Bukefalos 28 år!

Djurskyddslagen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är det någon här som vet hur lagen lyder när det gäller hästar på bete?
Jag menar med skydd för framförallt värmen.

Kanske någon som vet vart man kan få svar om ingen här kan svara?
 
Sv: Djurskyddslagen

Det finns inte reglerat i någon lag att hästar måste ha skydd/skugga sommartid på bete. De får alltså gå i hage utan träd eller annat solskydd.

Med tanke på att hästar från början är stäppdjur, så bör de klara värmen och bristen på skugga bra. Min erfarenhet är att det brukar vara insekterna som är mest störande för hästarna på sommaren.
 
Sv: Djurskyddslagen

Finns inga sådana lagar på sommaren.

Det som gäller är att hästar kan under det att betestillväxt sker stå ute dynget runt utan vindskydd.
 
Sv: Djurskyddslagen

Roheryn skrev:
Det finns inte reglerat i någon lag att hästar måste ha skydd/skugga sommartid på bete. De får alltså gå i hage utan träd eller annat solskydd.

Med tanke på att hästar från början är stäppdjur, så bör de klara värmen och bristen på skugga bra. Min erfarenhet är att det brukar vara insekterna som är mest störande för hästarna på sommaren.

Gud vad sjukt tycker jag. Jag tycker det ska vara lag på att det ska finnas skugga.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 710
Senast: Linda_A
·
Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
454
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
736
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp