Dräktiga ston 2016/2017

Är det bara jag som fölvakar kvar? Det blev en sen betäckning. Stoet är nu på dygn 336. Senaste fölet hon hade, 4 år sedan, vakade jag också på och vad jag minns så var där inga supertydliga tecken timmarna innan. Så därför har jag inte så mycket att gå på. Hon vill mest vara inne nu, trots att hon hellre får föla ute, jag tycker det känns tryggare. Juvrena är fyllda sedan ca 10 dagar tillbaka med genomskinlig mjölk. Börjat klia svansen och trycka rumpan mot väggen igår. Väntar...väntar...
 
Är det bara jag som fölvakar kvar? Det blev en sen betäckning. Stoet är nu på dygn 336. Senaste fölet hon hade, 4 år sedan, vakade jag också på och vad jag minns så var där inga supertydliga tecken timmarna innan. Så därför har jag inte så mycket att gå på. Hon vill mest vara inne nu, trots att hon hellre får föla ute, jag tycker det känns tryggare. Juvrena är fyllda sedan ca 10 dagar tillbaka med genomskinlig mjölk. Börjat klia svansen och trycka rumpan mot väggen igår. Väntar...väntar...
Ja, det är nog bara du som är kvar nu. Men det gör inget, vi kan hålla dig sällskap ändå och så hoppas vi att du kommer in i föltråden snart.:)
 
Jag håller med @L8P8, kikar gärna in här när jag ser att någon postat något =D

Hur går det för dig @höstmåne ?? Eller rättare sagt, hur går det för stoet, hur ser det ut nu :)
 
Vad gulliga ni är :) :heart
Ni får gärna földansa som bare den.
Det händer typ ingenting, gråblaskig mjölk, hon äter och dricker, rullar sig som en atlet i hagen. Snarkar och fölgnäggar i sömnen på nätterna.
 
Vad gulliga ni är :) :heart
Ni får gärna földansa som bare den.
Det händer typ ingenting, gråblaskig mjölk, hon äter och dricker, rullar sig som en atlet i hagen. Snarkar och fölgnäggar i sömnen på nätterna.

Jag kan tala om för dig att min kära dam visade inga tecken allmänt att det var nära utan jag följde helt på juvret och det var tur det för sen tidig morgon fölade hon.

Men kan säga att hon låg ner vissa stunder under natten, sen stod hon och käkade som bara den och precis som vanligt så tänkte runt 04 att det kanske inte blir något iaf men tji fick jag för vid ca 04.20 gick vattnet och fölet var sedan ute 04.40.

Men kör en földans även jag för den kommer dom snart ska du se =D

:bump::bump::banana::banana::banana::bump::bump:
 
Jag kan tala om för dig att min kära dam visade inga tecken allmänt att det var nära utan jag följde helt på juvret och det var tur det för sen tidig morgon fölade hon.

Men kan säga att hon låg ner vissa stunder under natten, sen stod hon och käkade som bara den och precis som vanligt så tänkte runt 04 att det kanske inte blir något iaf men tji fick jag för vid ca 04.20 gick vattnet och fölet var sedan ute 04.40.

Men kör en földans även jag för den kommer dom snart ska du se =D

:bump::bump::banana::banana::banana::bump::bump:
 
Jag kan tala om för dig att min kära dam visade inga tecken allmänt att det var nära utan jag följde helt på juvret och det var tur det för sen tidig morgon fölade hon.

Men kan säga att hon låg ner vissa stunder under natten, sen stod hon och käkade som bara den och precis som vanligt så tänkte runt 04 att det kanske inte blir något iaf men tji fick jag för vid ca 04.20 gick vattnet och fölet var sedan ute 04.40.

Men kör en földans även jag för den kommer dom snart ska du se =D

:bump::bump::banana::banana::banana::bump::bump:
Vad såg du på juvret då när det var nära? :)
Ja jo, hoppas hoppas.
 
Vad såg du på juvret då när det var nära? :)
Ja jo, hoppas hoppas.

Tja för det första så blev det bara större och större och från kvällen innan till morgonen var det större och dessutom satt det små kristaller på spenen.
För senare koll var det ytterliggare kristaller.

Senare plockade jag in henne en sväng för och göra rent juvret och nu var det ännu större och provade klämma lite på juvret för och se färgen och den var nu grå/vit färgad.
Hon fick gå in i boxen och käka hö för en stund och jag gick och käkade.

Senare på eftermiddagen när jag tänkte låta henne komma ut en sväng till så ville hon inte, hon vill alltid ut och möter gärna grimman men nu när hon såg grimman vände hon in mot boxen och jag förstod då att nu är det nära, så hon fick givetvis stanna inne, fick mer hö.
Sedan satt jag där en stund med henne och hon var SÅ nöjd.

Mjölken hade nu även börjat droppa.

Sen vid nattningen sprutade mjölk titt som tätt, kvällade kanske vid 22, minns ej riktigt?

Sen som sagt, 04.20 ca gick vattnet.
Men som sagt, hon åt hela natten och la sig ner och sov några ggr så på det sättet trodde man inte på föl direkt. Tur för juvret!

Lycka till =D
 
Haft fullt upp med ett bröllop. Och passat sto. Nej det hände inte så mkt på ett par dar där. Nu har hon fyllt ut spenarna, mjölken är vitaktig och läcker lite kan man se på bakbena. :) Hoppas snart!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 975
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp