Dräktiga ston 2016/2017

Nu tog jag mig friheten och skapade en ny tråd för oss med dräktiga ston inför nästa år, hoppas det är ok :)

Mitt sto Maraazi (e. Mayoor Bay ue. L.M. Limaal) dräktig med ZamZam på dygn 31 idag.

18B015AD-4011-4E62-9F31-0D5A00E28E5E_zpsajc5gxt2.jpg
 
Haha snygg sista bild :p

Min har faktiskt varit ganska fräck emot en av stona i flocken, vet ej om det ev är för att dom aldrig tidigare gått ihop eller om det är för hormonerna, hon går ju undan från alla andra så att säga som hon känner.
Fast igår gick dom så fint ihop tillsammans, så jag vet inte :p

Det ända annorlunda jag märkt på mitt sto är att hon är SÅ tittig och "rädd" av sig, inget hon varit förr (som jag nämnt i andra tråden).
Får se hur det utvecklar sig längre fram.

Skönt att ha kommit en sådan bit på vägen, vi har inte kommit ur "riskzonen" ännu och jag tycker det är jobbigt.

Mitt sto är dessutom otroligt rastlös så jag har funderat på att börja promenera/skritta henne men så som hon hoppar och fnyser för olika saker nu vågar jag inte ens lämna gården. haha
 
Haha snygg sista bild :p

Min har faktiskt varit ganska fräck emot en av stona i flocken, vet ej om det ev är för att dom aldrig tidigare gått ihop eller om det är för hormonerna, hon går ju undan från alla andra så att säga som hon känner.
Fast igår gick dom så fint ihop tillsammans, så jag vet inte :p

Det ända annorlunda jag märkt på mitt sto är att hon är SÅ tittig och "rädd" av sig, inget hon varit förr (som jag nämnt i andra tråden).
Får se hur det utvecklar sig längre fram.

Skönt att ha kommit en sådan bit på vägen, vi har inte kommit ur "riskzonen" ännu och jag tycker det är jobbigt.

Mitt sto är dessutom otroligt rastlös så jag har funderat på att börja promenera/skritta henne men så som hon hoppar och fnyser för olika saker nu vågar jag inte ens lämna gården. haha

Riskzonen är hela dräktigheten IMHO. Mitt sto kastade på dygn 180 eller så förra året.
 
Haha snygg sista bild :p

Min har faktiskt varit ganska fräck emot en av stona i flocken, vet ej om det ev är för att dom aldrig tidigare gått ihop eller om det är för hormonerna, hon går ju undan från alla andra så att säga som hon känner.
Fast igår gick dom så fint ihop tillsammans, så jag vet inte :p

Det ända annorlunda jag märkt på mitt sto är att hon är SÅ tittig och "rädd" av sig, inget hon varit förr (som jag nämnt i andra tråden).
Får se hur det utvecklar sig längre fram.

Skönt att ha kommit en sådan bit på vägen, vi har inte kommit ur "riskzonen" ännu och jag tycker det är jobbigt.

Mitt sto är dessutom otroligt rastlös så jag har funderat på att börja promenera/skritta henne men så som hon hoppar och fnyser för olika saker nu vågar jag inte ens lämna gården. haha
Vill minnas att unghästen jag har hade en spooky period också i början av sin dräktighet, sen gick det över och hon blev halvgalen istället, eller "pigg som en mört", kanske är en snällare beskrivning. ;) Tror och hoppas att det går över för din också.
 
Riskzonen är hela dräktigheten IMHO. Mitt sto kastade på dygn 180 eller så förra året.

Det vet jag, menade den mest känsliga perioden då mellan 20-40 ca.
Självklart kan allt hända under precis hela dräktigheten, hoppas dock inte på det såklart.
 
Vill minnas att unghästen jag har hade en spooky period också i början av sin dräktighet, sen gick det över och hon blev halvgalen istället, eller "pigg som en mört", kanske är en snällare beskrivning. ;) Tror och hoppas att det går över för din också.

Det är bra och höra, får hoppas på det.
Dock inte den galna delen, hon kan bli pigg nog och lite halvgalen under vinteråret så hoppas det inte det blir mer än vanligt :p
 
Min dam är nu på dygn 70 ca. Har adopterat samtliga föl i hagen och går all in i rollen som flerbarnsmamma. Där ligger en liten Glamourdale och skvalpar inne. Hade gärna sett att det blir en flicka men tror det blir en pojk. Hoppas inte, Duden gick nästan ett år vilket gör att nästa års betäckningen riskerar att bli väldigt sent i mina ögon om denna tänker göra likadant. :cool: Damen är iallafall som alltid världens bästa gravida tant och mamma. :love:
 
Snart dags och köpa in vitaminer, eller jag har aldrig behövt ge annat än selen som tillskott, ibland lite mer protein som förra året.
Vi har ännu inte fått analys på årets hö, får se när det kommer men just selen brukar alltid behöva köpas extra.

Jag har tidigare köpt Lantmännens ProtectVitamin E-Selen på dunk, flytande alltså.
Dessa ger jag varje dag i lite kraft.

Vet att man även kan köpa på apoteket, Selevitan Vet och det skall ges 1-2ggr/månaden.

Kör ni med selen tillskott, vad kör ni med?
Jag tycker det är skönt med den från granngården för min häst gillar den också, men är det bättre med ev den från apoteket? :p
 
Snart dags och köpa in vitaminer, eller jag har aldrig behövt ge annat än selen som tillskott, ibland lite mer protein som förra året.
Vi har ännu inte fått analys på årets hö, får se när det kommer men just selen brukar alltid behöva köpas extra.

Jag har tidigare köpt Lantmännens ProtectVitamin E-Selen på dunk, flytande alltså.
Dessa ger jag varje dag i lite kraft.

Vet att man även kan köpa på apoteket, Selevitan Vet och det skall ges 1-2ggr/månaden.

Kör ni med selen tillskott, vad kör ni med?
Jag tycker det är skönt med den från granngården för min häst gillar den också, men är det bättre med ev den från apoteket? :p
Jag kör på ExSelen tror jag den heter, från Hööks. Organiskt selen och de brukar ha den på rea. Har kört Lantmännens också och ger den till de odräktiga, men vill att selenkällan ska komma från selenjäst när de är dräktiga och i Lantmännen är det natriumselenit om jag inte minns alldeles galet. :)
 
Jag kör på ExSelen tror jag den heter, från Hööks. Organiskt selen och de brukar ha den på rea. Har kört Lantmännens också och ger den till de odräktiga, men vill att selenkällan ska komma från selenjäst när de är dräktiga och i Lantmännen är det natriumselenit om jag inte minns alldeles galet. :)

Ah, men vad bra att jag frågade här inne då =D
Tusen tack för ditt svar!

Var in och kikade och nog fanns det en, den heter ExSelent.. Trist nog kan man inte beställa den då den är slut och inte fanns den på min butik heller, dock i Örebro och dit ska jag ev nästa helg.

Tack igen :)
 
Ah, men vad bra att jag frågade här inne då =D
Tusen tack för ditt svar!

Då ska jag kika på ExSelen, har för mig jag kollat hööks förut om dom ev säljer selen tillskott men har inte tyckt mig se någon. Får kika igen.
Tror de har den på rea nu faktiskt, så kika du in på deras hemsida och se om du hittar. Den var slut i min butik vet jag, men har en snäll hästägare som skulle kika åt mig i en annan stad där den fanns. :)
 
Tror de har den på rea nu faktiskt, så kika du in på deras hemsida och se om du hittar. Den var slut i min butik vet jag, men har en snäll hästägare som skulle kika åt mig i en annan stad där den fanns. :)


Äh, så hann du svara innan jag korrigerade mitt inlägg :)

Ja den var slut i min butik med och inte gick den att beställa med, ska dom sluta med den eller är den alltid slut?
Fanns i Örebro iaf och dit ska jag ev i helgen.
 
Äh, så hann du svara innan jag korrigerade mitt inlägg :)

Ja den var slut i min butik med och inte gick den att beställa med, ska dom sluta med den eller är den alltid slut?
Fanns i Örebro iaf och dit ska jag ev i helgen.
Hehe nä jag tror (hoppas!!) inte de ska sluta med den, men antagligen är det nog rätt bra åtgång på den när de rear ut. Vet att de körde rea på en omgång med kort datum tidigare i somras, troligtvis så kör de kampanjer. Fråga vet jag om du svänger förbi butiken, jag skulle bli gruvligt besviken om produkten utgår för det är svårt att hitta prisvärt organiskt E-selen utan en massa andra tillsatser. :)
 
Hehe nä jag tror (hoppas!!) inte de ska sluta med den, men antagligen är det nog rätt bra åtgång på den när de rear ut. Vet att de körde rea på en omgång med kort datum tidigare i somras, troligtvis så kör de kampanjer. Fråga vet jag om du svänger förbi butiken, jag skulle bli gruvligt besviken om produkten utgår för det är svårt att hitta prisvärt organiskt E-selen utan en massa andra tillsatser. :)

Jag ska absolut fråga om den när jag åker dit och köper den, måtte dom ha den kvar då bara! Haha
Kanske ska ringa och be dom ställa undan en åt mig :angel:

Men denna måste väl nästan vara som den på apoteket? Den ska väl komma från selenjästen med?
 
Jag ska absolut fråga om den när jag åker dit och köper den, måtte dom ha den kvar då bara! Haha
Kanske ska ringa och be dom ställa undan en åt mig :angel:

Men denna måste väl nästan vara som den på apoteket? Den ska väl komma från selenjästen med?
Jag har ingen koll på apotekets, men selenkällan brukar stå angivet på förpackningen.:) Det är en slump att jag blev tipsad om Hööks, som sagt, snäll hästägare.:) Tror det spelar kvitta vilket märke/sort man köper, men jag vill som sagt gärna ge selenjäst till de dräktiga, det handlar om upptaget mellan foster - sto under dräktigheten som skiljer sig åt mellan selenjästen och natriumseleniten. Men jag har även pratat med ett antal som bara gett helt vanlig natriumselenit under alla år, och det har gått bra. Huvudsaken är _att_ man ger extra selen vid behov. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp