Dräktiga ston 2016/2017

Usch känner mig taskig men Miraz fick komma in redan innan 20 idag och hon är inte alls nöjd med det kan jag lova :p Nu står hon och hänger vid boxdörren och gnäggar till ibland.
Ett tag stod hon och krafsa allt vad hon kunde med frambenen och tiggde om att få komma ut (kollar i kameran).

Men stup i ett så står hon och vilar på ena bakbenet så jag tror det lugnar ner sig.
Hittills har hon gått ute dygnet runt och bara in när det regnat och då har hon varit nöjd men vi har 20 grader, sol och super skönt ute.

Men hon är ju inte direkt orolig så det borde väl inte vara någon fara lr? :S
Hon har gått runt någon gång, kliat rumpan massor och så men mest står hon och tittar mot dörren. Äter inte heller, suck!
 
Hon kommer nog att vänja sig vid att stå på box. så länge hon inte är helt hysterisk är det ingen fara. Att hon inte äter ska du nog ta med en nypa salt är ju trångt i magen. hade hon fått något i krubban kanske det räckte just för tillfället hon kommer att peta i sig mer ska du se
 
Usch känner mig taskig men Miraz fick komma in redan innan 20 idag och hon är inte alls nöjd med det kan jag lova :p Nu står hon och hänger vid boxdörren och gnäggar till ibland.
Ett tag stod hon och krafsa allt vad hon kunde med frambenen och tiggde om att få komma ut (kollar i kameran).

Men stup i ett så står hon och vilar på ena bakbenet så jag tror det lugnar ner sig.
Hittills har hon gått ute dygnet runt och bara in när det regnat och då har hon varit nöjd men vi har 20 grader, sol och super skönt ute.

Men hon är ju inte direkt orolig så det borde väl inte vara någon fara lr? :S
Hon har gått runt någon gång, kliat rumpan massor och så men mest står hon och tittar mot dörren. Äter inte heller, suck!

Varför ska hon in så tidigt? Har hon sällskap inne?
 
Usch känner mig taskig men Miraz fick komma in redan innan 20 idag och hon är inte alls nöjd med det kan jag lova :p Nu står hon och hänger vid boxdörren och gnäggar till ibland.
Ett tag stod hon och krafsa allt vad hon kunde med frambenen och tiggde om att få komma ut (kollar i kameran).

Men stup i ett så står hon och vilar på ena bakbenet så jag tror det lugnar ner sig.
Hittills har hon gått ute dygnet runt och bara in när det regnat och då har hon varit nöjd men vi har 20 grader, sol och super skönt ute.

Men hon är ju inte direkt orolig så det borde väl inte vara någon fara lr? :S
Hon har gått runt någon gång, kliat rumpan massor och så men mest står hon och tittar mot dörren. Äter inte heller, suck!

Låt henne gå kvar ute!

Min går fortfarande ute dygnet runt. Hon är på dygn 326 idag. Juvret börjar fyllas på så jag tror hon kommer in till helgen
 
Jag blir inte klok, vissa tycker jag varit konstig som låtit henne gå ute dygnet runt fram till nu och nu tycker ni jag är knasig som tar in henne för tidigt. Ja nej, ibland blir man allt snurrig av vad alla tycker..

Hon lugnade sig väldigt snabbt och slog sig till ro igår, varför jag tar in henne redan nu är dels för att hålla lite mer koll och sen för alla tusen flugfärn som är på dom, men nu ska vi dessutom få lite regn igen och eftersom hon inte har något vindskydd så tycker inte jag det är snällt och låta henne gå ute då på nätterna.

Hade hon haft en ligghall så hade hon fått vara ute, inget snack om saken!
Eller tycker ni hon ska få gå ute trots regnet utan skydd? Blir liksom så blött på marken :S Känns inte schysst då.

Idag ville hon in när jag var i stallet på kvällen, stod nere i hörnet och skrapade med frambenen bland annat och blev väldigt nöjd när hon kom in i boxen.

För övrigt tycker jag magen faller ner mer och mer och bäckenbanden har nog släppt mer också.
Juvret hade inte gått ner så nämnvärt sen i morse heller.
 
Nu har Adeleine fått en hingst unge E: Highcruiser. Även i år fick hon 8 dagar före bf. Hade lite svårt att hitta juvret och mamma var inte så tillmötesgående utan pep och viftade lite med ena bakbenet. Sen när han ditt och trycket släppt var det oki
 
Jag blir inte klok, vissa tycker jag varit konstig som låtit henne gå ute dygnet runt fram till nu och nu tycker ni jag är knasig som tar in henne för tidigt. Ja nej, ibland blir man allt snurrig av vad alla tycker..

Hon lugnade sig väldigt snabbt och slog sig till ro igår, varför jag tar in henne redan nu är dels för att hålla lite mer koll och sen för alla tusen flugfärn som är på dom, men nu ska vi dessutom få lite regn igen och eftersom hon inte har något vindskydd så tycker inte jag det är snällt och låta henne gå ute då på nätterna.

Hade hon haft en ligghall så hade hon fått vara ute, inget snack om saken!
Eller tycker ni hon ska få gå ute trots regnet utan skydd? Blir liksom så blött på marken :S Känns inte schysst då.

Idag ville hon in när jag var i stallet på kvällen, stod nere i hörnet och skrapade med frambenen bland annat och blev väldigt nöjd när hon kom in i boxen.

För övrigt tycker jag magen faller ner mer och mer och bäckenbanden har nog släppt mer också.
Juvret hade inte gått ner så nämnvärt sen i morse heller.

Min har inte heller ligghall i sin hage - det är stona med fölen som har den. Det har iofs inte regnat på ett tag och det är så pass varmt att det hade inte bekymrat mig om det regnat.

Om din gillar att komma in på kvällen är det ju inget problem kan jag tycka det var mer när du skrev om reaktionen att hon blev stressad som jag inte hade tagit in henne förrän hon blivit introvert och struntat i hur ni gjort
 
Min har inte heller ligghall i sin hage - det är stona med fölen som har den. Det har iofs inte regnat på ett tag och det är så pass varmt att det hade inte bekymrat mig om det regnat.

Om din gillar att komma in på kvällen är det ju inget problem kan jag tycka det var mer när du skrev om reaktionen att hon blev stressad som jag inte hade tagit in henne förrän hon blivit introvert och struntat i hur ni gjort

Då kanske jag skrev knasigt, hon blev absolut inte stressad, hon var lugn men kunde gnägga till (tror det blev 3ggr?) sedan stod hon och skrapa med frambenet en stund men slutade snabbt.
Sen gick hon ett varv i boxen och ställde sig sen och vilade på benet.

Men jag blev orolig skrev jag, men som sagt. Hon lugnade sig snabbt och idag ville hon som sagt in.

Okej, ja jag vet inte. Har känt mig lite dum och låta henne stå ute i regnet utan vindskydd, vi har iof haft lite halvkyligt dom nätterna.
Nu har det väl vänt, men det finns liksom ingen torr plats och ligga ner på, blir dom inte kalla då ? :o

Det är så jag tänkt och som sagt, besvären med myggen är hopplöst :(

Men ja, det är skönt att hon tycker det är skönt och komma in.

Det var dock inte långa stunder hon låg ner under natten, sen hade hon värkar. Tyckte det lät som hon pep till några ggr under natten också, spelade in det men kan inte få över filmen på mobilen lr datorn :confused:

Får jag fråga, ni som tempar era ston när börjar ni med det? Precis i dagarna man misstänker föl eller?

Jag har säkert korkade frågor, men jag minns inte alls mycket sen förra gången, vilket faktiskt är mer pinsamt än mina frågor :o:o
 
Vi hade också stort drama igår. Min 4-åring kom hem så hon fick stå inne med Pyssling och 1-åringen och hennes mamma fick börja gå ute på natten. Pyssling blev helt vansinnig och höll på och sparka ner boxväggen, och dyngsur av svett. Idag gick det mycket bättre men hon vill fortfarande ha koll på dem där ute. 330 dygn imorgon, ser inte ut som att det är på gång men vi bygger om till fölbox och säter upp kamera imorgon.
 
Då kanske jag skrev knasigt, hon blev absolut inte stressad, hon var lugn men kunde gnägga till (tror det blev 3ggr?) sedan stod hon och skrapa med frambenet en stund men slutade snabbt.
Sen gick hon ett varv i boxen och ställde sig sen och vilade på benet.

Men jag blev orolig skrev jag, men som sagt. Hon lugnade sig snabbt och idag ville hon som sagt in.

Okej, ja jag vet inte. Har känt mig lite dum och låta henne stå ute i regnet utan vindskydd, vi har iof haft lite halvkyligt dom nätterna.
Nu har det väl vänt, men det finns liksom ingen torr plats och ligga ner på, blir dom inte kalla då ? :o

Det är så jag tänkt och som sagt, besvären med myggen är hopplöst :(

Men ja, det är skönt att hon tycker det är skönt och komma in.

Det var dock inte långa stunder hon låg ner under natten, sen hade hon värkar. Tyckte det lät som hon pep till några ggr under natten också, spelade in det men kan inte få över filmen på mobilen lr datorn :confused:

Får jag fråga, ni som tempar era ston när börjar ni med det? Precis i dagarna man misstänker föl eller?

Jag har säkert korkade frågor, men jag minns inte alls mycket sen förra gången, vilket faktiskt är mer pinsamt än mina frågor :o:o

jag tempar inte alls O_o
Om jag skulle göra det så skulle jag göra det så sent som möjligt, typ när jag tror att det är dags.
 
Nu ansluter vi oss till denna tråden :laugh:

Låt mig presentera Fuxsy dräktig 320 dygn. Med Lome Brage, hennes första föl
Bild domb

Fuxsy enaningens smalare och tränad :grin:


Idag en annan form, ser faktiskt ovanligt smal ut just här :rofl:


och en tutt bild :rofl: har börjat sätta men finns inte en droppe i dom spenarna... :nailbiting: tro mig matte försökte :meh:
 
Får jag fråga, ni som tempar era ston när börjar ni med det? Precis i dagarna man misstänker föl eller?

Jag tempade varje kväll, minns inte när jag började med det men det var några veckor innan iaf. Märkte inget på tempen, hon hade så väldigt tydliga tecken ändå så det gjorde inget :)
 
Idag, på dygn 305, så hade hon för första gången lite juver imorse. Det försvann iofs under dagen, men det är en början iaf. Bäckenbanden är oxå betydligt lösare än tidigare även om de kan bli ännu lösare.

Mina tre står inne på nätterna, mest för att jag hushåller m gräset lite. Fick erbjudande om att plöja och så om hälften av min mark gratis, mot att bonden fick så korn m isådd av vall. Tänkte att det kunde vara bra att få vinterhagen omsådd, men det innebar att mina kom ut i sommarhagarna tidigare än vad de brukar + väldigt kall vår = inte riktigt så mkt gräs som jag skulle vilja ha. Sto + föl kommer att åka på bete hos en bekant några km bort och kanske åker vi på semester ett par veckor och hyser in mina andra två någonstans under tiden så gräset kan växa. Är van vid att ha hästarna på enbart gräs mitten av maj-minst hela september och så kommer det inte att bli i år. Det löser sig säkert, men är lite osäkrare just nu.

De är iaf glada för att få komma in, iaf främst nyförvärvet, hon har nog inte varit ute så länge på kvällarna där hon bott tidigare, hon blir ff efter 3 mån ganska orolig i hagen fram emot kvällen.

I helgen ska vi ta bort boxväggen mellan mitt dräktiga sto och ponnyn, så jag får en stor fölningsbox. Ponnyn får stå i en annan box tills Leia och fölet ska börja dela på sig nattetid.
 
Okej, då vet jag att tempen inte är något alla gör.

Eftersom min är förstagångssto så vill jag givetvis hålla koll på det som mesta som finns ifall att hon inte följer det vanligaste tecknet - stort juver med vit mjölk.

Min kompis sto visade absolut ingenting samma kväll som hon fölade, juvret var inte klart överhuvudtaget och hon var som vanligt.
 
Okej, då vet jag att tempen inte är något alla gör.

Eftersom min är förstagångssto så vill jag givetvis hålla koll på det som mesta som finns ifall att hon inte följer det vanligaste tecknet - stort juver med vit mjölk.

Min kompis sto visade absolut ingenting samma kväll som hon fölade, juvret var inte klart överhuvudtaget och hon var som vanligt.

Men än är det väl i allafall tre veckor kvar?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 968
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp