Dotter som blivit uppsagd skall inte få lön?

indian-charlie

Trådstartare
Länge sedan jag skrev här på Buke men när nu ett problem dök upp för min 22-åriga dotter så behöver jag all kunskap som jag vet finns här!

Historia: Dottern fick fast anställning i en liten nyöppnad blomsteraffär 2014-06-09, pga att personen som öppnade affären valde att öppna under semestertider så gjordes ett avtal om att dottern skulle få ut 15.000 kr under juni, juli och augusti därefter skulle lönen regleras enligt Handels avtal för florist med erfarenhet. Hon upplyste även om att hon hade en bokad resa under en vecka i juli så hon behövde alltså ledigt de dagar hon skulle jobbat (6 dagar) vilket han godkände. Inga diskussioner gjordes om löneavdrag för tex obetald semester utan hon skulle få och fick betalt de 15.000 även i juli.

I tisdags 2014-08-19 blev hon uppsagd då affären så klart inte gått så bra mitt i semestertider!

Nu säger ägaren att hon inte kan få ut lön tom den dag som hon är uppsagd dvs tom 19/9 eftersom han då får gå i konkurs.
Företaget är enskild firma.
Hon har ju rätt till sin lön oavsett vad ägaren säger eller tycker, ägaren tycker att min dotter ska vara schysst då hon ju fick ledigt den där veckan och att dottern skall avstå från lön så fort affären stänger vilket kan bli vilken dag som helst då allt som finns säljs ut för 50%.
Ägaren säger även att då lokalen är hyrd på lång tid o ägaren får stå för hyran så ska dottern vara schysst!

Dottern har hela tiden varit med i Alfakassan och gick för några veckor med i Handels där första betalningen är gjord i dagarna så hjälpen från Handels är inget hon riktig kan räkna med iom att hon blev uppsagd innan.

Är det någon som vet, kan förklara hur och vad ni tänker om detta?

Jag har sökt på nätet så mycket jag kan men det är inte alltid så lätt att hitta rätt i djungeln när det gäller enskild firma, uppsägning och lönegaranti?
 
Har nyss satt ett företag i konkurs pga samma sak och kallelse till båda parter går ut snabbt när ansökan inkommit och betalningen är erlagd och konkursförhandling sker inom några veckor.
 
Har som sagt precis gått igenom den proceduren och det går fint att bara skriva på ett vanligt papper. Behöver inte vara något märkvärdigt alls, men just att företaget är på obestånd måste finnas med för att tingsrätten ska "godkänna" ansökan. Finns den inte med så vill de ha in en komplettering och det framgår inte speciellt tydligt vad de vill ha kompletterat med heller..

Räkna ihop hela lönesumman brutto och netto. Lika samma med semesterersättningen och sen totalsumman också, så syns det redan från början vad hon ska ha.

Bifoga anställningsavtal, lönebesked, registreringsbevis på företaget.
 
Senast ändrad:
Tusen tack för hjälpen! En fråga som du kanske inte kan svara på men hur tänker du om det med semestern i detta läget? Hon fick ju ledigt den där veckan men inga avdrag gjordes på lönen eller något annat sades om semesterersättning osv.
 
Min ansökan såg ut som följer

Ort och datum


Konkursansökan pga uteblivna löner

Företagets namn, organisationsnummer, adress, tfn

Ansvarig ägare xx


Sökande

Mitt namn, personnummer, adress, tfnnummer


Bakgrund till ansökan

Här skriver man in att företaget är på obestånd och annat som är relevant fakta kring de obetalda lönerna.


Utebliven lön

Månad och summa (före och efter skatt)
Osv

Semesterersättning

Summa (före och efter skatt)

Totalt summa förfallna löner xx kronor före och efter skatt

Bifogar registreringsbevis, kopia på inbetald ansökningsavgift, kopia på anställningsavtal samt lönebesked.



Ort och datum

______________________________________

Namnteckning
 
Jadu, kolla på lokala tingsrättens sida. Har för mig att det ändrats nyligt, men det är ingen jättesumma i sammanhanget men de pengarna går att söka ersättning för också, så infoga den i ursprungsansökan tillsammans med lönekraven.
 
Det är guld värt så här en fredagskväll när dottern vill att jag följer med henne till jobbet i morgon för att försöka få förklarat för ägaren vad "vi" kan göra så att säga.
 
Det är lite så jag känner, jag kan ge honom alternativ så att säga men att tro att han ska slippa undan att betala hennes lön och inte gå i konkurs är inte okej! Visst är det tråkigt men dottern hade redan sommaren löst med jobb i annan blomsterbutik som hon avstod från då han ville ha igång sin butik mitt i semestertider.
 
Bara sätta hårt mot hårt, att sätta ett företag i konkurs är inte så krångligt som folk tror och det kan han gott få veta.

Nej, men det blir fett jobbigt för företagaren eftersom enskild firma innebär personlig konkurs. Därför kan det mycket väl vara ett tomt hot för att slippa betala.

Kör på. Man ska betala för sig. Det hade varit lite annat om företagaren behövt skjuta upp betalningen några dagar pga likviditetsproblem, då kan man som anställd ha lite is i magen om man inte förut varit med om samma sak.
 
Jag tycker hon ska ta kontakt med sin lokala ombudsman på Handels. Även om de kanske inte kan gå in och förhandla med arbetsgivaren kan hon få många goda råd.
 
Nu säger ägaren att hon inte kan få ut lön tom den dag som hon är uppsagd dvs tom 19/9 eftersom han då får gå i konkurs.
Företaget är enskild firma.
Hon har ju rätt till sin lön oavsett vad ägaren säger eller tycker, ägaren tycker att min dotter ska vara schysst då hon ju fick ledigt den där veckan och att dottern skall avstå från lön så fort affären stänger vilket kan bli vilken dag som helst då allt som finns säljs ut för 50%.
Ägaren säger även att då lokalen är hyrd på lång tid o ägaren får stå för hyran så ska dottern vara schysst!

"Schysst" ska hon inte vara. Ägaren får själv ta ansvar för sitt val att öppna butik. Som jag förstått det har din dotter redan varit "schysst" genom att inte kräva lön enligt kollektivavtal den tid hon jobbat.
Gällande de sex semesterdagarna kan ägaren knappast komma i efterhand och vilja ha något för de dagarna, då hade det varit på plats att inte bevilja dem där och då. Trist för ägaren om den inte ror i land det hela, men det är ingen ursäkt.
 
Länge sedan jag skrev här på Buke men när nu ett problem dök upp för min 22-åriga dotter så behöver jag all kunskap som jag vet finns här!

Historia: Dottern fick fast anställning i en liten nyöppnad blomsteraffär 2014-06-09, pga att personen som öppnade affären valde att öppna under semestertider så gjordes ett avtal om att dottern skulle få ut 15.000 kr under juni, juli och augusti därefter skulle lönen regleras enligt Handels avtal för florist med erfarenhet. Hon upplyste även om att hon hade en bokad resa under en vecka i juli så hon behövde alltså ledigt de dagar hon skulle jobbat (6 dagar) vilket han godkände. Inga diskussioner gjordes om löneavdrag för tex obetald semester utan hon skulle få och fick betalt de 15.000 även i juli.

I tisdags 2014-08-19 blev hon uppsagd då affären så klart inte gått så bra mitt i semestertider!

Nu säger ägaren att hon inte kan få ut lön tom den dag som hon är uppsagd dvs tom 19/9 eftersom han då får gå i konkurs.
Företaget är enskild firma.
Hon har ju rätt till sin lön oavsett vad ägaren säger eller tycker, ägaren tycker att min dotter ska vara schysst då hon ju fick ledigt den där veckan och att dottern skall avstå från lön så fort affären stänger vilket kan bli vilken dag som helst då allt som finns säljs ut för 50%.
Ägaren säger även att då lokalen är hyrd på lång tid o ägaren får stå för hyran så ska dottern vara schysst!

Dottern har hela tiden varit med i Alfakassan och gick för några veckor med i Handels där första betalningen är gjord i dagarna så hjälpen från Handels är inget hon riktig kan räkna med iom att hon blev uppsagd innan.

Är det någon som vet, kan förklara hur och vad ni tänker om detta?

Jag har sökt på nätet så mycket jag kan men det är inte alltid så lätt att hitta rätt i djungeln när det gäller enskild firma, uppsägning och lönegaranti?

Har hon anställningsbevis där hennes lön o sånt står med? Annats kan det ju bli svårt...
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 625
Senast: cirkus
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 345
Senast: Fille
·
M
Övr. Barn Hej! Vi har ett problem som säkert inte är ovanligt, men som ändå ställer till en del huvudbry för oss. Vi köpte innan jul en B-ponny...
Svar
15
· Visningar
3 581
Senast: sussiqt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp