Dräktiga ston 2016/2017

Suck nu känns det som att hon pausar :meh:
Det såg ju så bra ut och juvret är fortfarande välfyllt men spenarna har inte fyllt på. Hon kändes väldigt varm och ansträngd för två dagar sedan men nu är det som vanligt. Lika matglad som vanligt och visar inga tecken på förvärkar. Jag kan inte kolla mjölken/vätskan heller då hon blir riktigt arg bara jag petar på juvret.
Dagen med stort D är beräknad till imorgon men jag tror det dröjer.
Vill att det kommer ut en fölis så man kan andas ut :nailbiting: jag har inget tålamod överhuvudtaget även om man inte kan göra annat än att vänta :wtf:
 
jag har bestämt mig för att jag tror att min lilla tjockis är tom
kommer fortsätta hålla koll för säkerhets skull, men jag tror inte på det längre. Det borde hända något med juvret om det ska komma ut nåt föl...
Hm...håller med MEN mitt sto började sätta liiiite juver på dag 378 och liiiite till igår på dag 380. Alla var helt övertygade om att hon var tom, jag började t o m tro det själv, men som nån sagt tidigare i tråden - som är luriga dom små rackarna! ;)
 
Kan ligga nåt i det att stona för det mesta (undantag finns alltid!) håller tiden bättre ju senare de fölar. Mina två som fölat på sommaren innan gick 332 respektive 323 dygn som förstföderskor, medan fölet som kom i mars kom på 342 dygn. :)
Att det skulle skilja mellan kroppstyperna har jag dock rätt svårt att tro, såvida hon inte syftade på att vissa raser har en tendens att ha kortare respektive längre gestationslängd?

Fölets kön, stoets ålder och även individuella skillnader är också faktorer som spelar in. :)
Hon sa att större och grövre hästar med större livmoder går längre. :) Jo, jag har oxå sett att en del verkar knipa tidigt på våren, speciellt om vädret är dåligt, men hon var så tvärsäker på att de inte gick över nu. Även om jag vet att en del fölar utan att visa så mkt tecken innan, eller att det går väldigt snabbt i slutet, så skulle jag bli ganska förvånad om det blir denna veckan. Mitt sto är 12 år och maiden så det finns inget tidigare beteende att gå på. :)

För nästa ägares skull hade jag ju helst sett att hon fölade i förra veckan, med tanke på att dyrt semin är beställt till ombetäckningen och det hade varit trevligt att få lite tid på sig, men det blir som det blir och fölet kommer väl när det är klart. :p
 
Hm...håller med MEN mitt sto började sätta liiiite juver på dag 378 och liiiite till igår på dag 380. Alla var helt övertygade om att hon var tom, jag började t o m tro det själv, men som nån sagt tidigare i tråden - som är luriga dom små rackarna! ;)
jag är fullt medveten om att de kan vara luriga, men jag tänker inte ta knäcken på mig själv genom att oroa mig och vaka i onödan. Hon kollas dagligen, precis som alla mina andra hästar. Och i den dagliga visiteringen ingår koll av eventuella tecken på att fölning närmar sig.
 
Dygn 320. Nu är boxen tömd, virkonad och ströad. Kameran är monterad och ikväll får de börja gå in på nätterna. Juvret är större än vad det var på dygn 320 förra gången.
Förra gången fölade hon på dygn 332, känns som att det kan bli tidigare den här gången.
Det börjar kännas verkligt! Så nyfiken på vem som bor där inne!
Trevlig midsommar på er allihopa! :)
 
Dygn 320. Nu är boxen tömd, virkonad och ströad. Kameran är monterad och ikväll får de börja gå in på nätterna. Juvret är större än vad det var på dygn 320 förra gången.
Förra gången fölade hon på dygn 332, känns som att det kan bli tidigare den här gången.
Det börjar kännas verkligt! Så nyfiken på vem som bor där inne!
Trevlig midsommar på er allihopa! :)

Typ samma läge här, allt klappat o klart m box o kamera. Dygn 322 idag o hon var inne första natten inatt. Hon är ju maiden så man vet ju inget hur hon tänkt sig. Juvret går upp o ner en del, men igår kom det vätska första gången, bäckenbanden är rätt slappa och hon låg ute o hade förvärkar igår en bra stund. Jag satt hos henne o hon la huvudet i mitt knä :love: o det buktade ut en del i bak när hon höll på. Tror iaf inte att hon går över speciellt mkt.
Glad midsommar! :)
 
Ikväll tog vi in Olivia och hennes kompis. Olivia var orolig, kliade sig hårdhänt på magen och skrubbade svansen. Var dessutom inte intresserad av sin mat och det är olikt henne. Alla dessa tecken hade hon förra gången när det var dags. :nailbiting:
Sitter klistrad vid kameran men nu verkar det lungt. Nedräkningen har börjat!:bump:
 
Det blev inte något föl varken i onsdags eller på midsommarafton. :meh: Tecknen går framåt men långsamt. Leia verkar inte ha någon som helst tanke på att släppa ut sin inneboende, hon verkar väldigt tillfreds med att ha det som nu och går runt och myser i hagen med min nya häst. Jag blir nog sist kvar i denna tråden, känns det som. Leia är på dygn 336 idag.
 
334 dygn idag och juvret är fyllt men hon ger inga signaler om att det snart är dags. Har ju inget alls att gå på då hon är maiden så det är bara att övervaka och vänta. Jag är så trött att jag somnar framför tv, n och det är nåt jag aldrig brukar göra, jag slocknar till och med nu när jag skriver här ZzzZzzZzzz
Fick en skärmbild från i natt när stoet och kompisen sussar i ligghallen. Några som har det gott :love: Hon är den som ligger längst ner på bilden.
20170622_133339_zpsm3dxdrll.png
 
Leias nya ägare var här idag och hälsade på, tillsammans med den tjejen som varit ombud i affären och som kommer att sköta om henne här i Sverige. Ombudet har avlat lite och trodde (tyvärr) att det blir ca en veckas väntan till innan fölet kommer. Eftersom fölningen blir ganska sen, så kommer det att göras ett försök att få henne dräktig i år, tar det sig inte då har hingsthållaren lovat att de får fortsätta på samma avgift nästa år.
 
01:00 Köttfärssås och spagetti.
02:00 Kladdkaka
Hoppas att hon inte går över tiden för då kommer hon och jag ha samma kroppsform..:o:D
Juvret är stort med gula pluppar och hon vill helst vara inne i sin box.
Ligger ned två ggr per natt a fem minuter varje gång. Förra gången låg hon inte ned de sista fem nätterna har jag för mig.
Jag har tagit fram fölningskitet, läst checklistan för fölning och tittat på fölningsfilm. JAG börjar att känna mig redo. :p
Jag, sambon och sonen har slagit vad om på vilket dygn hon kommer att föla. Vinnaren får komponera en trerätters meny som jag lagar. Om sonen vinner (10 år) blir det nog en intressant meny..:D
 
01:00 Köttfärssås och spagetti.
02:00 Kladdkaka
Hoppas att hon inte går över tiden för då kommer hon och jag ha samma kroppsform..:o:D
Juvret är stort med gula pluppar och hon vill helst vara inne i sin box.
Ligger ned två ggr per natt a fem minuter varje gång. Förra gången låg hon inte ned de sista fem nätterna har jag för mig.
Jag har tagit fram fölningskitet, läst checklistan för fölning och tittat på fölningsfilm. JAG börjar att känna mig redo. :p
Jag, sambon och sonen har slagit vad om på vilket dygn hon kommer att föla. Vinnaren får komponera en trerätters meny som jag lagar. Om sonen vinner (10 år) blir det nog en intressant meny..:D
Får vi också vara med o gissa dag? Jag vill vinna :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 966
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp