Djursjukvårdare och vägen dit?

Annie_92

Trådstartare
Vilken är den rakaste vägen till att bli djursjukvårdare?
Som jag har förstått finns det bara ett ställe i sverige som man kan utbilda sig till djursjukvårdare och det är i Skara och där tar de in 40 per år.
Kraven för behörighet till skolan:
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande
- biologi B
- svenska B/svenska 2B
- engelska A
Minst 6 månaders yrkeserfarenhet med uppgifter som djurvårdare/djurskötare, djursjukvårdare


Jag står nu inför mitt val av inriktning på naturbruk och behöver veta vilka vägar som går att ta. Helst av allt skulle jag vilja gå häst, men är det möjligt att göra det?
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Jag vet en del som läst till undersköterska eller sjuksköterska för människor och sedan helt enkelt jobbat med djur istället.

Ingen aninng om det är en smart väg in. Men de utbildningarna finns ju på fler platser i landet och har ett högre antal platser.

De borde ju ha större chans att få en tjänst som djursjukvårdare än en person som inte alls har någon form av sjukvårdsutbildning. I synnerhet om de har annan dokumenterad djurerfarenhet också.

/KT
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

det finns gymnasielinjer där man kan välja djursjukvård, där får man även C15 om man vill (man får alltså spruta djur med det)

där borde man väl nästan ha störst chans, eller?
att komma in sen menar jag.
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

På våran skolan kan man välja djurvård med inriktning hund eller djurpark. Vet inte om det även går att välja C15, men går ju att kolla upp.(:
Men ja kanske ska ge upp att gå häst då, även om det lockar väldigt.:( Jag vill ju ha en så stor chans som möjligt att komma in på djursjukvårdare sedan så...
Men Kungtulle: Tror du att man kan få jobb med en annan utbildning är djursjukvårdare bakom sig då alltså? Eller har de som du känner fått praktisera först eller något?
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

det jag pratar om är alltså inriktning djursjukvård ;)

man kan inte få C-15 på nån annan utbildning på gymnasiet
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

ojdå..:angel: är det bara i skara man läser de också då eller? eftersom de bara e där djursjukvårds-utbildningen är?
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Men Kungtulle: Tror du att man kan få jobb med en annan utbildning är djursjukvårdare bakom sig då alltså? Eller har de som du känner fått praktisera först eller något?


Japp, det kan ibland räcka att du är utbildad undersköterska eller sjuksköterska för att få jobb som djursjukvårdare. Men dom kräver då C15- behörighet. Såg det senast i skara - kommun till djursjukhuset Blå Stjärnan.
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

nej nej... den finns i norrköping oxå vet jag, men man blir inte färdig djursjukvårare på samma sätt, men man kan ändå jobba på djursjukhus. och får C-15, jag vet ju eftersom jag själv gick där :D
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Hej

Du kan gå häst så länge du får läsa gröna kurser motsvarande biologi B och läser Svenska och Engelska.
Annars spelar det ingen roll vilken inriktning du har gått när du ska söka till Skara.
Det finns även djurvård med djursjukvårdsprofil. Då läser du mer djursjukvård.

Du kan arbeta som djursjukvårdare utan att ha gått i Skara, men de flesta kliniker och djursjukhus söker i första hand utbildad personal. Tidigare kunde man läsa till djursjukvårdare på distans om man hade arbetat en tid inom djursjukvården, men den vägen finns inte kvar längre.
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

*delvis kl*

Sen är det i krokarna att bli legitimation för djursjukvårdare och då kommer det att vara en gigantisk fördel att ha "den rätta" utbildningen i botten från början för att inte behöva göra mastodontkompletteringar för att få ut sin legitimation. Så att i dagsläget gå "genvägar" för att komma in i arbetet kan bli en tråkig missberäkning när legitimationskravet blir verklighet. Också något att åtminstone tänka på. :)
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Hej

Du kan gå häst så länge du får läsa gröna kurser motsvarande biologi B och läser Svenska och Engelska.
Annars spelar det ingen roll vilken inriktning du har gått när du ska söka till Skara.
Det finns även djurvård med djursjukvårdsprofil. Då läser du mer djursjukvård.

Du kan arbeta som djursjukvårdare utan att ha gått i Skara, men de flesta kliniker och djursjukhus söker i första hand utbildad personal. Tidigare kunde man läsa till djursjukvårdare på distans om man hade arbetat en tid inom djursjukvården, men den vägen finns inte kvar längre.

Är det säkert de? Behöver det inte vara en fördel överhuvudtaget?:o
Ny fråga: Kan jag välja att praktisera som djurskötare, djursjukvårdare eller liknande även om jag går hästinriktningen?
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Fördel så till vidare att det blir lättare för dig att komma in finns det inte. Har du bara den behörighet som krävs spelar det ingen roll om du fått den genom någon djurvårdarprogram, naturprogrammet, samhäll eller vad du vill.

Praktiken som ska göras innan ansökan kan göras med hästar eller smådjur. Själv jobbade jag på en ridskola på Irland ett år. Det är dock en fördel rent studiemässigt sett (dvs när du väl kommit in) att ha gjort praktik på någon klinik det ger dig dock ingen fördel i antagningen.
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Ok, Tack för alla bra svar! Känns som att jag har fått en bättre bild av hur det ligger till nu. =)
En vecka kvar, sen ska jag ha bestämt mig för en linje och inriktning. Få se vad det blir...
 
Sv: Djursjukvårdare och vägen dit?

Är det säkert de? Behöver det inte vara en fördel överhuvudtaget?:o
Ny fråga: Kan jag välja att praktisera som djurskötare, djursjukvårdare eller liknande även om jag går hästinriktningen?

Kirre har gett dig svaret. Det spelar absolut ingen roll för din ansökan vilken inriktning du har gått. Om du bara har behörigheten förståss. Jag själv gick teknisk linje på gymnasiet.
Jag gjorde min praktik i stall. Det var då 1 år som gällde. Det har varit kortare praktik om man gjorde den inom djursjukvård, men jag vet itne om det forfarande är så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp