Dräktiga ston 2016/2017

Inget föl i natt bara en väldigt trött matte som sitter på jobbet och hoppas att det blir mycket att göra så jag håller mig vaken :)
 
Du ska se att det kommer ett föl snart @tabac =D
Håller tummarna för i natt!

Här regnar det och juvret har gått ner lite, skönt! :p
Idag är det dygn 307 så snart är det inte långt kvar alltså, lite nervöst har det varit dessa dagar då juvret inte gått ner direkt mycket utan bara blivit större.

Lite tuttbilder
93CB92FF-6D5B-4530-9112-DE982C074DC3_zpsylyyc7qx.jpg

0B266C96-4ABA-4760-8234-A49919E9B978_zpsuvozuz6l.jpg

44B9AC15-E6D5-418F-981B-FCB1EA06078E_zpso9qsd49n.jpg


Idag lite mindre som sagt.
Jag vet att det inte ens är halvfullt men när det gick i sådan fart från noll till detta så tja, man kan inte annat än börja oroa sig.
 
Jag skulle inte hålla på att byta hage på mitt dräktiga sto. Skulle hon föla på dagen (vanligast är trots allt på natten) så tror jag inte att det gör ngt om en annan häst är där. Jag tror hästar är så kloka att de låter mamma o föl vara. Jag tror att det är värre att låta stoet gå ensam och bli stressad. Men det är jag det
 
Jag skulle inte hålla på att byta hage på mitt dräktiga sto. Skulle hon föla på dagen (vanligast är trots allt på natten) så tror jag inte att det gör ngt om en annan häst är där. Jag tror hästar är så kloka att de låter mamma o föl vara. Jag tror att det är värre att låta stoet gå ensam och bli stressad. Men det är jag det
Mina går på lösdrift och har således varit ute dygnet runt. Dessutom vill jag ha ut henne på gräs i sommarhagen och måste då byta hage. Kommer ta in henne på natten när det börjar dra ihop sig. Sist hon fölade, på förmiddagen, hoppade hon ett 1,40-staket för att komma ut från hagen/de andra hästarna. Det vill jag undvika nu.
 
Läste vad en del har i fölväskan. Skulle rekommendera en nappflaska ifall man måste mjölka och få i råmjölk i fölis.
Vi använde dotterns gamla då både sto och följ var tagna efter pärsen så mjölkade jag ut och gav fölis en boost
 
Jag skulle inte hålla på att byta hage på mitt dräktiga sto. Skulle hon föla på dagen (vanligast är trots allt på natten) så tror jag inte att det gör ngt om en annan häst är där. Jag tror hästar är så kloka att de låter mamma o föl vara. Jag tror att det är värre att låta stoet gå ensam och bli stressad. Men det är jag det

Det där är lite tudelat beroende på flock. Klart det är bäst för stoet att ha sin trygga flock, samtidigt har jag ett sto som är en notorisk fölnappare, så då gäller det verkligen att någon har koll hela tiden det dräktiga stoet är i flocken.
 
Vårt första sto var vi säkra bar ett hingst då hon i perioder var oerhört hingstig under sin dräktighet. Fölungen var väldigt lugn i magen. Pendeln sa trots det sto och ut kom ett sto. Vår andra som ska ha om 3v lite drygt har istället varit sur i perioder under sin dräktighet och fölungen är riktigt vild i magen. Vi har trott att det varit ett stoföl i magen hela tiden men pendeln säger hingst och med tanke på att dräktigheten varit helt annorlunda mot det andra stoets så skulle det inte förvåna mig om det kommer ut en hingst bara för det. Dessutom har hon en mer päronformad mage än vad den andra hade. Spännande!!
Va spännande :bump:
Jag har inte använt pendeln denna gång utan det får komma det det kommer (även om jag är extremt nyfiken :nailbiting:).
Det är första fölet på detta sto så det finns inte nåt alls jag kan gå på. Fölet är riktigt lugn, en sovande liten sak som har sprattlat lite till och från. De andra hingstfölen levde loppan i magen, värsta partyt, men då var det ett annat sto (om det kanske påverkade).
 
Vågar nog skriva här nu, för det sparkar som tusan i magen på min tant. En liten Sibelius-fölis hoppas jag på strax efter midsommar så i nästa vecka går vi in i sista månaden (hon har alltid gått över 2-3 v så jag gör mig inga illusioner).
Juvret börjar förändras från två spenar till en tom sladdrig påse med två spenar :p
 
Hur räknar ni dygnen på era ston?

Jag vet dom flesta räknar från sista betäckningsdag medan andra tar från första.
Hur gör ni? :)
 
Hur räknar ni dygnen på era ston?

Jag vet dom flesta räknar från sista betäckningsdag medan andra tar från första.
Hur gör ni? :)
Vi vet ju inte riktigt när ägget släppte, men hon seminerades 10 juni förra året, så då är det ju lättare än när jag jobbade på station med naturlig betäckning...
 
Vi vet ju inte riktigt när ägget släppte, men hon seminerades 10 juni förra året, så då är det ju lättare än när jag jobbade på station med naturlig betäckning...

Ah, okej.

Ja mitt sto handbetäcktes, 10 Juli och 12 Juli - två språng med andra ord.
Dock gick hon ur brunsten precis efter sista språnget då hon dagen efter inte visade någon som helst brunst.
Så kanske tog hon sig på första.

Jag har dock räknat efter sista :)

Idag 310dygn, regnar hos oss så juvret har faktiskt stannat till lite nu.
Men tror bäckenbanden släppt betydligt mer!
 
Det där är lite tudelat beroende på flock. Klart det är bäst för stoet att ha sin trygga flock, samtidigt har jag ett sto som är en notorisk fölnappare, så då gäller det verkligen att någon har koll hela tiden det dräktiga stoet är i flocken.
När stoet väl har fölat tycker jag det är en annan sak och då tycker jag absolut hon och föl kan gå själva första tiden. Då är stoet så uppslukat av sitt föl. Men inför en fölning har jag stoet i sina vanliga hage för att undvika stress. Måste jag så skulle jag hellre flytta på en annan häst om någon skulle gå för hårt åt på mitt dräktiga sto. Men det är som sagt jag. Jag förstår att det kan finnas dem som behöver göra annorlunda av olika anledningar
 
Köper in det sista som skall finnas i "fölväskan" nu och när det gäller klorhexidin är det denna på bilden ni kör med?
Hittade på apoteket nämligen men så läste jag på flaskan "kan orsaka brännskador på huden" och blev osäker :o

F367CAB3-2D19-48C6-8928-4753D77D3074_zpstkbwudv7.jpg


Jag vet att man bara ska dutta ner navelsträngen i det där inte "dränka kvar den", men blev lite osäker som sagt.
 
Alltså en dum fråga, M har inte stort juver MEN hon har liksom börjat fylla spenarna också är inte det lite konstigt? Jag menar, dom fylls väl sist av allt?

Inga super bra bilder men hoppas ni ser något.

6119E0FF-0299-4F53-800C-91967464FC43_zpsz6cjdwzh.png

9374597D-C830-4553-98C8-62D9D7EE2959_zpskbntn36z.jpg

E797C7EC-ABF5-4350-9FAE-D08FBD134AE0_zpsnnwoavxa.jpg


Lite olika stora men inget konstigt med dom, tur man får vara där och känna iaf!
Har inte vågat trycka något för och se vätskan, känns lite tidigt för det?
 
@Molin Det är den klorhexidinen jag använder. Jag tvättar både mina, hundens och hästens sår med det och har aldrig fått några brännskador. Det svider inte ens när man tvättar :up:
 
@Molin Det är den klorhexidinen jag använder. Jag tvättar både mina, hundens och hästens sår med det och har aldrig fått några brännskador. Det svider inte ens när man tvättar :up:

Men vad bra, tusen tack för ditt svar.
Det står ju att det används till sår osv men sen står det även om brännskador så lite förvirrad blev jag :p

Då skall jag köpa hem den =D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 972
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp