diskmedel för det och spolglans (för det har jag sett en kollega hälla i maskinen på jobbet). Blir det bra tror du? Kassörskan sa att nope du ska ha salt också... :D sedan var det bara att räkna ut vart det skulle.

I botten finns även filter som ska lyftas ur ibland och diskas, ett stort och ett litet korgformigt som kan tas isär i två delar. När maskinen beter sig illa någon gång så är det för mig för att hålen i filtret är fullt av ngt skumt.

Maskinen var småäcklig när vi tog över den (trots att det var ett skötsamt par i 50 årsåldern, en riktig husmor och husfar som hade det innan), de använde nog alltiett tabletter och då ska man inte behöva salt sägs det? Nu kör vi ibland alltietttabletter och ibland inte men alltid salt och spolglans och maskinen är jättefin.

(Tvättmaskinen är också dresserad! den var lite läskig, men nu utan sköljmedel och med lååånga program och ibland tömning av div skräpbehållare i botten blir tvätten ren och trevlig.)
 
Alltså saltet har jag helt glömt bort :o. Kollade nu och det jag hade var nog köpt förra århundradet :nailbiting:.
 

Liknande trådar

Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: warg
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
388
Senast: Fideli
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp