lillan222

Trådstartare
Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport.

Det jag söker är en bil som kan dra 1600kg på ett B körkort. Så bilens totalvikt får inte överstiga 1900kg. Inte allt för dyr, gärna åt det billigare hållet.

Har försökt leta runt men jag blir inte klok på det😅

Vilka dragbilar kan ni tipsa om?😁
 
Det är få bilar som får dra så mycket på b-kort. Kostar inte så mkt att uppgradera körkortet, brukar vara det bästa😊
 
Ingen ny bil, men vår gamla saab 9-3 og får dra 1620 kg på B, men är begränsad till 1600 kg oavsett körkort :D Men jag håller med tidigare inlägg, skaffa B96 eller BE! :)
 
Problemet med bilar som får dra mycket på B-körkort är att de är lätta och lätta bilar = klena bilar = begränsningar i dragvikt från tillverkaren. Många gör misstaget att läsa i reg-beviset och bara titta på raden där det står angivet släpvagnsvikt för B- respektive B96-kort, och sedan missar att det är raden med "max släpvagnsvikt" som man ska titta på först. Mycket få bilar får dra över 1500 kg på B-kort och samtidigt har en lika hög maxvikt på släpvagn.

Nästa "problem" är släpet som man ska låna. Är du säker på att släpet du kan låna har tillräckligt låg tjänstevikt för att släp + häst ska klara sig under bilens maximala släpvagnsvikt? Om hästen väger 600 kg har du bara 1000 kg kvar som ska räcka till släpets tjänstevikt, utrustning osv. Väger hästen mer har du ännu mindre spelmån med vikten. Har du otur är det ett släp med träväggar/golv som kan ha stått och sugit åt sig vatten så att släpet egentligen är tyngre än regbeviset anger och då åker du dit på en viktkontroll om det är överlast.

Att utöka körkortet till B96 är inte svårt, det är bara uppkörning, ingen teori, och behöver man kunna dra upp till 1600 kg är det väl värt den insatsen. Jag har precis tagit mitt BE just för att slippa huvudvärken att behöva pussla så jäkligt.
 
Min S70 får dra max på dragkrok 1600 och samma på B-kort. den har 170 hästar, men hade nog velat ha iallafall 200 hästkrafter om jag ska dra fullt.
 
Problemet med bilar som får dra mycket på B-körkort är att de är lätta och lätta bilar = klena bilar = begränsningar i dragvikt från tillverkaren. Många gör misstaget att läsa i reg-beviset och bara titta på raden där det står angivet släpvagnsvikt för B- respektive B96-kort, och sedan missar att det är raden med "max släpvagnsvikt" som man ska titta på först. Mycket få bilar får dra över 1500 kg på B-kort och samtidigt har en lika hög maxvikt på släpvagn.

Nästa "problem" är släpet som man ska låna. Är du säker på att släpet du kan låna har tillräckligt låg tjänstevikt för att släp + häst ska klara sig under bilens maximala släpvagnsvikt? Om hästen väger 600 kg har du bara 1000 kg kvar som ska räcka till släpets tjänstevikt, utrustning osv. Väger hästen mer har du ännu mindre spelmån med vikten. Har du otur är det ett släp med träväggar/golv som kan ha stått och sugit åt sig vatten så att släpet egentligen är tyngre än regbeviset anger och då åker du dit på en viktkontroll om det är överlast.

Att utöka körkortet till B96 är inte svårt, det är bara uppkörning, ingen teori, och behöver man kunna dra upp till 1600 kg är det väl värt den insatsen. Jag har precis tagit mitt BE just för att slippa huvudvärken att behöva pussla så jäkligt.
Nu köpte jag släp efter lastvikt, men jag kan teoretiskt lasta 800 kg och köra ekipaget på b-kort.
 
Min S70 får dra max på dragkrok 1600 och samma på B-kort. den har 170 hästar, men hade nog velat ha iallafall 200 hästkrafter om jag ska dra fullt.

Helt irrelevant till frågeställningen men min Kia Ce'ed får dra 1400kg med sina 130 hästar - och jag tycker inte det är nåt problem alls. Dock märker jag att den är piggare om jag inte drar fullt så mycket :rofl:
 
Helt irrelevant till frågeställningen men min Kia Ce'ed får dra 1400kg med sina 130 hästar - och jag tycker inte det är nåt problem alls. Dock märker jag att den är piggare om jag inte drar fullt så mycket :rofl:
Jag drog med min lilla v40 förut, den klarade jobbet fint sålänge det var bra väglag och inte för blåsigt. Blåste det mycket kände man verkligen att bilen är liten och lätt, blev väldigt obehagligt. Har haft mardrömsturer hem från tex veterinär när det blåst upp rejält inför hemfärden.

Fick även problem en gång i snö när bilen inte fick fäste, då åkte jag dagen efter och köpte en by bil.

Den fick dock dra max 1500 kg oavsett körkort.
 
Nu köpte jag släp efter lastvikt, men jag kan teoretiskt lasta 800 kg och köra ekipaget på b-kort.
Det går absolut om man köper ett släp med väldigt låg tjänstevikt. Det jag menade var att om man är beroende av att låna ett släp så är det ju inte säkert att just det släpet är tillräckligt lätt för att det ska gå. De flesta "standardsläp" ligger ju ofta någonstans mellan 750-900 kg i tjänstevikt på pappret, och inte sällan ytterligare några kg till om man kontrollväger.
 
Ingen ny bil, men vår gamla saab 9-3 og får dra 1620 kg på B, men är begränsad till 1600 kg oavsett körkort :D Men jag håller med tidigare inlägg, skaffa B96 eller BE! :)
Kanske var lite dåligt formulerat utav mig🙈 Mena att jag ska köpa en annan bil då den jag har just nu kan knappt dra något. En helt sprillans ny bil har jag inte råd med i den tid som vi är i nu😅
Har fått låna en 9-3 saab när jag ska köra hästtransporten så den är riktigt bra, bortsett från att den drar så himla mycket bensin🫠 Hitta en annan 9-3 som var bättre men den har nog varit en del krångel med så släppte den bilen😅
Verkar som att vikten varierar mellan 9-3or men håller koll på ifall någon bra skulle dyka upp👌

Problemet med bilar som får dra mycket på B-körkort är att de är lätta och lätta bilar = klena bilar = begränsningar i dragvikt från tillverkaren. Många gör misstaget att läsa i reg-beviset och bara titta på raden där det står angivet släpvagnsvikt för B- respektive B96-kort, och sedan missar att det är raden med "max släpvagnsvikt" som man ska titta på först. Mycket få bilar får dra över 1500 kg på B-kort och samtidigt har en lika hög maxvikt på släpvagn.

Nästa "problem" är släpet som man ska låna. Är du säker på att släpet du kan låna har tillräckligt låg tjänstevikt för att släp + häst ska klara sig under bilens maximala släpvagnsvikt? Om hästen väger 600 kg har du bara 1000 kg kvar som ska räcka till släpets tjänstevikt, utrustning osv. Väger hästen mer har du ännu mindre spelmån med vikten. Har du otur är det ett släp med träväggar/golv som kan ha stått och sugit åt sig vatten så att släpet egentligen är tyngre än regbeviset anger och då åker du dit på en viktkontroll om det är överlast.

Att utöka körkortet till B96 är inte svårt, det är bara uppkörning, ingen teori, och behöver man kunna dra upp till 1600 kg är det väl värt den insatsen. Jag har precis tagit mitt BE just för att slippa huvudvärken att behöva pussla så jäkligt.

Jag har bra koll på hur jag ska tänka med lastvikt men förstår absolut! Brukar säker kolla mig med en kalkylator🙌
Det släp jag får låna är en cheval liberté gold first, skulle inte våga låna ett släp med trägolv😅

Har beslutat mig att ta BE då jag ändå kommer behöva ta det inom snar framtid ändå🤷‍♀️ Så får bli att leta efter en bil som kan dra ännu mer😅
Så blir att öva på att backa mer transporten lite mer så får man hoppas att det inte är lika svårt att få tid till uppkörning och teori😅
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 777
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Gnapp
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 907
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 041
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp