Dokumentärer

Jag kan börja med:
Blackfish - Handlar om industrin kring späckhuggare och "olyckor" på nöjesparker
The Cove - Handlar om industrin kring delfiner
Planet Earth - :love: Handlar om vår planet och har nog de vackraste bilderna jag någonsin sett
 
Ja, jag skriver under på Blackfish. Såg den häromdagen och grät som ett barn.

Rekommenderar i övrigt Into the Abyss samt The Story of Anvil. Man behöver absolut inte gilla metal för att se den sistnämnda, den är fantastisk oavsett och handlar så att säga väldigt lite om musik i sig. Bara se den.
 
Sharkwater - Handlar om industrin kring hajar och hajfenor.

(Hmm, verkar som att jag endast tittar på djur/natur-dokumentärer:D)
 
Missrepresentation - Handlar om kvinnors underrepresentation på makt- och statuspositioner i USA. Mycket sevärd!
 
Håller med om att Blackfish är riktigt bra. Även The Cove är klart sevärd, på lite samma ämne.

På helt andra ämnen:

Exit Through the Gift Shop - Om street art. En amatörfilmare som ger sig ut för att hitta Banksy och filma honom in action, varpå de sen byter roller.

The Crash Reel - Fantastiskt bra dokumentär! Om en väldigt duktig snowboardåkare som är med om en allvarlig olycka, och sen hans väg tillbaka. Så stark kärlek till en sport att man är beredd att riskera livet för den är väl något många ryttare kan identifiera sig med, så jag skulle säga att den är sevärd även om man inte är snowboardintresserad.
 
Pappas unga fru - Dokumentär på SVT play. Riktigt omskakande. En kanadensisk man i 40-årsåldern som har en riktigt ung tjej i Filippinerna.

Frihet bakom galler - Handlar om kvinnor i ett afghanskt fängelse som trots att de är inlåsta har och upplever större frihet än på utsidan. Mycket sevärd!
 
Vad handlar den om?

Skickade ändringen precis när du citerat ;) (Strålande att man får notifieringar när folk citerar ens inlägg!)

En kanadensisk man i 70-årsåldern som är på väg att gifta sig med en 23 år gammal filippinsk kvinna han träffat online. Hans dotter åker ner för att hälsa på dem och gör en dokumentär om deras förhållande..
 
En kanadensisk man i 70-årsåldern som är på väg att gifta sig med en 23 år gammal filippinsk kvinna han träffat online. Hans dotter åker ner för att hälsa på dem och gör en dokumentär om deras förhållande..
Aha! Gud så intressant! Blev tipsad om den häromdagen så det blir lätt vad jag ska titta på medan jag äter frukost idag.
 
Om man får tipsa även om radiodokumentärer så vill jag tipsa om "Den fastspända flickan" (två delar) som finns på Sveriges Radios hemsida. Prisbelönt och rosad till tusen vilket är totalt välförtjänt. "Nora", som dokumentären handlar om, fick till och med pris från ROKS för "Årets kvinnogärning".
 
Bra tråd!

The Imposter - en dokumentär i filmformat som handlar om en amerikansk familj vars 13-åriga son helt plötsligt försvinner. Efter 3 år hittar de honom i Spanien. Han får komma hem till familjen och berättar om försvinnandet. Bjuder på en härlig twist i slutet.
 
Aha! Gud så intressant! Blev tipsad om den häromdagen så det blir lätt vad jag ska titta på medan jag äter frukost idag.
Ja det gick ju bra. Eller inte. Åh vad tråkigt det är när man inte kan se klippen utomlands :(
 
Tack @Kethets ! Försökte googla men hittar den bara på sidor där de inte heller är available här :(
 
Ja, jag skriver under på Blackfish. Såg den häromdagen och grät som ett barn.

Är den så jobbig att se alltså? Jag funderade på att se den häromdagen, men det blev av någon anledning aldrig av och efter detta vet jag inte längre om jag ens vill se den. :p Jag orkar inte riktigt med rent jobbiga (hur man nu definierar det; men innehåller en dokumentär bara en massa onödigt djurplågeri och djurdöd är vi nog över gränsen för min del) dokumentärer (har t.ex. inte sett The Cove av den anledningen).
 
@aiquen Jag vet ju inte om det bara är jag som är extra blödig :p, men det var några scener som jag verkligen inte fixade. Det är inte gore:igt (det klarar inte jag heller, och vill inte se The Cove av samma skäl som du), bara väldigt starkt.
 
@aiquen Jag skulle säga att Blackfish är mer informativ, skrämmande och tragisk, medan The Cove är mer brutal. Man får se mer direkt djurplågeri i The Cove än i Blackfish.
 

Liknande trådar

Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
373
Senast: Entourage
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 671
Senast: lil-sis
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
309
Senast: Sassy
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp