Döma ut... försäkring?

tornblomma

Trådstartare
Undrar lite hur det fungerar med detta med att döma ut en häst. Har lyckligtvis inte behövt uppleva detta tidigare. Om det rör sig om en häst som inte skulle fungera som typ "promenad/sällskapshäst" kan veterinären döma ut hästen på de grunderna, dvs att skadan gör att den inte kan fungera i träning/tävling (dvs det denna hästen är avsedd för)? Jag kommer att ta bort hästen oavsett för hästens skull, men självklart är jag intresserad av att få ut försäkringspengarna, därav frågan.
 
Undrar lite hur det fungerar med detta med att döma ut en häst. Har lyckligtvis inte behövt uppleva detta tidigare. Om det rör sig om en häst som inte skulle fungera som typ "promenad/sällskapshäst" kan veterinären döma ut hästen på de grunderna, dvs att skadan gör att den inte kan fungera i träning/tävling (dvs det denna hästen är avsedd för)? Jag kommer att ta bort hästen oavsett för hästens skull, men självklart är jag intresserad av att få ut försäkringspengarna, därav frågan.

Utdömning innebär att hästen anses förlorat sin användbarhet (som ridhäst i ditt fall). Som varaktigt förlorad användbarhet som ridhäst brukar räknas som schablonregel att hästen inte ens håller för träning på lättklassnivå.

Sen är det upp till ägaren att välja att ansöka om att få ta bort och få ut hela livvärdet, eller ansöka om delersättning och triangelmärka.

Sen i realiteten kan det dömas ut fast hästen fungerar på LC-nivå tex. Men det räcker inte/ska inte räcka med att hästen inte håller för MSV/den högre nivå den tävlat på innan.

Och i absoluta slutänden styr ekonomi väldigt mycket. Det är väldigt mycket enklare att få försäkringsbolaget att gdk utdömningen för återkommande hälta t ex på en häst försäkrad för 20 000 kr än en försäkrad för 200 000 kr. Bolagen ser om sina pengar.

Men om hästen har psyke för promenadhäst eller ej spelar ingen roll i sak. Det är när det kommit dit ett djurägarval (såvida hästen kan lalla som promenadhäst utan att må dåligt enligt vet då, rent fysiskt kan det). Försäkringsmässigt är utdömd när den inte fungerar i träning på ens lägre nivå. Sen är det mest en fråga om vad ägaren vill - avliva eller t-märka.
 
Tack för svaret!
Jag har bestämt mig för att ta bort hästen oavsett men bäst vore ju om jag även fick ut försäkringspengarna. Hästen är försäkrad i den högre skalan (sexsiffrigt) hade det varit 20 tusen hade jag inte brytt mig. Veterinären verkar väldigt förstående men det är ju inte säkert att försäkringsbolaget går på veterinärens linje... eller?
 
Tack för svaret!
Jag har bestämt mig för att ta bort hästen oavsett men bäst vore ju om jag även fick ut försäkringspengarna. Hästen är försäkrad i den högre skalan (sexsiffrigt) hade det varit 20 tusen hade jag inte brytt mig. Veterinären verkar väldigt förstående men det är ju inte säkert att försäkringsbolaget går på veterinärens linje... eller?

Nej det är inte säkert fbolaget gör det. De kan kräva mer undersökningar, mer behandling, mer vila osv. Eller hålla med din veterinär. Går ju aldrig veta säkert - än mindre utan att veta nåt om skadan/problemet.

Men i ditt fall så har du ju sas inget att förlora på att lämna in en livskadeanmälan till försäkringsbolaget.

Beklagar alldeles oavsett att du måste ta bort :/
 
Undrar lite hur det fungerar med detta med att döma ut en häst. Har lyckligtvis inte behövt uppleva detta tidigare. Om det rör sig om en häst som inte skulle fungera som typ "promenad/sällskapshäst" kan veterinären döma ut hästen på de grunderna, dvs att skadan gör att den inte kan fungera i träning/tävling (dvs det denna hästen är avsedd för)? Jag kommer att ta bort hästen oavsett för hästens skull, men självklart är jag intresserad av att få ut försäkringspengarna, därav frågan.

Åh, nej! Beklagar Törnis! :(

Se till att dokumentera allt väl, ta med alla små saker som finns och ha en vet som verkligen vet vilken typ av dokumentation som "bör till". Så försäkringsbolaget få så mycket odiskutabel info som möjligt.

Igen, beklagar! Var nog eg mest det jag ville göra.. Kram!
 
@Summerwind ok. Ja det framgår ju iof inte från TS fråga, fast jag vet inte en enda människa med dyra hästar som öht ens funderar på att teckna en a2:a så oddsen är nog låga att det är relevant i detta sammanhang. Är hästarna riktigt dyra så har de ju inte ens ofta ngn A1 i liv för de blir för dyra. Men har man endast en häst så även om den ligger i 6 siffror klassen så har en hel del folk faktiskt liv A1 på sin enda häst.

en A2 hoppas jag alla är tillräckligt insatta i innan de tecknar en sån att fatta att de typ aldrig ngnsin kommer få ut ngt på den i fråga om liv, såvida hästen inte blir träffad av blixten. så krasst är det ju. Har man en jättedyr häst så ffa tecknar man ju iallafall inte i min värld en A2 och tror att man har ett försäkringsskydd i liv på det.....
 
@Summerwind ok. Ja det framgår ju iof inte från TS fråga, fast jag vet inte en enda människa med dyra hästar som öht ens funderar på att teckna en a2:a så oddsen är nog låga att det är relevant i detta sammanhang. Är hästarna riktigt dyra så har de ju inte ens ofta ngn A1 i liv för de blir för dyra. Men har man endast en häst så även om den ligger i 6 siffror klassen så har en hel del folk faktiskt liv A1 på sin enda häst.

en A2 hoppas jag alla är tillräckligt insatta i innan de tecknar en sån att fatta att de typ aldrig ngnsin kommer få ut ngt på den i fråga om liv, såvida hästen inte blir träffad av blixten. så krasst är det ju. Har man en jättedyr häst så ffa tecknar man ju iallafall inte i min värld en A2 och tror att man har ett försäkringsskydd i liv på det.....
Problemet är bara att det är så jäkla dyrt att teckna ett högt livvärde i A1.
Jag har själv varit med om att få ut på A2 när mitt föl - tragiskt nog, vet än idag inte hur det gick till - fick tre frakturer i bogbladet och fick avlivas. Så vi brukar säga att A2 täcker om hästen dör/eller måste avlivas av tarmvred, benbrott eller någon annan mycket stor skada där hästen inte har någon chans att kunna leva vidare. Skulle också kunna vara en totalt avsliten sena där progosen är urusel eller kanske en riktigt stor sårskada. Det får bedömas från fall till fall. Men visst betalas det ut pengar även på A2 försäkringen.
Sedan har de flesta bolagen ett tak på sin A1 försäkring, oftast runt 100 000:-.

A
 
Åh, nej! Beklagar Törnis! :(

Se till att dokumentera allt väl, ta med alla små saker som finns och ha en vet som verkligen vet vilken typ av dokumentation som "bör till". Så försäkringsbolaget få så mycket odiskutabel info som möjligt.

Igen, beklagar! Var nog eg mest det jag ville göra.. Kram!

Tack Tua!
Har varit lite väl mycket otur och olyckor på sista tiden. Bara tur att pappa inte hann uppleva detta. Tur i oturen liksom. Veterinären verkar mycket vettig, får veta mer på måndag, hur utgången blir är nog rätt säker , men det är ju just det praktiska liksom.

Tack för era svar!
 
@mackan bra liknelse med träffad av blixten för det stämmer verkligen.

Problemet är bara att det är så jäkla dyrt att teckna ett högt livvärde i A1.
Jag har själv varit med om att få ut på A2 när mitt föl - tragiskt nog, vet än idag inte hur det gick till - fick tre frakturer i bogbladet och fick avlivas. Så vi brukar säga att A2 täcker om hästen dör/eller måste avlivas av tarmvred, benbrott eller någon annan mycket stor skada där hästen inte har någon chans att kunna leva vidare. Skulle också kunna vara en totalt avsliten sena där progosen är urusel eller kanske en riktigt stor sårskada. Det får bedömas från fall till fall. Men visst betalas det ut pengar även på A2 försäkringen.
Sedan har de flesta bolagen ett tak på sin A1 försäkring, oftast runt 100 000:-.

A

Har man agria lär då hästen bryta benet på 3 ställen eller få en otrolig sårskada som på nått vis inte involverar sena, led, ligament eller gaffelband. Alternativt bli träffad av blixten.

Citerat från Agrias vilkor H.7.2 Allmänna begränsningar för A2 liv.

Du kan inte får ersättning om hästen dött eller avlivats på grund av:
-hältor, rörelsestörningar och sjukdomar i hals, bröst och ländrygg.
- skador på senor, gaffelband, ligament eller leder.
- kroniska luftvägssjukdomar och akutisering av dessa.
- frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artrosförändringar.
- utvecklingsrubbningar
- beteenderubbningar, lynnesfel, nymfomni eller andra ovanor.

Så att säga att man kan få ut a2 för "en mycket stor skada" måste ju vara fel, likaså en avsliten sena.
Så länga skadan inefattar något av ovanstående får man inte ut något. Sen beror det kanske på vilket försäkringsbolag man har, men i regel skanväl villkoren följas.
 
@mackan bra liknelse med träffad av blixten för det stämmer verkligen.



Har man agria lär då hästen bryta benet på 3 ställen eller få en otrolig sårskada som på nått vis inte involverar sena, led, ligament eller gaffelband. Alternativt bli träffad av blixten.

Citerat från Agrias vilkor H.7.2 Allmänna begränsningar för A2 liv.

Du kan inte får ersättning om hästen dött eller avlivats på grund av:
-hältor, rörelsestörningar och sjukdomar i hals, bröst och ländrygg.
- skador på senor, gaffelband, ligament eller leder.
- kroniska luftvägssjukdomar och akutisering av dessa.
- frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artrosförändringar.
- utvecklingsrubbningar
- beteenderubbningar, lynnesfel, nymfomni eller andra ovanor.

Så att säga att man kan få ut a2 för "en mycket stor skada" måste ju vara fel, likaså en avsliten sena.
Så länga skadan inefattar något av ovanstående får man inte ut något. Sen beror det kanske på vilket försäkringsbolag man har, men i regel skanväl villkoren följas.
Jag jobbar inte för Agria ;) så jag hade inga problem att få ut pengar för mitt föl. Och det bedöms från fall till fall men givetvis ligger villkoren i grunden.

A
 
@Ketrawzc faktiskt så var det ett försäkringsombud som själv uttryckte det som liknelse, dvs ett rätt ärligt och insatt ombud som inte bara försöker kränga försäkringar av folk, när vi diskuterade det en gång ;)
Tycker liknelsen är bra och man behöver inte ha Agria för att det ska stämma i väldigt mångt och mycket. Tyvärr har folk allmänt dålig koll på sina försäkringar och har läst eller förstått villkoren dåligt, som med alla försäkringar så såfort det är tveksamheter använder de flesta försäkringsbolag, häst, människa, bil, you name it, klausulen "bedömningar sker enligt enskilda fall" osv.

@tornblomma så himla tråkigt med din fina häst :( Beklagar verkligen.
 
Undrar lite hur det fungerar med detta med att döma ut en häst. Har lyckligtvis inte behövt uppleva detta tidigare. Om det rör sig om en häst som inte skulle fungera som typ "promenad/sällskapshäst" kan veterinären döma ut hästen på de grunderna, dvs att skadan gör att den inte kan fungera i träning/tävling (dvs det denna hästen är avsedd för)? Jag kommer att ta bort hästen oavsett för hästens skull, men självklart är jag intresserad av att få ut försäkringspengarna, därav frågan.
Har inte nåt svar på din försäkringsfråga, men vill beklaga att hästen är skadad och behöver tas bort. Livet är bra svårbegripligt ibland...:(
 
@mackan, jo dedär med enskilda fall.... Inte ens när min veterinär som sett hästen säger en annan sak än Agrias veterinär som inte sett hästen så bedöms det inte utifrån min veterinär, utan Agrias fattar ett eget beslut grundat på vad de tror.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 068
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp