Dominant häst

Du kan använda mat för att betinga in känslor i en häst. Men det måste vara längre måltider och inte kortare tugg som godisar ger.

Jag ville tex skynda på tryggheten i läggningarna när jag började sånt med min förra häst. Han var på pappret urgammal. Så även om han var frisk viste man ju aldrig om han skulle dö om en vecka. Han hade mycket flykt i sig och var en envis sak(Islänning). Alltså gav jag mat när jag lagt honom för att få honom att vilja ligga kvar längre.
Han fick aldrig annat än hö annars. Så det han fick skulle bli speciellt.
Jag fick då se till att hålla hans uppmärksamhet långa stunder med godiset och inte bara ge bitarna.
Man fick dra ut på det och ge många. Sen träna in olika saker kring godiset tex att han skulle kolla bort för att få etc.
Nu levde hästen förvisso en massa år till. Men det kunde jag inte veta då. :P

Såna saker kan hjälpa till att betinga in "good feelings".
Men annars är jag med dig i att jag vill ha så "rena/ärliga" signaler som möjligt i all djurträning.
Godis kan också trigga uppspelhet. Så man kan få en rubbad energi av godis. Den energin är inte lämplig för inlärning/träning.


Jag tycker alltid det är intressant att läsa dina inlägg Tua!

Furagering är ju lugnande, så inte alls konstigt att det funkade när han fick tugga en längre stund.

Uppspelthet inför godis är användbart i många situationer (tänker hund) - jag håller inte med om att inlärningen rubbas av det. Det beror helt på vad jag vill ska hända. Däremot om jag ska träna passivitet vill jag inte ha det - såklart. Eller om jag har en halvsvulten individ som nästan får ett EP-anfall av att se godiset.
 
Jag tycker alltid det är intressant att läsa dina inlägg Tua!

Furagering är ju lugnande, så inte alls konstigt att det funkade när han fick tugga en längre stund.

Uppspelthet inför godis är användbart i många situationer (tänker hund) - jag håller inte med om att inlärningen rubbas av det. Det beror helt på vad jag vill ska hända. Däremot om jag ska träna passivitet vill jag inte ha det - såklart. Eller om jag har en halvsvulten individ som nästan får ett EP-anfall av att se godiset.

Ja, min hund kan jag träna med godis i vissa fall.
I hästar ser jag färre lägen jag vill ha energi av det slaget. Om något..

Tack förresten!
 
Vet att frågan inte har med din fråga specifikt kanske att göra men blir ändå nyfiken vad det är för skada som gör att hästen " inte får lämna hagen men ändå går i kuperad sjukhage" ?

Varför kan den inte tränas från backen utanför hagen gällande det du vill ha ut av träningen? Eller har jag helt missuppfattat ?

Det är ju betydligt lättare att påverka hästen om du kan välja plats och läge att markträna den tex.
Hästen har varit svårt sjuk i kvarka och stått inne själv i en och en halv månad, det var på håret att vi tog bort honom när det bara var skinn och ben kvar. Han är fortfarande sjuk, men har gått ute dygnet runt i en månad (ute i skogen, ordentligt avskild från andra hästar) och är lika tjock och präktig som innan .

Han röjer runt så pass att jag anser att vi kan börja markträna. Dessutom så ska han stå kvar i hagen minst 45 dagar till, så han måste sättas igång. ( inte med riktig träning )

Kvarkan är orsaken till att jag inte tar honom ur hagen. Stallen är sanerade, gårdsplanen är skrapad och sanerad, så han är inte välkommen ut helt enkelt. Inte jag heller...
 
Jag vet inte varför NH har fått så stor framgång. negativ förstärkning.
Alla mina hästar har fått godis vid inlärning eller efter något riktig väl utfört.
Det gör ju att muntligt beröm sedan fungerar. För mig är det hela tanken.
Då funkar det uppsuttet eller vid varje interaktion.. Då vet de också när de har utfört något bra och vill själva göra om det om o om igen. Då har man kommunikation. Inte envägs.
Jag vill inte att mina hästar ska vara nöjda så länge jag inte är på dem.
De ska veta när de har varit skitduktiga och godis behövs då inte alla gånger.
Jag har inga behov att vilja få hästarna att lägga sig på order. Jag är glad om de ligger kvar om jag kommer.Det är tillit.

Att jämföra sig med andra hästar är bara tramsigt. Vi är inga hästledare. Vi lämnar dem med de sina i 22 h/ dygn. De vet mycket väl att vi är av annan ras. Vi är dess människa.
Att lära dem att uppföra sig väl och akta oss är daglig hantering. Som ni vet använder hästar också sitt ljudliga språk. Ord ger mindre utrymme för feltolkningar samt att om hästen säljs så kommer den att vara analfabet om bara kroppsspråk har använts. Ingen människa har exakt samma signaler.
den franska kvinnan med ponnyn i Globen kunde ca 200 ord.

Nej jag känner inte att amerikanska ideer om att uppfinna hjulet på nytt är något som behövs på våra tamhästar. Jag har sett så mkt skit där folk tror sig vara tydliga i sitt kroppspråk men kan fortfarande inte läsa av hästen o vem blir lidande?
Det går lika bra att använda den metoden på sina barn eller varför inte arbetskollegor?
Varför inte använda ett språk som vi begåvats med till skillnad från djuren? De har inget val, men vi har. Inga vilda djur skulle man få för sig att använda den metoden på. Bara snälla flyktdjur.
 
Efter de blivit 5 år blir de mindre påverkbara och formbara.

Intressant :idea: Vet man att det är så, eller er det något som du själv upplevt?? Man säger ju det samma om barn, att efter en viss ålder kan man inte uppfostra dem mera, så varför inte också hos djur??
 
Är helt inne på @tuaphua s linje angående personligt utrymme. Det blir riktigt farligt om de inte lär sig det direkt. Jag är ute i en flock med unghingstar varje dag, och 6/7 är trevliga drumlar, så där som småpojkar är. De är buffliga av naturen och de smågrälar och utmanar en hel del. Med varandra, inte med mig, och säger jag till så tar de mina tillsägelser utan knot. Trots att de har hanterats väldigt lite så har de en inbyggd respekt för människor som gör att jag känner mig trygg när jag är där.

Sen finns det en hingst som troligtvis aldrig fått lära sig vad personligt utrymme innebär, han uppför sig faktiskt ungefär som det du beskriver. Den hingsten fredar jag mig mot med alla medel kan jag säga, för i mina ögon kan han bli totalt livsfarlig och det kommer _inte_ att bli lättare i takt med att han är äldre. Jag avundas inte den stackare som åker på att jobba med honom när han blir äldre för han svarar upp mot tillsägelser i alla lägen och går rakt på en och då har du inte en chans om du inte vet precis vad du gör.

I övrigt tycker jag att mat är underskattat, jag ger gärna godis till alla mina i kombination med beröm, det ska vara trevligt att följa människor och att göra det vi ber om. Men när det kommer till så pass allvarliga saker som de du beskriver så hade jag inte använt mig utav godis. Har du de problemen redan nu så lär de inte bli mindre framträdande i takt med att konvalescensen framskrider, men det är min teori.
 
Ja vem är det som har lärt barnen att en morotsbiten efter utfört önskar beteende är en "muta"?
En muta är något som man lovar INNAN. Annars är det belöning. Vi vill gärna ha beröm eller lön varje månad för utfört arbete som belöning. Annars kan vi lika väl stanna hemma.
Mina hästar går att muta med en sak. Kissa så får du en morot! De klämmer ut en skvätt om då behövs, men de förknippar orden kissa och morot vilka de förstår. Bra att kunna vid dopingkontroll. De vet också att någon form av belöning kommer långt senare när man har berömt verbalt. Man behöver inte klickers där momentet avbryts eftersom de ska ha den obligatoriska godsaken.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 552
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 867
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 878
Senast: Alexandra_W
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 558
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp