Doppresent, ryggäck, dophäst, vad?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i sista stund med present, men har lite funderingar iaf. Jag funderar på;

- en dophäst, dvs en dalahäst (vi bor ju i Dalarna o de gillar dalahästar föräldrarna) med namn o datum inskrivet. Kruxet är att det får de kanske av ngn annan också? Kanske kan jag skriva ett kort att de får en sån av mig ifall de inte får det av ngn annan? Eller känns det jättedumt?

- en bra ryggsäck som kan hänga med i många år, såg det förslaget i en tidigare tråd). Förslagsvis en Fjällräven Kånken Mini (eller någon som har tips på andra modeller?) som jag då också skulle låta brodera in namnet på. Någon vars barn har en sån som kan lämna omdöme? Eller vad tycker ni om idén? Det blir ju i så fall något som kan användas och som kan hänga med länge, det tilltalar mig =)

Eller har ni fler förslag? Shoot!

//r
 
Hej alla!

Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i sista stund med present, men har lite funderingar iaf. Jag funderar på;

- en dophäst, dvs en dalahäst (vi bor ju i Dalarna o de gillar dalahästar föräldrarna) med namn o datum inskrivet. Kruxet är att det får de kanske av ngn annan också? Kanske kan jag skriva ett kort att de får en sån av mig ifall de inte får det av ngn annan? Eller känns det jättedumt?

- en bra ryggsäck som kan hänga med i många år, såg det förslaget i en tidigare tråd). Förslagsvis en Fjällräven Kånken Mini (eller någon som har tips på andra modeller?) som jag då också skulle låta brodera in namnet på. Någon vars barn har en sån som kan lämna omdöme? Eller vad tycker ni om idén? Det blir ju i så fall något som kan användas och som kan hänga med länge, det tilltalar mig =)

Eller har ni fler förslag? Shoot!

//r

Båda mina barn har fått kånken mini i doppresent, varit väldigt användbara under lång tid :)

Rubendocka fick vi på den minstas dop, rubens ecobuds, fina och blivit populära här hemma.
 
Hej alla!

Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i sista stund med present, men har lite funderingar iaf. Jag funderar på;

- en dophäst, dvs en dalahäst (vi bor ju i Dalarna o de gillar dalahästar föräldrarna) med namn o datum inskrivet. Kruxet är att det får de kanske av ngn annan också? Kanske kan jag skriva ett kort att de får en sån av mig ifall de inte får det av ngn annan? Eller känns det jättedumt?

- en bra ryggsäck som kan hänga med i många år, såg det förslaget i en tidigare tråd). Förslagsvis en Fjällräven Kånken Mini (eller någon som har tips på andra modeller?) som jag då också skulle låta brodera in namnet på. Någon vars barn har en sån som kan lämna omdöme? Eller vad tycker ni om idén? Det blir ju i så fall något som kan användas och som kan hänga med länge, det tilltalar mig =)

Eller har ni fler förslag? Shoot!

//r
Vår son döptes helgen efter midsommar och han fick så otroligt mycket fina saker (och konstigt nog inga dubbletter!)
Han bl.a
Fjällräven rygga som du nämnde, ingen kånken utan en med vadderade axelremmar. Så himla gullig!
Kai Bojesen zebra
Georg Jensen sparbössa
Lyckopeng (av oss)
Minnessmycke av våra vänner
Gåstol
Klippan yllefabrik filt och gosedjur
Gåvagn med klossar
Gungtiger
Foppatofflor
Ett halsband med hans första bokstav i namnet
Födelsedagståg
Plus att han fick pengar till sitt sparkonto
Säkert fler grejer som jag inte fått med!
Men vi är jätteglada för allt och det är saker som både blir minnessaker och leksaker.
 
Jag har köpt lära-gå-bilar som doppresenter till de senaste dopen som jag har varit på och de har varit väldigt uppskattade. Sparbössor och liknande minnessaker tycker jag är bortkastade pengar, bättre med något användbart. Kånken är ju en bra grej.
 
Hej alla!

Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i sista stund med present, men har lite funderingar iaf. Jag funderar på;

- en dophäst, dvs en dalahäst (vi bor ju i Dalarna o de gillar dalahästar föräldrarna) med namn o datum inskrivet. Kruxet är att det får de kanske av ngn annan också? Kanske kan jag skriva ett kort att de får en sån av mig ifall de inte får det av ngn annan? Eller känns det jättedumt?

- en bra ryggsäck som kan hänga med i många år, såg det förslaget i en tidigare tråd). Förslagsvis en Fjällräven Kånken Mini (eller någon som har tips på andra modeller?) som jag då också skulle låta brodera in namnet på. Någon vars barn har en sån som kan lämna omdöme? Eller vad tycker ni om idén? Det blir ju i så fall något som kan användas och som kan hänga med länge, det tilltalar mig =)

Eller har ni fler förslag? Shoot!

//r

Jag tycker jättemycket om ryggsäckarna från Blafre :up:

John fick en kaninlampa från Heico/Leklyckan, den är verkligen jättefin.
 
Jag upplever att kånken inte är så bärvänlig, speciellt inte för ett barn. Pröva gå bakom en rad med tjugo ungar som bär ryggsäck och du märker hur de med kånken får gå och hissa upp remmarna hela tiden medan barn som har ordentliga ryggsäckar med stadiga vadderade remmar och rem över bröstet inte har nåt problem alls.
 
Tusen tack för era svar och input angående ryggsäckarna! Det jag tänkte med Kånken var att dem verkar man som sagt kunna ha ända upp i vuxen ålder, hur är det med de andra? Men det är ju roligare kanske med en som är bättre för ett barn, en sån lär ju funka rätt så många år ändå? Har ni några fler förslag på specifika ryggsäckar? Jag vill ju gärna köpa en bra som håller ett tag!

Ska kolla upp Blafre och Corker XS !

Tack även för de andra förslagen, ska tänka på dem med! (en dophäst hade visst mamma redan köpt så det behöver jag inte fundera på längre heller)

//r
 
Alltså jag har aldrig i livet hört om nån som köper en ryggsäck som dopgåva. För mig låter det helt främmande. Så jag kanske inte borde säga nåt alls
Oj jag har sett det många gånger, det kanske är lite olika i olika kretsar.

@strawberrysylt mina barn fick lite olika saker, det mest personliga fick de från min syster. Hon gav dem bla en skiva var med sin favorit musik med ett personligt brev. De fick även sagoböcker som hängde med länge. Syrrans dotter fick ett lammskinn av oss i namngivnings present, det räknar jag med att det kommer att hänga med länge.
 
Det mest uppskattade som jag gett på dop är en bärbuske :up: och en fin barnstol i trä som jag laserade och målade namn och födelsedatum på. Det barnet får ett syskon i december så jag lär väl få tillverka en till fram mot våren ;)
 
Min yngsta döptes för en månad sen han fick bl a
Fotobok
Adidasskor
Ryggsäck
En tavla med en fin text
Georg Jensen sparbössa
Smycke med sin begynnelsebokstav
Leksaker
Tallriksset med bestick och pipmugg
Gosedjur från Newbie
En ask att lägga mjölktänderna i (lite rolig present från en gammal kursare, vi gör nämligen tänder :D)
 
Instämnet med att Kånken inte ät så lätt att bära för de små, A (2.5 år) hade sin när vi flög nu i sommar och det slutade med att jag bar den då hon tyckte det blev besvärligt med att axelremmarna gled ner hela tiden. Annars är den lagom stor och snygg.
 
Tack så mycket igen för era svar!

Jag har aldrig heller hört om någon som gett eller fått ryggsäck i doppresent förrän jag läste om det här på Buke. Först tyckte jag det lät konstigt, men sen började jag gilla idén.

En bärbuske hade kanske varit något! De bor i hus med trädgård och uppskattar det ätbara de redan får i den så... och en bärbuske kräver väl inte mkt skötsel? Inte våra vinbärsbuskar hemma iaf^^

Vilken tur att jag inte överilade mig o köpte en Kånken! Jag har aldrig tidigare kollat på dem eller burit en sån så hade inte alls tänkt på det där med remmarna... har väl tyckt tidigare att de varit överskattade och inte så snygga, men har aldrig direkt tänkt närmare på dem så..

//r
 
Tusen tack för era svar och input angående ryggsäckarna! Det jag tänkte med Kånken var att dem verkar man som sagt kunna ha ända upp i vuxen ålder, hur är det med de andra? Men det är ju roligare kanske med en som är bättre för ett barn, en sån lär ju funka rätt så många år ändå? Har ni några fler förslag på specifika ryggsäckar? Jag vill ju gärna köpa en bra som håller ett tag!

Ska kolla upp Blafre och Corker XS !

//r

Jag räknar att Corker XS fungerar hela förskoletiden, men skolbarn behöver en större ryggsäck för det mesta. Även om en klasskamrat till mitt skolbarn hade med sin Corker XS, när det bara var en vattenflaska och något mer som skulle med.
 
En färdig snygg lite högre planteringslåda med smulbär. Stora smultron alltså. Blir succé nästa sommar när telningen kan stulta omkring och smaska.
 
Just nu velar jag mellan en växt och en corker xs tror jag... smulbär, kräver de mycket skötsel? De har sålt växthuset som fanns i trädgården då de köpte huset, men de uppskattar hallonen och de vilda smultronen som växer i trädgården.. de har även ett äppelträd redan.
Jag funderade på en vinbärsbuske eller ett körsbärsträd? Eller kanske en (eller ett par?) syrén(er)? Vet att min bror älskar lukten iaf. (vi bor i zon 6)

//r
 
Just nu velar jag mellan en växt och en corker xs tror jag... smulbär, kräver de mycket skötsel? De har sålt växthuset som fanns i trädgården då de köpte huset, men de uppskattar hallonen och de vilda smultronen som växer i trädgården.. de har även ett äppelträd redan.
Jag funderade på en vinbärsbuske eller ett körsbärsträd? Eller kanske en (eller ett par?) syrén(er)? Vet att min bror älskar lukten iaf. (vi bor i zon 6)

//r
Smulbär i kruka sköter man inte alls. Kanske vatten om det är supertorrt. Vi köpte fem plantor när barnen var små och satte i en rabattkant. Där mumsades det i flera år, till slut blir ju plantorna gamla men då har en ju kvar en snygg låda.
Vitsen är ju att det ska vara snyggt, lättskött och barngott och stå på altan eller terass lättillgängligt för en liten parvel. Du kan ju ha ett uppstammat krusbär i mitten så blir det höjd på arrangemanget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp