DÖs vara eller icke vara

aida

Trådstartare
Just nu debatterar KD om de ska verka för att decemberöverenskommelsen ska rivas upp eller inte.
Hur ser ni på DÖ?
Fördelar, nackdelar?

Kan DÖ ligga till grund för att SD har fått (?) fler anhängare? Hur stor grund då?

Jag själv är för okunnig inom politiken för att jag ordentligt ska kunna bilda mig en egen uppfattning, men jag läser och tar in allt jag kan. DÖ gör mig förvirrad och jag är nog inte ensam om det...

Om DÖ rivs upp, vilka alternativ finns då?
 
Och där var det slut :D

:bump:

Alternativ? Samma alternativ som igår såklart och i alla tider dessförinnan, man förhandlar och skapar en majoritet för sina förslag
som sedan röstas igenom i riksdagen. DÖ är en abomination i ett demokratiskt samhälle.
 
Just nu debatterar KD om de ska verka för att decemberöverenskommelsen ska rivas upp eller inte.
Hur ser ni på DÖ?
Fördelar, nackdelar?

Kan DÖ ligga till grund för att SD har fått (?) fler anhängare? Hur stor grund då?

Jag själv är för okunnig inom politiken för att jag ordentligt ska kunna bilda mig en egen uppfattning, men jag läser och tar in allt jag kan. DÖ gör mig förvirrad och jag är nog inte ensam om det...

Om DÖ rivs upp, vilka alternativ finns då?

Samma som förut, dvs att så länge inte alliansen kommer överens om en gemensam budget och SD stöder den, så är det ingen skillnad.

Gör alliansen som de planerat att de går fram med gemensam budget 2017 och SD stödjer den, kan det bli extraval ett år innan ordinarie val. Alliansen kan istället välja att presentera en gemensam plattform men fyra budgetar och då forsätter allt som vanligt till 2018.

Då blir det riktigt problematiskt för Alliansen ifall de skulle vinna valet. De kommer troligen inte heller att ha majoritet för sin budget...

Om budgeten:

Det är en röstningsprocess där man ställer olika förslag mot varandra i tur och ordning, tills det bara återstår två. Kortfatttat bröt SD mot arbetsordningen genom att rösta emot sitt eget förslag. (det är mer komplicera, men kortfattat)
 
Just nu debatterar KD om de ska verka för att decemberöverenskommelsen ska rivas upp eller inte.
Hur ser ni på DÖ?
Fördelar, nackdelar?

Kan DÖ ligga till grund för att SD har fått (?) fler anhängare? Hur stor grund då?

Jag själv är för okunnig inom politiken för att jag ordentligt ska kunna bilda mig en egen uppfattning, men jag läser och tar in allt jag kan. DÖ gör mig förvirrad och jag är nog inte ensam om det...

Om DÖ rivs upp, vilka alternativ finns då?

Jag är inte för DÖ i sak, men det var i det läget som den kom till det minst dåliga alternativet. Det är enda fördelen som jag ser det. Med den blockpolitik som har varit senaste 10 åren och SD som explicit tänker sänka varje koalition som de inte är en del av, så var en överenskommelse mellan blocken att åtminstone ge den styrande koalitionen en egen budget, det minst dåliga alternativet. Nackdelarna är att det är pedagogiskt enklare att förklara sin politik om man kan rösta på sin egen budget. Och DÖ har använts mycket som politiskt slagträ, inte minst för att öka på martyrrollen för SD. Ofta sägs också att det pga DÖ inte går att bedriva en riktig opposition, men personligen så tycker jag att blockpolitiken har minskat politikens spännvidd betydligt mer än vad DÖ har gjort.

Eftersom DÖ som sagt har använts för att stärka SD:s martyrroll, har det säkert tilltalat en del väljare som attraheras av den retoriken. Jag tycker dock att det är visionerna för samhället som bör styra politiken, och inte frågan "kommer detta leda till att SD ökar i nästa opinionsundersökning eller inte". DÖ hade en stor fördel i den situation som rådde, jämfört med alternativen, och då tycker jag att det var bra att man kunde komma överens över blockgränserna om den.

Nu är läget annorlunda. Dels är partiledningarna i de ingående partierna delvis nya, och dels så har allianspartierna för första gången lagt fram egna budgetar. Det finns en möjlighet att blockpolitiken inte kommer vara lika stark de kommande åren, och då finns en möjlighet att skapa samarbeten över blockgränserna. S+MP behöver inte vara lika beroende av V och framför allt FP+C kan gå in i frågor som de är överens med regeringen om. Det är ett år kvar till nästa budget, och frågan är om Allianspartierna verkligen vill ha ett nyval. Det känns inte så troligt som läget ser ut. Vad jag kan se just nu är deras bästa möjlighet, för att kunna bedriva en stark opposition men ändå undvika nyval, att de bedriver oppositionen mer som enskilda partier och mindre i grupp.
 
Det finns en möjlighet att blockpolitiken inte kommer vara lika stark de kommande åren, och då finns en möjlighet att skapa samarbeten över blockgränserna. S+MP behöver inte vara lika beroende av V och framför allt FP+C kan gå in i frågor som de är överens med regeringen om.

Men i alla fall C har väl sagt tvärnej till att diskutera några frågor med regeringen? Det var DÖ som gällde, inget annat.
 
Har de sagt det idag? Efter att DÖ dog?

Nej, tidigare. Jag tänkte att de var så fånigt övertydliga med att det aldrig kommer att komma på fråga så jag tvivlar på att de ändrar sig. Sen har väl inte alla partier övergett DÖ än?

Tillägg: Nu läste jag nyheterna och ser att DÖ lär begravas.
 
Och så länge de inte lägger en gemensam budget med övriga alliansen, spelar det ingen roll

Precis. Samt huruvida de följer praxis i omröstningen eller inte. Men det blir väl först till hösten som det blir intressent, och tills dess kan det hända mycket...
 
Nej, tidigare. Jag tänkte att de var så fånigt övertydliga med att det aldrig kommer att komma på fråga så jag tvivlar på att de ändrar sig. Sen har väl inte alla partier övergett DÖ än?

Tillägg: Nu läste jag nyheterna och ser att DÖ lär begravas.

Rätt rimligt, hoppar en av så drabbar det alla. För att det ska drabba så lite som möjlig så släpper man överenskommelsen (och kan peka finger åt KD)
 
[QUOTE="Thaliaste, post: 17169595, member: 103068"k som har varit senaste 10 åren och SD som explicit tänker sänka varje koalition som de inte är en del av,

Källa på det? Det är inte alls det beskedet Mattias Karlsson gav på presskonferensen, men du kanske har andra uppgifter, i så fall
vill jag gärna se dom.



Det känns inte så troligt som läget ser ut. Vad jag kan se just nu är deras bästa möjlighet, för att kunna bedriva en stark opposition men ändå undvika nyval, att de bedriver oppositionen mer som enskilda partier och mindre i grupp.[/QUOTE]

Nyval är otroligt i dagsläget men som AKB just sa :

"Moderatledaren utesluter inte att Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering kan falla i och med beslutet.
– Oppositionen ska alltid vara redo att regera landet "
 
Men det lär det ju göra, senast till nästa val? Och SD vill ju fälla varje regering som inte dansar efter deras pipa, så hur ska det då funka?

Men de kan bara genomdriva hotet om det finns en allians att stödja. Om allianspartierna lägger fram varsin budget och bara röstar på sina egna så spelar det ingen roll vad SD röstar på.
 
Men de kan bara genomdriva hotet om det finns en allians att stödja. Om allianspartierna lägger fram varsin budget och bara röstar på sina egna så spelar det ingen roll vad SD röstar på.

Men som sagt är det ju bara en tidsfråga innan allianspartierna lägger fram en gemensam, det lär ju hända senast till nästa val?
 
Men det lär det ju göra, senast till nästa val? Och SD vill ju fälla varje regering som inte dansar efter deras pipa, så hur ska det då funka?

Nja inte till valet, då har man en plattform eller något liknade. Efter valet har någon en budget att tråckla igenom. Och så länge man följer gängse mönster i hur man röstar funkar det. Sen kan SD spela pajjas igen och rösta emot sina förslag och så får man hitta en ny lösning.
 
Allianspartierna verkar lättade över att kunna bryta upp överenskommelsen.

Den har ju varit jobbig att hantera för dem, även Moderaterna hade ju en stor risk att gå samma väg. Frågan är väl hur starkt Alliansssamarbetet är för dem, det är trots allt inte (alla) de nuvarande partiledarna som skapade det.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 923
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp