Dräktiga ston 2016/2017

@grimman jag läste upp om din sorgliga händelse till min man då det är just det, sorgligt :cry: Man väntar så länge och så händer det. Min man tycker vi är crazy som håller på med uppfödning då det är dyrt och det är risker med det.
@Molin Ja jag gick tillbaka och kollade dygnen med ditt sto just för att hon var lite tidigare. Alltid bra att få ta del av andras upplevelser, man lär sig mycket av det :)

Här är min idag på dygn 319. Magen har vuxit enormt på kort tid.
20170609_164625_zps76v6lknr.jpg

20170609_171632_zpskoerpjbc.jpg

20170609_171556_zpshitu1vja.jpg
 
Det här kanske är en knasig tanke från en kattuppfödare, men går det inte att ta en vanlig röntgenbild på magen? Då ser du ju svart på vitt (bokstavligt talat ;) ) om hon är dräktig eller inte.
det är förmodligen billigare att transportera henne till andra änden av världen till nån veterinär som rektalundersöker, än att åka till Evidensia och ta en röntgenbild. (OM det ens är möjligt att stråla genom hela bålen på en häst - det lär ju krävas rätt rejäl stråldos i så fall och jag vet inte om det skulle vara värt risken med det)
Jag kommer inte göra något av det dock. Man får inte transportera dräktiga ston mindre än 35 dygn före fölningen...
Även om det gör mig lätt deprimerad så måste jag säga att hon ser ut att ha mer juver än min som idag är på dag 371... O_o Skulle nog hänga i nån vecka till!
Min plan är att ge henne en månad till, om det inte visar sig på något annat sätt att hon är tom. (eller tills hon fölar)
Jag tror att hon är dräktig, frågan är bara var hon gömmer fostret...
 
det är förmodligen billigare att transportera henne till andra änden av världen till nån veterinär som rektalundersöker, än att åka till Evidensia och ta en röntgenbild. (OM det ens är möjligt att stråla genom hela bålen på en häst - det lär ju krävas rätt rejäl stråldos i så fall och jag vet inte om det skulle vara värt risken med det)
Jag kommer inte göra något av det dock. Man får inte transportera dräktiga ston mindre än 35 dygn före fölningen...

Min plan är att ge henne en månad till, om det inte visar sig på något annat sätt att hon är tom. (eller tills hon fölar)
Jag tror att hon är dräktig, frågan är bara var hon gömmer fostret...
Ja, det lär ju visa sig ganska snart åt vilket håll det går! Det är ju bara det där med tålamod...:sneaky:
 
Nu börjar det närma sig :banana::banana:
Fotade Fuxsy för ca 5 dar sedan och då såg hon ut så här

Då på dygn 324
Ikväll så såg hon ut så här, så det händer saker. Fortfarande bara genomskinligt i juvret men det kan ju fort ändra sig ;) idag på dygn 329




Visst måste ni hålla med mig om att det närmar sig med stormsteg nu syns kanske inte så mycket på bilden men även blivit mycket slapp i bäckenbanden :bump: man är ju inte fölsjuk nejdå :rofl: Vill ha min lilla Lome Brage Bäbis nu... :D
 
Antal dräktighetsdagar = 376
Antal föl = 0
Antal juver = 0,15
Antal vaknätter = 14
Antal gånger klockan ringt mitt i natten = 70
Antal magsår = oklart...

Tror jag håller på att bli galen på riktigt nu! O_o
Kan inte lita på något hjärnan registrerar så nu är det dags för veterinär och rektalundersökning - håll tummarna för att jag inte inbillat mig att hon är dräktig (lär gå till historien som den största skendräktigen någonsin!), i så fall är det dags för mig att checka in på hotellet med vita "krama mig" tröjor! :meh:
 
Antal dräktighetsdagar = 376
Antal föl = 0
Antal juver = 0,15
Antal vaknätter = 14
Antal gånger klockan ringt mitt i natten = 70
Antal magsår = oklart...

Tror jag håller på att bli galen på riktigt nu! O_o
Kan inte lita på något hjärnan registrerar så nu är det dags för veterinär och rektalundersökning - håll tummarna för att jag inte inbillat mig att hon är dräktig (lär gå till historien som den största skendräktigen någonsin!), i så fall är det dags för mig att checka in på hotellet med vita "krama mig" tröjor! :meh:
Hm...korrigering pga hjärnsläpp:
Antal vaknätter = 24
Antal gånger väckt av klockan = 120
Zzzzz...

Och stort GRATTIS @Sookie !!! :banana:
 
Antal dräktighetsdagar = 377
Antal föl = 0
Antal juver = 0,15
Antal vaknätter = 25
Antal gånger klockan ringt mitt i natten = 75
Antal magsår = oklart...
Antal konstaterade dräktigheter med levande föl = 1 :banana:
Men frågan kvarstår - när kommer det förbenade fölet ut?! :confused:
Någon som varit med om något liknande? Känns lite som vi är på god väg mot något slags rekord...
 
Antal dräktighetsdagar = 377
Antal föl = 0
Antal juver = 0,15
Antal vaknätter = 25
Antal gånger klockan ringt mitt i natten = 75
Antal magsår = oklart...
Antal konstaterade dräktigheter med levande föl = 1 :banana:
Men frågan kvarstår - när kommer det förbenade fölet ut?! :confused:
Någon som varit med om något liknande? Känns lite som vi är på god väg mot något slags rekord...
skönt att veta att där är ett föl där inne men den kommer när den är redo:D:D
 
Antal dräktighetsdagar = 377
Antal föl = 0
Antal juver = 0,15
Antal vaknätter = 25
Antal gånger klockan ringt mitt i natten = 75
Antal magsår = oklart...
Antal konstaterade dräktigheter med levande föl = 1 :banana:
Men frågan kvarstår - när kommer det förbenade fölet ut?! :confused:
Någon som varit med om något liknande? Känns lite som vi är på god väg mot något slags rekord...
M som är mamma till vårt föl gick till dag 379 för 4 år sen. Sen kom en pytteliten kille ut på min födelsedag. Om ditt sto känner för att göra samma sak så fyller jag år på söndag.. :angel:
 
:p
M som är mamma till vårt föl gick till dag 379 för 4 år sen. Sen kom en pytteliten kille ut på min födelsedag. Om ditt sto känner för att göra samma sak så fyller jag år på söndag.. :angel:
:D Det är helt ok med mig - födelsedagar är bra dagar! :up: Skönt att höra att det finns fler och just nu spelar det ingen roll om det så är en zebra som kommer - bara den lever och kommer UT!!!:arghh:
 
Har inte haft stoet instängd på natten än men ikväll blir hon instängd i ligghallen där vi har kameraövervakning.
Jag har köpt refraktormeter men den kommer inte komma till användning då alla försök till att röra juvret varit lönlöst. Hon blir riktigt grinig, tjuter till och hytter mot en så det känns lagomt kul att försöka hålla på där
Idag var det en del slem i vulvan, vet inte hur det är med slempropp och hästar men det verkade vara något sånt (kommer inte ihåg hur det var med de andra stona).
20170617_144614_zpsja1gjwx4.jpg

20170617_144518_zpscvi9haf0.jpg

20170617_140624_zpsxmn6sa1w.jpg
 
Har inte haft stoet instängd på natten än men ikväll blir hon instängd i ligghallen där vi har kameraövervakning.
Jag har köpt refraktormeter men den kommer inte komma till användning då alla försök till att röra juvret varit lönlöst. Hon blir riktigt grinig, tjuter till och hytter mot en så det känns lagomt kul att försöka hålla på där
Idag var det en del slem i vulvan, vet inte hur det är med slempropp och hästar men det verkade vara något sånt (kommer inte ihåg hur det var med de andra stona).
20170617_144614_zpsja1gjwx4.jpg

20170617_144518_zpscvi9haf0.jpg

20170617_140624_zpsxmn6sa1w.jpg
 
Fasen blev dubbelpost och jag vet inte hur jag får bort det.
Routern är ute i stallet så vi har endast mobilnätet och det är grymt dålig täckning här hemma som gör att allt blir knövligare. Bilderna fick jag skriva in länkadressen själv, hej och hå vad värdelöst.
 
Har inte haft stoet instängd på natten än men ikväll blir hon instängd i ligghallen där vi har kameraövervakning.
Jag har köpt refraktormeter men den kommer inte komma till användning då alla försök till att röra juvret varit lönlöst. Hon blir riktigt grinig, tjuter till och hytter mot en så det känns lagomt kul att försöka hålla på där
Idag var det en del slem i vulvan, vet inte hur det är med slempropp och hästar men det verkade vara något sånt (kommer inte ihåg hur det var med de andra stona).
20170617_144614_zpsja1gjwx4.jpg

20170617_144518_zpscvi9haf0.jpg

20170617_140624_zpsxmn6sa1w.jpg
Ja, hon ser extremt mycket mer redo än min, kan inte vara långt kvar!:D
 
jag har bestämt mig för att jag tror att min lilla tjockis är tom
kommer fortsätta hålla koll för säkerhets skull, men jag tror inte på det längre. Det borde hända något med juvret om det ska komma ut nåt föl...
 
Mira är på dygn 333 idag. Ser ut som en spärrballong redo att explodera när som helst men har ännu bara gul, genomskinlig vätska i juvren. Hon fölar säkert på midsommar bara för att det blir stökigast så :p
 
Mira är på dygn 333 idag. Ser ut som en spärrballong redo att explodera när som helst men har ännu bara gul, genomskinlig vätska i juvren. Hon fölar säkert på midsommar bara för att det blir stökigast så :p
Leia är på dag 331 och jag tror att hon fölar antingen på onsdag (ska på fin-middag m kund) eller på midsommar... :D Eller egentligen tror jag nog mer på början av nästa vecka, juvret är betydligt större nu men spenarna är inte utfyllda och precis som med ditt sto är det bara gulaktig genomskinlig vätska som kommer. Man behöver dock knappt röra vid juvret för att det ska läcka.
 
Leia är på dag 331 och jag tror att hon fölar antingen på onsdag (ska på fin-middag m kund) eller på midsommar... :D Eller egentligen tror jag nog mer på början av nästa vecka, juvret är betydligt större nu men spenarna är inte utfyllda och precis som med ditt sto är det bara gulaktig genomskinlig vätska som kommer. Man behöver dock knappt röra vid juvret för att det ska läcka.
Förresten, hon som ska betäcka om Leia tror fullt och fast på att det blir på onsdag för "stona går inte över så här sent" och "hon är nätt i typen, ponnyer och nätta hästar går inte över lika mkt som grövre". Jag försökte hävda att jag inte tyckte att det verkade riktigt så enkelt, men jag talade för döva öron. Till sist ryckte jag på axlarna och konstaterade att den kommer när den är klar. Tjejen har avlat flertalet ggr och för mig är det första gången, så jag kände mig lite i underläge. :meh:
 
Förresten, hon som ska betäcka om Leia tror fullt och fast på att det blir på onsdag för "stona går inte över så här sent" och "hon är nätt i typen, ponnyer och nätta hästar går inte över lika mkt som grövre". Jag försökte hävda att jag inte tyckte att det verkade riktigt så enkelt, men jag talade för döva öron. Till sist ryckte jag på axlarna och konstaterade att den kommer när den är klar. Tjejen har avlat flertalet ggr och för mig är det första gången, så jag kände mig lite i underläge. :meh:
Kan ligga nåt i det att stona för det mesta (undantag finns alltid!) håller tiden bättre ju senare de fölar. Mina två som fölat på sommaren innan gick 332 respektive 323 dygn som förstföderskor, medan fölet som kom i mars kom på 342 dygn. :)
Att det skulle skilja mellan kroppstyperna har jag dock rätt svårt att tro, såvida hon inte syftade på att vissa raser har en tendens att ha kortare respektive längre gestationslängd?

Fölets kön, stoets ålder och även individuella skillnader är också faktorer som spelar in. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp