Draghund, hur liten?

Jenka

Trådstartare
Hur liten ras/hund kan man egentligen använda till drag? Klart att det beror på hur mycket man själv hjälper till men så att ändå hunden kommer med någon input sas? Någon som drar med liten hund?
 
Drar med min jaktcocker på 12 kg, bästa draghunden som jag har haft. Han drar lika villigt och alltid med linan sträckt oavsett det rör sig om canine cross, skidåkning eller cykel.
 
Hur liten ras/hund kan man egentligen använda till drag? Klart att det beror på hur mycket man själv hjälper till men så att ändå hunden kommer med någon input sas? Någon som drar med liten hund?

Jag vet flera som dragtränar med små hundar! Med tanke på att mina som väger ca. 20 kg kan dra mig i en mil i hög hastighet utan hjälp så skulle jag inte tveka att en 7-10 kg hund kan göra en hel del, men såklart får man hjälpa till när hunden är så liten.
 
Jag vet flera som dragtränar med små hundar! Med tanke på att mina som väger ca. 20 kg kan dra mig i en mil i hög hastighet utan hjälp så skulle jag inte tveka att en 7-10 kg hund kan göra en hel del, men såklart får man hjälpa till när hunden är så liten.

Sen hänger det väl lite på förarens vikt med. Om den väger 50 kg eller 80 kg.
Skägget skulle nog lätt fixa att dra sonen på 30 kg själv.
 
Sen hänger det väl lite på förarens vikt med. Om den väger 50 kg eller 80 kg.
Skägget skulle nog lätt fixa att dra sonen på 30 kg själv.
Och vilket "fordon". Cykel eller skidor, som jag kört mest med aussien, blir ju inte så tungt egentligen.

@Tonto vilka raser?
 
Jag kör drag med en tysk jaktterier, mest canicross. Han drar ganska bra men jag måste såklart hjälpa till mycket själv.
 
Min ena dvärgpinscher (7,5 kg) sportar drag, men inte som huvudsyssla. Han föredrar trehjuling och cykel framför löpning (pga vem vill ha en flåsande jätte bakom sig?) men jag kommer inte att tävla annat än canicross. Sneglar just nu på en tävling i maj och drömmer om barmark.
 
Spelar det ingen roll var du kommer i resultatlistan så kan du ha vilken storlek som helst i canix och skidor med lina sålänge hunden springer fortare än du själv tar dig runt sträckan.

Vet att det finns nån med jaktcocker som faktiskt får bra resultat men så är den som åker väldigt åkstark själv tror jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 840
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 179
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 460
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp