Drag weight (med hundar som är små)

Blueberry

Trådstartare
Jag testade DW med mina pinnar i helgen, och båda köpte konceptet rakt av. Samtliga i flocken fick mersmak, och jag har börjat se mig om efter selar för att kunna fortsätta.

Efter att ha googlat ett varv runt jorden (typ) så kan vi väl konstatera att små hundar inte direkt är en stor marknad för producenterna... :meh:

Så... Ja... Vad fan.
Jag vet att jag inte får efterlysa, så det tänker jag inte göra. Däremot funderar jag på vad jag kan göra, jag vill ju gärna fortsätta och jag förstår att en riktig sele är en förutsättning? Billy har en Zero DC som han älskar, går det att göra en påbyggnadsdel till den? Att köpa två måttbeställda selar kostar ju SVINMYCKET pengar, har jag noterat. Jäkla osis att hundarna är så olika stora... :cautious:

Har ni några tankar eller tips?
 
Har du kollat Björkis nomeselar?
Vet inte hur dragfolk ser på deras selar, men jag är väldigt nöjd med de två jag har till våra dårar.
Björkis selar går ju att måttbeställa och kostar väl runt 300:-
Jag skickade med mått på båda selarna jag beställt hos dom och fått dom sydda efter måtten utan extra kostnad :)
 
Jag drog lite med min förra hund..
Har också pinnar men av dom lite mer bekväma sorterna som helst mest luffsar runt i skogen.
Fanns ju en duktig pinne förut som tävlade lite i wp har jag ett svagt minne av..?
Vet inte riktigt vart du kollat någonstans, men finns måttbeställda selar från 600 ungefär och uppåt?`
Kan absolut vara värt det..
 
Jag drog lite med min förra hund..
Har också pinnar men av dom lite mer bekväma sorterna som helst mest luffsar runt i skogen.
Fanns ju en duktig pinne förut som tävlade lite i wp har jag ett svagt minne av..?
Vet inte riktigt vart du kollat någonstans, men finns måttbeställda selar från 600 ungefär och uppåt?`
Kan absolut vara värt det..

Ja, @confetti och hennes Nixon tror jag att du menar?
Det finns ju små hundar som drar, så klart. De som jag har kollat på har legat runt 1000 spänn. Det kändes lite i överkant :o

@AraSlei Det är inte rätt modell, om jag har förstått det hela rätt. DW-selar har mer längd och... "skänklar" liksom, tack vare röret:

P1030669.jpg
 
Av det jag läst mig till med WP och DW så är det extremt viktigt att man har en korrekt sele, annars kommer skador som ett brev på posten. En nomesele rekommenderas inte till dessa grenar då den inte har rätt dragpunkt utan kan orsaka skador.

Köpa en korrekt och önska dig en i julklapp ;) ?
 
Av det jag läst mig till med WP och DW så är det extremt viktigt att man har en korrekt sele, annars kommer skador som ett brev på posten. En nomesele rekommenderas inte till dessa grenar då den inte har rätt dragpunkt utan kan orsaka skador.

Köpa en korrekt och önska dig en i julklapp ;) ?

Ena hunden fyller år i oktober och andra i november :angel:
 
Skickar pm :)

min sele var från dirt devil design om jag kommer ihåg namnet rätt men kunde inte hitta sidan så kanske nerlagd.
 
Kedjor.

Ivan fick dra 1 kg (han väger 4 kg) och Billy drog 3 kg (han väger 7 kg).

De testade bara i några minuter var, och jag trodde att särskilt Billy skulle reagera mer på kedjan i och med att de låter lite, men det var inga konstigheter alls. (Annars reagerar han till exempel på ljud från cykeln när vi cyklar. Han var klart tryggare med kedjan.)
 
Kedjor.

Ivan fick dra 1 kg (han väger 4 kg) och Billy drog 3 kg (han väger 7 kg).

De testade bara i några minuter var, och jag trodde att särskilt Billy skulle reagera mer på kedjan i och med att de låter lite, men det var inga konstigheter alls. (Annars reagerar han till exempel på ljud från cykeln när vi cyklar. Han var klart tryggare med kedjan.)

Tack för svaret, och nästa dumma fråga :o : var får man tag på kedjor?
 
Jag drar med Monster och har sytt hans sele själv. Jag håller fortfarande på och micklar med att "optimera" den, men grundpassformen är inte så jäkla krånglig faktiskt. Det är viktigt att belastningen ligger över bröstbenet och axlarna (selen får absolut inte glida uppåt när hunden jobbar, så den belastar halsen), att hunden har fri rörlighet i frambenen och att det inte trycker över nacken. Vinklarna på banden ska passa för att vikten är på marken (till skillnad från nomeselar tex, där belastningen ju mera är rakt bak), och spreaderbaren måste vara bred nog och långt bak nog för att hunden ska kunna sträcka ut ordentligt även när han tar i. Det var framförallt den pinnen som var överraskande krånglig för mig - eftersom Monster är rätt högbent måste den vara mycket längre bak än jag trodde för att han inte skulle slå i den. Lär inte vara samma problem med små pinnar dock, kan jag tänka mig. ;)

Tyvärr sitter jag just nu på ungefär världens sämsta internet (förbannade fibergrävare som lurat mig än en gång - skulle varit klart för ett halvår sen men de syns inte till! :rage::banghead::arghh:) så jag kan inte ladda upp några bilder, men jag har för mig att det finns fler som sytt egna selar här. @Migo kanske?
 
Fonzie har dragit en hel del. De första gångerna ska de dra max 10% av sin vikt, sen ökar man på lite efterhand. Jag har sytt Fonzies sele själv med hjälp av spännband och fleece plus en träpinne som ska sitta längst bak för att dela ut selen åt sidorna så den inte trasslar in sig i bakbenen. Pinnen ska sitta såpass långt bakom bakbenen att de inte stöter i pinnen även vid långa steg. Man ska absolut inte använda en nomesele, kan gå att använda de första gångerna när man drar max 10% av hundens vikt men inte tyngre. Man ska tänka på att aldrig dra så hunden går på asfalt eller betong som underlag, det är fasta underlag som inte rör sig och tassarna kan därför bli slitna/gå sönder. Man kan låta hunden dra i cirka 30 minuter om man anpassar vikten så att den är lagom för hunden att dra. Man kan även intervalldra, tyngre 5 min så att hunden får ta i o sen lättare i 5 min och växla så hela tiden. Om man vill tävla så ska hunden klara att dra en vagn i 5 meter. Det finns olika storlekar på tävlingsvagnar, cirka 80-150 kg. Resten av tyngden består av betongblock som man lastar på. Fonzie drog helt själv vagnen som vägde 130 kg andra gången vi tränade vagnsdragning. Man ska inte träna vagnsdragning så ofta, bättre att träna DW så man får upp styrka och bra muskeluppbyggnad plus en bra kondition. Det är ju i första hand en glad, frisk hund man ska ha. Går det sen bra på tävling är det plus i kanten. Man ska inte dra 2 dagar i rad, 2-3 ggr /vecka kan vara lagom.

@Lavine Kedjor kan köpas t ex på Biltema.
 
Är det inte hardcore harness som Nixons sele kommer ifrån? Som de ser ut på bilder iallafall, tycker mig komma ihåg att det stått på selen. Fast dom kostar väl därefter!

Är sugen på att testa med min nakenfis, lite rädd bara att han ska anse att man får dra i allt som går att dra i, mer än han redan kan göra vissa dagar i nuläget.
 
Om man kollar på hardcore harness så tar de inte emot beställning p g a sjukdom som verkar vara långvarig för det stod så redan förra året när jag kollade.Webbsidan är inte uppdaterad sedan sommaren 2013. Det finns nån i Danmark som syr selar, vet tyvärr inte vad de heter. Och så finns det i USA. Både Danmark och USA är billigare än Sverige har jag förstått.

@JeayL Jo, jag tror att Nixons sele kommer därifrån, har för mig att den varit med i deras bildgalleri.
 
Har du kollat Björkis nomeselar?
Vet inte hur dragfolk ser på deras selar, men jag är väldigt nöjd med de två jag har till våra dårar.
Björkis selar går ju att måttbeställa och kostar väl runt 300:-
Jag skickade med mått på båda selarna jag beställt hos dom och fått dom sydda efter måtten utan extra kostnad :)



absolut ALDRIG nomeselar till dragweight (och weightpull). det ger skador, o felställningar. o totalt fel vinkel samtrycker ner korset!!! men visst, orkar man inte bry sig tillräckligt för att skaffa lämplig utrustning så kanman ju göra så med...
 
absolut ALDRIG nomeselar till dragweight (och weightpull). det ger skador, o felställningar. o totalt fel vinkel samtrycker ner korset!!! men visst, orkar man inte bry sig tillräckligt för att skaffa lämplig utrustning så kanman ju göra så med...

Men vad är det där för taskig attityd? Vi ha redan konstaterat det, på ett avsevärt trevligare sätt.

Plats i korgen tills du kan hålla en god ton.
 
absolut ALDRIG nomeselar till dragweight (och weightpull). det ger skador, o felställningar. o totalt fel vinkel samtrycker ner korset!!! men visst, orkar man inte bry sig tillräckligt för att skaffa lämplig utrustning så kanman ju göra så med...

Ja, alltså, jag har redan konstaterat att jag missuppfattade och trodde att TS skulle köra typ cykeldrag. Ibland är det idé att läsa hela tråden, särskilt när den inte ens är två sidor lång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp