Dödshjälp?

Passiv dödshjälp är som sagt redan godkänt i Sverige. En person med (exempelvis) långt gången cancer kan vägra behandling och enbart få smärtlindring.

Det finns ju många som inte har cancer men en hopplös situation utifrån ett fysiskt perspektiv. Smärtlindring hjälper långt ifrån i alla fall, och jag tror det är betydligt vanligare än vad som diskuterats öppet att läkare väljer en överdos smärtlindring för att skona patienter från fortsatt lidande (jag hoppas också det är så).

Sedan finns det de som inte har någon chans till livskvalité men inte kan ta sitt liv, som inte har smärtlindring utan bara hopplöshet och sjukhustaket år ut och år in. Är det verkligen ett civiliserat samhälle som tvingar dem kvar i lidandet?
 
Ibland räcker inte smärtlindring. Folk lever med fruktansvärda smärtor ändå. Eller är väldigt påverkade av medicineringen. Ska vi drogs ner folk och vänta på döden i ett år? För vem är det bra?

Jag läste en bit, väldigt intressant! Får dock intrycket att de flesta 'mot'-argument inte kunde styrkas.

Om diagnosen är fel.får man aldrig veta?


Döden är rätt så oåterkallerlig. Jag tycker att många av motargumenten är högst relevanta och värda att ta i beaktande - med tanke på resultatet av att inte göra det. Både det medicinetiska rådets, och Handikapporganisationernas argument.

När du väl är avliden så testas du inte. Det gör ju att uppföljningen blir problematiskt. Däremot är frågeställningen aktuell. Vården utvecklas hela tiden.

Du kan som sagt alltid vägra vård. Du kan vägra behandling för din (exempel)cancer redan från dag ett om du vill.
 
Döden är rätt så oåterkallerlig. Jag tycker att många av motargumenten är högst relevanta och värda att ta i beaktande - med tanke på resultatet av att inte göra det. Både det medicinetiska rådets, och Handikapporganisationernas argument.

När du väl är avliden så testas du inte. Det gör ju att uppföljningen blir problematiskt. Däremot är frågeställningen aktuell. Vården utvecklas hela tiden.

Du kan som sagt alltid vägra vård. Du kan vägra behandling för din (exempel)cancer redan från dag ett om du vill.
Absolut kan jag vägra behandling, men vägen från det beslutet till döden är ofta lång och plågsam.
 
Det finns ju många som inte har cancer men en hopplös situation utifrån ett fysiskt perspektiv. Smärtlindring hjälper långt ifrån i alla fall, och jag tror det är betydligt vanligare än vad som diskuterats öppet att läkare väljer en överdos smärtlindring för att skona patienter från fortsatt lidande (jag hoppas också det är så).

Sedan finns det de som inte har någon chans till livskvalité men inte kan ta sitt liv, som inte har smärtlindring utan bara hopplöshet och sjukhustaket år ut och år in. Är det verkligen ett civiliserat samhälle som tvingar dem kvar i lidandet?


Angående överdos av smärtlindring är jag inte läkare och har ingen inblick i det. Det kan säkert stämma i vissa fall.

Däremot är ju detta en del i vad ex DHR skriver. Vad är livskvalité och vem ska bestämma om vilka människor som har livskvalité eller inte. Är inte det stora problemet bristen på hjälp och stöd i så fall?

Är det civiliserat att ta bort människor ifrån samhällskroppen istället för att fråga sig hur vi kan göra deras liv bättre?
 
Däremot är ju detta en del i vad ex DHR skriver. Vad är livskvalité och vem ska bestämma om vilka människor som har livskvalité eller inte. Är inte det stora problemet bristen på hjälp och stöd i så fall?

Är det civiliserat att ta bort människor ifrån samhällskroppen istället för att fråga sig hur vi kan göra deras liv bättre?

Kan NÅGON annan än personen själv bestämma vad som är livskvalité menar du?!

Är det verkligen rimligt att mot dennes vilja hålla liv i t ex ett trafikskadeoffer som är totalförlamad och inte har någon livsvilja kvar efter några passiva år? Ingen rimlig chans till förbättring. Är det verkligen vad du menar är att "ta bort människor ifrån samhällskroppen istället för att fråga sig hur vi kan göra deras liv bättre"? Hur förbättrar du dennes liv?
 
Absolut kan jag vägra behandling, men vägen från det beslutet till döden är ofta lång och plågsam.

Kan vara. Du kan som sagt få smärtlindringen, men vägra behandlingen.

Jag tänker inte sitta och skriva att jag vet precis hur det är att vara en döende människa i smärtor. Däremot tycker jag att det öppnar en mycket obehaglig dörr i samhället, en dörr som vi sett förut, om vi ska börja med assisterat självmord.
 
Kan NÅGON annan än personen själv bestämma vad som är livskvalité menar du?!

Är det verkligen rimligt att mot dennes vilja hålla liv i t ex ett trafikskadeoffer som är totalförlamad och inte har någon livsvilja kvar efter några passiva år? Ingen rimlig chans till förbättring. Är det verkligen vad du menar är att "ta bort människor ifrån samhällskroppen istället för att fråga sig hur vi kan göra deras liv bättre"? Hur förbättrar du dennes liv?

Vänd på det då.

Är alla människor som är förlamade deprimerade och vill avsluta sina liv?

Givetvis befinner sig en människa som precis varit med om en fruktansvärt traumatisk olycka i chock. Det är få som ifrågasätter. Så vara bilolycka, propp i hjärnan, eller något annat som påverkar den fysiska kroppen. Denne måste få hjälp att hantera sin situation, få hjälp att utvecklas så långt det går, få hjälp att komma tillbaka i ett aktivt liv. Ett annorlunda liv kanske. Det betyder inte värdelöst liv.
 
Vänd på det då.

Är alla människor som är förlamade deprimerade och vill avsluta sina liv?

Givetvis befinner sig en människa som precis varit med om en fruktansvärt traumatisk olycka i chock. Det är väl få skulle ifrågasätta. Så vara bilolycka, propp i hjärnan, eller något annat som påverkar den fysiska kroppen. Denne måste få hjälp att hantera sin situation, få hjälp att utvecklas så långt det går, få hjälp att komma tillbaka i ett aktivt liv. Ett annorlunda liv kanske. Det betyder inte värdelöst liv.

Menar du att vi pratat om folk som INTE vill dö? Hur kom de in i diskussionen?

Om jag tycker det är ett värdelöst liv att ligga och titta i taket 23 timmar/dygn, måste jag ändå leva?
 
Menar du att vi pratat om folk som INTE vill dö? Hur kom de in i diskussionen?

Om jag tycker det är ett värdelöst liv att ligga och titta i taket 23 timmar/dygn, måste jag ändå leva?

Jag har som sagt arbetat med handikappfrågor i många år, och är givetvis påverkad av att ha träffat en sån enormt mängd människor med olika funktionsnedsättningar. Det som majoriteten säger (som inte fötts med sin nedsättning utan fått den genom skada/trauma) är att de i början av sin rehabilitering ville dö. Mitt liv är borta. Mitt liv är värdelöst. Jag kommer aldrig att kunna X mer.

Sedan kommer assistansen igång. Rehabiliteringen. De träffar människor i liknande situation. Får prata. Inser att världen finns kvar. Då förändras också synen på kroppen, på möjligheterna. Det börjar handla om att få en fungerande assistans. En fungerande smärtlindring. Att våga ta plats (igen) i samhället.

Människor är inte statiska. Den stora fråga då blir - Vilken hjälp behöver jag för att leva aktivt? Samhällets jobb är att erbjuda den hjälpen. Det är där grundfrågan är då, inte att avsluta livet.
 
Menar du att vi pratat om folk som INTE vill dö? Hur kom de in i diskussionen?

Om jag tycker det är ett värdelöst liv att ligga och titta i taket 23 timmar/dygn, måste jag ändå leva?
Problemet med det hela är risken för en eutanasi som inte individen själv kan kontrollera. Genom att, med vällovliga avsikter öppna för möjligheten till en självvald avslutning så måste ju även lagstiftningen anpassas. Och då finns tyvärr risken att den lagstiftningen nyttjas för att bräcka upp dörren mer än det ursprungligen var menat.
Barn som föds med svåra handikapp, offer för trafikolyckor som istället för ett livslångt vårdberoende omvandlas till organdonatorer ( den vårdpersonal som exponerats för frivillig dödshjälp, kanske blir villig att , för individens bästa, ordna en enkelbiljett till nästa värld....
Jag är tveksamt för individens möjligheter att lagligt avsluta sitt liv, en samtidigt är jag medveten om de mekanismer vi människor har inom oss, myndigheter har inom sig..det där med att ändamålen helgar medlen...
 
Jag har som sagt arbetat med handikappfrågor i många år, och är givetvis påverkad av att ha träffat en sån enormt mängd människor med olika funktionsnedsättningar. Det som majoriteten säger (som inte fötts med sin nedsättning utan fått den genom skada/trauma) är att de i början av sin rehabilitering ville dö. Mitt liv är borta. Mitt liv är värdelöst. Jag kommer aldrig att kunna X mer.

Sedan kommer assistansen igång. Rehabiliteringen. De träffar människor i liknande situation. Får prata. Inser att världen finns kvar. Då förändras också synen på kroppen, på möjligheterna. Det börjar handla om att få en fungerande assistans. En fungerande smärtlindring. Att våga ta plats (igen) i samhället.

Människor är inte statiska. Den stora fråga då blir - Vilken hjälp behöver jag för att leva aktivt? Samhällets jobb är att erbjuda den hjälpen. Det är där grundfrågan är då, inte att avsluta livet.

Jag tar mycket illa vid mig att du verkar utgå från att jag själv inte har någon erfarenhet av rehabilitering, handikapp, assistans etc. Det är dylika uttalanden från "experthåll" som gör att flera viktiga diskussioner inte tas på allvar.

Skriv inte ner folk som du inte vet något om, det är väl ungefär det ALLA handikappfrågor handlar om? Och precis det gör du nu.

Jag går ur diskussionen med en väldigt dålig smak i munnen.
 
Jag tar mycket illa vid mig att du verkar utgå från att jag själv inte har någon erfarenhet av rehabilitering, handikapp, assistans etc. Det är dylika uttalanden från "experthåll" som gör att flera viktiga diskussioner inte tas på allvar.

Skriv inte ner folk som du inte vet något om, det är väl ungefär det ALLA handikappfrågor handlar om? Och precis det gör du nu.

Jag går ur diskussionen med en väldigt dålig smak i munnen.


Jag har ingen aning om dina erfarenheter, men jag måste ju få redogöra för mina?
 
Hur tänker du om de svårt fysiskt sjuka med enorma smärtor och ingen chans till bättring?
Aj vad det träffade mig rakt i hjärtat. Jag var som sagt där men ingen vet vad som händer i framtiden. Jag är tacksam varje dag för att jag inte avslutade, att dödshjälp inte finns för de som var i min situation för hade det funnits hade jag tagit emot den hjälpen. Då hade det varit legitimt att avsluta.
Det många inte vet och inte förstår är att när du är i den situationen så finns det inte så särskilt mycket hjälp mer än smärtlindring att få redan i dagsläget. Du är inte intressant som patient, det finns ingen chans att du ska kunna komma tillbaka och då läggs inga resurser på dig och du får kämpa dig blå för att överhuvudtaget få de hjälpmedel du måste ha. Det tog ett år ifrån att behovet var konstant tills jag fick en egen rullstol! Ett helt år! Samtalsstöd finns inte när det handlar om fysiska sjukdomar, vare sig för den som drabbas eller dess familj och sjukhusvistelserna innebär enbart akuthjälp, sedan skickas du hem oavsett. Även om du som jag spytt konstant i flera år och inte kan behålla något. Du vätskas upp, kalium fylls på och sedan skickas du hem. Det skulle aldrig ske med någon som i övrigt är frisk men alternativet att stanna tills du kan behålla något finns inte. Det skulle innebära att du får ligga där tills du dör. Redan idag är alltså vården, hjälpmedels och den mänskliga hjälpen man behöver ha under all kritik när man är svårt sjuk. Redan idag känner eller kände iallafall jag mig, som en belastning, något krångligt och jobbigt och skulle dödshjälp för de som är i den situation jag var finnas så skulle många inklusive jag själv känna pressen att låta övriga slippa den belastning jag innebar. Jag hade som sagt enormt höga doser morfin. Jag var helt neddrogad och ändå tog det bara topparna. Resten fick jag hantera så gott jag kunde. Jag hade inget liv. Jag försökte bara överleva. Minut för minut. Jag hade ingen framtid enligt proffsen men jag ville. Åh vad jag ville ha en framtid och ett liv även om jag bara önskade att det som var då skulle ta slut och enda sättet någon visste var att avsluta det hela för gott. Jag kunde inte tänka ett år framåt, inte ens en vecka. Tanken på att leva med den enorma smärtan, sömnlösheten och allt annat elände lika lång tid som jag hade levat då gjorde att jag föll ner i ett bottenlöst hål. Så jag lät bli. Jag levde minut för minut och försökte bara överleva.
Inte ens när det vände fick jag hjälp. Ingen sjukgymnastik, ingen hjälp med att lära mig gå och använda och bygga upp min kropp rätt. Ingen samtalskontakt då heller för att kunna ventilera den enorma skräcken för att detta bara var tillfälligt och att kroppen skulle fallera igen och för att ventilera alla krav omgivningen direkt la på mig. Ingenting. Med dödshjälp, tja, frågan är om jag ens hade fått den lilla hjälpen jag fick.
 
Jag jobbar med palliativa patienter. Jag är för aktiv dödshjälp/ assisterat suicid. Varje människa måste själv få bestämma när det är dags. Men jag kan också säga att många skulle bli förvånade över människans förmåga att klänga fast vid livet till varje pris.
 
Av alla som postar här i tråden - hur många av er har erfarenhet av att se en människa dö liggande i en säng?

Jag har bara sett min egen mamma dö, och några äldre släktingar som legat för döden. Så jag har inte några yrkesmässiga erfarenheter. Jag gissar dock på att mina åsikter skulle kvarstå även om jag arbetade med palliativ vård, fast det kan jag förstås inte vara helt säker på.
 
Aj vad det träffade mig rakt i hjärtat. Jag var som sagt där men ingen vet vad som händer i framtiden. Jag är tacksam varje dag för att jag inte avslutade, att dödshjälp inte finns för de som var i min situation för hade det funnits hade jag tagit emot den hjälpen. Då hade det varit legitimt att avsluta.
Det många inte vet och inte förstår är att när du är i den situationen så finns det inte så särskilt mycket hjälp mer än smärtlindring att få redan i dagsläget. Du är inte intressant som patient, det finns ingen chans att du ska kunna komma tillbaka och då läggs inga resurser på dig och du får kämpa dig blå för att överhuvudtaget få de hjälpmedel du måste ha. Det tog ett år ifrån att behovet var konstant tills jag fick en egen rullstol! Ett helt år! Samtalsstöd finns inte när det handlar om fysiska sjukdomar, vare sig för den som drabbas eller dess familj och sjukhusvistelserna innebär enbart akuthjälp, sedan skickas du hem oavsett. Även om du som jag spytt konstant i flera år och inte kan behålla något. Du vätskas upp, kalium fylls på och sedan skickas du hem. Det skulle aldrig ske med någon som i övrigt är frisk men alternativet att stanna tills du kan behålla något finns inte. Det skulle innebära att du får ligga där tills du dör. Redan idag är alltså vården, hjälpmedels och den mänskliga hjälpen man behöver ha under all kritik när man är svårt sjuk. Redan idag känner eller kände iallafall jag mig, som en belastning, något krångligt och jobbigt och skulle dödshjälp för de som är i den situation jag var finnas så skulle många inklusive jag själv känna pressen att låta övriga slippa den belastning jag innebar. Jag hade som sagt enormt höga doser morfin. Jag var helt neddrogad och ändå tog det bara topparna. Resten fick jag hantera så gott jag kunde. Jag hade inget liv. Jag försökte bara överleva. Minut för minut. Jag hade ingen framtid enligt proffsen men jag ville. Åh vad jag ville ha en framtid och ett liv även om jag bara önskade att det som var då skulle ta slut och enda sättet någon visste var att avsluta det hela för gott. Jag kunde inte tänka ett år framåt, inte ens en vecka. Tanken på att leva med den enorma smärtan, sömnlösheten och allt annat elände lika lång tid som jag hade levat då gjorde att jag föll ner i ett bottenlöst hål. Så jag lät bli. Jag levde minut för minut och försökte bara överleva.
Inte ens när det vände fick jag hjälp. Ingen sjukgymnastik, ingen hjälp med att lära mig gå och använda och bygga upp min kropp rätt. Ingen samtalskontakt då heller för att kunna ventilera den enorma skräcken för att detta bara var tillfälligt och att kroppen skulle fallera igen och för att ventilera alla krav omgivningen direkt la på mig. Ingenting. Med dödshjälp, tja, frågan är om jag ens hade fått den lilla hjälpen jag fick.

Först det första, din historia är hemsk - men samtidigt inspirerande. Och jag är glad över att det vände för dig trots alla odds :heart

Men gällande det du skriver om att du är rädd för att du inte fått den undermåliga hjälpen som du fått, ens, om alternativet dödshjälp hade funnits här. Det hoppas jag verkligen, att det inte ses som ett alternativ till vård och gör att patienter som inte är intresserade av dödshjälp (som jag ändå tror och hoppas kommer vara en majoritet!) inte får vad de behöver vårdmässigt.
 
Jag har väldigt svårt att se att det är någon dörr som öppnats och som vi vill ska hålla stängd i de länder där det är tillåtet med dödshjälp. Jag ser heller inte någon stor fråga i vem som ska assistera, det är inget problem idag vad jag vet där det är tillåtet? Det är knappast som förr i tiden när bödeln var en dödsdömd som undkom döden genom att bli skarprättare istället.

Vilken dörr är det som vi pratar om, när har vi någonsin haft den utvägen i Sverige och varför blev den isf stängd? Kom inte och dra in dödslägren under krigen som varit, det har ingenting med det här att göra utan berätta när hade vi assisterad hjälp i Sverige att avsluta och förkorta pinan för de som ligger döende i svåra smärtor? Den enda dörren jag känner till är väl den där döende människor inte fick smärtstillande förr pga risken för drogberoende. :crazy: Som om jag skulle bry mig i ev risker att bli narkoman när jag äts upp inifrån av en aggressiv cancer som gör återstoden av mitt liv till ett helvete?
 
Absolut för, det var ett rent helvete att sitta hos pappa och vänta på döden efter att de tog bort droppet för att försöka påskynda det hela, tog ett par dygn iaf. :cry:
Enig. Och jag tycker inte att samhället ska bedöma om man är "tillräckligt sjuk" heller. Om det är nått vi ska ha rätt att styra så är det när vi vill avsluta det egna lidandet.

Och det säger jag trots att jag var suicid som tonåring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 722
Senast: Mabuse
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 434
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
919
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp