Distriktsveterinär som slarvat rejält

Springsteen

Trådstartare
I söndags så fick jag ringa ut en distriktare då jag hittade min ponny stående på tre ben med en svullen has och skrapsår på båda bakknäna. Hon hade även ett sår på insidan på hasen nära glidlederna.

Eftersom att hon hade så ont och eftersom att jag inte kunde undersöka om såret var djupt i hasen så ringde jag ut en distriktare.

Han kommer ut, ger lugnande och rakar bort lite päls. Säger att det bara är ett skrapsår och tvättar lite med hibiscrub-shampo, skriver ut metacam och säger att ingen bandagering behövs då det bara är pälsen och lite hud som är bortskrapat.

Magkänslan säger något annat och hasen fortsatte att vara svullen.

Ringde täby och fick tid idag.

Det visar sig att den, ursäkta svordomen, jävla distrikt veterinären inte ens undersökt såret ordentligt. För det är ett sår på 1 cm rakt in mot leden. Inte ända in, men farligt nära ändå. Idag kunde vet hitta ett sår på 1 cm rakt in.

Fy tusan vad arg jag är. Jag sa specifikt till om att jag ville att han skulle kolla så att såret inte var djupt, eftersom att ponnyn slår så mycket att jag inte kan undersöka själv utan sedering. Men nej då, det var bara ett skrapsår.

På täby sa dom att vi hade tur som lyckades hitta det nu innan det blev var och skit inuti såret, för då hade det kunnat gå rakt in i leden nu, men faran är ju inte över det kan fortfarande gå in i leden och jag ska ha nära kontakt med kliniken innan och efter helgen. Bandagering och penovet + metacam.

Ev. feber har ju såklart blivit nedsatt av rejäla doser med metacam, men blodprov visar att hon har en infektion i kroppen.

Vad gör man när en veterinär har negligerat att undersöka hästen på ett ordentligt sätt? Jag har inte den minsta lust att betala en faktura för ett sådant fruktansvärt undermåligt arbete. Att misslyckas med att ens se om ett skrapsår är djupt eller inte när man är veterinär och hästen är duktigt drogad kan jag inte förstå alls!

Vad gör man?
 
Irriterande! Alla gör ju misstag, men tycker inte det är ok att strunta i att undersöka.

Vårt sto rök ihop med ett annat för några år sedan och båda blev totalt blockhalta. Vårt kunde knappt sätta ner ena bakbenet och vi stod ute i snön i en timme och väntade på distriktaren. Efter den kylningen kunde hästen sätta ner hoven men var rejält halt. Distriktaren tyckte då att det bara var ett skrubbsår och inget att bry sig om. Garanterat inget fel på senan som var svullen med stort sår övrer, annars hade den inte stött på benet. Så vi skötte såret som vanligt, och hästen fick självlart vila sig ohalt och bara gå skrittpromenader för hand. När inte svullnaden gick ner ultraljudade vi efter en tid, och det var en solklar blödning på senan och typ ett halvårs konvalesens :( tur att man litar på sitt eget omdöme också och inte bara rider på så fort hästen inte är halt längre.
 
Ring och säg typ de du nyss skrev här de lät bra tycker jag=)
Självklart skall du inte behöva betala fakturan tycker jag.
Hoppas snuttefian blir bra fort.
 
Jag tycker inte att du ska ringa, utan att du ska skriva ett väldigt sakligt brev i stället. Det är så lätt att man blir upprörd/glömmer saker om man ringer. Jag hade tagit det skriftligt i stället. För mig känns det alltid bättre.
Fast man kan ju få ett snabbare bemötande via telefon. Till såna ställen är det inte säkert att de kollar mailen ordentligt och snigelpost så är vi ju inne på nästa vecka.
 
Fast man kan ju få ett snabbare bemötande via telefon. Till såna ställen är det inte säkert att de kollar mailen ordentligt och snigelpost så är vi ju inne på nästa vecka.

Självklart är det snabbare att ringa, men jag hellre låtit det ta lite längre tid. Det är alldeles för stor risk att säga sådant man inte vill säga, och glömma det man vill säga. Jag har faktiskt haft mejlkontakt med en klinikchef (distriktsvet) för ett par år sedan, och han verkade kolla sin mejl väldigt regelbundet.
 
Jag hade antagligen ringt chefen och även anmält till ansvarsnämnden för felbehandling (lite beroende på vilket gensvar jag får). Det finns en sida som heter vetansvar där du kan läsa mer.
Men att inte undersöka ordentligt är inte ok i min värld, sen kan självklart alla göra misstag.
 
Som redan sagts, kontakta kliniken - samt då ev anmäl till ansvarsnämnden. Det sistnämnda påverkar inte din faktura dock.
 
Jag tycker inte att du ska ringa, utan att du ska skriva ett väldigt sakligt brev i stället. Det är så lätt att man blir upprörd/glömmer saker om man ringer. Jag hade tagit det skriftligt i stället. För mig känns det alltid bättre.
Och jag som ofta har skriftlig kommunikation med folk på jobbet tycker absolut att man ska ringa i stället för att skriva om man är det minsta upprörd eftersom det är alldeles för lätt att det blir missförstånd och feltolkningar om man skriver.
 
Jag hade skrivit och önskat ett skriftligt svar, om ärendet går vidare står annars ord mot ord om vad som sagts när du kontaktade stationen.
 
Och jag tycker att man måste inse när man ringer allmänveterinär att de inte alltid kan pricka helt rätt eller utifrån hemmaplan jmf med klinik bedöma om ngt sår inte exakt är som de bedömer . Alla DV jag har erf är duktiga på att ge bedömning som de överlämnar till hästägaren i form av 1) det är säkert att såret inte öht involverar ngn ledrisk 2) de är relativt säkra i att såret inte rimligen bör påverka led och 3) de är osäkra/kan inte utesluta det så endera väljer hästägaren att avvakta eller åker till klinik för säkerhets skull eller 4) det är helt klart en ledrisk - klinik gäller åk in direkt .

Slarv tycker jag låter opassligt som rubrik det handlar nog inte om det utan isåfall bristande bedömning .
 
Senast ändrad:
Fast som jag tolkar TS så sondades inte ens såret? Och det kan jag tycka är slarvigt. Nu kanske vi har ovanligt bra DV här, men här sondar de alltid även när de känner sig ganska säkra på att det är grunt. Men har alltid, alltid sondats för att kolla så såret inte är djupare än man tror eller har fickor. (Vilket varit tur ett par gånger)
 
@Alexandra_W som sagt slarv är nog inte snarare bristande bedömning /kompetens . Slarv är lika med att ngn inte orkar/bryr sig tillräckligt . Det känns märkligt och ovanligt att ngt sånt sker i fråga om veterinär rent generellt, jag skulle aldrig dra slutsatsen slarv utifrån det ngn skriver på sociala media i sak . Men skulle det vara så så bör ju hästägaren göra en anmälan till JBV .

I övrigt, i fråga om din respons bara så det inte glöms bort i sammanhanget, är jag väldigt nöjd med DV kompetens i fråga om precis det du även redovisar som sagt , vilket framgår av mitt tidigare inlägg . Vet nog ingen vet som skulle sonda ngt som ser ut som ett ytligt skrapsår efter tvätt och rakning iof , men vad ytligt skrapsår betyder i sammanhanget är nog svårt att veta här i tråden både utifrån TS redogörelse och veterinärens bedömning hur det såg ut tänker jag .
 
Senast ändrad:
Ja, ansvarsnämnden utreder behandlingen och vad som hände den dagen. Vis av erfarenhet så vet jag att det ändå kan vara bra att ha skriftligt på vad man själv framfört och vad man får för svar, för ofta ändras svaren under ärendets gång, och skulle det inte gå till ansvarsnämnden utan stanna vid att man diskuterar med chefen är det bra att ha.
 
Fast som jag tolkar TS så sondades inte ens såret? Och det kan jag tycka är slarvigt. Nu kanske vi har ovanligt bra DV här, men här sondar de alltid även när de känner sig ganska säkra på att det är grunt. Men har alltid, alltid sondats för att kolla så såret inte är djupare än man tror eller har fickor. (Vilket varit tur ett par gånger)

Han rakade bara bort pälsen och tvättade med en bomullstuss. Sa då att det bara var ett ytligt sår. Absolut ingen sondning eller annat tillvägagångssätt till att se om såret är djupt. Inte heller kontrollerade han hur hon rörde sig innan han drogade. Det ville han göra efter att hon var drogad och knappt kunde gå.

På kliniken hade de inga problem med att tvätta och sedan känna efter hur djupt det var. Efter sedering. Hade det inte behövts sedering hade jag kunnat känna att det var ett djupare sår än ett skrapmärke.
 
@Alexandra_W som sagt slarv är nog inte snarare bristande bedömning /kompetens . Slarv är lika med att ngn inte orkar/bryr sig tillräckligt . Det känns märkligt och ovanligt att ngt sånt sker i fråga om veterinär rent generellt, jag skulle aldrig dra slutsatsen slarv utifrån det ngn skriver på sociala media i sak . Men skulle det vara så så bör ju hästägaren göra en anmälan till JBV .

I övrigt, i fråga om din respons bara så det inte glöms bort i sammanhanget, är jag väldigt nöjd med DV kompetens i fråga om precis det du även redovisar som sagt , vilket framgår av mitt tidigare inlägg . Vet nog ingen vet som skulle sonda ngt som ser ut som ett ytligt skrapsår efter tvätt och rakning iof , men vad ytligt skrapsår betyder i sammanhanget är nog svårt att veta här i tråden både utifrån TS redogörelse och veterinärens bedömning hur det såg ut tänker jag .

Jag tycker det är väldigt slarvigt när vet enbart tvättar lite med bomull, säger att det är ett ytligt sår när jag specifikt ringer och säger "jag skulle behöva att någon sederar hästen så att man kan ta reda på om såret är djupt eller inte, jag kan inte kontrollera det själv då hästen har för ont. Dessutom sitter det på leden och hästen är mycket svullen och väldigt besvärad"

När det på klinik 4 dagar senare är stort nog för att vara 1 cm djupt mitt på glidlederna.

Inget bandage skulle på etc. För det var så fint och ytligt. Enligt DV.

Enligt klinik är det penovet 8 dagar. Bandagering osv. då det är hög risk för att leden blir skadad även om bara underhuden blir inflamerad. Vilket den är då hon har en infektion i kroppen som inte visas med någon feber då hon fått metacam. Hade jag följt DV råd hade jag kanske stått utan häst om ett litet tag.

Och han var helt klart inte orolig för någon risk för leden. Då kanske man ska säga något om det? Det var inte på tal om att jag skulle åka till klinik osv. Skulle hon inte vara bra på någon vecka skulle jag höra av mig. Efter 4 dagar är det risk att leden kommer bli involverad då såret är så pass djupt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är väldigt slarvigt när vet enbart tvättar lite med bomull, säger att det är ett ytligt sår när jag specifikt ringer och säger "jag skulle behöva att någon sederar hästen så att man kan ta reda på om såret är djupt eller inte, jag kan inte kontrollera det själv då hästen har för ont. Dessutom sitter det på leden och hästen är mycket svullen och väldigt besvärad"

När det på klinik 4 dagar senare är stort nog för att vara 1 cm djupt mitt på glidlederna.

Inget bandage skulle på etc. För det var så fint och ytligt. Enligt DV.

Enligt klinik är det penovet 8 dagar. Bandagering osv. då det är hög risk för att leden blir skadad även om bara underhuden blir inflamerad. Vilket den är då hon har en infektion i kroppen som inte visas med någon feber då hon fått metacam. Hade jag följt DV råd hade jag kanske stått utan häst om ett litet tag.

Och han var helt klart inte orolig för någon risk för leden. Då kanske man ska säga något om det? Det var inte på tal om att jag skulle åka till klinik osv. Skulle hon inte vara bra på någon vecka skulle jag höra av mig. Efter 4 dagar är det risk att leden kommer bli involverad då såret är så pass djupt.

Håller tummarna det går bra. Men nyfiken fråga - varför behöll de inte på klinik/rek skrivas in på annan klinik?

De två ggr mina haft nednära sår har de inte fått följa med hem utan fått stå kvar för OBS och behandling. då har inget av de såren varit infekterade. (det ena blev det på klinik och då drog de direkt på bredspektrumantibiotika, spolade osv)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 971
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp