Dräktiga ston 2017/2018

Görel

Trådstartare
Moderator
Dags för en tråd där vi kan följa våra stons dräktigheter ända fram till fölning nästa år.

Min Celia är nu på dygn 105 och har hittills följt sin mammas mönster. Väldigt rar och mild de tre första månaderna och därefter tjurig och rätt trist. När hennes mamma väntat hingstföl har hon blivit rar igen efter en månad som vresig men med stofölen har hon fortsatt att vara tjurig och vresig dräktigheten ut.
Jag vill helst ha ett hingstföl för avkomman ska säljas så jag hoppas hon blir rar igen.

Jag längtar till den dag då flankerna börjar tryckas ut och det går att se att hon är dräktig. Nu är hon bara rund av vällevnad.

21764729_10155208894874272_2042841618510489528_n.jpg
 
Bägge mina ser högdräktiga ut trots att de bara går på bete och tas in för lite mineraler och borstning.
Den lilla bruna är på dygn 140 idag och den svarta på typ 50. Märker ingen direkt skillnad nu på den bruna, hon är alltid på gott humör. Den svarta är mildare och lugnare i sättet så där som de blir i början. Misstänker att det slår om framöver när hormonerna lugnar ner sig.
 
Vår ena är 142 dygn dräktig med Donkey Boy :love: Hon har äntligen börjat ta sig igen i hull efter att ha varit hemskt mager. Stod på klinik med sjuk fölunge och tappase säkert 30-40 kilo över en månads tid. Dags att fodra upp ordentligt inför nästa unge, men nästa år får hon gå tom.
Den andra är på 92 dygn idag, dräktig med Franklin :love: Den långa väntan har börjat....

En bekant hade pendlat dem (jag tror inte på sådant) och DB visade på hingst medan Franklin visade på sto. Jag undrar varför i hela världen vi inte redan idag sorterar sperma efter kön - Man gör det på människor och kor så det borde vara möjligt?
 
Vår ena är 142 dygn dräktig med Donkey Boy :love: Hon har äntligen börjat ta sig igen i hull efter att ha varit hemskt mager. Stod på klinik med sjuk fölunge och tappase säkert 30-40 kilo över en månads tid. Dags att fodra upp ordentligt inför nästa unge, men nästa år får hon gå tom.
Den andra är på 92 dygn idag, dräktig med Franklin :love: Den långa väntan har börjat....

En bekant hade pendlat dem (jag tror inte på sådant) och DB visade på hingst medan Franklin visade på sto. Jag undrar varför i hela världen vi inte redan idag sorterar sperma efter kön - Man gör det på människor och kor så det borde vara möjligt?

Det gjordes på 80-talet med en arabhingst i USA vet jag. Jag misstänker att det var för dyrt helt enkelt.
 
Det gjordes på 80-talet med en arabhingst i USA vet jag. Jag misstänker att det var för dyrt helt enkelt.

Eftersom det är standard inom nötkreatur och över 20 år gått sedan dess är jag lockad att tro att det bör vara mindre kostsamt idag. Skall höra med min seminveterinär som jobbar världen över nästa år ifall hon har en aning om hur det ligger till :)
 
Min är på dag 79 idag så det är långt kvar. Vi hade svårt att välja hingst och livet kom emellan innan vi ens försökte. Tog sig dock direkt på första semineringen. Andra fölet för mitt sto. Fölet är inte mitt, utan tillhör min syster. Min verkar rätt obrydd än så länge och man märker egentligen inget av någon dräktighet. Hon är kollad för ett par veckor sedan så dräktig är hon. :) Än så länge kan massor hända så jag tar inte ut något alls i förskott. Kommer det ett friskt föl så är jag mer än nöjd.
 
Min häst är på dygn 156 idag. Hon är redan ganska tjock så man ser fölmagen både framifrån och från sidan rätt tydligt. Hon är hur gullig som helst, kelig och kommer nästan springandes när man går ut i hagen. Jättekul för hon kan vara riktigt reserverad i vanliga fall, inte alls säkert att man får tag på henne i hagen om man inte känner henne så bra. :bump:

Jag är verkligen jättenyfiken på fölis nu... vill bara ha ut den :banana:
 
Min är idag på dygn 96 :banana: Gisbourne som hingst.

Hon rids som vanligt men känns mycket lugnare i huvudet. Vi kommer hålla igång henne så långt som möjligt innan fölning. Det är hennes första föl och hon är 16 i år.
 
Har ett sto som är på dygn 114 med Mr Vain! Hade problem att få henne dräktig på första stationen med en annan hingst. Men med Mr Vain gick det direkt!

Första fölet :love: Är jättespänd redan!

Inväntar kontroll som skall göras snart, typ försenad 90 dygn men hoppas där är något där inne :banghead:
 
Idag fick Celia sin första virusabortspruta. Jag har förstått att det har varit svårt att få tag i vaccin de senaste åren så jag har skaffat alla tre redan nu så att jag är säker på att det finns till månad sju och nio också.
 
Har ett sto som är på dygn 114 med Mr Vain! Hade problem att få henne dräktig på första stationen med en annan hingst. Men med Mr Vain gick det direkt!

Första fölet :love: Är jättespänd redan!

Inväntar kontroll som skall göras snart, typ försenad 90 dygn men hoppas där är något där inne :banghead:

Dräktighetskoll igår, 129 dygn, då vi ej fått ihop datum och allt ser bra ut :banana:
 
Idag ska jag boka tid för virusspruta, Inte dags än men vill vara ute i god tid.

Tyvärr har stoet drabbats av mugg och jag börjar bli orolig. Hon har inte haft såhär stora problem på över 10 år. Hur behandlar ni mugg?

Inte nog med det fick hon sömtryck också. Drog av skon igår och verkar som om det lättat. Hovis var ute och nu går hon med galosch.

Lite orolig för henne faktiskt.
 
Idag ska jag boka tid för virusspruta, Inte dags än men vill vara ute i god tid.

Tyvärr har stoet drabbats av mugg och jag börjar bli orolig. Hon har inte haft såhär stora problem på över 10 år. Hur behandlar ni mugg?

Inte nog med det fick hon sömtryck också. Drog av skon igår och verkar som om det lättat. Hovis var ute och nu går hon med galosch.

Lite orolig för henne faktiskt.

Jag börjar alltid att behandla mugg med alkogel. Jag borstar torrt men tvättar inte, och därefter vräker jag på alkogel. 90% av all mugg mina hästar haft har jag fått bort på det sättet. Mitt sto som är dräktigt fick jag bort rasp på med alkogel på dryga veckan.
 
Jag börjar alltid att behandla mugg med alkogel. Jag borstar torrt men tvättar inte, och därefter vräker jag på alkogel. 90% av all mugg mina hästar haft har jag fått bort på det sättet. Mitt sto som är dräktigt fick jag bort rasp på med alkogel på dryga veckan.


Tack för svar, Jag har kört med hibiscrub sen helosan på. Fick tips att ge lite microbalans för magen också då alla hästar varit lite lösa i magen pga av frosten

Ska prova ditt
 
Ska dräktighetskolla bägge stona imorgon. Tysken är på 90 dygn och sen vill jag eventuellt kolla lilla brun också då jag tycker hon ser rätt odräktig ut. Hon såg ut att ha svettats tokmycket för några kvällar sen när jag kollade på dem. Hon kör sina idiotrace med jämna mellanrum så det kan vara därför, förra dräktigheten var hon uppe och klev i en gärdsgård vid samma tid och då kollade vi henne också för jag var orolig. Bättre att kolla en gång för mycket än att stå och fodra på en tom märr tänker jag. Hon har gått över 180 dygn nu.
 
Stoet i min avatar är kollad på ca 90 dagar och dräktig. Kul för nya ägaren att det tog sig på första försöket när man använder en hyfsat dyr hingst och skönt att det funkar med allt när man sålt henne som avelssto. :) Hon kommer att stå kvar i närheten framöver och det ska bli kul att kunna fortsätta följa henne och hälsa på henne. :heart
 
Går det se på ul såpass sent???
Han började känna rektalt, men sen tror jag att han kände att fölet låg i rätt position för han visade på UL också och det var rätt tydligt att man såg ögonhålan iaf. Har inte varit med om att han visat så sent förut. Den som kollades på 90 dygn kunde vi bara se fostersäcken på. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 465
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 138
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 267
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp