Djuren plågades - dog i brist på mat

Jag blir mer förbenad på kommunen.
Ofta har dessa fått åtskilliga "chanser" att förbättra situationen o sen griper man in när det är för sent.
Vet nu inte om det skett här, men det är väldigt vanligt
 
Kommunerna har ju ingenting med djurskyddet att göra. Det finns ingen personal där som jobbar med de frågorna.

Det borde det finnas- "förr " fungerade det iaf bättre här, nu har vi en granne här som har så jävla magra ungdjur så det är undernärda skelett med väldigt långhårig päls på som går ute utan mat och lever på nedfallna löv.:rage::rage:
Han är anmäld flertal gånger av olika personer-ja, av mig också, och allt som händer är att han får anmärkning att: höet-det som finns- är mögligt och av väldigt dålig kvalite (tas in kanske i sep -okt och då har det legat på backen i regn ett tag), djuren är skitiga och skulle behöva strö OCH bättre och mer mat, han ska ta ut veterinär när djuren blir sjuka och behandla(har inte skett)- jag gråter varje gång jag är förbi och får ta mig i kragen igen- antagligen utan någon som helst framgång- att anmäla denna bondlurk igen så han får förhoppningsvis djurförbud.
 
Ofta har dessa fått åtskilliga "chanser" att förbättra situationen o sen griper man in när det är för sent.
Vet nu inte om det skett här, men det är väldigt vanligt

Ja, jag fattar inte att gränsen för hur illa det ska vara är satt så lågt att om det blir bara om så lite sämre än den nivån så börjar djuren dö som flugor typ.
Jag håller med dig om att det är vanligt och det kan de som menar på att det inte finns ide för det är ingen ekonomi i att sköta djur så dåligt och då finns inte problemet- tänka på.
 
Det är nog olika. Jag kan tänka mig att det funkar bättre på många ställen också, sen LST tog över tillsynen.
 
Det handlar förstås om en väldigt sjuk människa. Det är ingen ursäkt men en trolig förklaring till att hon inte "skaffar ryggrad".

Jag tror inte alltid en människa behöver vara så "sjuk". Det känns som en bekväm ursäkt i många fall. Misskötseln har kanske eskalerat pga ekonomiska skäl och till sist har det blivit kvinnan övermäktigt. Istället för att ta tag i det så blundar hon för problemen och skjuter upp allt i det oändliga...tills det är försent. Jag tror visst att de flesta är medvetna om sin misskötsel men väljer att blunda. tror inte att sjuk har ngt alls med saken att göra i många fall
 
"Vanvården av 19 nötkreatur, 9 får och en häst upptäcktes förra våren. Kvinnan nekar till anklagelserna."

Med vilken motivation nekar hon? De var egentligen inte döda och utsvultna?!

Jag blir så djävla förbannad, skaffa lite ryggrad och erkänn i alla fall sakförhållanden.

Förnekelse är en del av bilden när sådana här saker händer, visst det kan vara av ren elakhet men vanligen så har situationen blivit människan övermäktig och för att överleva själv så stänger man av och ser inte problemen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera trafikanter larmade idag när en ensam travhäst med sulky skenade fram på E22:an i höjd med Fågelmara i Karlskrona kommun. ...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det kallas Morgon i stallet. Karlshamns ridklubb vill visa ungdomar hur det är att ha häst och ge dem möjlighet att hjälpa till med...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är stor brist på hö i Jämtland och även resten av Sverige. Det är sommarens dåliga skörd som gör att höbristen nu börjar bli akut...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ronneby horse center är satt i karantän under de kommande tre veckorna efter att en häst insjuknat i akut neurologisk herpes. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp