Dokument inifrån - den stora sjukhusstriden

Nej, funderat på det men det verkar så oerhört deprimerande. Läst mycket artiklar om det.

Jag kan inte begripa varför de fortsätter att hålla på såhär. Glädjekalkylerar och bygger någonting, vadsomhelst, och det bara fungerar inte. Insatta gissade det redan innan (jag tänker på nästa katastrof som kommer, höghastighetsjärnvägen som det verkar som att flertalet insatta är totalt emot. Det verkar som att fungerande järnväg och järnväg mellan näraliggande städer borde prioriteras istället.)
Jag tycker att det behöver införas någon form av personligt ansvar för de som fattar beslut. Det är inte så lätt att implementera men jag ser det som nödvändigt.
 
Den där parallellen förstod jag inte alls. Är jag otydlig och vag menar du? Ja, jag kunde väl ha lagt till en * och förtydligat att jag menar samtliga partier förutom SD.
Nej, jag bara noterade att SD nu är motståndare till förslaget och om det blir samma linje som tidigare från övriga partier i riksdagen kommer de av princip rösta igenom det för att göra tvärsemot SD.
 
Jag tycker att det behöver införas någon form av personligt ansvar för de som fattar beslut. Det är inte så lätt att implementera men jag ser det som nödvändigt.
Kolla in artikeln om den tyska flygplatsen på förstasidan på DN idag. Det är precis samma sak, fast värre. Politiker som försöker smyga in kostnader under bordet och detaljstyra saker de inte klarar av. Det verkar hända alldeles för ofta. Man tycker att de borde kunna lära sig någonting av sina idrottshallar, konserthus och andra löjliga projekt som alltid går åt helskotta och försöka få till någonting som ser ok ut, tar upp den plats det var sagt från början, fyller det syfte det var sagt och kostar ungefär vad det var sagt och för guds skull INTE är ett "landmärke" som sätter Putteby "på kartan".

Men det verkar vara närmast ett krav att man börjar med en arkitekttävling och låter det förslag som tar upp mer plats än vad som finns och som kostar pengar än vad som finns. Normalt ska ju ett förslag som inte uppfyller grundkraven inte ens finnas med på listan.

(Själv tror jag "landmärken" skapas av tid och av att byggnaden fyller det syfte den har på ett bra sätt samtidigt som den inte ser fördjävlig ut. Att försöka vrida till någonting och blåsa upp det blir bara konstigt.)

Kort sagt, självklart tycker jag man ska få ta ansvar när det går åt helskotta. Men det vore ännu bättre om de kunde anamma lite självinsikt och tänka.

-Myseby byggde det där på det sättet och det gick åt helvete och går fortfarande med förlust. Låt oss reflektera över om vi verkligen behöver en likadan byggd med samma typ av finansiering. Om vi verkligen behöver det, låt oss vara ärliga med att det med 90% sannolikhet kommer att gå med förlust år efter år eftersom alla andra X i landet gör det.

Eller Pyseby byggde ett -landmärke bara för att på sitt gamla torg. Alla hatar det. Låt oss reflektera över om vi kan bygga vårt -"landmärke" på en åker istället för på Blasieholmen, eller i alla fall på en yta som inte är upptagen.


(plöjde någon gång artiklar om siffrorna med idrottsanläggningar när de skulle bygga en ny i vår stad. Som skulle gå med vinst. Det fanns typ en enda i hela landet som gick med vinst -vissa år.. Fyrishov och då inkluderandes typ Globen och Friends. Men det var ett tag sedan.)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det behöver införas någon form av personligt ansvar för de som fattar beslut. Det är inte så lätt att implementera men jag ser det som nödvändigt.

Jag är inne på samma sak, det är lätt att trolla runt med andras pengar men vet man med sig att det är riskabelt att ta felaktiga beslut kanske vi får färre misslyckade projekt initierade och styrda av politiker. För övrigt skulle jag helt klart styra en teknokrati!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp