Dödssynder

tifo

Trådstartare
Jag hörde på radion att de gamla dödssynderna hade fått ett välbehövlig ansiktslyft. Numera är det
  1. Falskhet
  2. Främlingsfientlighet
  3. Trångsynthet
  4. Översitteri
  5. Hänsynslöshet
  6. Hat
  7. Girighet (enda ursprungliga synden som får vara kvar)
som för oss rakt ner i fördärvet. Det är förvisso gott att veta att skattesmiteri, kolhydrater eller fotboll inte är dödssynder - men vilka synder saknar ni?
 
Jag hörde på radion att de gamla dödssynderna hade fått ett välbehövlig ansiktslyft. Numera är det
  1. Falskhet
  2. Främlingsfientlighet
  3. Trångsynthet
  4. Översitteri
  5. Hänsynslöshet
  6. Hat
  7. Girighet (enda ursprungliga synden som får vara kvar)
som för oss rakt ner i fördärvet. Det är förvisso gott att veta att skattesmiteri, kolhydrater eller fotboll inte är dödssynder - men vilka synder saknar ni?

Jag är förvånad. Spamma fb med selfies borde varit etta på listan.
 
Jag tycker sjuan är fel. Sedan när är det en synd att vilja ha, ha och ha?
Det du beskriver är inte girighet, som är roten till det mesta onda i världen.
En girig person tänjer gärna på vilka gränser som nu finns för att vilja ha, ha och ha - typ "gå över sin döda mor för att..."
 
Det du beskriver är inte girighet, som är roten till det mesta onda i världen.
En girig person tänjer gärna på vilka gränser som nu finns för att vilja ha, ha och ha - typ "gå över sin döda mor för att..."
Som att t ex länsa ett fattigt land på dess naturtillgångar eller kränga vapen som används i folkmord? Dvs vardagliga saker som sanktioneras av kapitalismen heliga ande. Knappast en dödssynd!
 
Inte använda blinkers vid filbyte eller höger/vänstersväng är en runner up på listan kan jag känna också.

Den borde nästan vara på första plats.

Jag tycker listan var lite enspårig. Flera går ju in i varandra.
Att passivt titta på när någon råkar illa ut borde finnas med likaså medveten blåögdhet.
 
Efter ännu en svettig tur på ett överfullt Öresundståg, är jag benägen att föra upp följande mycket högt på listan: Sitta och glo apatiskt rakt fram med en väska på sätet bredvid sig, medan det väller in personer som har köpt biljett och förväntar sig en sittplats där väskan nu befinner sig. Samt att till sist tvingas flytta på väskjäveln med en suck, när någon besvärlig medpassagerare frågar om det möjligen går för sig att få sitta.

I mitt nästa liv ska jag bli tågvärd, och då djävlar blir det paybacktime.
 
De som envisas att ligga 10-15km UNDER maxfart när det är sommar, torr vägbana och bra sikt :banghead: JA, jag vet att man har rätt att göra det men det gör inte mig gladare :mad:

Har jag PMS när det händer brukar jag muttra om att det borde vara skottpengar på dem :meh: lyckas man köra om finns det två alternativ man kan ge sig fan på: antingen typ soccer mom med telefonen i örat alternativt en seniormedborgare (aka "keps") :cautious:
 
Jag hörde på radion att de gamla dödssynderna hade fått ett välbehövlig ansiktslyft. Numera är det
  1. Falskhet
  2. Främlingsfientlighet
  3. Trångsynthet
  4. Översitteri
  5. Hänsynslöshet
  6. Hat
  7. Girighet (enda ursprungliga synden som får vara kvar)
som för oss rakt ner i fördärvet. Det är förvisso gott att veta att skattesmiteri, kolhydrater eller fotboll inte är dödssynder - men vilka synder saknar ni?
Vilket larv. Dante skulle rotera i sin grav med all rätt.
 
Sådant som man numera får kritik för, är enligt min erfarenhet bland annat
Att inte vara närvarande i nuet

Tror att det är på god väg att kvala in som dödssynd. Givetvis är det andra, inte man själv, som avgör om man är närvarande i nuet eller inte.

Och så ska man ju helst inte ifrågasätta etablerade "sanningar" om romantisk kärlek, men jag kommer inte på hur en sådan dödssynd skulle formuleras.
 
De som envisas att ligga 10-15km UNDER maxfart när det är sommar, torr vägbana och bra sikt :banghead: JA, jag vet att man har rätt att göra det men det gör inte mig gladare :mad:

Har jag PMS när det händer brukar jag muttra om att det borde vara skottpengar på dem :meh: lyckas man köra om finns det två alternativ man kan ge sig fan på: antingen typ soccer mom med telefonen i örat alternativt en seniormedborgare (aka "keps") :cautious:

Eller så är det en kimmis som sitter i sina egna tankar och har en ca 500 meter framför som kör i den hastigheten med... Har nämligen märkt att jag anpassar min hastighet automatiskt till den framför, även om det är LÅNGT framför. Ibland är det något störande, eftersom jag inte märker det själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp