Dräktiga Islandsston inför 2016

valvis

Trådstartare
Vad vänta ni på för föl. Vi vänta sex om allt går som planerat. Var lite kämpigt i att få alla dräktiga.

Snekkja från Skeppargården (lånat sto)- Teigur vom Kronshof
Dád frá Arbae - Limbo från Änghaga
Freydis från Killebacken - Joker från Änghaga
Astaell från Aconcaqua - Joker
Kleopatra frá Feti - Oskar från Änghaga
Skvisa frá Sydri Hofdölum - Oskar (blir en helsyster till Iris som är väldigt flott)
 
Det verkar ha varit allmänt svårt för de flesta att få ston dräktiga i år, ston som brunstat dåligt osv. Vi har sett det både på ston som varit hos andra hingstar och ston vi haft här på station och de flesta hingsthållare verkar ha upplevt samma sak. Men jag har i alla fall ett föl nästa år också om det hålls kvar i magen.
Orka frá Mið-Fossum är dräktig med Arður frá Lundum.
 
Intressant att fler haft problem. Jag har betäckt min Spá (frá Reykjum 1) med Gođi frá Auđholtshjáleigu. Spá är efter Smári frá Skagaströnd (precis som tex. Fjörnir frá Holum, Tindur frá Varmalaek och Kengála frá Neđri-Rauđalæk) stoet hon är undan är halvsyster till Tindur frá Varmalaeks mor. Gođi är efter Orri. Hoppas att det blir en bra kombo! Men framförallt att det BLIR en avkomma! Det är första gången jag tar föl på egen häst så bara det är ju ett äventyr!

Viktigast för mig var att försöka matcha Spá med en som verkar ha lika juste lynne som henne, liknande exteriör och rörelsemönster och som verkar hyfsat lättränad även för någon som inte är världsmästare. Då borde det inte bli helt fel iallafall. Spá är min drömhäst och kunde jag skulle jag klona henne!

Hon sprutades i brunst för några veckor sedan, och ombetäcktes. (På UL efter betäckningen dessförinnan hade hon en gulkropp som inte släppt.) Så nu håller jag tummarna.
 
Senast ändrad:
Spá är inte dräktig. Så det blir inget 2016 föl för mig.

Tråkigt! Du får försöka nästa år igen!

Jag får äntligen föl nästa år efter ett misslyckat försök förra året med en annan hingst.
Får ett föl i slutet på maj/början juni nästa år efter Þristur frá Feti med "hederspris" för avkommor. Stoet är inte bedömd men är efter Blær frá Hesti med 8,69 för ridegenskaper och hon har väldigt fina gångarter. Ska bli väldigt spännande och se vad det blir för kombination!
 
Tråkigt! Du får försöka nästa år igen!

Jag får äntligen föl nästa år efter ett misslyckat försök förra året med en annan hingst.
Får ett föl i slutet på maj/början juni nästa år efter Þristur frá Feti med "hederspris" för avkommor. Stoet är inte bedömd men är efter Blær frá Hesti med 8,69 för ridegenskaper och hon har väldigt fina gångarter. Ska bli väldigt spännande och se vad det blir för kombination!

Oh vad kul med ett Blaer sto. Vår Kleopatra frá Feti är med efter Blaer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp