Distansutrustning människa

Lager

Trådstartare
Finns det några tips kring ryttarutrustning på distansritter?

Skor eller stövlar? - finns något favoritmärke?

Hjälm - lättvikts? Gör det någon skillnad, eller rider folk med vanlig?

Ridbyxor eller ridtajts?

* nyfiken distansamatör som roar mig med mental fönstershopping denna blöta söndag...
 
Nu kan jag bara prata utefter mig själv, o jag har inte tävlat distans på några år, men när jag gjorde det så använde jag vanliga ridskor, men "mjuka" sådana, första ritterna red jag med jodphurs med stålhätta men de gjorde sjukt ont efter några timmar. Försökte även med vanliga gympaskor och korgstigbyglar men trivdes inte riktigt i det.

Hjälm - absolut lättvikts och ventilerad (alltså en distanshjälm, de vanliga "ventilationshjälmarna" blir trams i jämförelse. Enormt stor skillnad sen jag skaffade en "riktig" hjälm som man knappt känner att man har på huvudet!

Ridtights rider jag mycket med hemma, men på tävling valde jag ändå att rida i vanliga helskodda ridbyxor. Tyckte att jag trots allt uppskattade greppet när jag satt många timmar i sadeln, även om ett par svala, snabbtorkande ridtights hade varit trevligt både när det är varmt och när det spöregnar..

Med andra ord så är det man väljer att rida i individuellt och också givetvis beroende på nivå och hur länge man har hållit på, men kollar man generellt på distanstävlingar så är det mycket gympaskor, distanshjälmar och ridtights, och jag skulle säga att det fins en anledning till det, bekvämligheten får gå först.
 
Vanliga löpartajts är inte alls dumma att rida i och dessutom kan man få dem till mycket bra priser. Jag väljer de utan dragkedja i benslutet för jag är en sådan som rider i shortchaps, relativt korta läder och hoppsadel.

Nu är rider jag bara min andra säsong som distansryttare så jag har inte helt konverterat än. ;)
 
Hade vanliga löpartights inköpta på GeKås på mig på tävling för första gången i lördags, 8 mil i bra tempo, inga som helst skav trots innersöm. Det öppnar ju upp shoppingmöjligheterna en del om man säger så :D
 
Hade vanliga löpartights inköpta på GeKås på mig på tävling för första gången i lördags, 8 mil i bra tempo, inga som helst skav trots innersöm. Det öppnar ju upp shoppingmöjligheterna en del om man säger så :D

...och @Skaune

Vad är den konkreta skillnaden i ridbyxor kontra rid-/löpartajts vid långritter? Svettfaktorn? Helskodda respektive oskodda (den senare borde väl likna tajtsen)? Överdragsbyxor respektive ridkjol?

Tacksam för alla kommentarer. :)
 
...och @Skaune

Vad är den konkreta skillnaden i ridbyxor kontra rid-/löpartajts vid långritter? Svettfaktorn? Helskodda respektive oskodda (den senare borde väl likna tajtsen)? Överdragsbyxor respektive ridkjol?

Tacksam för alla kommentarer. :)

Rid- och- löpartights torkar mycket fortare och klibbar inte fast på huden på samma sätt som ridbyxor när dom blir blöta och dom har en förmåga att bli det på tävling :angel: Dessutom tycker jag dom är mycket skönare att ha på sig. OM jag mot all förmodan skulle råka rida i vanliga ridbyxor igen ska dom vara oskodda, hatar att sitta fast i sadeln, men det är ju en smaksak. Använder olika överdragsbyxor beroende på väder, vintern= thermobyxor/overall, regn= regnbyxor som andas lite. Har aldrig prövat ridkjol. Har heller aldrig behövt ha överdragsbyxor på tävling, men så har jag sluppit rida i spöregn en hel dag än så länge..
 
...och @Skaune

Vad är den konkreta skillnaden i ridbyxor kontra rid-/löpartajts vid långritter? Svettfaktorn? Helskodda respektive oskodda (den senare borde väl likna tajtsen)? Överdragsbyxor respektive ridkjol?

Tacksam för alla kommentarer. :)

Jag skulle säga att det främst är för att det blir mindre friktion med löpartajts än ridbyxor.
Nu räknar jag mig fortfarande mest som hoppryttare men jag har näst intill övergivit ridbyxorna till fördel för tajtsen även till den disciplinen. Men om jag rider i ridbyxor så skall de vara oskodda så greppet är typ det samma.

Till långritt vintertid föredrar jag långa chaps (jag bor i Skåne så vi har begränsade vargavintrar). Jag rider gärna i ridkjol men min eftrarenhet är att den fladdrar runt benen och det upplever jag som kallare, funkar bättre till och från ridhuset. :)
Rainlegs använder jag vid regn och varmare årstid än vinter.
 

Liknande trådar

Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 181
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
Hästvård Vill bara börja med att berätta att det här inte är nån "min häst har svullna ben, vad är det för fel"-tråd. Men blev lite nyfiken på...
Svar
13
· Visningar
11 867
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp