Draghund, Riesenschnauzer eller?

Problem med hundmöten är det absolut vanligaste problemet folk söker hjälp för. Oavsett raser.
I nästan alla fall handlar det om förarbrist. I övriga fall så kan föraren ha ett svårare utgångsläge pga brist hos hunden.

Jag finner det svårt att tro att Riesen som ras har så stor andel mentala brister att det är där skon klämmer.
Mer troligt är att folk ser dem som sällskaps/utställningshund och inte förvaltar dem som den bruksras de är.

Du har helt rätt tror jag. Alltså, nu är det bara anekdoter, men är det några hundraser som jag ser VÄLDIGT ofta göra utfall så är det "sällskapsraser". Nu är de ju små och liksom inte hotande, så deras utfall upplevs inte som att något hände, men om man tar exakt samma beteende och tänker sig en 40-kilos Riesen eller Schäfer istället så skulle det se ganska hemskt ut

Det är standard för mig att små sällskapsraser kastar sig fram i kopplet, morrar och skäller på oss när vi är ute och rastar. Iofs ska väl tilläggas att de är de flesta individer man träffar också.
 
Men gäller inte det oavsett ras? Folk som är bättre på att träna sina hundar får mindre problem med utfall? Hur blir just det relevant om man ska jämföra vilka raser som kan tänkas vara troligare att utveckla såna problem? Då måste man ju veta om tex att större % av de som äger schäfer är bättre på att träna sina hundar än folk som äger Riesen. Och veta vad "bättre" är.

Och en riktig duktig hundtränare kan väl träna bort utfallsproblematik hos kanske de flesta hundar. Vad säger det egentligen om att en ras har större eller mindre såna problem? Man kan ju tnka sig en ras som tex genetiskt sett (om det nu är möjligt) har större förutsättningar för att utveckla hundaggressivitet. Bara för att rasen ägs till 95% av duktiga hundtränare som tränar bort problemen så betyder det väl inte att det inte finns i rasen? Tänker jag.
Utfall är sällan hundaggressivitet. Mer ofta osäkerhet eller nyfikenhet.
 
Alltså absolut, men anledningen har ingen betydelse för det jag skrev. Jag tog bara ett exempel på en egenskap.
Anledningen har definitivt betydelse. Du angav dessutom eventuell arvbarhet för egenskapen aggression.
Av betydelse är även egenskaperna nyfikenhet (vilket vi vill ha) och rädsla (som vi inte vill ha).
 
Anledningen har definitivt betydelse. Du angav dessutom eventuell arvbarhet för egenskapen aggression.
Av betydelse är även egenskaperna nyfikenhet (vilket vi vill ha) och rädsla (som vi inte vill ha).

Men du, det var ett exempel. I mitt exempel så har anledningen ingen betydelse. Du kan byta ut det mot rädsla, eller vad du vill och läsa om inlägget. Poängen är inte ang. anledningen.
 
Men du, det var ett exempel. I mitt exempel så har anledningen ingen betydelse. Du kan byta ut det mot rädsla, eller vad du vill och läsa om inlägget. Poängen är inte ang. anledningen.
Naturligtvis har anledningen en stor betydelse oavsett vad du hävdar. Det vet de flesta som håller på med hund. Det förvånar mig stort att någon påstår motsatsen. O_o
 
Naturligtvis har anledningen en stor betydelse oavsett vad du hävdar. Det vet de flesta som håller på med hund. det förvånar mig stort att någon påstår motsatsen. O_o

Men herregud, så svårt kan det inte vara att förstå vad jag säger? Det har självklart betydelse för PROBLEMET, men inte för frågorna jag ställde i mitt inlägg eller de argument jag förde. Om det hjälper dig att läsa mitt inlägg så ändra "hundaggressivitet" till exakt vilken anledning du än vill, och läs om det. Så, problemet löst.

Edit: Äsh fan, jag gör det själv. Här är mitt inlägg du kan läsa, istället för det förra:

"Men gäller inte det oavsett ras? Folk som är bättre på att träna sina hundar får mindre problem med utfall? Hur blir just det relevant om man ska jämföra vilka raser som kan tänkas vara troligare att utveckla såna problem? Då måste man ju veta om tex att större % av de som äger schäfer är bättre på att träna sina hundar än folk som äger Riesen. Och veta vad "bättre" är.

Och en riktig duktig hundtränare kan väl träna bort utfallsproblematik hos kanske de flesta hundar. Vad säger det egentligen om att en ras har större eller mindre såna problem? Man kan ju tänka sig en ras som tex genetiskt sett (om det nu är möjligt) har större förutsättningar för att utveckla rädslor (eller andra anledningar som gör utfallsproblematik vanligare hos en individ). Bara för att rasen ägs till 95% av duktiga hundtränare som tränar bort problemen så betyder det väl inte att det inte finns i rasen? Tänker jag."
 
Men herregud, så svårt kan det inte vara att förstå vad jag säger? Det har självklart betydelse för PROBLEMET, men inte för frågorna jag ställde i mitt inlägg eller de argument jag förde. Om det hjälper dig att läsa mitt inlägg så ändra "hundaggressivitet" till exakt vilken anledning du än vill, och läs om det. Så, problemet löst.
Det är ett icke-problem hos en ras om anledningen är nyfikenhet. Problemet är hundägarna snarare än hundarna.
När det gäller rädslor är problemet snarare inriktning på avel.
Väldigt få utfallshundar är hundaggressiva. Jag hari nte träffat en enda riesen med generell aggression mot hund eller könsbunden aggression mot hund.
 
Det är ett icke-problem hos en ras om anledningen är nyfikenhet. Problemet är hundägarna snarare än hundarna.
När det gäller rädslor är problemet snarare inriktning på avel.
Väldigt få utfallshundar är hundaggressiva. Jag hari nte träffat en enda riesen med generell aggression mot hund eller könsbunden aggression mot hund.

Tja, jag ser ingen anledning att diskutera nått om du inte vill prata om vad jag skrev.Jag menar inget illa med det (innan nån feltolkar), jag är bara inte så intresserad av anledningar till utfall just nu.
 
@Emor Frågade ju i schnauzer-gruppen på fb men glömde skriva här sen :angel: Jag fick inte så många svar, vilket väl är talande nog ;) men sammanfattningsvis kan jag nog säga att man med lite tur kan få en schnauzer som älskar drag och då har rasen bra förutsättningar för det men iom att ingen avlar på "drag-schnauzers" så kan man lika gärna få en som inte alls vill dra :p Så om man vill ha en hund och ha drag som en del av aktiveringen kan det absolut gå bra, rasen har ju bra uthållighet och är starka sett till sin storlek - men det är inte en ras man ska köpa som draghund :)
 
@Emor Frågade ju i schnauzer-gruppen på fb men glömde skriva här sen :angel: Jag fick inte så många svar, vilket väl är talande nog ;) men sammanfattningsvis kan jag nog säga att man med lite tur kan få en schnauzer som älskar drag och då har rasen bra förutsättningar för det men iom att ingen avlar på "drag-schnauzers" så kan man lika gärna få en som inte alls vill dra :p Så om man vill ha en hund och ha drag som en del av aktiveringen kan det absolut gå bra, rasen har ju bra uthållighet och är starka sett till sin storlek - men det är inte en ras man ska köpa som draghund :)
Tack!
Jag har faktiskt skrivit upp mig på valpkö på en riesenkull som planeras födas under året. :o
 
Kan inte ge dig något tips i rasvalet, men det är mycket jobbigare att trimma en hund än att klippa :p Så tycker du det är jobbigt att klippa hund ska du absolut inte skaffa en stor riesen som ska trimmas... tyvärr ;)
Men om det är en Riesen med en riktigt sträv och bra päls (d v s enligt rasstandarden) så kan man även klippa den, kvaliten på pälsen försämras inte.
 
Den svarta har det.

Ok, för det funkar ju inte på svarta Schnauzers och DS. Mitt skäggs päls blev totalförstört på 3 klippningar...det svarta.

Nu känner jag bara en uppfödare av Risen och två ägare men klippning är no no.
 
Ok, för det funkar ju inte på svarta Schnauzers och DS. Mitt skäggs päls blev totalförstört på 3 klippningar...det svarta.

Nu känner jag bara en uppfödare av Risen och två ägare men klippning är no no.
Man klipper inte ens man tar fram hästklipparen o rakar av det mesta,utom benhår,ansikte och fronten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 265
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 523
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp