Domosedan och vet. tranquil

E

eiwo

Fick ett recept sist veterinären var ute på vet. tranquil för att kunna göra rent ponnyns exem själv. På receptet står det att han ska få 2-4 mått 30 min till en timme innan 'ingrepp'.

Saken är den att han reagerar väldigt starkt på lugnande, sist fick han domosedan för 75 kg (han väger runt 450 kg) och blev så påverkad att vi fick trycka upp honom mot en vägg och hålla honom uppe med hjälp av det, annars hade han rasat ihop. Gången innan det fick han också domosedan, dock för 100 kg, och var helt borta i över tre timmar.

Det jag undrar är om det är samma 'lugnande' ämne i domosedan och vet. tranquil eller om det är helt skilda preparat. Om det är samma vet jag inte om jag vågar ge honom utan att ha veterinär i telefon åtminstone, jag blir så nervös varje gång han får lugnande. Har ringt 'min' vet. men hon har bara telefonsvaren igång så jag tänkte att jag skulle fråga här så länge :)
 
Sv: Domosedan och vet. tranquil

Prova med den lägsta dosen för att se hur hästen reagerar, jag har givit i mått i samband med skoning för att dämpa rädd häst vilket har räckt bra. Men å andra sidan så har det bara märkts att hästen varit lite avtrubbad i huvudet, inget i kroppen. Även denna häst är känslig för lugnande i vissa situationer, hade jag tagit två skedar så hade vi haft en ännu lugnar ponny men utan kroppsproblem.
 
Sv: Domosedan och vet. tranquil

Det är två skilda verksamma substanser. I vetranquil är det acepromazin, dvs samma verksamma substans som i plegicil och i sedalin. I domosedan är den verksamma substansen detomidin.

Hästar kan vara känsliga för det ena men inte speciellt känsliga för det andra, och det kan vara känsliga för båda.

Så håller med Boj, börja med liten dos och se. Jag har haft en som var känslig för domosedan, dock inte SÅ känslig som din. Han var 'normalkänslig' för acepromazin dock. Andra har varit normalkänsliga för domo men knappt reagerat alls ens på HÖG dos acepromazin. Osv.

Men det är inte samma sak nej utan helt skilda preparat.
 
Sv: Domosedan och vet. tranquil

Instämmer med tidigare "talare" och lägger till att acepromazin har en mycket längre durationstid än alfa2-receptoragonister (som detomidin tillhör). Räkna med att effekt kan kvarstå i upp mot 12 timmar. Jämfört med detomidin som går ur på 1/2 - 2 timmar normalt.

-M
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp