Dräktigt sto,,,selen o vitaminer på betet

Lillsillen

Trådstartare
Har sto som beräknades föla 13 april..men inget föl ännu..men så snart jag kan ska jag släppa stoet o lilla fölet på bete. Nu står hon på stall men betas in succesivt.
Hon har fått selen varje vecka hela dräktigheten och även flytande vitaminer och fosforbalans för att komplettera Krafft Miner Grön och mitt fosforfattiga hösilage, då den passade min foderstat bäst.

Nu är selenet slut, ska jag köpa ny och fortsätta ge hela sommaren??
Behöver man komplettera med flytande vitaminer även sommartid??
Har massor av Krafft Miner grön kvar som jag räknar med att ge.
Behöver jag även fortsätta att ge fosforbalans på betet??
 
Sv: Dräktigt sto,,,selen o vitaminer på betet

läste länken och ytterligare fråga uppstod:
digivande sto bör ha saltsten på bete...
Men, för föl kan ju saltstenen vara förödande.
Hur löser man detta?
 
Sv: Dräktigt sto,,,selen o vitaminer på betet

Jag ger varken selen, vitaminer eller några mineraler på betet. Vitaminer finns det massor av i gräset och hästarna är ute i solen hela dagarna och kan bilda vitaminer så det finns det inget behov av. Bristen på selen vägs upp av att det finns mycket E-vitamin i betet. Det som kan bli knas med mineralerna är att kvoten kan vara fel, tillräcklig mängd får de dock i sig om bara betet är tillräckligt (även under vintern täcks mineralbehovet gott och väl hos mina hästar av grovfodret ensamt, dock kan kvoten vara fel).

Jag löser saltstensproblemet genom att placera saltstenen så högt att små föl inte når. Ute på betet står fölen sällan kvar någon längre stund vid saltet utan går med flocken när de flyttar sig. Salt är inte farligt för fölen utan det är att de tycker att saltstenen är så rolig/god att de smaskar på som bara den och överkonsumerar som är farligt. Det problemet uppstår enligt min erfarenhet bara när de står på box. När fölen är större än pyttesmå ;) ska även de ha tillgång till salt som de vuxna hästarna.

När jag läser det som jag skrivit låter det som om jag sitter inne med kunskap om den absoluta sanningen, det gör jag förstås inte utan det jag skriver är baserat på min kunskap och min erfarenhet. :)
 
Sv: Dräktigt sto,,,selen o vitaminer på betet

Jag ger normalt inte heller något extra foder förutom mineraler under betesperioden. Men då har jag heller inte haft digivande sto med föl...

Eftersom mineralerna jag nu kommer ge i sommar, Krafft Miner grön, inte innehåller vitaminer, så undrade jag över dessa.

Kommer komplettera mitt sto i sommar med lite vetekli och Pluss Grön, åtminstone i början av betesperioden, och därför tror jag
att jag måste ge lite fosforbalans också....

Kan tillägga att vi ALLTID har stor brist på fosfor i vårt hö, varför jag tror att betesmarkerna också kanske har lite brist av fosfor...
då jag har stängt en gammal vall som inte gödslats på många år och därmed finns en hel del ogräs...

Men selenet behöver jag inte ge alltså.
Det är ju så viktigt till dräktiga ston, hur är det i höst när jag stallar in igen? Ska jag ge hela vinterhalvåret igen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 640
Senast: Nota
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
4 975
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 628
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp