Dräktiga ston 2014 del 2

Görel

Trådstartare
Moderator
Fortsättning på tråden för årets dräktiga ston.

OBS för ston som ska föla 2014. För de som betäcks i år kommer en ny tråd.

Görel moderator
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Börjar den nya tråden med ett par bilder på Älvas boobisar :D
Händer inte så mycket på den fronten men lite större tycker jag allt hon börjar få... Framför spenarna är hon enorm, hänger o svänger när hon går :p
335 dagar imorgon.

1173754_10202339101052900_465103351_n.jpg



10013982_10202339103692966_1882733071_n.jpg
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Nu har iaf bäckenbanden släppt rejält så vi kanske kan hoppas på föl inatt...?!
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Masqerade (ursäkta om jag stavat fel)
Men oavsett om det är sent på säsongen varför kollar man inte att stoet är dräktigt?
Avelsfoder är ju mkt dyrare än annat foder. Är stoet inte dräktigt blir det ju lite att kasta pengarna i sjön.

Men det är ju jag det. Hade aldrig vågat låta bli att kolla våra ston.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Håller med dig .
Kl
Kollad på dag 14 då kan mycket ha hänt . 3 kg avelsfoder och 15 kg proteinrikt Hö så är det konstigt att hon är så tunn .
Tycker du ska kolla henne igen om hon är dräktig , mycket skönare att kunna sova på nätterna och veta .-;)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Masqerade (ursäkta om jag stavat fel)
Men oavsett om det är sent på säsongen varför kollar man inte att stoet är dräktigt?
Avelsfoder är ju mkt dyrare än annat foder. Är stoet inte dräktigt blir det ju lite att kasta pengarna i sjön.

Men det är ju jag det. Hade aldrig vågat låta bli att kolla våra ston.

Håller med dig...
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Det var inte ens meningen från början att vi skulle betäcka märren i fråga utan vi tog henne med oss när vi körde ner vårt andra sto till stuteriet. Vi skulle få "kompispris" på hingsten eftersom vi använt honom förut och iom att stoet gått bra på travbanan och inte lyckades bli dräktig föregående år så ville vi försöka en sista gång med henne! Tror dom försökte 3 gånger att få henne dräktig innan det tog på sista försöket och dom kunde sen se en liten blåsa på dag 14.
(Föregående år resorberade hon mellan dag 16-30 efter att ha försökt få henne dräktig hela säsongen ...)
Vi hämtade hem henne dagen efter hon blev kollad och då började hon brunsta REJÄLT. "Jaha, det var det." Ungefär så kändes det. Sen tänkte vi "Är hon dräktig trots allt så visar det sig ..."
Första 4-5 månaderna var vi helt inställda på att hon inte var dräktig och tänkte inte så mycket på det utan det är nu först i 6-8 månaden som misstankarna kommit smygandes, eller om det är det lilla hoppet man har ändå.

Hon ska inte ens föla hemma utan bli nerkörd på det lokala stuteriet när det är 6-7 veckor kvar till beräknad fölning (som jag skrev för ett par veckor sen i den andra tråden) så givetvis ska hon kollas upp!! Och det är ju bara drygt 6 veckor dit. Sen visar det sig om hon stannar kvar eller vi får ta med henne hem igen :)

Dom där hundringarna det kostat extra varje månad att ha avelsfoder istället för basic gör varken mer eller mindre ... Har man råd att betäcka har man råd att ha bra foder också ;)

Och så himla tunn tycker jag faktiskt inte hon är ... En bild kan vara missvisande.
Den här bilden togs för 2-3 veckor sedan. Dräktig 7,5 månad.

 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Jo men har man råd att betäcka har man råd att dräktighetsundersöka. Det kostar ju inte många hundra kronor. Jag förstår att när det är sent att man skippar, 30 och 45 dygns kollen. Men inte 90 dygns.

Men men... Det är inte bara att fodret är dyrare. Det är ju "fel" mängd av de olika vitaminer och mineraler. Då en icke dräktig häst inte behöver samma saker som en dräktig. Framför allt inte i de mängderna.

Men som sagt. Jag hade aldrig vågat låta mitt sto gå okollat och bara chansa. Men alla är vi olika.

Hon ser inte dräktig ut på den nya bilden heller.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Jag har aldrig kollat på 90 dygn. Två gånger kollade jag vid ungefär fyra månader och två gånger kollade jag aldrig efter 45 dygn eftersom jag känner mitt sto och märkte på henne att hon var dräktig.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

När jag betäckte mitt sto så kollade vi bara på 17dygn. Sen gick jag in på Avelssto.se och beställde hem ett WeeFoal 120. Kisstest till häst :D Kommer nog att göra likadant detta år. Kanske värt att beställa? ;)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Och du litade helt på testet!?!? Du kollade inte dygn 30. 45 och 90 också dom man "ska" göra för att inte bli dumförklarad? ;)

Funkar testet under hela dräktigheten eller bara under en viss period? :)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Och du litade helt på testet!?!? Du kollade inte dygn 30. 45 och 90 också dom man "ska" göra för att inte bli dumförklarad? ;)

Funkar testet under hela dräktigheten eller bara under en viss period? :)

Haha ja jag litade på testet, och nej koll enbart på 17 dygn. Har för mig att det finns två kisstest men jag köpte det som man tar efter 120 dygn, sen finns något blodprovstest, men ville inte sticka henne i mulen :o

Dumförklarad får man räkna med ibland att man blir ;)

Googla avelssto.se :)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Kul! Jag hoppas på föl i helgen, här är juvret betydligt större med grå vätska, igår var den genomskinlig...
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Inatt efter midnatt räknas också som 140404 va?
Natten till Lördag blir nämligen en mindre katastrof för mig, eftersom jag ska skriva högskoleprovet då!!!! :eek:
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Hur mkt betalar du för UL?
Jag betalade 3 X 8-900 tror jag.

Jag ville inte köra långt o genom Sthlm i onödan flera ggr till stationen OM nu stoet var dräktigt.

KL
Hejja!
Hoppas att ni får földansa i helgen. Det ska ju bli varmt o soligt
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp